Új Tükör, 1982. április-június (19. évfolyam, 14-26. szám)

1982-04-04 / 14. szám

A tehetséges város RÁDIÓJEGYZET Közéleti közelképek Kerényi József építész, országgyűlési képviselő Mester Ákos és Vértes Csaba kérdéseire válaszol V­annak kétbalkezes, tehetség­telen városok. Bármit akar­nak, semmi sem sikerül ne­kik. Még az ág is húzza őket, mint a közmondásbeli szegény embert. Kínlódnak, ügyetlenkednek. Mond­juk, fedett uszodát szeretnének épí­teni. Ilyen-olyan hibák, mulasz­tások miatt azonban a szép terv kudarcba fullad. Az építmény uszo­dának nem alkalmas, torzó volta mi­att másra se nagyon jó. Kinevezik hát tornacsarnoknak. Aztán élet­­veszélyessé válik egy fontos köz­épület. Azzal zárják be, hogy fenn­állásának századik évfordulójára teljesen újjávarázsolva nyitják majd meg ismét. Idő van bőven, éppen háromszor annyi, mint amennyi idő alatt annak idején az épület elkészült. De múlik az idő és nem történik semmi. Esztendők telnek el, s egyszer csak kiderül, hogy az építők még nem is kaptak hivata­los megrendelést a várostól. A la­kosság rémüldözik. Mi történik itt? Ha így megy tovább, lehetséges, hogy az átadás eredetileg meghirde­tett időpontjában még el sem kez­dődik az építkezés. Vannak ezekkel szemben másféle városok is. Szerencsések, tehetsége­sek. Nekik mintha minden sikerül­ne. Csak kigondolnak valamit és — hipp-hopp — máris megvan. Akár­csak a mesében. Elég bepillantani, benézni például Kecskemétre, be­sétálni a városba, hogy észrevegyük: itt csakugyan történik valami. Leg­alább tizenöt éve havonta kétszer­­háromszor megfordulok ebben a len­dületes megyeközpontban, csak át­utazóban persze, és majdnem min­dig fölfedezek valami érdekeset. Egy figyelemre méltó új épületet vagy egy megszépült régit. Láttam, ho­gyan változott meg Kecskemét, ho­gyan alakult ki az új városközpont, hogyan jött létre a naiv művészek múzeuma és legújabban a közvet­lenül mellé épült játszóház. Miért kétbalkezes az egyik város és miért sikeres a másik? Van er­re valami magyarázat? Már a hatvanas évek vége felé különös hírek érkeztek Kecskemét­ről. A város tehetséges embereket keres. Folyóirat-szerkesztőt például. A fogadtatás adatai LEGTÖBBEN LÁTTÁK: AZ ANGYAL VISSZATÉR LEGJOBBAN TETSZETT: MOSZKVAI NAPOK BUDAPESTEN Február második felében 6,5 millió nézővel Az Angyal visszatér című bűnügyi film a hetek óta legna­gyobb közönségű műsort a Nem kell mindig kaviárt a második helyre szorította vissza. Igaz, hogy ezen második hely is 6,4 millió nézőt je­lent. Az esti műsorok közül 6 milliónál több nézővel kiemelkedik még a Bogart-sorozat egyik filmje, a Nem vagyunk angyalok, a Jogi esetek örökléssel kapcsolatos műsora és a Nem kell mindig kaviár azon kedd esti adása, amikor a megszokott na­gyon nagy számú közönségből mint­egy félmilliót elcsábított a moszk­vaiak nyitó hangversenyének meg­tekintésére a második műsor. Ezek A szegedi egyetemen meg is hir­dették. Aki meri, vállalja. Valóság­gal, mint a hajdani verbuválok: csapj fel, öcsém, katonának. Eleinte mosolyogtunk ezen a furcsa tehet­ségtoborzáson, ám amikor Kecske­méten járva az utcán találkoztam az ország egyik legjobb kórusvezetőjé­vel, aki egy másik városból nemrég települt át, nem sokkal később egy nagytekintélyű és a szakmában or­szágszerte ismert könyvtárossal, aki szintén máshonnan jött, láttam, hogy ennek fele sem tréfa. De ez csak a dolog egyik része. Fontos az is, hogy az összetoborzott, sokat akaró, dolgos, erejét nem kí­mélő ember miképpen helyezkedik el a város szerkezetében, működé­sének mechanizmusában. A kriti­kus pontokon, ahol a döntések meg­születnek, föltétlenül ott kell len­niük, különben akadozni fog a gé­pezet, nem halad a szekér. Kecske­mét országra szóló városépítési si­kereit sem az magyarázza egyedül, hogy ott dolgozik Kerényi József. Ehhez nélkülözhetetlen volt, hogy a megye vezetői támogassák, amikor ő kilépett a dolgok intézésének megszokott, formális, bürokratikus rendjéből. A vezetőknek tudniuk kellett, mi a forma és mi a lényeg, melyik a fontosabb a kettő közül. Kecskeméten tudták. De hogy még ilyen körülmények között is milyen nehézkesen és küz­delmesen született a siker, jól pél­dázza a rádióműsor. Kerényi József nem is sikerekről beszélt, inkább ku­darcokról, akadályokról, a formá­kat a lényeg fölé emelő működési rendről. Ettől függetlenül az olyan kívülálló, messziről szemlélődő szá­mára, mint például én, Kecskemét városrendezési eredményeiben ta­­gadhatatanul van valami valósze­rűtlen és hihetetlen. Hogyan tudták ezt ők megcsinálni és miért nem tudják mások? A rádióműsorból ki­derült, hogy ami náluk van, nem úgy jött létre, mint a mesében, hogy csak kigondolták és máris meglett. Hosszadalmas, következetes, konok szervező munka előzte meg az ered­ményeket. Nem mindent tudtak egy­szerre, azonnal megcsinálni, ők is kudarcokkal kikövezett úton jártak. De nem hagyták el magukat. Ezért sikeresek. ÖKRÖS LÁSZLÓ a műsorok a nézőknek — a magas tetszésindex alapján — kellemes időtöltést jelentettek. A péntek esténkénti Delta — Az akasztófa árnyékában választási le­hetőség a két program között sze­rencsés kínálat volt, mert az akkor tévéző 5,5 millió felnőtt fele az egyik, fele a másik műsort nézte szí­vesebben. Mindkettő nagyon tet­szett a közönségnek. Egyetlen esti műsort említünk még külön, mert közönsége az átlagosnál nem volt alacsonyabb, de nézőinek nagyon nem tetszett: Az elszánt rezesbanda. A többi esti műsort — A 78-as kör­zet, a Család, a Madigan, a Külpo­litikai fórum — körülbelül annyian nézték, amennyien máskor is nézik az ilyen típusú műsorokat, s a fo­gadtatásuk is átlagos volt: nem el­utasított, de nem is sikerműsor. A vizsgált két hétben a legna­gyobb közönségű délutáni műsor az Allegro con brio című szovjet film volt, melyet 3.5 millióan láttak, s utána a 3 milliós nézettségű Vasár­napi muzsika következett. Hétköz­nap késő délután 2.5—3 millió né­zője volt az Emlékszel még operett­műsornak, az Ablak című szociál­politikai műsornak. Ugyanennyien látták a szombat délutáni Feleki Kamill-műsorokat, és a Lehet egy kérdéssel több? című vetélkedőt. Úgy látszik, ebben a két hétben a hét­végi délutánokra nem ígért igazi csemegét a műsorkínálat, hiszen egy-egy már kedvelt műsor hétköz­nap késő délután is vonzott akkora közönséget, mint a hétvégi délutáni műsorok. Persze az igazsághoz tar­tozik az is, hogy a Feleki-műsorok­­kal egyidőben ismételték a 2. mű­sorban a Sándor Mátyást, mely a H1 -es év egyik nagy sikere volt, s ezt most is mindkét alkalommal 1 millióan megnézték. Az említett műsorok általában tetszettek is. A főműsor után sugárzott műso­rok köréből nagyszámú közönsége miatt — 4,5 milliónál több — ki­emelkedik a Kapcsoltam és a Cir­kusz a jégen. Sokan megnézték még a Riporter kerestetik középdöntőit, a Stúdió ’82 két adását és az Operett a jelmeztárban című műsort. Ezek a műsorok is általában tetszettek, de igazán sikeres csak a Cirkusz a jégen és az Operett a jelmeztárban volt. Három műsor viszont itt is kü­lön említést érdemel még, melyeket bár sokan láttak, de nagyon ala­csonyra értékeltek: a Boccaccio 70 című olasz-francia film 2. részét, a Koportos című magyar filmet és a Nőuralom című Arisztophanész-ko­­média magyar tévéváltozatát. RÉVÉSZ KLÁRA A játszóház és játékmúzeum 30 □ TÉVÉKRÓNIKA Illyés és a nemzeti dráma Illyés Gyula lírára és gondolati pró­zára, esszére született. Mégis, míg anyanyelvünkön olvasnak és be­szélnek a Duna-völgyben, drámaírói munkásságának mindig lesz idősze­rűsége. Érzem a kijelentés súlyát, mely arra késztet, hogy az Ungvári Tamással és Czimer Józseffel a drámaíró műhelyében folytatott Illyés-diskurzusból, a műsorban szóba kerültek közül arra a színpa­di műre hívjam fel mindenekelőtt a figyelmet, amelyben az ércnél ma­radandóbb matériát a legmágnese­sebb vonzásúnak érzem. Mert tart­sam bármily becsben a beszélgetés során érintett Illyés-művelt népeket Illyés Gyula

Next