Új Tükör, 1980. január-március (17. évfolyam, 1-13. szám)

1980-01-06 / 1. szám

­­ KOROK ÉS TŰZHELYEK OLYAN PONTOS ÉS SZABATOS, mint a neve: búbos kemence. Nincs rajta semmi fölösleges kiképzés, semmi dísz. A búbja, a padkája, a szája, az ajtaja mind-mind olyan formájú és anyagú, hogy a céljá­nak megfeleljen: kellő fokra fel le­hessen izzítani, s a hőséget a pa­rázs kivétele után is megőrizze, hogy a kenyér megsüljön benne. No, meg a lángos — tejföllel, kaporral. Már amikor a rozsét kellett gyűj­teni, törögetni, alkalmatos kis cso­mókba kötözni, akkor is annak az illata lengett körül. Meg a friss ke­nyér íze a számban! Minden nél­kül: „Várj, kenek rá vajat!” — szólt anyám, de én már futottam, dehogy kell arra akármi is! Csak elrontja az ízét. Hanem ezt nem tudtam mondani, mert tele volt a szám: faltam, kétpofára, a meleg, foszló belű kenyeret. Jobb csemegére gyermekkoromból nem emlékszem. Hanem arra sem, hogy a kemen­cét akár én, akár más a környeze­temben szépnek tartotta volna. Szép volt a bíbor naplemente, az eső utáni szivárvány, a hajnali pá­rából kibontakozó harmatos rét, és ezeket meg is csodáltuk — ám hogy a kemence, az új csizma, a régi karoslóca, de bármilyen használati tárgy szép, vagy hogy szépnek kel­lene lennie, az soha eszünkbe nem jutott. Hiszen nem gyönyörködni akartunk bennük, hanem használni őket. S céljuknak meg is feleltek. Hogy mennyire, azt jól mutatja a másik képen látható falitűzhely. Ha elte­kintek attól, hogy milyen rondán van bemeszelve, s oldalán a mál­lást nem vakolták (rendes asszony ilyet egy napig nem tűrt volna), ak­kor szemügyre vehetem, hogy a ke­mencével egybeépített tűzhelyen, meg körötte, mi minden elfért. Szil­kék, lábasok, fűszertartók, tűzpisz­­káló, szénvonó. S ott a padka a pihenésre, sőt a fázós öregeknek al­vásra. — Ehhez képest az úgyne­vezett csikóspór már rideg, kietlen. Igaz, négy csikólábra emelve, he­lyet ad a száradó gyümölcsnek, tűz­­revalónak, s tetejükbe esténként a nedves lábbeliket, kapcákat is oda lehetett rakni — de a sütő tetején már vajmi kevés holmi fért el, úgy hogy a többinek külön bútorokat kellett készíteni. De inkább vásá­rolni. Igen, hiszen már maga ez a tűz­hely sem házilag készült. Ipari gyártmány, árucikk. Hanem kívül és belül még mindig semmi dísz. Az egésznek az alakja, a részek for­mája, kiképzése olyan, hogy ren­deltetésének megfeleljen. Ebben kü­lönbözik alapvetően az úgynevezett szemeskályhától, amelyet már nem a tulajdonos készített, mint ahogy a csikótűzhelyet sem. De esetleg még házilag rakta össze. Hanem az sem túl valószínű: kályhást hívott, de legalábbis egy ügyes ezermestert a faluiból. Már csak a renomé miatt is. Tudniillik, ez a kályhaforma nem a paraszti tűzhelyek tovább­fejlődése, nem a népi belsőépítészet terméke, hanem átvétel az uraktól. A múlt század utolsó harmadában kezdett terjedni a módosabb pa­rasztok és iparosok között, együtt az úgynevezett parasztbarokkkal, a fa­ragott bútorokkal, sallangos lószer­számokkal. AZ VALÓSZÍNŰ, hogy például a szemeskályha a pusztán használati célra készült búboskemence puritán formáiból fejlődött ki valaha a ki­sebb vagyonú nemeseknél, de kü­lön ágon haladt tovább, s úgy „csö­pögött” vissza a paraszti kultúrába, mint például a modern kalocsai hímzés, a halasi csipke vagy az el­ső világháború után meghonosodott kazári népviselet. Jó példa ez arra, hogy a különböző társadalmi réte­gek ízlése, kultúrája mint hatott mindig is egymásra — a szemes­kályhának azonban van egy jellem­zője, ami minden más típustól meg­különbözteti : a formája, a külleme már hordoz magában bizonyos ön­célú, a rendeltetéstől elváló díszes­séget, ám az egyes csempék, a sze­mek, külön-külön hősugárzók, mert mintegy felfokozva lökik ki maguk­ból a belülről gyűjtött hőt. Vagyis a kellemest egyesítették a hasznos­sal, s nyilván ezért terjedt el azok­nál az úri vagy népi rétegeknél, kik már megengedhettek maguknak bizonyos fokú fényűzést, de az ön­célú pompa távol esett haszonelvű életfölfogásuktól. És ez az a szempont, amit már nem találhatni meg a kályhareme­kek készítőinél, pontosabban: készít­tetőinél. A barokk, empire, rokokó, sőt szecessziós nagyúri kályhák mintáiban, azok zsúfolásában csak öncél van: ki csináltat díszesebbet, meghökkentőbbet, olyat, amilyen senki másnak nincs, illetőleg csak valamelyik még hatalmasabb, gaz­dagabb úrnak. Ez a jellemző ezekre a kályhákra, noha egyik sem pusz­ta dísznek készült. Mindegyikkel melegítettek annak idején, csak ép­pen közömbös volt, hogy a fűtőle­génynek hányszor és mennyit kell a tűzre raknia. ENGEM MÁR EZ SEM ZAVAR: tudok gyönyörködni bennük. Igen, mert közben két lényeges változás esett. Az egyik a társadalomban: megszűntek a kiváltságos rétegek, akik e belsőépítészeti remekeket használták; a másik bennem: ki­kerültem gyermekkori világszemlé­letemből, pontosabban szólva, kibő­vítettem azt. Ezért álldogálok szí­vesen a győri Xantus János Mú­zeum cserépkályhái előtt, közben azonban mégis motoszkál bennem valami: rendben van, hogy szépnek találom ezeket a darabokat, mert egyfelől ezzel is az emberi alkotást értékelem, másfelől pedig így ve­szem birtokba a teljes múltat, így értékesíthetem annak minden tanul­ságát — de ha például a cserép­­kályha valaha újra divatba jönne, akkor ne jutna el ezekre az öncélú fokokra, hanem állna meg az esz­tétikai és a haszonelvűséget össze­ötvöző típusnál. Hogy aztán az mi­lyen lenne, szemeskályha-e vagy más, azt már — a létrehozó ember világszemléletén túl — a kor tech­nikai lehetőségei és célszerűségi kö­vetelményei szabnák meg. Ügy legyen — és persze, ne csak a kályhák esetében. KUNSZABÓ FERENC 34 □ Kidobott tűzhely Győrött, egy szanált városrészben IFJ. LÁCZ ENDRE FELVÉTELEI A középkori plasztika kedvelt formája volt a kályhacsempe A Balaton-felvidéken nagyon elterjedt a szemeskályha Búbos kemence

Next