Új Tükör, 1981. október-december (18. évfolyam, 40-52. szám)

1981-10-04 / 40. szám

grott ajánlat Könyv SZERŰ Rónay György összegyűjtött versei Legjobban háború utáni verseit ked­velem. Aztán a késeieket, kezdődnek valahol a Haydn gyászmiséje körül. Rónay Györgynek e gyűjteményes kötetében persze nem kronológiai sorrendben következnek a versek. Tematikus ciklusokba helyezte őket, talán még apai sugallatra, a sajtó alá rendező fiú, Rónay László. Aki e poé­­zist nemcsak elvétve, hanem állandó figyelemmel tisztelte, hiányolhat is egy-egy verset a gyűjteményből. Ma­gam többek közt A szegények oly boldogok kezdetűt, amely megjelené­se idején, úgy emlékszem, hatással volt rám. Rónay László tanúsága szerint édesapja „köteteiben ceruzá­val áthúzta azokat a verseit, amelyek nem tetszettek neki”. Nem pusztán idős kori erély vezette a költő Ró­­nayt. Már a Te mondj el engem meg­jelenésekor „a fiatalság könnyűszívű szigorával hagytam ki belőle mind­azt, ami a benne vállalt eszménynek és magatartásnak, úgy véltem, nem felel meg”. Rónay, ha meggondoljuk, nemcsak válogatott ekképp, élete so­rán így is írt. Többek közt ezért le­het egységes, a különféle irányba vi­vő kísérletek ellenére, e lírai mű. Vagyis „eszmény és magatartás” mindig ugyanaz maradt. Szokás őt katolikus költőként emlegetni, csak­hogy a verseiből kifénylő humaniz­mus, hit, erkölcsiség intően tágabb ez időnként rápróbált keretnél. Em­lékszem mint diák útmutatást ol­vastam ki a Tavasz elé soraiból, da­tálódtak 1947 márciusára. Hazasze­retet, helytállás, józanság dolgában kellett eligazodnom. Tanultam erre vonatkozólag persze az időben má­soktól is. S boldoggá tett, hogy a het­venes években a Kakucsi rózsákban változó kételyeim ugyanily föloldást találtak. Majd közvetve A kert cik­lusában, s így együtt hány nekem kedves versben. (Szépirodalmi) Kalász Márton A szívhez szóló lírikus, az éles sze­mű újságíró nekem kollégaként té­marokonom, s az élet figyelésében partnerem. Az orosz irodalom nagy értékeinek itthoni terjesztésében pe­dig — példaképem. Kötete minden darabját megjelenésekor, sőt, sok­szor előtte volt alkalmam olvasni. Természetes hát, hogy nem egysze­rűen érdeklődésből, de kritikus isme­rősként böngésztem át a terjedelmes ám soha és sehol nem hosszadalmas gyűjteményt. Azt próbáltam megál­lapítani — gondos mondatait ízlel­getve, tanulságaikon elmerengve —, veszítettek-e frisseségükből, élmény­szerű érvényességükből ezek a jegy­zetek, karcolatok, tűnődések, fejte­getések, emlékidézések. A jó ügyeket igényesen szolgáló nyilvános gondolkodás hivőjeként, s a felfedező jellegű fordítóvallomá­sok hódolójaként állíthatom: amit újra olvastam, érdekesebb lett. Nem­csak azért, mert így egységben lát­tam alkotójuk közíró­ munkájának eredményeit. Azért is, mert nyolc­van írása fontos, élni segítő, tudni érdemes, emlékezésre méltó ügyek­kel találkoztatott. Az irodalmi vo­natkozású fejezetek főszereplői min­denekelőtt a klasszikusok, aztán Ah­matova, Cvetajeva, Belij, Hlebnyi­­kov következik, mellettük a mai köl­tő derékhad jelesei. Kedves népe költőnknek a grúz, az azerbajdzsán, a tatár. Ha náluk járt vagy fordí­tott tőlük, vagy írt róluk. Itthoni világunkról töprengve ar­ra biztat: vállaljuk magunkat. Tud­junk becsülni másokat, ápoljuk a lé­tező dolgok szeretetének képességét. Higgyünk abban, hogy szükség van tetteink okos értelmezésére, az élet­tel szembenéző, elidegenülésről hal­lani nem akaró irodalomra, művé­szetre. Rab Zsuzsa olyan író, aki szó­ba áll a fákkal, kinek helyettünk is felelnek a tárgyak, barátai az isme­retlen emberek. Ha megkérdi tőlünk, hogy vagyunk, azért teszi, hogy tö­rődjünk mamunkkal, szerinte megér­demeljük. (Szépirodalmi) Iszki Zoltán nem első példája annak, hogy vala­miféle „szocreál” nemcsak mifelénk jelenhet meg. Ez azonban önmagá­ban sem nem hibája, sem nem eré­nye; ha „szocreálnak” mondom, an­nak java terméséhez tartozik, sema­tikus árnyalatai ellenére is. A prob­léma inkább az, hogy Fuchs szembe­tűnően fiatalabb hősénél, alig koro­sabb azoknál a hőse számára idegen, szakállas és farmeres-bőrruhás ifjon­coknál, akikkel a lánya jár, sőt alig­hanem mást is cselekszik. S az ifjú író nem tudott kellően megbirkózni az éppen élete delén megbicsaklott sorsú esztergályos és felesége belső világának ábrázolásával. Mégis, ez a nyers és rokonszenves szándékú írás megérdemelten nyert helyet a RA­RE sorozat puha fedelű kötetkéi közt. (Magvető) Lázár István Rab Zsuzsa Álombéli­­ lakomák/ ÁLOMBÉLI LAKOMÁK Rab Zsuzsa esszéi Kétrészes könyv a József Attila-díjas költő és Gorkij-díjas műfordító Rab Zsuzsa prózakötete az Álombéli la­komák. Az első rész az Élet és Iro­dalomban megjelent tárcáit foglalja magában. A második a szovjet és orosz kultúra értőjeként, közvetítő­­jeként mutatja be, versfordító mű­helyének tanulmányai, szabad fogal­mazásai között. 2D ÉLETHOSSZIGLAN Gerd Fuchs kisregénye Elnézve a szerző fotóját a hátsó bo­rítón, egyaránt lehetne őt „munkás­külsejűnek” s ifjú értelmiséginek minősíteni — jeléül, hogy e két ka­tegória ma sokszor összemosódik. S Fuchs igazi „munkásregényt” írt, egy 39 évesen váratlanul elbocsátott esz­tergályosról, aki munkanélküliként egyszerre kívül találja magát a nyu­gatnémet jóléti államnak nem any­­nyira az intézményrendszerén, mint inkább a nyugalmas lelkiállapotán. Szinte bujdosóvá lesz hazájában — s ez megrontja családi életét is —, bár­ha ..menekülésében”, vert helyzet­be jutásában nemcsak új helyzete részes, hanem önnön alkalmazkodás­ra képtelensége is. Az Élethossziglan MŰVÉSZET VESZÉLYES CSILLAGZAT ALATT Kállai Ernő tanulmányai Hiányt pótló kötet. Kállai Fülep La­jos mellett a legjelentősebb modern műkritikusunk. Ám míg Fülep elmé­leti beállítottságú, nagy tudású fi­losz, ő inkább gyakorlati ember volt: jó szemű kritikus, németül és ma­gyarul egyaránt könnyedén író pub­licista, az újklasszicizmussal és a posztimpresszionizmussal szemben a konstruktivizmus és a nonfigura­tív törekvések támogatója, szószóló­ja. Kállai Ernőt az ötvenes évek se­matikus művészetpolitikája hallgat­tatta el, jelentős kárt okozva művé­szetkritikánknak. A szerkesztést vég­ző Forgách Éva gondosan gyűjtötte össze az írásokat, és bevezető tanul­mányában lényegre törően mutatta be Kállai munkásságát. Talán a leg­nagyobb súlyt Kállai Ernő és a konst­ruktivista művészet tagadhatatlanul lényeges kapcsolata kapta. A kötet legizgalmasabb része mégsem ez, ha­nem a modern magyar képzőművé­szet jelentős egyéniségeit — Egryt, Vajdát, Gadányi Jenőt, Lossonczy Tamást — bemutató fejezet és az 1945—48 között publikált írások cso­portja. Ez a kor tudományosan sem feldolgozott, a nagyközönség előtt pe­dig alig ismert szakasza képzőművé­szetünknek, pedig napjaink művé­szete szempontjából is igen jelentős. Jó volna, ha valamelyik kiadó vál­lalkozna majd Kállai Ernő 1945 előt­ti, szinte hozzáférhetetlen alapmű­veinek, Az új magyar piktúrának (1925), a Mednyánszky-monográfiá­­nak (1943) vagy az 1948-ban megje­lent, máig a legjobb magyar Picasso­­tanulmánynak újrakiadására. Szép gesztusa lehetett volna például az utóbbi közreadása az idei Picasso­­évfordulónak! (Corvina) Lóska Lajos A REPÜLŐ SÁRKÁNYOKTÓL A SÁRKÁNYREPÜLŐKIG Simoné Avarosy Éva könyve Orville Wright, Otto Lilienthal, Lindbergh és több más vakmerő pi­lóta történelmi repülések hősei vol­tak. Talán nem is tudták mindig, hogy mire vállalkoztak. Merészségü­kért az életükkel fizettek, mint pél­dául Otto Lilienthal is, aki a vitor­lázó repülés megteremtője. A német mérnök a madárszerű repüléssel kí­sérletezett, lezuhant és meghalt. Louis Blériot 1909-ben egyfedelű, sárkányrendszerű repülőgépével át­suhant a La Manche-csatorna fölött. Ez a bravúr korszakot nyitott a re­pülés történetében. Nevezetes Charles Lindbergh teljesítménye is, ő első­nek tette meg a légi utat New York és Párizs között. Példáját követte később a magyar Endresz György és Magyar Sándor is, amikor az Egye­sült Államokból eljutottak Bicskéig. Teljesítményüket éppen a közelmúlt­ban méltattuk, amikor rekorddöntö­­gető repülésük félszázados jubileu­mát ünnepeltük és Németh Zsig­­mond és Krug László 1981-ben meg­ismételte a nagy elődök teljesítmé­nyét. Nemcsak a polgári repülés fejlődé­séről olvashatunk a könyvben, ha­nem túlzottan is izgalmas részletek érzékeltetik a vadász- és bombázó­gépek változásait, harcait. Kezdet­ben a légi csaták a hajdani párba­jok szellemét idézték fel, a „becsü­letbeli ügyet fegyverrel intézték el”. Az első világháborúban legendás ese­tek történtek, előfordult, hogy ádá­zul géppuskázott odafönt egymásra srét harci gép. Ha az egyik észrevette, hogy a másiknak kifogyott a lőszere, akkor nem lőtt rá. A csata így véget ért. A második világháborúban már kíméletlenekből folyt az öldöklés a levegőben, akár vadászgépeket, akár bombázókat vetettek be. Nem kíván különösebb képzelőerőt, hogy mit hozhat az azóta kifejlesztett harci repülőgépek pusztító bevetése. Gyakorlatiasan tömörít a szerző. A történelmi repülések hőseiről ír zseb­könyvet, holott valamennyiükről kü­­lön-külön könyvtárnyi anyag létezik már. A téma azonban, akárhogy is írják meg, sodró lendülettel és váz­latosan, megunhatatlan. A repülés az emberi találékonyság egyik óriási eredménye, mert a levegőnél nehe­zebb jármű emelkedik a levegőbe. A repülés úttörőit azért is érdemes ta­nulmányozni, mert ha ők nincsenek, ma nincsenek űrrepülők sem. (Gon­­ dolat) Molnár Károly ' ' SIMÓNÉ AVAROSY ÉVA H RCPUSCIÁRHÁNYOHTM a JORHÁnyncputötte­t.__________________________, G GONDOLAT ZSEBKÖNYVEK _______________________________

Next