Új Tükör, 1981. július-szeptember (18. évfolyam, 27-39. szám)

1981-07-05 / 27. szám

PRÁGAI SÉTÁK MAGYAR ÍRÓK NYOMÁBAN csatát követő korszakot és a nem­zeti megújhodást. Jan Neruda, Prága szülötte, a XIX. század leg­jelentősebb cseh költője a kora­beli Kisoldal lakói családi titkai­nak feltáró­ja. Jarroslav Hasek prá­gai népi figurája, Svejk, legendás alakjává vált a világirodalomnak, mint Don Quijote vagy Till Eulenspiegel. A németül író Franz Kafka prágai látomásaira emlé­kezteti az olvasót A per című regénye, amelyiknek ködös ku­lisszái mögül föl-fölsejlik a Bank­palota a város közepén, a szegé­nyek külvárosi házai, a Károly tér, a Május elseje-híd a Mold­ván, meg az elhagyott kőbánya a főváros fölötti magaslaton. A len­gyel születésű francia költő, Guillaume Apollinaire századeleji prágai látogatása visszhangzik versében: A nagy zsidónegyed órái mind ellenkező irányba forognak S hátrálsz te is az életbe vissza s­andalogva Fülelsz a mély kocsmák ölén zegne cseh dallamokra Ha mégy ép fölfelé a Hradzsin útjain s az alkonyat kilobban Mérföldnyire immár a harangok zúgtak, Lobogó zászlóktól lombosak az utak, A prágai érsek szót­ szólva fogadja, A város, a céhek, a helyőrség nagyja. Kaffka Margit, a Nyugat folyó- i linaire.­­­fy látta a századfordulón h­at költőasszonya talán akkor i­s az ősi várost: tájt járt Prágában, mikor Ápol-­­ Alattam utcák és tornyok és fellegvár messzi képe. Súlyos kőhidak át a platinafényű vizen Prága szépségeit az útikalau­zok alig győzik fölemlegetni: káprázatos színekkel mesélnek a virágzó gótika Prágájáról és a hu­szita kor vitéz városáról. Dicsérik a barokk Prágát és a Moldva­­parti Kisoldal palotáit a kertek­kel. Elvezetik az utazót a cseh ki­rályok koronázási útjára, és Mo­zart Prágájának varázsos heteit idézik. Beszélhetünk a szerelme­sek városáról, a sörözők és a kis­kocsmák birodalmáról, a színhá­zak, a bábszínházak, a pantomi­mok és a Laterna Magica városá­ról. Prága történelmét és korabeli hétköznapjait a cseh írók törté­neteiből ismerhetjük meg. Alois Jirásek nyitja meg a sort, a tör­téneti idők krónikása, aki a regé­nyeiben a cseh történelem három legdrámaibb korszakát örökítette meg: a huszitizmust, a fehérhegyi A magyar írók és utazók Prá­­ga-képének összegyűjtésére még nem akadt vállalkozó. Pedig aho­gyan bennünk él Párizs, az évszá­zadok során ott járt magyarok feljegyzéseiből és verseiből, Szep­­si Csombor Mártontól és Gróf Bethlen Miklóstól Justh Zsigmon­­don és Ady Endrén át a maiakig, ugyanúgy az Arany Prága ma­gyar felfedezése is megérne egy antológiát. Hogyan írta 956-ban az utazó arab kereskedő, Ibrahim Ibn Ja­­kub? „Prága városa kőből és mészből van építve, és a szláv or­szágok legnagyobb vásárhelye... Krakkó városából ide jönnek oro­szok és szlávok, Magyarországról mohamedánok, zsidók és magya­rok, áruval, pénzzel, és rabszol­gákat, fémet és pénzeket visznek el innen...” A prágai egyetem az ismeretek megszerzésének hajlékává is vált: az 1348-ban alapított universitá­­son magyar diákok tanultak, Húsz (Radnóti Miklós fordítása) János környezetében például, aki egy ideig az egyetem rektora is volt, negyven magyar egyetemista polgár jelenlétéről maradt fel­jegyzés. Az ember tragédiájának prágai színében Ádám a csillagász Kep­ler személyében vágyódik: „Oh tárd ki, tárd ki végtelen nagy ég, Rejtélyes és szent könyvedet előt­tem ...” Madách aligha járt Prá­gában — drámai művének hajda­ni bemutatója olyan tüntetésekkel járt a városban, hogy a rendőrség betiltotta a további előadásokat. Magyar vers Prágáról a régi korokban nemigen született, ha ugyan nem számítjuk Arany Já­nos Toldi szerelmének azt a jele­netét, amit maga a költő is histó­­riailag kevéssé megalapozottnak érez. („E prágai dolgot keresed hiába — / Nem íratta bizony csá­szár krónikába”) Íme a magyar király (képzelt) prágai bevonulásának leírása: Útleírásul vegyük elő a reform­kori utazót, a kevéssé ismert Hra­­bowszky Dánielt, aki 1830-as prá­gai utazásáról színes leírást ad, az 1837-ben Kassán megjelent, két­kötetes könyvében, nyugati „uta­zási rajzai”-nak friss tollal papír­ra vetett krónikájában. Előzményül így ír Hrabowszky Dániel (aki „méltóságos széplaki és enyiczkei Báró Meskó Irene kisasszonynak, jeles nevendéké­­nek tisztelettel ajánlja” könyvét): „Alig találni valakit a’ művelt­ség’ pályáján már megindultak’ sorában,­­ki legalább némellykor ne érezne vágyat utazásra. Ma­gától keletkezike­ bennünk a’ kí­vánság, létesítve látni könyvekből gyűjtött esméreteinek’ megigazo­­lását.” Prágába 1830. október 13-án este hat óra tájban érkezik a kí­váncsi lelkületű utas, ki egy hetet tölt a megcsodált városban. Kövessük nyomon felfedezéseit: „Prágán sokkal előbb észreve­hető, mint a’ mi Budánkon, hogy egykor nem csak fő-, hanem szé­kes város is vala. Akár királyi várát nézzük, akár templomait, akár számos palotáit, ’s egyéb épületeit, Prága a’ nagy nemű külsővel bíró városok közé tarto­zik.” Mi tűnik szemébe legelőször? „Különösen emelik sok tornyai, nem csak templomain, hanem kis­­sebb alakban számos privát épü­letein is; emelik sok ’s magas emeletű tömérdek (massiv) házai. Emeli a’ várost hasító pompás kő­­hídja a’ Muldán.” A híd jellemzése: ,,A’ híd valóban remeke a’ 14- ik századi Csehek’ szorgalmának. IV-dik Károly Császár alatt ké­szült, ’s többnyire faragott kö­vekből áll.” A „Muldá”-ról, azaz a Prágát keresztül vasul kerítő Moldváról, a Vltava folyóról, a cseh főváros Dunájáról: „Egyébként a’ folyam olly tu­nya, hogy esését zsilipek által kell siettetni. A’ hídnak mindkét felét nagyszegű tornyos kapuk őrzik, ’s rekesztgetik. Az Óvárosnál esőnek belső oldalán látni Csehország’ czímerét, egy oroszlánt, és ennek alatta az Országtól függő vagy függött tíz tartomány. A’ híd felé eső oldalon pedig egy felírás mu­tatja, hogy a’ Prágát megrohanó Svédek a’ 30 éves háború’ vége felé csak eddig jöhettek...” „Főkép a’ nyugati városkörnyék magas. A’ Hradschin ’s a’ még sokkal magasb Lőrinczhegy vagy­nak itt. Mindenik, kivált az első, felette felköltötték emlékezetem­ben Budát, a’ királyi várral, ’s szent Gellért heggyel. Éjszakra ’s délre is csupa hegy a’ környék. Ott Ziska’ hegye látszik, itt Vi­­segrádnak az ó Cseh székes város­nak romjai. Csak keletre, Colin felé áll nyitva környékének a’ vá­ros.” Másfél évszázados ez az útirajz. Amikor fotóriporter kollégáimmal Prága régi köveit jártuk, szinte ugyanazzal a városképpel találtuk magunkat szemben, mint Hra­bovszky Dániel. A Károly-híd, a Vitus-templom a Hradzsinban. Az Óvárosháza tere, ahol egy ifjú pár, évszázados ősi hagyomány rítusát követi, ugyanúgy, mint IV. Ká­roly vagy Husz János korabeli elődeik tették hajdanán. Prága örök és mindenkori. tobiás Aron 36 □

Next