Új Tükör, 1982. július-szeptember (19. évfolyam, 27-39. szám)

1982-09-19 / 38. szám

„Micsoda szégyen!'' RÁDIÓJEGYZET Ötödik sebesség Munkatárs: Sóskúti Márta, Göczey Zsuzsa. A mikrofonnál: Béres László Ú­jságcsináló létemre is nagyon unom már a szeptemberenként új­raéledő tankönyvtémát. És tartok tőle, hogy az újságol­vasó még jobban unja. De ha százszor repetíció is, amit említeni szándékozom, an­nál kevésbé lehet hallgatni róla. Mert a fenti műsor készí­tői — bár motorok feneket­len sebességét imitálva veze­tik be mondandójukat — ez­zel az ősrégi, agyonbeszélt tankönyvhistóriával hozakod­tak elő, megállapítván, hogy ugyan sokkal jobb a helyzet a korábbinál, némelyik könyv azért még nem ké­szült el, másokért meg több üzletbe kell szaladgálni és sorban állni... Ez azonban nem idegesített föl, mondhat­nám azt is: ennél nagyobb bajunk ne legyen! Csakhogy elsoroltatták egy nyilatkozó­val, hogy legalább 2400-féle tankönyv van forgalomban, közülük mintegy 1400-félét nyomtak az idén is, több mint 7000 tonna papírt kaszáltak föl, és miután a tankönyv­elért ráfizetéses, 1700 mil­lió forint dotációt kap a ki­adó a veszteségek fedezésére ez idén is. (Az adatok, a gyors jegyzetelés miatt, egy­­ben-másban talán hibásak vagy hiányosak, de azért jel­zik a dolog lényegét.) Hát persze, ki ne tudná, hogy viszonylag még mindig kevés a nyomópapírunk, so­kat importálunk, és a nyom­dák se győzik a megbízatáso­kat, ezért is annyi a panasz a munkájukra. És eszembe jut a derékmagasságú könyv­oszlop az előszobában, nagy­részt vadonatúj elsőéves fő­iskolai kötetek, több mint 700 forint értékben. Többségük 1978-as vagy éppen 1979. évi kiadvány, akad ötven-hatvan forintos vagy még drágább is köztük. A MÉH-re vár vala­mennyi vagy a kukára. Én ugyan, néhány hete, csupán ellenőrizni, hogy nem változott-e a sokéves gya­korlat, megkérdeztem a köz­ponti antikváriumot, foglal­kozik-e valamelyik boltjuk tankönyvek vételével, eladá­sával. Mint sejtettem, a vá­lasz tagadó volt. És a főisko­laiakkal, egyetemiekkel sem? — kérdeztem újból, adva a naivat. A válasz tagadó ma­radt. A magyarázat viszont nem érdemes a tolmácsolás­ra. Én sem ismétlem most el az olvasónak, mit regéltem el az állítólagos könyvkereske­dőnek : miként űzték ezt a műveletet egykori antikvá­riusok, egyiküknek az Erzsé­bet körútról alighanem még a nevére is emlékszem, vala­mi Adorjánnak hívták ... Be­szélgető partnerem további felvilágosításként a központ illetékes osztályvezetőjét ajánlotta meginterjúvolnom, amitől én — az amúgy is türelmes olvasó egyetértésé­ben bízva — nyomban eláll­tam. Magyarázatból ugyebár, elegünk van. Annyit jegyzek még meg, hogy folyt annak idején is adásvétel a középiskolákban, egyetemeken a diákok közt, sőt akkor folyt csak igazán, mert még nem nevelték­­szoktatták őket arra, hogy minden ősszel csupa újdonat­új kötet kerüljön a táskájuk­ba, kerül, amibe kerül a szü­lőnek és az államnak, követ­kezésképp nekünk, mindan­­­nyiunknak. Mert Adorján úr és társai azért akkor is vet­­ték-adták a kelendőbb tan­könyveket, abban a hiede­lemben, hogy az is a szakma része és talán nem is fizet­tek rá erre a mániájukra, Ötödik sebességük pedig mit is tehetnének, „cserebe­re” rovatot, afféle tankönyv­­börzést nyitnak, telefonszám­mal, amely segít a diákoknak elsősorban a könyvek kicse­rélésében, merthogy ott ne legyen szó pénzről. Ezt sem értem. Miféle sze­mérmesség vagy álszemér­messég ez? A pénz általános­ságban elfogadott eszköz mindenféle ügyleteink lebo­nyolítására. Kiküszöbölve valamiféle „cserekereskede­lemmel” talán előbbre lé­pünk? Nem szoktatni kelle­ne inkább a fiatalokat a pénz tisztes használatára? De ettől eltekintve is: én híve vagyok a lapok és a rá­dió­szolgáltató próbálkozá­sainak, épp legutóbb méltá­nyoltam e helyen a Napköz­ben jó kezdeményezéseit. De álljon meg a­­ menet! Most már kereskedni is mi fogunk — a kereskedelem helyett?! Akkor már az Új Tükör — kulturális lap lévén — üzle­teljen a könyvekkel, egy-egy rádióműsor pedig szakosítsa magát alsóneműre, sublódra, illetve vekkerórára. Na ugye, hogy képtelenség ez az egész. Csak az nem képtelenség, hogy jövőre megint eldicsek­szünk majd vele: azért csak­nem valamennyi magyar di­ák ropogósan új tankönyve­ket szorongat a kezében, és a kevéske hiányért, ami még az ideinél is csekélyebb lesz, fejünket lehajtva exkuzáljuk magunkat. BALOG JÁNOS 30 □ Szívességnél több kell HOGYAN KÉPZELI A JÖVŐT A FIATAL MŰVÉSZEK STÚDIÓJA A Televízióban van egy munkacsoport, amely­nek Fiatal Művészek Stúdiója a neve. Korábban a stúdió előtt a kísérleti jelző is szerepelt, ezt azonban idő­vel elhagyták az alapítók, az 1973-ban végzett televíziós növendékek, Fábry Zoltán, Keleti Márton és Szinetár Miklós tanítványai. Az olva­sónak, a nézőnek mindehhez nem sok köze van, egyszerű­en érdekes, jó műsorokat szeretne látni. De 1975-ben éppen arra kötöttek néhá­­nyan szövetséget, hogy a Ba­lázs Béla Stúdió tagjaihoz hasonlóan egy öntevékeny műhelyben a televíziózás új lehetőségeit tanulják, fejlesz­tését keresik. Az első veze­tőségben Fehér György, Ka­­bay Barna és Gerő Péter te­vékenykedett, majd Kabay helyére Radó Gyula lépett, idén Gerő Pétertől köszöntek el. (Őt a filmgyár nézte ki magának. Nem csoda, tele­­víziószerte az egyik legjobb gyártásvezető hírében állt.) Egyébként mindhármuk mandátuma lejárt, minden­képpen időszerű a tisztújí­tás. Radó Gyula és Fehér György enyhe mosollyal azt is megemlítik, hogy ők s még pár tagtársuk jócskán túl vannak az alapító ok­iratban meghatározott kor­határon. — Vállaltuk, hogy az idén még „hivatalban” maradunk. Mindenki meg akarja válta­ni a világot. Mi is így kezd­tük, most pedig szeretnénk ezt a társulást úgy friss ke­zekbe tenni, hogy minél tö­kéletesebben működjék. — Okuk van az aggoda­lomra? — Mi társadalmi munká­ban ügyködünk, maradék nyersanyagra, megspórolt na­pokon a műterembe lopódz­­kodva, azzal a gyártásveze­tővel, aki éppen ráér. Nem illeszkedünk az intézmény mechanizmusába, nem va­gyunk például adáskötelezet­tek, azaz nem kell minden­áron bizonyos mennyiségű műsorpercet előállítanunk. Hogy az elkészült filmeket, tévéjátékokat javasoljuk-e képernyőre, a nyilvánosság elé, azt szavazással magunk határoztuk el. Csupán a mű­vészeti elnökhelyettes, Szine­tár Miklós viselte, viseli gondunkat. De a független­ség, a kötetlenség, ami ed­dig a stúdió előnye volt, má­ra hátránnyá változott. Mos­tanáig — a szó legjobb ér­telmében — mindenki szíves­séget tett. A házban dolgo­zók ingyen segítettek, sok színész olcsón jött forgatni, egyikük már négy hónapja vár szerény tiszteletdíjára ... Nincsenek túlzó igényeink Jelenet az Oroszlánszájból (Kállai Ferenc, Törőcsik Mari, Szilágyi Tibor, Koltai János) LIPPAY ÁGNES FELVÉTELE A fogadtatás adatai Augusztus második hetében főműsoridőben a felnőtt la­kosság alig-alig nézte a má­sodik programot, csak a va­sárnap esti Mukányinak volt mintegy 240 ezres közönsége, de az is elutasítóan fogadta az előadást. A tévézni aka­rók az első műsorokat vá­lasztották, s így a Kórház a város szélén című csehszlo­vák filmsorozat negyedik ré­szét és a Találkozás az ör­döggel című amerikai filmet 5,8 millióan látták. Legkeve­sebben ebben a napszakban a Deltát és az utána sugár­zott öregek lázadása című japán filmet nézték meg ezen a héten, 4 millióan. Legjobban éppen a Delta tetszett, a filmek közül pe­dig a Kórház a város szélén, és legkevésbé a japán film­mel voltak megelégedve. Este 9 után már megszűnt az első program egyedural­ma, ebben nagy szerepe volt az amerikai filmsorozat a Most és mindörökké megis­métlésének. Ezt annak ide­jén a felnőttek több mint a fele megnézte, most mintegy az egynegyede látta. Nem tudjuk, hogy a mostaniak kö­zül mennyien látták már el­ső alkalommal is, de való­színűleg sokan, hiszen a so­rozatnak mindkét alkalom­mal kiemelkedően magas tet­szésindexe volt. Az első program késő esti műsorai közül legtöbben a jogi eseteket nézték meg, és ez volt a legjobban tetsző műsor is. A délutáni műsorok közül mind nézettségben, mind tet­szésben a legkiemelkedőbb a Kántor ismétlése; most is több mint 3,5 millióan meg­nézték. RÉVÉSZ KLÁRA

Next