Új Tükör, 1980. április-június (17. évfolyam, 14-26. szám)

1980-04-06 / 14. szám

Folyóirat NAGYVILÁG Régóta vártam Brian Clark színda­rabját. Biztos voltam benne, hogy előbb-utóbb megszületik. Pontosab­ban és természetesen nem azt tud­tam, milyen drámát szerkeszt össze a divatos angol író, hanem, hogy valaki előbb-utóbb megírja majd azt az alkotást, amely állást fog­lal a gyógyíthatatlan és reményte­lenül szenvedő betegek nem ter­mészetes halálával kapcsolatban zajló vitákban. Jó ideje várható, hogy ez a vita egyszer belép a szépirodalomba. Most Brian Clark színművével belépett. Legalábbis hozzánk a Nagyvilág idei 3. számá­nak közvetítésével először jutott el ilyen szándékú és tartalmú mű. Húsz esztendővel ezelőtt szüle­tett egy új tudományág, a thana­­tológia (haláltan), amely merőben új szellemben-felfogásban beszélt az ember haláláról. A vele összefüggő vitákban fölmerült az a gondolat is, további vitákat szülve, hogy a csakugyan menthetetlen betegeket valahogyan át kellene segíteni a másvilágra. Brian Clark ennek a MŰVÉSZET A márciusi szám, amely Derkovits­­csal és a szocialista művészet kü­lönböző problémáival foglalkozott, csöppet sem lett „protokolljellegű”, sőt, szinte mindegyik cikke kisebb szenzáció. Számomra különösen Horváth Béla interjúja a kevéssé ismert, igen rokonszenves művész­szel, Fekete Nagy Bélával, aki a Szocialista Művészcsoport működé­sére emlékezett vissza igen auten­tikusnak tűnő módon. A XX. szá­zad 30-as éveit tanulmányozva ugyanis, ahogy a kiváló történész, Lackó Géza írja, a kutató írásos források híján a saját „realitásérzé­két is latba veti”, az egymásnak el­lentmondó memoárok között válo­gatva. Ám nem volt kevésbé izgal­mas olvasmány Nagy Zoltán cikke sem UITZ ÉS AZ FMM­ kapcsola­táról. Az FMNI a Forradalmi Mű­vészek Nemzetközi Irodája, Har­kovban alakult meg 1930-ban, s Uitz Béla egy ideig titkára volt, egyben az Orosz Föderáció képvi­selője. Méghozzá igen harcias tit­kár: rá­támadt Frans Masereelre és Diego Riverára is, ostorozva őket el­hajlásaikért, és még a „forradalmi művészet” kifejezést sem tartotta elég forradalminak, hiszen ez „oly általános, hogy minden polgári ra­dikális és szociáldemokrata hasz­nálja ma”, sőt, „az osztálytagadók zászlója”. Nagy Zoltán joggal írja, hogy Uitz — „a korszellemnek meg­felelően” — túlságosan leegyszerű­sítve fogta fel a művészet és poli­tika kölcsönhatásának kérdését. Igen ám, csakhogy mialatt ilyesmi­ket írt, a forradalmi művészet Ma­­sereelhez és Riverához méltó, mo­numentális példáit alkotta meg — és még többet alkotott volna, ha nem kényszerül hosszabb közép­ázsiai tartózkodásra. A dologból két tanulság vonható le: 1. a forradal­már művész elsősorban műveivel tud jól politizálni; 2. a dogmatiz­­mus nemcsak köz-, hanem önveszé­lyes gondolkodásmód is, mert min­dig akad egy még dogmatikusabb valaki, aki denunciálja az embert. Székely András 4D JL frott ajánlat gott, fekete vászon elé feszített Corpus ugyanis talán a legtömö­rebben fejezi ki Somogyi­ So­ma leg­jobb képeinek erényét, a feszes drá­­­naiságot. Több kép is utal arra, hogy a keresztény művészet évezredes jel­­képrendszere iránt erős vonzalom él ebben a festőben: nemcsak a fa­ragott, hanem a fehér árnyalataival megfestett Krisztus-test, az ikonok közt elhelyezett és önmagában is ikonfiguraként ható önarckép, a különböző vallások mitológiai ele­meit a,­pepi életképpel vegyítő Há­romkirályok, vagy akár az a tük­rös önportré, amelynek kutató pil­lantása Rubljov monumentális Krisztus-fejének tekintetét idézi az emlékezetbe. Ez a hatás független a személyes vallásosság magánügyé­től és egyáltalán a tételes vallások­tól — a kultikus tárgyat megillető méltóságteljes komponálásmód utal inkább rá, s ez éppúgy megfigyel­hető egy-egy csendéleten, mint az „írókéval” cifrázott madonnákon, így teremtődik rokonszenves egy­ség az útkereső próbálkozások mi­att látszólag egymásnak ellentmon­dó szemléleteket képviselő festmé­nyek között. A frissen rendbe hozott kis galé­riát jó gondolat volt ezzel az igé­nyes „képcsarnoki anyaggal” meg­nyitni. Székely András legtöbb ember és a hagyományos gondolkodás szerint elfogadhatatlan elképzelésnek egyik változatát írta meg. Főhőse Ken Harrison, egy autóbaleset következtében megbé­nult. Életben tartani csak úgy le­het, ha kórházban ápolják. Ken azonban meg akar halni. Ehhez nem kell más, mint elhagyni a kór­házat. Ügyvédet fogad, s hosszadal­mas jogi huzavona után az eljárást vezető bíró elrendeli, hogy a beteg „szabadságában ne korlátoztassék”. Vagyis: öngyilkos lehet. A MÉGIS, KINEK AZ ÉLETE? nem remekmű, de nagyon izgalmas dráma. Hideg logikára épül. Ha nem akar, miért maradjon életben egy ennyire beteg ember? Mit kezd­het magával, mit ér az élete? Le­het ezzel a logikával vitatkozni? Füst Milán szavaival például: „Az öngyilkosság illogikus cselekedet... ilyen esetekben a logikus ellenveté­sek nevetségesek.” És még valami. Láttuk a tévében azt a vastüdőben élő fiatalembert, aki a fogai közé szorított ecsettel festett, értelmet és örömet találva tevékenységében. Az eset bizonyítja, a valóságban a lo­gikailag teljesen reménytelen hely­zetek is föloldódhatnak. Ökrös László ÚJ TÜKÖR Képes kulturális hetilap Főszerkesztő: BENJÁMIN LÁSZLÓ Főszerkesztő-helyettes: FEKETE SÁNDOR Szerkesztőség: Budapest Vill., Gyulai Pál u. 14. Telefon: 137-660. Postai levélcímünk: 1982 Budapest 8., PF 6. Kiadja: LAPKIADÓ VÁLLALAT Budapest VII., Lenin krt. 9—11. Felelős kiadó: SIKLÓSI NORBERT HU ISSN 0133-1361 Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető a hírlapkézbesítő postahivataloknál, a kézbesítőknél és a Posta Központi Hírlap Irodánál (Postacím: Budapest V., József nádor tér 1. - 1900) közvetlenül vagy postautalványon, valamint át­utalással a KHI 215-96162 pénzforgalmi jelzőszámára. Előfizetési díj: negyed­évre 84,- Ft,­­/2 évre 168,- Ft, 1 évre 336,- Ft. @ 80.0858 Athenaeum Nyomda Kozma utcai üzeme. Budapest, rotációs mélynyomás. Felelős vezető: Soproni Béla vezérigazgató. INDEX: 25 817. Meg nem rendelt fényképekért és kéziratokért a szerkesztőség nem vállal felelősséget. Ép

Next