Új Tükör, 1980. április-június (17. évfolyam, 14-26. szám)

1980-04-06 / 14. szám

34 □ nHHHHM Kápolnák, kápolnavirá Rejtélyesebbek a templomoknál, árváb­bak is. A katedrátáknál jobban moz­gatják a képzeletet, ott a képzelet megvalósult tökélye, itt mi emelhetünk Notre Dame-ot magunknak a mezei kápolnából. Szomorkodik öreg tölgy alatt. Körbefalazott szentély, búcsú napján betöltik az emberek. Aztán az oltár virágai a jövő ünne­pig rozsdásodnak. Benézhetünk a rá­cson, de a pókhálókat nem tudjuk le­szedni, sem a száraz virágszárakról, sem a szentistvános oltárképről, sem az aranyfestékes keresztről. Árvaságunkhoz illik egy csorba tömjénfüstölő a pené­szes fal mellett félrecsapott tetővel, s a mellé támasztott pózna, melynek csú­csán a gyertyaoltó, oxidált rézkupa­­kocska. Mégis, mint zenélő kagylóban, zeng­­bng bennük valami tovább. A szőlőhegyi kápolnák a vulkán emelvényén nagyobbnak tűnnek a len­ti templomoknál, messzebb látszanak fehérségükben. Közelebb az elhagya­­tottság, nyáron dohos hűvösség és fél­rerúgott penészes fölmosórongyból, té­len jégkorszaki vaskilincs, a szentképek is olyanok, mintha csontvázakat akasz­tottak volna a falra. Kripta-magány mindenképpen. A parasztok nem azért rakták me­zőikre, szőlőik közé, hogy köréje te­metkezzenek, ők magukat egy szenttel akarták megilletni. Az urak parkjuk vé­gébe családi sírnak, ráparancsolni bennünket a melankóliára. S most már, hogy ezek a kápolna-kripták gazdátla­nok, indás, tüskés bozótban felejtett koldusok leltek minden emberi épít­mény között, mohával, penésszel alá­zott falak és tetők. Innen kísértenek a rémalakok. Meg­­nevezetlenül imbolyognak elő az ösz­­szekevert csontok közül újhold idején, mikor az égi sarló éppen nyugodni ké­szül. De a fényképész nem hagyja magát. Ez esetben megörökíti az ürömi pra­voszláv kápolnát, romlást, bozótot ő is jelez. Motorbiciklironcsot rímeltet feke­te leplekkel, koronákkal, penészközöny­­nyel. Ám fönt a klasszicista épület em­­bertváróan áll. Az ikonosztáz szentjeit átjárhatja a gyertyafüst, Alexandra Pavlovna nádorné fiatal hamvaitól lép­csőjárásnyira zúghat a pópa basszusa, műkincset fog, keresztet, rajta a meg­­feszíttetés alakjai meghajtják fejüket a koponyának. A fürge optika kimetsz a jelenben élő múltból valami tűnődő hangulatot, szomorú enyhületet, s megörökítve bú­csúztatja. ÁGH ISTVÁN ■■■■■■■■■■■ mn

Next