Új Tükör, 1982. október-december (19. évfolyam, 40-52. szám)
1982-10-03 / 40. szám
VASARELYNÉL CLAYE SAULLYBAN Súlyos operáció után, lábadozva, de egészségest is megszégyenítő energiával dolgozik Párizs melletti műtermében Victor Vasarely, a talán legismertebb, 74. évében járó magyar származású művész. - Ma már szinte teljesen egészséges vagyok. Igaz, bottal járok, ez azonban nem jelenti azt, hogy tétlenül töltöm a napokat. Egy éve operálták a gerincemet, öt és fél órán át. A műtét után szinte azonnal dolgozni kezdtem, sajnos a gyógytorna, a kötelező séta és pihenés sok időt igényel, ami a munka rovására megy. Szerencsére eközben asszisztensi gárdám dolgozik. Tíz főből álló csoport. Ők végzik a színek kikeverését, a vásznak kifeszítését, a keretkészítést és a többi kiegészítő tevékenységet. Mind tehetséges fiatalemberek. Úgy dolgozom, mint egy zeneszerző. Milliméterpapíron tervezek. A színek helyére számok kerülnek. 11 saját összeállítású színskálával dolgozom. Az árnyalatokat egytől húszig számoztam, és minden színnek két típusa van. Eszerint megkülönböztetek két sárga típust: citrom és króm; két vöröset: cinóber, kármin; zöldet: élénkzöld, mélyzöld; kobaltkéket és ultramarinkéket; hideg és élénklilát; végül pedig a teljes szürke skálát a fehértől a feketéig. Minden tónusnak megvan a saját száma, amit a munkatársaim azonosítanak a hozzátartozó színnel. Kikeverik, fotográfiai úton felnagyítják. Hogy az eredeti hasonlatnál maradjunk, az általam megírt kottát hangszerelik és eljátsszák. Hallom, és Budapesten egy fiatalember, aki az ország minden részéből összeszedte fellelhető műveimet, és az így összegyűlt 50-60 darabos kollekcióval járja Magyarországot. Minthogy ez a fiú zenész, a kiállítások alkalmával a képek alapján komponált muzsikát játssza. A meleg színek, a sárgák, pirosak magas hangokat, a hideg színek, a zöld, kék, lila a mély hangokat jelentik nála. A Tisztelet a szülőföldnek című kiállításon, amely a Magyarok Világszövetségének nagyon szép kezdeményezése, természetesen én is ott leszek. Ezen kívül a Szépművészeti Múzeumban lesz önálló kiállításom valószínűleg még ebben az évben. A modern építészet egyhangúsága ellen próbálok küzdeni. Ma már némi sikert is elértem ezen a téren. Tervem egy könyv, a Föld címmel. Ez a plasztikából kiinduló filozófiám szintézise. A könyv írója egy testvérbolygóról érkezne a földre. Ez a bolygó pontosan olyan, mint a miénk. Levegője van, a bioszférája, flórája, faunája megegyezik a földivel, mindössze annyi a különbség, hogy az idegen nem tudja, mit jelent például a piros-fehér-zöld zászló, vagy mi az, hogy Európa. Ez az idegen elfogultság, sőt állásfoglalás nélkül mond véleményt a világ dolgairól, oly módon, hogy a pozitív állítást negatív magyarázattal állítja szembe. Mintha egy szürke színt fehér alapra helyeznénk, s úgy tűnne: sötét. Ugyanez fekete alapon világos. Ezen dolgozom és szeretném lefordítani magyarra is. A Zichy-kastélyban Vasarely-múzeum lesz. De azt szeretném, ha több lenne ez múzeumnál. Legyen a plasztikus művészetek otthona. A művészet a művészetért van, a gyűjtők azonban elzárják a műveket a közönség elől. Akkor pedig mi haszna van, ha csak néhány ember láthatja? Ezért vásároltam Dél- Franciaországban egy kastélyt, amit restauráltattam, és ott mutatom be életművem minden jelentős részletét, a tévutakat is. Valami hasonlót szeretnék Budapesten is. Egy gép segítségével egy-egy képet vetítünk ki, amely 15 másodpercig látható. Majd áttűnik és a soron következő korszakomból jelenik meg egy mű. Az „utánpótlás"? Kidolgozva, készen áll a színek ábécéje, hogy a fiatalok belőle új és még újabb műveket írjanak, folytatva az általam megkezdett utat. Az op-art lassan világnyelvvé válik és talán megérjük, hogy a modern építészet is a planetáris folklórhoz tartozó alkotás lesz. És ez az igazi cél. * Beszélgetésünk közben a mester minduntalan felállt az asztaltól, hogy valamelyik művével illusztrálja az elmondottakat. A bot fölösleges tehernek tűnt. Vasarely megfeledkezett betegségéről, és úgy tetszett, a betegség is megfeledkezett róla. Feljegyezte és fényképezte: VERESS JENŐ 24 □