Új Tükör, 1982. április-június (19. évfolyam, 14-26. szám)

1982-05-16 / 20. szám

Dokumentumok táncban A Pécsi Balett ma már túlju­tott a 150. önálló mű bemu­tatóján. E másfélszáz ko­reográfia döntő hányada Eck Im­re alkotása. Eck munkásságának több mint két évtizede alatt mind­össze két évadnyit „hallgatott”, egyébként ontotta magából jelleg­zetes, egyéni stílusú kompozícióit. Lehet-e vajon vállalni egy ilyen hatalmas életmű minden darab­ját? — Heinével szólva: vállalom, mert ha nem vállalnám, akkor is az enyém volna mind. Színpadi munkáim — akár sikerületlenek, akár jobban sikerültek —, gondol­kodásom nyomait viselik, vélemé­nyemet tükrözik a világról, amit természetesen a gyakorlatban, a táncról való véleményemen szű­rök át. Műveim — ha úgy tetszik — dokumentumok, jobb-rosszabb közérzeteim, tehetséges vagy te­hetségtelen pillanataim, indula­taim és örömeim dokumentumai. — Mi rejlik e hallatlan termé­kenység mögött? Hogyan kompo­nálsz, s egyáltalán mi és ki ins­pirál? — Mi inspirál? Az élet. Egy mozdulat. Egy szín. Egy össz­­hangzat. Egy képzőművészeti for­ma. Egy esti beszélgetés. Minden. Bármi. Inspirálnak természetesen a barátaim, a munkatársaim, a táncosok, akiknek szerep kell, feladat kell. Színházi ember va­gyok több mint harminc éve ... Lehet, hogy amit most mondok, demisztifikálás, s elrontja a köz­tudatban élő képet a művész­mágusról. De a színház üzem is. Elsősorban tehát az ösztönöz, hogy új balettet kell csinálnom. Ha van társadalmi megrendelés: dolgozom. Ha kell, koreografálok. Ha közeledik a bemutató, eszem­be kell jutnia valaminek, ha el­érkezik a próbakezdés ideje, kénytelen vagyok inspirált lenni. S hogy könnyen vagy nehezen dolgozom-e? Attól függ, honnan nézzük a dolgot. Ha beülsz mel­lém a balett-terembe, amikor ko­reografálok, azt hinnéd, könnyen dolgozom, azt hinnéd, szabatosan tudom, mit akarok elmondani, és milyen mozdulatokkal, mozdulat­csoportokkal. Ha belém látnál es­ténként, amikor magatehetetlenül ülök, ha belém röntgenezhetnél, s láthatóvá válnának szorongá­saim, tévelygéseim, gyötrelmeim, azt mondanád — nehezen dolgo­zom. A színházi munka hol kín, hol pedig kéj. Semmi szín alatt nem mondanék le a gyötrelemről, nem szeretnék nem kínlódni, ösz­­szetartoznak. — Úgy tudom, táncosaid szaba­don munkálják ki szerepeiket. — Mi egymás rabjai vagyunk, ebben áll a szabadságunk. Ért­jük egymás gondolatait, tudjuk, mit várhatunk egymástól, tudjuk, mire képes a másik. Koreografá­lás közben tudom, mire számítha­tok, mi van még bennük. Ha­gyom, hogy maguktól jöjjenek rá a megoldásra, vagy segítem őket, hogy maguktól rájöhessenek. A tánc kollektív művészet abban az értelemben is, hogy közösen hoz­zuk létre a színpadi műveket. Minden koreográfusnak be kell számítania táncterveibe táncosai adottságát, jelenlegi állapotát, mű­vészi egyéniségét. Ennyiben sza­badok az én táncosaim is, ha ez annak nevezhető. — Az utóbbi néhány évben elő­adóként újjászülettél... — Nem újra vagyok előadó, so­sem hagytam abba. Táncosként kezdtem a pályámat, s amikor Pécsre kerültem, csak látszólag hagytam abba az előadói pályát. Akkoriban olyan táncok foglal­koztattak, amik nem igényelték az én részvételemet, s tizenkilenc­­húszéves táncosaim voltak, nem illettem volna közéjük. Azután összeöregedtünk, s másfajta szer­kezetű táncok kezdtek érdekelni. Abban az értelemben viszont nem hagytam abba az előadást, hogy a koreográfus mindig előadó is. Hi­szen a teremben, a próbákon elő­adónak kell lennie ahhoz, hogy megértesse munkatársaival, mit kíván tőlük. És még valami. A koreográfusnak időnként el kell játszani egy-egy szerepet, hogy az anyag közelében maradjon, hogy felfrissítse önmagát, hogy éleseb­ben működjék az ellenőrző készü­léke. — Legutóbbi kompozícióid kö­zött találjuk A fából faragott ki­rályfi újabb verzióját, holott ed­dig soha nem dolgoztad át egyet­len balettodat sem. Az Otelló pe­dig nálad szokatlanul hagyomá­nyos nyelvezetével és szerkezeté­vel üt el korábbi munkáidtól. — A fából faragottat elsősorban a Bartók-év miatt tűztük újból műsorra, ez a felújítás egyik, mondhatnám protokolláris indok­lása. Természetesen van mélyebb, személyes indítéka is. A fából fa­ragott kihívást tartalmaz számom­ra. Provokál. Harmadszor próbá­lom színpadra fogalmazni, nyilván azért, mert elégedetlen vagyok a korábbi változatokkal. A jelenle­git sem érzem véglegesnek ... Az Otelló viszont válságtermék, egy válságos koreográfiai szakaszom produktuma. Sietek hozzátenni, minden koreográfiám válságter­mék. Elégedetlenség szüli őket, akár az önmagammal, akár a kör­nyező társadalmi vagy tánchely­zettel szembeni elégedetlenség kényszeríti ki belőlem. Az Otelló előtt úgy éreztem, túl sokáig csi­náltunk intellektuális baletteket, túl sokat foglalkoztunk csontig egyszerűsített, lényegre irányuló, gondolati táncokkal. Tagadhatat­lan, ennek a korszaknak volt lét­­jogosultsága, természetes kifejlő­dése, válasza a korábbi romanti­kus balettekre. Úgy éreztem azon­ban, itt az ideje egy romantikus balettnek, ideje összegezni az ope­rarendezéseim közben szerzett ta­pasztalataimat. Izgatott még — s nemcsak az Otellónál —, az em­beri hang és a tánc, az ének és a tánc, a zene és a tánc polifóniája, drámai összeműködése. És érde­kel Shakespeare, mert fölizgat, inspirál. — Elragadtatás és fanyalgás egyaránt kísérte és övezi ma is munkásságodat. Figyelsz a kriti­kára? — Figyelek ... Az elragadtatás jobban esik, mint a fanyalgás, ez természetes. Gondolom, mindenki jobban szereti az elismerést, mint hogy fejbevágják. Hozzáteendő azonban: minden művész számá­ra fontosabb és figyelemre mél­tóbb a megalapozatlan elragadta­tásnál a megalapozott, elemző, ér­vekkel alátámasztott és meggyő­zően megírt kritika. De hát ebből még elég kevés akad. FUCHS LÍVIA SZALAY ZOLTÁN FELVÉTELEI □ 27

Next