Új Tükör, 1983. január-március (20. évfolyam, 1-13. szám)

1983-01-23 / 4. szám

Perlmutter Izsák: Tükör előtt Aba Novák Vilmos: Kocsmai jelenet I I 1978-ban, télelőn együtt ültünk a zebegényi­­ partoldal magas dombján, egy kis földbe vájt padon. Néztük fenn a Dunát. Hatalmasan kanya­rodott alattunk, könyöklő fényességben. Ezer­szeresen visszaverte a napot, szemgödrünkbe va­kított. Beleolvadt szemünkbe a táj, mint kitöröl­hetetlen ezüst folyadék. József Attilát mondtam, soronként. Fegyverben réved fönn a téli ég, kemény a menny és vándor a vidék, halkul a hó, megáll az elmenő, lehellete a lobbant keszkenő. Tibor nagybátyám profilja kirajzolódott az égre. Közel láttam az arcbőrt — lúdbőrös volt —, ahogy megérintették a verssorok. A bőrén érez­te a szépséget, a bőr hajszálvékony vegetációjá­ban. Nyolcvanesztendős volt ekkor, de bőre ka­maszrajongással itta föl a verssorok zuhogását. Bartóki szépségű feje volt. A kemény homlok, az egyenes orr, az ezüst homloktaréj. A József Attila-i vers­kép meghitté ötvözte: ez volt az ő otthona, birodalma , a látvány lenyűgöző szépsége. Ezért gyűjtötte a képeket. Áhítatos uj­jakkal érintette meg a látomás festékes felüle­teit. Megdöbbentett ez az ihlet. Sosem láttam még természettudományos embert így vágyakozni a fényre. Hiszen orvos volt. Ismerte a szervek kö­nyörtelen realizmusát. Művésze volt az orvos­­tudománynak. A tünet számára nem betegség volt csupán­­ ember. S az ember nem csupán biológiai-társadalmi lény, hanem idea. Ahogy a József Attila-i sorok a bőre érzékeny­ségét érintették nyolcvanéves, szép Bartók-fe­­jén. Hol is vagyok? Egy szalmaszál nagyon helyezkedik a csontozott után; kis, száraz nemzet, izgágán szuszog, zúzódik, zizzen, izzad és buzog. A fönti, József Attila-i égmagas — lekérdez. Bartók-ihletésű feje megrebbent. Hol is vagyok? Itthon volt e tájban, Magyarországon. Gyurkovich Máté — nagyapja testvére — Pe­tőfi Sándorral, Vasvári Pállal és a többiekkel szervezkedett a negyvennyolcas szabadságharc­ban. A Tizenkét pont és az első forradalmi ren­delet aláírói közt olvashatjuk a nevét Rotten­­billeré, Petőfié, Irinyié és társaiké között. Égő fejű ember lehetett, aki a nemzet lelkesedésé­vel izzott a forradalmi harcban. Széchenyi írja naplójában: „1848. április 16-án... Gyurkovics hosszan ... fennkölten Kossuth mellett...” Gyurkovics Károly festőművész a nagyapja volt. A tehetség előtüremkedik. Portréfestő volt, karakteres, beszédes arcokat festett a bieder­­meyer kedves tónusában. — 13 — Gyurkovich Tibor — ennyi ős és sok­sok évszázadnyi visszamenő ős után alázattal és gyöngéden vette kezébe az ecsetet, és remek ak­­varelleket festett. Meg kell állnunk egy pillanat­ra. Sosem tartotta magát festőnek! Sok száz, ih­letett akvarelljét inkább naplónak tartotta a fes­tészet könyvében. Szigorú volt — önmagához is. De a múlt ihlete és a manualitás igénye futó ecsetjében munkált. Tisztelettel kezelte az ecse­tet: kis vallomásoknak szánta kiváló munkáit is, melyekben „fegyverben réved fönn a téli ég...” Tovább mondtam a József Attila-i verset a zebegényi dombhegy oldalában: De fönn a hegyen ágyat bont a köd, mint egykor melléd, mellé leülök. Bajos szél saját csendben hallgatom, csak hulló hajam repes vállamon. Gyurkovich Tibor — nagybátyám —, a szak­orvos arcán megint megjelentek a lúdbőr eső­cseppjei. Az egekben ült, nyolcvanévesen, és fia­talon a zebegényi Duna-kanyar­ban, a földbe vájt kispadon. Föláldozta orvosi pályáját? Egyetemi karrier­jét? Igen. Belebódult a magyar festészetbe. Gyűjteménye nemcsak azért különleges, mert értékes, remek képeket sorakoztat fel. Hanem mert olyan ember alkotta ötven év ihletével, akinek orvostudományi pályáján túl volt egy törvénytelen szerelme — a magyar festészet. Mondjam azt, szerencséje volt? Hitvestársául dr. Mika Irén művészettörténész adatott, aki ihleté­nek, lelkesedésének, szorgalmának pajzsa volt. Ketten egy csapáson. Szinte megszűnt körülöt­tük az élet — olyanok lettek, mint a felfedezők. A gyűjteménye — antológia. De nem egysze­rűen az előírt nagymesterek antológiája. Egy képgyűjteményt nem olyan egyszerű antológiába fogni — nem elég a katalógus címéit fölsorolni. Könyvben könnyű. „Én ezt szeretem a magyar költészetből” — Móricz Zsigmond így állította össze zseniális válogatását a nemzet irodalmából: De ezeket a festményeket meg kellett szerezni! Meg kellett venni! Ehhez kutakodás, egyensúly­érzék, szerencse és­­ örökös, éber szakértelem kellett. Tizenhárom éves voltam, amikor egyedül hagytak a szobában. Megdermedtem. Ennyi kép a falon! Pillogtam, nézegettem. Hiszen ezek nem idézetek! Ezek maguk a tárgyak! Ott voltak a falon: Munkácsy, Szinyei Merse Pál, Székely Bertalan, Zichy Mihály, Mednyánszky László, Mészöly Géza, Lotz Károly, Benczúr Gyula, Böhm Pál, Ferenczy Károly, Rippl-Rónai Jó­zsef, Csók István, Aba Novák Vilmos, Vaszary János, Perlmutter Izsák, Rudnay Gyula, Koszta József, Szőnyi István, Egry József, Gulácsy La­jos és a többiek ... Gondolható, olyan ez, mintha a mennyország­ba nézne a gyerek. Rám szakadt a festészet. Eleven volt, mint a megérinthető test. Mint a szerelem. Felnőttem. De azóta is ezeknek a ké­peknek a zuhogásában élek. Aztán sok-sok évre rá megjelent Gyurkovich Tibor könyve Sterno Károlyról (1821—1862) 1976- ban. Megdöbbenten olvastam. Kezemben volt egy könyv, amit egy belgyó­gyász szakorvos írt — a művészettörténészek és festők ámulatára: Steriónak, mint a mozgás pszi­chológiája felfedezőjének felfedezőjeként. A szakpontosság és a személyes ihlet mestereként. És meghajtottam a fejemet. Ennyi energia, eny­­nyi tudás, ennyi invenció! Fölfedezni egy múlt századi, nem ismert festő modernségét! Szálltak a sorok a zebegényi dombon: III­oh szív! nyugodj! Vad boróka hegyén "■ szerelem szólal, incseleg felém, pirkadó madár, karcsú, koronás, de áttetsző, mint minden látomás! Ott ültünk a Duna fölött. Bartók-szépségű feje kirajzolódott a táj fölé, mint az érem. De rokoni arcbőrén megjelentek a megrendülés libabőr­­cseppjei. Milyen sok egy élet — gondoltam —, mennyi minden belefér. Első világháború, gyöt­relem, katonai szolgálat, orvosi klinikai gya­korlat, emberek vegetatív panaszainak sirató­fala, patikagyógyszerek, szaktudomány, második világháború, utána vesszőfutás — és... é­s tö­ménytelen ihlet. Megosztotta magát? Meg. Orvos volt, elköte­lezett és emberséges, hivatása szerint — és mint bűvöletben élő holdszerelmesek, ment, ment a festészet után. Mint ellenállhatatlan nyomokon. Végigcsinálta. S végakarata szerint Mosonma­gyaróvárra, kedves városára hagyományozta 150 darabból álló képgyűjteményét. Antológiát vará­zsolt, személyes antológiát a magyar festészet lapjaiból. Dr. Gyurkovich Tibor □ 11

Next