Új Tükör, 1982. április-június (19. évfolyam, 14-26. szám)

1982-05-16 / 20. szám

A nagybőgő virtuóza BESZÉLGETÉS PEGE ALADÁRRAL­ oachim E. Berendt, a ne­ves jazzkritikus, „modern Django Reinhardt”-nak nevezte Pege Aladárt, mások szerint ő a nagybőgő Paga­ninije. Lee Jeske, a Down beat-ben, így írt róla az 1980-as bombayi jazzfeszti­­vál, a Jazz Yatra után: „Egy­szerűen tátva maradt a szám... Pege négy ujjal penget, gyorsan futkározik keze a hangszeren, olykor fogja magát és úgy szólózik, mint egy gitáros, máskor tü­neményesen akkordozik, ,csúszkál’... Olyan sebesen és mesteri hozzáértéssel vo­nózik, hogy állandóan arra vártam, mikor kapja már fel ezt az ördögi hangszert, és szorítja az álla alá... Ez volt a legnagyszerűbb bőgő­játék, amit valaha is hallot­tam.” Pege sikerei nem új ke­letűek. Az 1964-es prágai jazzfesztiválon elnyerte a „fesztivál virtuóza” címet, 1970-ben, Montreux-ből, a legjobb európai szólistának kijáró díjat hozta el. 1980 nyarán Charlie Mingus özve­gye nekiajándékozta a nagy néger muzsikus bőgőjét. 1981-ben első lett a Down­beat szavazólistáján a bőgő­kategóriában, ami annyit je­lent, hogy a jazzkritikusok őt tartják a világ legjobb bő­gőszólistájának. Pege 1964 óta komolyzenei előadóművészként is egyre nagyobb hírnevet vívott ki magának; emellett tanít, ő a Zeneakadémia bőgőtansza­kának tanára. Beszélgetésünk elején régi nagy muzsikusok, fesztiválok, lemezek kerültek szóba. Art Farmer, Dexter Gordon, Al­bert Mangelsdorff és mások, akikkel együtt játszott, vagy akikkel lemezfelvétele ké­szült, külföldön mintegy tu­cat, idehaza — jellemző mó­don — mindmáig csak kettő. Pege szívesen beszél pálya­futásáról, tapasztalatairól, si­kereiről , nem szerénykedik, ez nem is állna neki jól. He­lyenként kategorikusan fo­galmaz, máskor árnyaltab­ban, de amit mond, azt őszintén gondolja. — Az ön nevéhez úgy odaragasztották a „virtuóz" jelzőt, hogy azt onnan többé le sem lehet vakarni. Nem idegesíti ez az uniformisba bújtatott dicséret, vagyis hogy megpróbálják a „vir­tuozitás” skatulyájába zárni? — Ezt meg honnan veszi? A legnagyobb elismerés, ha valakiről azt írják, hogy vir­tuóz! Annak idején a Hu­­bay-féle iskolának is megvol­tak a maga, virtuózokat ne­velő fogásai. Én is csak azért tudok így jazzt játszani, mert a klasszikus zenére épül a játéktechnikám. — Elérte-e azt a csúcsot, amit európai zenész a jazz­ben egyáltalán elérhet? — Nem. Az első helynél előbbre ugyan már nem jut­hatok, de ennél sokkal fon­tosabb, hogy tartsam is ma­gam a legjobbak között. Csak úgy maradhat valaki az él­vonalban, ha állandóan kon­certezik, és gyakorta jelent­kezik lemezekkel. Rám is a lemezeim alapján figyeltek föl Amerikában, no, persze, itt nem a magyarországi fel­vételeimre gondolok. — A Hungaroton nem na­gyon kényezteti el önt. — Ami jazzlemezügyben idehaza történik, az nem ép­pen szerencsés. Már régen rá kellett volna jönniük a Hun­garoton illetékeseinek, hogy a jazzlemezek éppen olyan ke­lendőek, mint a beat vagy a rock, ráadásul itt azokra a komoly összegekre sincs szükség, amelyeket a beat körüli hajcihőre, reklámra fordítanak. Akárhol megfor­dulok, mindenütt megkérdik, hol lehet Pege-lemezt venni? Hol? Külföldön. Ott igen! — Szeretik a tanítványai? — Inkább azt válaszolnám, szeretek tanítani, igaz, na­gyon szigorú vagyok. Nem tűröm a lazsálást... A tanár legszentebb kötelessége, hogy kihozza tanítványaiból a maximumot. — Beszél nekik jazzről? — Nem, mert csak klasz­­szikus darabokkal foglalko­zunk. Improvizatív készség, hibátlan ritmusérzék és al­kotói merészség szükségelte­tik a jazzhez, ezt nem lehet kottából tanulni, ezért ritka az olyan klasszikus zenész, aki jazzt is tud játszani. — Idehaza van néhány jó jazzmuzsikus. Véleménye szerint mi kellene ahhoz, hogy olyan vagy hasonló si­kereket érjenek el, mint ön? — Még több tehetség. S a tehetségen túl elmélyülés, alapos klasszikus ismeretek, szorgalom, ambíció, és az ere­deti, egyéni stílus kimunká­lása. — Hol tart ma általában a jazz? Ezüstkor? Bronzkor? Kőkor? Merthogy felhígítot­ta a rock és a discózene... — Aligha lehetne elképzel­ni a műfajt rockjazz nélkül, hatalmas tömegeket lehet így a jazznek megnyerni. — Kétes engedményekkel? — Bartók sem tett semmi­lyen engedményt, amikor megírta a Gyermekeknek cí­mű ciklusát vagy a Medve­táncot. A Bartókot ne keverjük bele, ő a maga állította tota­litáseszmény szerint élt és al­kotott. Még ha a gyermekek­nek is komponált, akkor sem engedett ebből. A mai jazz azonban gyakran elébe megy a gépies szórakoztatásnak, a zenészek azt mondják: köz­­érthetőség, de a valóságban ez azt jelenti: üzlet. A Kár finnyáskodni. Min­dent lehet csinálni, még dis­­cót is, mert egyedül csak a jó játék védi meg a zene tisztaságát. A Blood, Sweat and Tears tagjai is szenzá­ciósan játszották azt, amit játszottak, és Cecil Taylor is nagyszerűen játssza a saját, mással össze nem téveszthe­tő avantgarde-ját. Persze, millió negatív példát is le­hetne mondani. — Hogyan látja a magyar jazz jövőjét? — Soha ennyi fellépési le­hetőség nem volt, mint ma­napság, hála a rádiónak, a jazzkluboknak, a művelődé­si házaknak, iskoláknak. És ott van Debrecen, a növekvő hírével... A jazz nemesebb veretű, tartalmasabb, igénye­sebb műfaj a rocknál, és a discózenénél, úgy szórakoz­tat, hogy közben szellemi erőfeszítést kíván hallgató­tól, játékostól egyaránt. Saj­nálatos, hogy a legfontosabb fórum: a televízió ezt nem ismerte föl. — Milyen a kapcsolata a magyar kortárs zenével?­­ Nagyon szeretném, ha általam tisztelt zeneszer­zők írnának nekem darabo­­kat, mert még idehaza nem volt kortárszenei estem. Mű­soromon népdal- és klasszi­kus átiratok szerepelnek, többek közt olyan szerzők művei, mint Händel, Vival­di, Saint-Saëns, Portezini, Csajkovszkij — és persze Bartók meg Kodály. — Sokat utazik? — Rengeteget. Nemrég voltam Bécsben, ott adták ki legújabb lemezemet, ami szólójellege miatt kuriozitás a jazzvilágban. Népdalok vannak rajta, egy saját szer­zeményem és két klasszikus jazztéma: a Django és a Lo­ver Man. — Idei tervei? — Előbb Bernie Wallace­­szal és Daniel Humer­­rel lépek fel Burghausenben, majd Nürnbergben Man­gelsdorf­fal, duóban. Aztán sorra következik az isztam­buli, a prágai és a helsinki fesztivál. És a nagy álom­ tárgyalások folynak arról, hogy meghívnak a fesztivá­lok fesztiváljára, a New Port-i jazztalálkozóra. HORVÁTH TAMÁS A­z elsőfilmes Kovácsi János remekül emlé­­­­kezik. A Cicababák Gina Lollobrigidájára a mo­ziban, a szomszédok televí­ziójára, ami előtt esténként összegyűlt a fél ház, hogy végignézze a Tell Vilmos­­sorozatot, meg Hruscsov bu­dapesti látogatását, a villa­moskalauzra, a jég árára, a jégszekrényre, a varázssze­mes Mambó-magnóra, a nyi­tott tetejű Skoda Feliciára, a császárkörte mámorára, a tánciskolára, a kék Daru-ci­garettára, az iskolavécék füstös, csikkekkel telepöc­költ mennyezetére — szóval sokunk, a mai harmincasok kamaszkorára. Nem felejtet­te el, milyen ruhában jár­tunk akkoriban, hogyan állt rajtunk a gyűlölt matróz­blúz, milyen volt a cipőnk sarka, az inggallérunk, a lö­työgős sötétkék öltöny, ho­gyan vártuk az össztáncot a szombat délutáni tánciskolá­ban, az angol keringő lépés­tanulása után, és hogyan iz­zadt a tenyerünk nagy igye­kezetünkben, nehogy egy­más lábára lépjünk. 1962 rekvizítumait húsz év távlatából ilyennek látjuk sokan. A közös emlékidézés első öröme után azonban egyre inkább arra volnánk kíváncsiak, vajon hogyan látja saját kamaszkorát ma­ga a rendező? A nosztalgi­kus albumlapozgatáshoz mi­lyen szemüveget választ, mi­lyen fénytörésben vetíti elénk a lassan sárguló ké­peket? Miért idézi a hatva­nas évek elejét, egy új nem­zedék álmodozásainak ko­rát? Bár Magyarország köztu­dottan fesztiváldíjas nagy­hatalom, Kovácsi János ren­dezői pályája ehhez képest is szokatlanul sikeresen indult. Már harmad- és negyedéves főiskolás vizsgafilmjeivel nyert Tours-ban és Lillé­ben, a Nyuszikák és a Das Lied egy készülődő rendező sajátos látásmódjáról, iro­nikus, groteszk, érett hang­járól tudósított. A Cha-cha­­cha, az első nyilvános mozi­bemutatkozás pedig, furcsa módon, inkább filmes stílus­érzékének, képességeinek ki­tűnő bizonyítványa. Gimnazista főszereplője, Gruber Ernő, divatos nem­zetközi „retro-hős”. George Lucas vagy Peter Bogdano­vich is kitalálhatta volna, találkoztunk vele A Rock nagy évtizedé­ben vagy Az utolsó mozielőadásban. Bár a világgal, a szerelemmel is­merkedő, érzékeny lelkű, gátlásos kamaszfiú igazi szülőatyja Truffaut, igazából az ő jelenidejűségét tették aztán múlt időbe az ötvenes évek emlékeiben kutakodó fiatal amerikai filmesek. Gruber Ernő pedig, egy év­tized késéssel, a hatvanas évek Budapestjére csöppent. Ugyanaz az érzelmes irónia lengi körül, kíséri ügyetlen próbálkozásait, hogy nagy­fiúnak lássék. Csak éppen arra képtelen, hogy egy kor­szak figurájává nőjön, mi­ként az amerikai kisváros­beli barátainak sikerült. Az ő alkotóiknak, ugyanis, saját képük volt arról a világról, melyet megidéztek. Lucas vagy Bogdanovich „ötvenes évek”-filmje nem hiteles ko­rabeli fotográfiák sorozata. Kovácsi János úgy forgatta kosztümös filmjét, mintha a hatvanas években készült volna, mintha nem telt vol­na el húsz év, mintha az ak­kori vágyak és álmok nem épültek volna bele alkotói személyiségébe. Gruber Ernő versekben formát öltő romantikus sze­relme az iskola loboncos szőke csodája — Tallós Rita kamasz femme fatale-ja — iránt, és porrá zúzott, sárba tiprott illúziói, keserű csa­lódása önmagában szép tör­ténet. A főiskolás Rudolf Péter remekül játssza el a kétségekkel vegyes, boldog ártatlanság elvesztését. Bár­melyik gimnazista fiúval, bármikor, bárhol megesik. De vajon miért kellett eh­hez az ifj. Jancsó Miklós ál­tal olyan hangulatosan kor­hűen fényképezett hatvanas évek eleje? Csalódottak vagyunk. Túl­ságosan sokat ígérő az igé­nyes, ízléses csomagolás, egyre kíváncsibban bontjuk le a zizegő történelmi se­lyempapírokat, és elkedvet­lenedünk az ajándék láttán. Valami személyesebbre szá­mítottunk, ami többet mu­tat meg az első ajándékozó gondolataiból, érzelmeiből. Reménykedünk, talán csak szemérmes, nehezen valló alkotóval van dolgunk, aki második, harmadik, vagy so­kadik alkalommal fedi föl titkait. A Cha-cha-cha lát­tán érdemes várakoznunk. SZÉKELY GABRIELLA A nagy szám 62-ben SZÍNES MAGYAR FILM: CHA-CHA-CHA Usztics Mátyás és Tallós Rita □ 29

Next