Új Tükör, 1982. október-december (19. évfolyam, 40-52. szám)

1982-10-03 / 40. szám

csak négy percet, amíg el nem lan­kad a figyelmünk: ez nyolc perc. Néhány szép lovat is meg lehet bá­mulni, mondjuk, két és fél percig. Kínomban hozzászámíthatom azt a feszült várakozást is az elején, amikor még naivul azt hiszem, hát­ha történik majd valami. Talán lesz ennek a filmnek cselekménye is, vagy épkézláb mondandója — no, erre is felírhatunk, mondjuk, öt percet. Ez összesen, a legna­gyobb jóindulattal kalkulálva, sem több tizenöt és fél percnél. Csak­hogy a film egy és egynegyed órás, azaz hetvenöt percig tart. (Egyet­len előnye, hogy nem tovább, vagyis viszonylag rövid.) Ennyi idő — 15,5 perc — után tehát akár ki is mehetünk a moziból? Halkan mondom, nehogy a filmforgalmazók meghallják: nemcsak elhagyhatjuk a mozit ennyi idő után, de eleve nem érdemes bemenni a nézőtérre, amikor ezt a félrevezető című fil­met hirdetik. A cím izgalmas ló­versenyt sugall, esetleg bűntényt az ügetőpályán, netán társadalmi konfliktust a legatyásodó fogadók és a gazdag nem lóversenyezők kö­zött. Egyikről sincs szó. Csak egy roppant gyenge filmről, amelynek a végén elpusztul egy ló, mert agyonhajszolták. De nem tudom igazán sajnálni a paripát ott, ahol a nézőt se nagyon kímélik. Barabás Tamás E képek némileg emlékeztetnek a „hard edge” néven ismert amerikai irányzat éles körvonalakkal hatá­rolt, hibátlan színfelületeire. De ha közelebb hajolunk hozzájuk, a fes­ték felületének egyenetlenségeiben ott a kéz jártatásának apró és em­beri nyoma. S ez a szórópisztollyal jelképezhető festői világ helyett inkább az „embermeleg” közép­európai múlthoz köti az új Bar­­csay-képeket; nem a modern idők gépszerű tökéletességéhez (Képün­kön a Monumentális kép című fest­mény) Székely András BARCSAY JENŐ FESTMÉNYEI Műcsarnok Természetesen képtelenség azt mondani, hogy egy festményt csu­kott szemmel kell megnézni. Még­is, azoknak a tisztelőknek, akik a „Mért tetted ezt, Jenő bácsi?” tí­pusú panaszokat írták a vendég­könyvbe, azt javasolnám: merülje­nek bele az új Barcsay-képekbe olyan ellazultan, lehunyt lelki sze­mekkel, ahogy a buddhista szerze­tes meditál. S akkor alighanem el­jutnak egy különös élményhez. Tudniillik ahhoz, hogy ezekben a nagy, szürke négyszögekben, vilá­gosabb csíkokban, apró és színes átlós formákban valamiképp benne van a megszokott Barcsay-kép is. A térről és a formáról szóló könyv illusztrációinak elvont konstrukció­ja éppúgy, mint a szoborszerű as­­­szonyok csoportjainak ritmusa, vagy a szelíd szentendrei barokk vonalak komoly játéka. Egyszer filmet forgattak a rajzoló Matisse­­ról, megmutatva, miként egyszerű­södik az eleinte részletesen megraj­zolt nőalak néhány vonallá, amely­ben mégis az egész test benne van — itt is erről van szó. DIMITER KIROV FESTMÉNYEI Műcsarnok Az új Barcsay-képekbe „beleláthat­juk” a régieket — de mit láthatunk bele az először látott vendégbe, az Isztambulban született, Plovdivban élő, ötven felé járó Kirovba? Azt mindenesetre tapasztaljuk, hogy nem sokra tartja a vonzó, régi vá­ros, Plovdiv festőiségét, s a bolgár múltból inkább az ikonok, mint a török uralmat idéző tájak érdek­lik. Az is látszik, hogy kedveli a harsány színeket, az erőteljes kéz­mozdulatokkal megfestett nagy mé­retű vásznakat — monumentális igényű festményeinél újra és újra a bolgár sportolók szép sikerei jutot­tak eszembe. Éspedig azok, amelye­ket birkózásban és súlyemelésben szoktak elérni. A magam részéről jobban kedve­lem ezeket a sportokat a labdarú­gásnál, úszásnál, atlétikánál, még­is: egy idő után betelik szemünk az erős emberek látványával. Kirov kiállításán is jólesik megállni egy­­egy kis méretű, spanyolországi ta­nulmányút vagy a szülővárosba tett utazás emlékét őrző kép előtt. Corrida, vagyis bikaviadal; flamen­­co-táncosnő perdülő szoknyájának szecessziós játéka; szögletes szín­foltokká „áthangszerelt” isztambuli kikötőrészlet bizonyítja, hogy Kirov tud lírai, fegyelmezett és arányos lenni. És azt hiszem, ezek az iga­zán nagy képei — de hát a méretek vonzásának nehéz ellenállni. (Ké­pünkön Az öreg ikon csillogá­sa cí­mű festmény) „ SZIKORA TAMÁS FESTŐMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSA Hódmezővásárhely, Tornyai János Múzeum „Szikora Tamás a valóság roncsai­ból építkezik” írja vásárhelyi ka­talógusának előszavában Pataki Gábor. A kiállítást megtekintve, első megközelítésben ezt el is fo­ fflott ajánlyt­ gadhatjuk. Lírai absztrakt festmé­nyeket látunk, gyönyörűen, kere­setlen művességgel megdolgozott felületeket, iskolázott színharmó­niát vagy szakszerűen kimódolt disszonanciát; mindezt ízléses, „profi” keretben, hasonlóan profi módon rendezve. Az átlag tárlatlá­togató körülbelül ennyit érzékel Szikora mintegy harminc képéből, esetleg azzal a további megjegyzés­sel, hogy festőjük a hazai nonfigu­ratív festészet erőteljesebb, szub­jektívebb egyéniségei közé tartozik. Többször is vissza kell mennünk, újból és újból át kell engednünk látásunkat a látványnak, hogy meg­láthassuk: ez csak a látszat. E „va­lóságroncsok” nagyon is valósak. Nemcsak beléjük látható, magya­rázható zaklatott korunk valamely jelensége; e képek valóban ábrá­zolják korunk jelenségeit. Az „ese­mények felületének” olyan részle­teit, amelyek rejtve maradnak a rohanva átélő számára, de amelyek újraidézik vagy előre vetítik e je­lenségeket az értve figyelő előtt. Igaz, a makro- és mikrovilág képi megjelenítése absztrakt látszatot eredményez, de Szikora képei nem is annyira makro- vagy mikrorész­­letek, csak éppen a szokástól eltérő léptékben vagy hökkentő nézőpont­ból figyelik és mutatják szakadozó világunk kulisszáit. A „műves” megmunkálás, az „ízléses” tálalás csak fokozza a rádöbbenteni akarás hatását. (Képünkön az Agyagtáblák című festmény) Pogány Gábor van­ a kiállításon: egy rácsszerű szerkezeten átlátszó műanyag tasa­­kok függenek, s az ezeken (ezekbe) csörgő, megszáradó festék sajátos minőségeket eredményez. Végül a szó és a kép, a költészet és a kép­zőművészet kapcsolata kap szerepet e bemutatón: E. E. Cummings sodró erejű költeményeit írta-költötte át nagyméretű lapjain Swierkiewicz. Nem illusztrált, hanem a betűk formálásával, a sorok tördelésével igyekezett a versekével adekvát érzelmi hatást elérni. Minden szép­ség hétköznapi ezekben a versek­ben, s az élet minden apró mozza­nata valódi költészetté válik. Mint­ha a kiállítás egésze is azt a gon­dolatot sugalmazná, amelyet Swierkiewicz több helyen képlet­­szerűen is megfogalmaz: a költé­szet-realitás. Egyetlen műalkotás részeivé válik mindegyik munka, ugyanakkor eggyé válik a hétköz­napi értelemben vett és a festői tér. Mintha mozgásunkkal, figyel­münkkel magunk is részesévé vál­nánk az alkotásnak. Tudjuk persze, hogy csak asszisztálunk a dolgok átlényegítéséhez, a szituáció azon­ban arra is figyelmeztet, hogy más­hol, máshogyan mindannyian meg­találhatjuk az alkotás, átlényegítés lehetőségét. p. Szabó Ernő SWIERKIEWICZ RÓBERT GRAFIKÁI Magyar Nemzeti Galéria Kollektív kreatív gyakorlatok kék­ben és vörösben — ilyesféle alcí­met is adhatna a néző a Műhely­sorozatban rendezett kiállításnak. A közös munka már a kiállítás előtt megkezdődött: a művész arra kérte azokat, akik fotó, írógép és elektroenkefalográf segítségével készült (tehát az élmény elidegení­tésének és újra személyessé tételé­nek folyamatát tükröző) meghívóját megkapták, hogy a nekik leginkább tetsző részt átalakítva vagy alakí­tás nélkül küldjék vissza. A felele­tül érkezett, a kiállításon bemuta­tott anyag jelentős részének nem csak dokumentum-, hanem, mint a mail-arthoz — „postai művészet­hez” — sorolható műveknek, eszté­tikai értékük is van. A nézőn kívül a maga törvényei szerint viselkedő anyagnak is a társalkotói szerepe GACS GÁBOR GRAFIKÁI Csepel Galéria Egy régi grafikai lap nyomait ke­restem Gacs Gábor kamaratárla­tán. A Fiú születik lényege az a si­koly volt, amely az új születésének pillanatában átfutott az egész csi­korgó parasztvilágon — nagyívű gondolat, amelynek grafikai megol­dása egyetemes formarendet köve­telt. A hazai grafika tematikájának és problémakörének kitágítása a fontos ma is Gacs Gábor számára. Művészete elmélyült és minél mé­lyebbre ás az emberi lélek kutató­árkában, annál kevesebb formai eszköz szükséges számára. A nyo­matok, karcok a gondolkodó-esendő embert állítják központba, így lép elénk Madách is; így vonul végig a megismerő elme ereje a földi vi­lágon — temetőket, sírkereszteket hagyván maga után. A grafikai lap felülete és a vonal így válik Gacs­­nál az etikai értékrend művészi eszközéül. Ám az ötlet sem marad ki fegyvertárából: több képzettár­sítási sík egybekomponálásával így ér el a reális és szürreális ha­tárára. A gondolatok sokfélesége-

Next