Új Tükör, 1982. január-március (19. évfolyam, 1-13. szám)

1982-03-14 / 11. szám

VILÁG­TÜKÖR Messze, messze... INDONÉZ ÉS AUSZTRÁL FILMEK NYUGAT-BERLINBEN Amikor megnéztem az első indonéz filmet, A győztes nőt, egy gimnazis­ta lány és fiatal tanára szerelméről, mindjárt érezni kezdtem, hogy er­ről a történetről lehetetlen a szoká­sos módon beszélni. A fiatalok azért nem házasodhatnak össze a lány érettségije után, mert az ifjú tanár bátyja balesetben meghalt, s neki erkölcsi kötelessége a terhes sógor­nőt feleségül venni, hogy a leendő gyermeknek apja, s ami ennél is fontosabb, betevő falatja legyen. Mit mondhat erről egy egészségesen táplálkozó kontinens nézője? Sem­mit. Talán akkor jár el helyesen, ha kikérdezi a népes indonéz delegá­ció valamelyik tagját, hogyan szü­letnek, kikről szólnak a filmjeik. Az eredmény csupa képtelenség. Évi nyolcvan film készül, ugyanany­­nyi, mint az NSZK-ban. De a 145 millió indonéznek csupán egy hu­­szada ült már moziban. És az or­szágban háromszáz népcsoport dia­lektusait kellene figyelembe venni, hogy a filmeket mindenki értse. A mozijegy ára? Az ENSZ statisztiká­ja szerint az évi átlagjövedelem húsz jó mozijegynek felel meg. Kik­nek szólnak a filmek? Szónoki kér­dés. Nem a Szumátra őserdeiben még mindig ágyékkötőben vadász­­gató törzsközösségi embereknek. Nem is azoknak, akik két hétig el­vegetálnak egy mozijegy árából a nagyvárosok szeméthalmoktól színes nyomornegyedeiben. Ezek a cellu­loid történetek kizárólag azoknak készülnek, akik sokszorosan az or­szágos átlagszínvonal fölött élnek. Ennek tudatában persze érthető, mi­ért látunk a filmekben mindunta­lan éjszakai mulatót, elegáns nem­zetközi repülőteret, pompás felhő­karcolót, tengerparti strandot és méregdrága sportkocsit. Csak ilyen filmek készülnek? Hiá­ba a sok híg hazai, hongkongi, in-jelenet a Gallipoli című ausztrál filmből diai, amerikai termék, akadnak, akik — ha óvatosan is — az ország tényleges állapotát vizsgálgatják és nemcsak az újburzsoázia gazdagsá­got, életet habzsoló ízlésterrorjának engednek. De még a Dzsakarta, Dzsa­­karta című film is, amely eddig ta­lán a legmesszebb ment, a szegény nép jogfosztott helyzetének bemu­tatásában, végül belebicsaklik a né­zőknek tett kompromisszumokba. Ausztrália csak hat fimmel vonult ide a távoli Európába, de már ezek­ből is úgy tetszik, hogy a közel­múlt nagyvonalú fejlesztési prog­ramja maradandó értékeket hozott. Lévén egyike a legfejlettebb tőkés társadalmaknak, az ország már ko­rábban is megengedhette volna ma­gának, hogy többet áldozzon a kul­túrára. Mindenesetre az elmúlt év­tizedekben, úgy látszik, szakítottak a korábbi idők utilitárius szemléle­tével, mely szerint csak az a jó, ami hasznot is hoz, és széleskörű mű­vészetfejlesztési programba fogtak. Már láttuk képeken a fantasztikus képzelőerővel megtervezett sydneyi operát. Nos, az ausztrál filmek szel­lemükben nagyon különböznek ettől az épülettől. Nem újszerűnek, hanem nagyon is klasszikusnak érezzük őket. Talán az óriási fáziskésés az oka, de a megismert alkotások ki­vétel nélkül pontos, realista lélek­tani ábrázolások, háttérben az alig ismert ifjú kontinens óriási szabad­­térségeivel. A talán leghíresebb effajta film, a Gallipoli mégis némi csalódást okozott. Két fiatalember útját mutatja be a nyugat-ausztrá­liai kisvárosból Kairón át az első világháború törökországi csatateréig, ahol egy könnyelmű angol táborno­ki döntés miatt szép és egészséges ausztrál fiatalok ezreit kaszálja le a török géppuskatűz. Különös, elégi­­kusan háborúellenes film, csak a te­hetetlenség érzetét tudja felkelteni. Milyen furcsa, hogy a magyar kritikának alig volt jó szava Az An­gyal utca elpusztítása című filmről, mely a fő versenyprogramban sze­repelt és FIPRESCI-díjat kapott. Do­nald Crombie alkotása a harmincas évek baloldali amerikai irodalmá­nak, s főleg Clifford Odetsnek a hatását mutatja. Látszólag környe­zetvédelmi indíttatású, valójában a legharciasabban politikus film volt a fesztiválon. Az ingatlanbusiness cápái gátlástalanul üldözik ki a la­kókat egy kedves, tengerparti ut­cácskából, hogy felhőkarcolót épít­hessenek a házak helyére. Bár a törvényesség látszatára vigyáznak, nem kétséges, hogy a rendőrség és a hatóságok nem a zaklatott utca la­kói, hanem az építési vállalkozók oldalán állnak. A feszes, krimisze­­rűen izgalmas történet többet mond el a kapitalizmus természetéről, mint akárhány szeminárium. A be­fejezés azt is érzékeltetni tudja, hogy ebben a világban — ha ezút­tal csatát is vesztettek — a gazda­gok, a hatalmasok mindig győznek a szegényekkel szemben. És még­is. Az Angyal utca valahogy ennek ellenére megerősíti az ember hitét az értelmes politikai cselekvés le­hetőségében. Ha rajtam múlna, ausztrál filmhetet már az idén ren­deznék Budapesten. KÖRÖSPATAKI KISS SÁNDOR A győztes nő című indonéz film drámai pillanata Az Angyal utca elpusztítása című ausztrál film plakátja 42 □

Next