Új Tükör, 1980. október-december (17. évfolyam, 40-51. szám)

1980-10-26 / 43. szám

— Az osztrák határról jöttem haza 45-ben, ott megadtam magam. Mert én kérem, a Horthynak tett eskü szerint csak a határokat voltam kö­teles védeni. Karpaszományos vol­tam, szakaszparancsnok. Megsebe­sültem, a golyó ma is a térdemben van. Szentgotthárdtól Szekszárdig 11 napig tartott az út... A legényem szerzett két lovat, otthon azok sza­bályosan szétvakarózták az istállót. Egyik megvakult, leadtam vágás­ra... Pillanatra elnémul, lehunyja a szemét. — Nem tudom, mikor alakult ki ez bennem... Anyám mesélte, vala­mikor ötéves koromban kérdezték meg tőlem először, mi akarok lenni, azt mondtam, kocsis. Apám gyógy­szerész volt, de 9 holdas szőlőbirto­kos is, jöttek-mentek a fuvarosok, emlékszem, örökké a lovak körül kajtattam. Eljártam a megyeháza elé, nézni a fogatokat. Úgy számon­­tartottuk, melyik milyen, akár a mai srácok az autók közül a Zsigulit vagy a Mercedest. Manapság már nincs olyan pompa, mint amit azok mutattak... Mikor Horthy Szek­­szárdon fölavatta a kórházat, olyan négyesfogaton jött, hogy azt amíg élek, nem felejtem el! Lovon úgy 15—16 éves koromban ültem először, lovagolni nem tanított engem senki. A katonaságnál először a tartalékos tiszti iskolán hallottam a lovakról. Az alakulatomnál lóvontatású pán­céltörő ágyúk voltak. A háború után apósom malmában dolgoztam. Egy részeges kosárfonó hordta oda a ko­sarakat, ha többet hozott, megkért, vegyek tőle, olcsón adja. Megszán­tam, vettem, húsz kosár gyűlt össze az évek alatt. A szomszédasszony átjött egyszer, van öt mázsa szene, nem hoznám el? Megerősödtem a malomban, fogadásból olyanokat játszottunk, ki tudja kisebb körből kiemelni a száz­kilós zsákot. Odaáll­­tam hát a TÜZÉP elé, és­­ szégyen­keztem. Én, a gyógyszerész-szőlőbir­tokos fia, az Aladár úrfi, trógerolok. Később leszoktam a szégyenlőskö­­désről: húsz évig hordtam a háta­mon a szenet a pincékbe. Fuvaros­kodásom alatt tapasztaltam: a fuva­ros mindig többet rak a kocsira, mert ugye, kell neki a­ pénz. A ló nem érdekli, az meg közben tönkre­megy. Nem akartam ebben a cipő­ben járni. Valami nemesebb dolgot akarta­m kezdeni a lovaimmal. Mert a későbbiek, mostanáig annak a leg­elsőnek a származékai ám ... Szó­val, akkor jött az ötletem. A szezon hat hét Tihany után egymást követik az út­baigazító táblák: sárga alapon feke­te lófej, „Reiterhof”. — Fogalmam sem volt, hogyan kezdjek hozzá. Eladtuk a feleségem házát Szekszárdon. Egyéb tőkém nem volt. Igaz, jól kerestem, de föl is éltem, én nem vagyok vagyon­­gyűjtő ember. Kerestünk egy házat valahol Magyarországon, ahol ide­genforgalom is van. Két nappal a szekszárdi ház elhagyásának utolsó határideje előtt véletlenül mondta valaki, hogy itt Pécselyen, nem mesz­ Az istálló faláról, óriási darabokban hullt le a vakolat sze a Balatontól van egy eladó ud­varház és egy nagy istálló. Rögtön ideutazta­m, hatvanezer forintért fél­órán belül meg is vettem. Tizenegy éve ennek. Ez kérem, egy körülbelül 300 éves kisnemesi udvarház. Úgy éreztem, predesztinálva van arra, hogy lovasudvar, Reiterhof lehessen. Az udvaron tyúkok kapirgálnak, három-négy vészjóslóan nagy ku­tya lépdeli körül a belépőt már a kapunál, de azu­tán álmosan letele­pednek a vastag porba, az istálló vagy a fészer környékén. Az istálló faláról óriási darabokban hullt le a vakolat, mintha az enyészet hulla­foltjai borítanák az épületet. Pedig odabenn zajlik az élet: 28 ló biro­dalma ez. A lakóház aprócska tor­nácáról a hosszú és sötét konyhába jutni, a­hol kellemes kávéillat és né­hány ezer légy fogadja az érkezőt. Ali bácsi tenyérnyi papírlapot nyom a kezembe. Rajta­m a rajz az idevezető utat ábrázolja, Tihannnyal, Füreddel, Balatonszőlőssel, Aszófővel és örvé­nyessel együtt. Fénymásolt, itt-ott homályos fecni, lófej a felső sarká­ban meg a nagybetűs Reiterhof fel­irat. Az „Ulrsik Aladár Pécsely Lo­vas Udvarház 8245” szerény reklám­ja. Dehogy adom el őket!

Next