Új Tükör, 1982. január-március (19. évfolyam, 1-13. szám)

1982-02-28 / 9. szám

28 □ 1 Mennyire ismerte , Shakespeare a nőket? A MAKRANCOS HÖLGY A MADÁCH SZÍNHÁZBAN A pompás előadás utolsó pilla­nataiban szokatlan dolog tör­tént. A darab voltaképpen már véget ért. Almási Éva elmond­ta a megtört, legyőzött Kata neveze­tes monológját: a feleségnek „ura talpa elé” kell tennie a kezét. A kö­zönség tapsolt. S ekkor következett a kóda. Szirtes Tamás, a rendező, aki az első pillanattól kezdve reme­kül vezette együttesét, Shakespeare művét megtoldotta egy rövid néma­játékkal. Kata, mielőtt kivonult vol­na a színről, fejére tette a férje pa­rancsára néhány perccel azelőtt meg­taposott főkötőjét, s azután egy könnyed mozdulattal leütötte Pet­­ruchio fejéről a kalapot. Mit jelent ez a kiegészítés? Azt akarná mondani, ne vegyük nagyon komolyan Kata színeváltozását, meg­szelídítését, ne higgyünk megtöreté­­sének tartósságában? A makrancos hölgy marad olyan, amilyen volt. Lám, Bianca is, Kata szelíd és bá­­jos húga, abban a pillanatban, ami­kor férjhez megy, szinte mint egy második Kata, akaratosan, ellent­mondást nem tűrve emeli föl a fe­jét. Ne higgyünk hát a nőknek, az asszony tényleg verve jó. Ezt mon­daná a darab, A makrancos hölgy, a világirodalom egyik legszelleme­sebb vígjátéka? Ennyit tudott volna csak Shakespeare a nőkről? Miért olyan Kata, amilyen, miért tombol, miért gyűlölködik? Azért ta­lán, mert így született, mert ilyen a természete? Shakespeare, aki min­dent tudott rólunk, emberekről, fér­fiakról, nőkről egyaránt, pontosan válaszol e kérdésekre. Diagnózisát akár egy mai pszichológus is meg­irigyelhetné. Kata háttérbe szorí­­tottnak érzi magát a családban, a becézett, aranyos Biancával szemben elnyomottnak, másodrangúnak, pa­naszkodik, hogy apja utálja őt. Ezért akar bosszút állni nemcsak a család­ján, hanem az egész világon, hisz­térikus kitörései ebből a helyzetből következnek. Ekkor jelenik meg a színen Pet­­ruchio. Nem akármilyen férfi, s ha valaki, Huszti Péter igazán alkalmas erre a szerepre, a boszorkányszelídí­­tésre: ravasz, hajlékony, erőszakos, elszánt. Kis szakállával, nagy kalap­­jával, csizmájával, köpenyével való­sággal olyan, mint egy westernfilm, mondjuk a Volt egyszer egy vadnyu­gat egyik cowboyhőse. S ez nem hi­ba. A reneszánsz kori fékezhetetlen olasz ifjak, akikről Shakespeare annyit írt, mint más forrásokból is tudjuk, csakugyan ilyenek lehettek. Petruchio nősülni akar. De nem szerelmet keres, hanem pénzt kíván. Az ördög öreganyját is elvenné. S a fiatal és szép Katával találkozik. Hogy makacs és vad? Mi az neki, Petruchiónak. Majd ő megmutatja. Mozgásba lendül hát, s vele együtt meglódul a színpad. Fergeteges ener­giájú és minden részletében aprólé­kosan kidolgozott, szinte mérnöki pontossággal megszervezett előadást látunk. Nincsenek a játékban esetle­gességek, hevenyészett rögtönzések, akadozó, lankadó ritmusok, végig mozgalmas, ötletes, lendületesen pergő a produkció. A népes együttes­ben a két főszereplőn kívül Gyab­­ronka József, Horesnyi László, Cse­­ke Péter, Gáti Oszkár és Szered­­nyey Béla tartja legjobban a tem­pót. Kár, hogy Vayer Tamás csö­vekből épült, könnyűszerkezetes dísz­lete nem nagyon illik a játékhoz: merev, szögletes, rideg. Sajnálhat­juk azt is, hogy a jelmeztervező Vágó Nelly, aki egyébként igen ügyesen dolgozott, Katát először nadrágban léptette színre. Almási Éva sugárzó szépsége szerencsére ekkor is uralkodóvá tette a nőiessé­get a színpadon, s Katája legalább annyira hölgy, mint amennyire mak­rancos. Az a finom és kedves iró­nia, amellyel nagy monológját elő­adja, tökéletes. Az ok, amely Kata gyűlölködéseit kiváltotta, Petruchio közbelépésével megszűnik: a lány kiszakad a hát­térbe szorítottság állapotából. Mit mond hát akkor az előadás néma utójátéka? Csakugyan azt, hogy Kata menthetetlenül rossz természet? Aligha. A vidám, fölszabadult han­gulatú kiegészítés már két egymásra talált ember játéka. S ebben a kap­csolatban sok minden történhet. Ka­ta leütheti férje fejéről a kalapot, de a dolog természeténél fogva itt már nem az a kérdés, hogy ki kit tud megtörni vagy megszelídíteni. Szirtes Tamás kódája összhangban áll a darab szellemével, sugallatá­val. ÖKRÖS LÁSZLÓ A nagy monológ előtt. Középen Huszti Péter és Almási Éva PÓLYA ZOLTÁN (MTI) FELVÉTELE Hinni mindenáron A KŐMŰVES KELEMEN A PESTI SZÍNHÁZBAN A hit hegyeket képes megmozdí­tani, tartja a mondás. De ké­­pes-e megállítani őket, ha el­indulnak? A Kőműves Kelemen ta­lán egyetlen illúziótlan szereplője, a tapasztalatai birtokában szkeptikus öreg Vándor (Páger Antal) a játék egy pontján elmeséli, hogy földcsu­szamlás történt a faluban, s akadt egy legény, aki puszta vállal próbál­ta föltartóztatni a hegyet, persze hiába. Kőműves Kelemen is egyma­ga akarja aládúcolni hitével Déva várának leomló falait, s miközben társaiban is erősíti a hitet minden­áron, az emberáldozattal megkötött falak mögül lezúduló lelkiismeret csaknem agyonnyomja. Ha megpróbálunk ájult szavak és aktuálpolitikai célozgatások helyett tisztességes elemzéssel közelíteni a Pesti Színház bemutatójához — ami egyébként a kritikus mindenkori kö­telessége —, akkor arra a következ­tetésre jutunk, hogy Szörényi Leven­te és Bródy János rockballadája szi­gorúan megmaradt a Kőműves Ke­lemen- ballada gondolati keretei ke- Színészek rendeznek Kétségtelen: először a szerzők rendeztek. A görögök például, s aztán a közép­kori misztériumok s moralitások pap­írai is maguk állították színre drámai műveiket. No és persze Shakespeare meg Moliére; őket mindmáig gyakran emlegetik zsörtölődő színészek, mondván, meggondolandó, hogy a legnagyob­bak idején miért nem hiányzott az a színházi mindenható, akit manapság rendezőnek neveznek. Ezzel az érveléssel egyik neves művészünk nemrég a televízióban is fellépett. Hogy a színészek régtől fogva szeretnek rendezni, az természetes. Hevesi Sándor mondta: „A színész a szerepet játssza, a rendező a darabot.” Amikor tehát a színész úgy érzi, hogy most már darabot is tudna játszani, akkor meg­próbál rendezni. Vagyis nem tagadja a rendező szükségességét, hanem a he­lyébe lép. Rendező lesz — legalábbis ami az állás névleges betöltését illeti, Shakespeare sem. Moliére sem egycsapásra teremtettek együttest. Megtanul­ták. Mert aki írni vagy játszani tud, az akkor sem kész rendező, ha megvan benne a kívánt képesség. A színész, aki átveszi az irányítást együttese fölött, és biztatásul kijelenti, ne féljetek, én azért színész maradtam — voltaképp riasztó dolgot művel. Hi­szen arra tesz ígéretet, hogy noha elvállalt egy felettébb összetett, sokfelé osz­tott figyelmet követelő feladatot, mégis megmarad a — mégoly jól ismert — kaptafájánál. Előjátszik, ötleteket ad, úgynevezett jó hangulatot varázsol a próbákra. Ki vitatná, hogy mindez nagyon fontos? S egy rendezőtől el is várható, hogy megfeleljen e jogos igényeknek. De ennél azért többet kell tennie. Ha­tározza meg, miről szóljon az előadás. Átfogó értelmezésében pontosan he­lyezze el az egyes szerepfelfogásokat. Alakítsa ki a közös játék stíluskereteit. Támasszon határozott igényeket a színpadkép és a jelmezek tervezőinek mun­kájával szemben, és azután, hogy elképzeléseiket a legapróbb részletekig ösz­­szehangolta a maga „látomásával”, a szcenikai gyakorlatban is ellenőrizzen mindent, a világítástól a zenén át, egészen odáig, hogy rendben csukódik-e a díszletajtó. Tudom, e felsorolás meglehetősen iskolás. Restellném is, ha nem volnék kénytelen túl sűrűn tapasztalni, hogy éppen ezt az iskolát hanyagolják el a színész-rendezők. (És sajnos, nemcsak ők ...) A magyar színház eddigi története során sok színész rendezett. De igen ke­vesen voltak a fogalom teljes értelmében rendezők. Olyanok, akikre csak­ugyan rá lehetett bízni a színpadot, az együttest. S még kevesebben tudtak közülük színházat, társulatot létrehozni. Tartozunk az igazságnak azzal, hogy kísérleteik olykor a körülmények hatalmának estek áldozatul. Mégis, a szín­házteremtésre vállalkozó színész, azt hiszem, elsősorban azért oly ritka mi­felénk, mert az önjelöltek hamar kénytelenek ráébredni, hogy a rendezés — legalábbis egy magasabb szinten — nem időközi kirándulóknak való. Ne rendezzenek hát a színészek? Dehogynem. A szerepcserének azonban csak akkor van értelme, ha saját színészi énjükkel (és színészkollégáikkal) sikerül elfogadtatniuk magukat új beosztásukban. Tehát rendezzenek — és vállalják, hogy rendezők. MÉSZÁROS TAMÁS

Next