Új Tükör, 1983. április-június (20. évfolyam, 14-26. szám)

1983-04-03 / 14. szám

RtöV Mit mond egy laikus? Ha van hely nálunk valahol, ahol fiataloknak tu­datosan kell egészségesre formálniuk hétköznapjaikat, ahol mindenkinek igyekeznie kell maximálisan kihasz­nálni minden sportolási, mozgási le­hetőséget, az az orvostudományi egyetem. Hangsúlyozzuk: ezt állít­hatná egy laikus ... Szomorúan kell tehát megállapí­tani, hogy néhány kivételtől elte­kintve mindenhol romlottak az eredmények, vagyis csökkent a gyor­saság, az erő, az állóképesség. Rossz rágondolni, hogy mi lesz ezekből az egyetemistákból, ha harmad-, ne­gyed-, ötöd- vagy hatodévesek lesz­nek. Hiszen — az általános orvosi kart kivéve, ahol egy esztendővel tovább tart a képzés — csak az első két tanévben van kötelező testneve­lés ... Elgondolkoztató, hogy akik egész életükben azon munkálkodnak majd, hogy megőrizzék egy egész társadalom egészségét, ifjúkoruk ze­nitjén állítanak ki magukról rend­kívül gyenge bizonyítványt. Hiszen nemhogy javulna az egyébként sem ideális fizikai állapotuk, hanem csökken a teljesítőképességük. Anélkül, hogy túlságosan belemé­lyednénk ebbe a témába, a tárgyra térhetünk: testnevelési óra az orvosi egyetemen. Színhely: a margitszige­ti Hajós Alfréd Sportuszoda, annak is a nyitott, 50 m-es medencéje. A testnevelő tanárok: Verbényi József, a tanszék egyik helyettes vezetője és dr. Vass Ádámné. Jótékonyan takar és a hidegtől némileg véd a vastag párafelhő... — Ez az egyetlen lehetőség a test­­nevelési órák megtartására? — kér­dezzük. — Majdnem. Az egyetemnek ugyanis egyetlen 14X9 méteres tor­natermen (?) kívül nincs semmilyen saját sportlétesítménye. Ebben a pa­rányi teremben gyógytestnevelést tartunk, kondicionáló tornára hasz­náljuk és ezzel kész. Minden más sportolási lehetőség kimerül a szi­geti és a Komjádi uszodában. Itt azok úsznak, akik megnyugtató biz­tonsággal képesek tempózni a me­dencében, a „Komi”-ban tartjuk a tanfolyamokat azoknak, akik még nem tudnak úszni. — Ilyen is akad, mondjuk má­sodéves egyetemista korban? — Szerencsére egyre csökkenő számban, de igen. — Őszintén: mennyire fontos az egyetemen a sport, a testnevelés? Hova sorolják, mondjuk, a testneve­lési tanszéket? — A sor végére. — Itt, most az orrunk előtt egy első éves gyógyszerész-évfolyam né­hány lánytanulója tempózik. Kide­rült az előcsarnokban végighallga­tott katalógusból, vajon ők szeretik ezt csinálni? Nem fáznak? És egyál­talán: mennyit úsznak? Mire elég ez a röpke fél-háromnegyed óra? — Kedvvel, viszonylag lelkesen, s rendszerint fegyelmezetten végzik sorolni az érveket, miért is kény­szerültünk a feltételes mód haszná­latára. Legyen elegendő röpke átte­kintést adni a Semmelweis Orvos­­tudományi Egyetem I. és II. évesei­nek szokásos év eleji felméréséről, amelynek során a testnevelési tan­szék dolgozói az általános fizikai ál­lapotra kíváncsiak. Íme: Futás a Margitszigeten BOROS JENŐ FELVÉTELEI a hallgatók a testnevelési óra fel­adatait. Kénytelenek is erre, mert bár osztályozás nincs ebből a tantárgy­ból, az aláírás megszerzése fontos követelmény. Az órák hatvan szá­zalékát kell gyakorlatilag elvégez­niük az aláírásért. Az itt töltött idő alatt különben körülbelül 300—900 métert úsznak ... — Hányszor egy héten? — Egyszer. Még ennek a kevésnek is jótékony hatása van, mert az idő­sebbek, a harmad-, negyedévesek is gyakran megkeresnek bennünket és uszodajegyeket kérnek. — Mi történik akkor, ha jobb az idő? — Rendelkezésünkre áll a népli­geti sporttelep, ahol három kézi- és kosárlabdára, valamint futballra, egy röplabdára és öt teniszezésre al­kalmas pálya várja a hallgatókat. Egyidőben 60—60 férfi és nő részére biztosított az öltözködési lehetőség, ennyien sportolhatnak egyszerre. — Ez már valami, de ez sem sok. Várható valamilyen változás? — Igen, a tanév végére elkészül a Zágrábi úton, tehát az egyetemről könnyen megközelíthetően a saját tornacsarnokunk. Sajnos, bármeny­nyire is örülünk neki, máris panasz­kodhatunk: még meg sincs, máris kinőttük. A beruházás anyagi lehe­tőségei annyira korlátozottak voltak, hogy kevés lesz a kiszolgáló helyi­ség, csupán 40—40 embernek elég az öltöző, így túlságosan nem javul a helyzetünk, hiszen az egyetem három karán összesen 1857 hallgató testneveléséről kell gondoskodni. Verbényi József (59 éves) megjár­ta az iskolai testnevelés minden egyes lépcsőfokát. 1947-ben kezdett általános iskolában tanítani, azután hosszabb időt töltött a Testnevelési Főiskolán (kosárlabdában mestered­ző!), majd másfél évtizedig az új­pesti Könyves Kálmán gimnázium­ban oktatta a középiskolásokat és végül 1975-ben került a SOTE test­­nevelési tanszékére. Puritán egysze­rűséggel fogalmazza meg vélemé­nyét a felsőoktatás testnevelési órái­nak lényegéről. — Mi határozza meg a testneve­lési órák tartalmát az egyetemeken? — Először is egyértelműen beha­tárolja az, hogy milyen létesítmé­nyek vannak, azután, természetesen, befolyásolja a tanár személyisége, pedagógiai felkészültsége, tapaszta­lata, és — döntő módon — ambíció­ja. Lényeges a tanár-diák személyi kapcsolat, a hangulatteremtési kész­ség, az ösztönzés minősége, az ér­deklődés felkeltése. — Mi a célja az egyetemi testne­velésnek, különös tekintettel arra, hogy az egyetemisták várhatóan ha­marosan szülők lesznek, döntenek egy következő nemzedék testkultú­rájáról is? — A célunk csak egy lehet: meg­szerettetni a testnevelést, semmi esetre sem szabad elriasztani a fiata­lokat a mozgástól, a sportolástól. Megpróbáljuk őket rendszerességre nevelni és közben intenzív terhelést nyújtunk, mivel tisztában vagyunk vele: ez az utolsó alkalom, hogy kö­telező részt venniük valamilyen test­edzési formában. — Milyen a visszajelzés, hogyan fogadják a hallgatók a nem csekély erőfeszítéseket ? — Döntően nem tudjuk megvál­toztatni azt a szemléletüket, amit a középiskolából hoztak magukkal. Ennek megfelelően egy részük nyűg­nek tekinti a testnevelést, a többség igényli a mozgást, s egy bizonyos hányaduk többet és színvonalasab­bat szeretne kapni annál, mint amit mi nyújtani tudunk számukra. A tanszékvezető-helyettes — első­sorban sok évtizedes tapasztalatára hivatkozva — kijelentette: a létesít­ményhelyzet döntően befolyásoló té­nyező az iskolai testnevelésben. Még csak annyit fűzött ehhez hozzá: — Tizennégyen dolgozunk az egyetem testnevelési tanszékén. Va­lamennyiünknek van speciális szak­területe. Hogy a tanszékvezetőt, Som Ferencet említsem, őt mindenki el­sősorban a kézilabdás múltja miatt ismeri, Gyerő Csabáné egykor válo­gatott művészi tornász volt, Tho­­mann Antalt, az egykori futballed­zőt sem kell külön bemutatni és még sorolhatnám hosszasan a kollégá­kat ... Ez is bizonyíték arra, hogy kedvezőbb helyzetben mennyivel többet tudnánk tenni a felnövekvő nemzedék egészségesebb életmód­jáért, sportosabb szemléletének ki­alakításáért ... Eddig tartott körsétánk, a laza szá­lon összefüggő három írásból álló cikksorozat, amellyel az iskolai test- FÉRFIAK 100 m 2800 m fekvőtámasz hasizom hátizom I. évf. 13.8 12:08 31 47 40 II. évf. 14.4 13:30 33 38 37 NDK 60 m 1600 m fekvőtámasz hasizom hátizom I. évf. 10.3 9:49 12 29 29 II. évf. 10.6 10:12 11 34 40 34 □

Next