Új Tükör, 1984. január-március (21. évfolyam, 1-13. szám)

1984-01-08 / 2. szám

Egy pesti halhatatlan RÁDIÓJEGYZET Liliom Molnár Ferenc színművét rádióra alkalmazta és rendezte: Bozó László; dramaturg: Bárdos Pál Szereplők: Garas Dezső, Kútvöl­gyi Erzsébet, Udvaros Dorottya, Ruttkai Éva, Sulyok Mária, To­­manek Nándor, Sinkó László, Gelley Kornél, Kézdy György, Őze Lajos, Csákányi László, Sin­­kovits Imre, Pap Vera. E­zúttal a rádió volt olyan merész (vagy bo­tor?), hogy felújított egy Molnár -darabot, méghoz­zá a talán legszenvedélyeseb­ben fölmagasztaltat és legke­­gyetlenebbül ledorongolta­ a „legendás” Liliomot. Tartok tőle, föl is élesztené vele az indulatokat, ha csak félig olyan figyelem kísérné a rá­diós színjátszást, mint vala­ha, és amilyet — igazi érté­keit tekintve — manapság is megérdemelne. De még ha így lenne is, azt mondanám: ne kezdjék újra a vitát, uraim! Úgy sem értjük meg egy­mást, tudni­llik azokkal, akiknek a siker­e gyanús. Ezt a szimptómát egyébként nem újabb­­keletű gyakori je­lentkezése és kigúnyolása kapcsán emlegetem itt. Több mint ötven éve, hogy Kosz­tolányi leírta: ha ínséggel küszködve, egy józsefvárosi hónapos szobában éldegél a Molnár Ferenc nevű dráma­író, és nem tudja elhelyezni, kiadatni darabjait — egye­bek közt éppen a Liliomot! —, akkor... No de kár foly­tatni. Én mindenesetre nagyon élveztem ezt az újjászületett rádiós Liliomot. Ha igaz már­pedig sokszorosan az, hogy Molnár néven nevezhető szí­nészekre álmodta figuráit, akkor akár azt is mondhat­nám, hogy Garas Dezsőt is megálmodta. Az „érzelgős­­nek” fitymált Molnár ezt a keserű, lelkét kilenc bőr alá rejtő, csupa tüske, csupa gör­­csösség, csupa belső kín figu­rát. De az új változatban mégis Kútvölgyi Erzsébet Ju­lija a felejthetetlen, Lágysá­got, amikor azt kellett, és ke­ménységet, amikor már azzá lett, és valami hajlíthatatlan vele született, de végtelenül szeretni való, bámulni való egyéniséget így kifejezni...! És ha lehet, a Molnárénál is szűkszavúbban, hisz úgy per­gett le ez a roppant tömörre fogott előadás, hogy egymás mellett, a lehető legszorosab­ban sikoltson föl a két árva lélek a boldogságban és hull­jon alá a fájdalomban. Fe­szes, mondhatni, klasszikus tragédia bomlott ki és zárult le a hetven percben. Drama­turg, rendező remekül pör­gette a drámát, a többi sze­repben is jó néhány telitalá­lattal növelve a hatást. Kö­zülük különösen Sulyok Má­ria Hollandernéja, Sinkó László Ficsúrja és Kézdy György Hugója emlékezetes, mert tökéletesen szólalt meg abban a szigorú, szinte feszes drámai rendben, amelyet a rendezés megteremtett. Ez a szigor jótékonyan ke­rítette hatalmába a hallgatót is. Mert Bozó nem játszatta túl a Liget „népnyelvét”, nem lihegte túl a külváros folk­lórját, még a mosoly és a megrendülés fölkeltésével is fölöttébb óvatosan bánt. Ami pedig a költészet ki­fejezést illeti, amit lelkesed­ve, avagy kétségbe vonva a legtöbbet emlegettek Molnár Liliomáról szólva, erről szán­dékosan nem beszélek. Nem­csak azért nem, mert ezút­tal, azt hiszem, helyesen, a drámai hang dominált. Ha­nem mert ez a bizonyos lírai­­ság olyan evidencia a Liliom­ban, amit még egy gyönge előadás sem tud elsikkasz­tani . De mert a molnári művé­szettől „elvből” idegenkedők, nem utolsósorban éppen a Liliomra hivatkozva, a ha­zugságot emlegetik, a ma­gam, úgy lehet, gyönge ér­vein túl hadd hivatkozzam még két tanúvallomásra. Az egyik, a Liliom születése ide­jéből, történetesen az Igno­­tusé. „A színház az elhitetés művészete — mondja Mol­nárról szólva. — A színpadi író ott kezdődik — s ettől lehet a világ legnagyobb köl­tője, de ehhez magában a legnagyobb költészet sem elég —, ahol azt hiteti el az emberrel, amit akar.” A má­sik, a jóval későbbi vallomás Kárpáti Aurél emlékezései­­■ ből való. „De hát lehet ezt a Liliomot elfelejteni? — kér­di. — ... A legnagyobb dol­gokról van itt szó, emberi valóságunk legősibb, legmé­lyebb gyökereiről. Kenyérről és vérről, szerelemről, apa­ságról, bűnről, lelkiismeret­ről, halálról s arról a titok­ról, ami a halál után lehet. Magáról az élet misztériumá­ról. És a példázat, amely ró­la szól, milyen csodálatosan egyszerű. Bár úgy is mond­hatnám: egyszerűen csodála­tos.” Mindezt a rádiódráma meghallgatása után olvastam újra a Liliomról. És úgy gon­doltam, ennél többet aligha, ám kevesebbet se mondhatok róla, örüljünk vagy törődjünk bele: Liliom — halhatat­lan. BALOG JÁNOS Molnár Ferenc Kútvölgyi Erzsébet Garas Dezső 30 □ Háry és a többiek GYEREKEK TÉVÉKARÁCSONYA H­átat fordítok a tévéké­szüléknek és nézem a kivilágított karácsony­fát. S közben azon tűnődöm, hogy a gyerekek többsége miben lelhette az ünnepek során nagyobb örömét? A betlehemi csillag fényét fel­idéző csillogásban a fenyő­fán, avagy a „jobb helyeken” színesen, a szegényebbeknél fekete-fehéren villódzó kép­ernyőben, amelynek azért most mindenekelőtt az lenne a dolga, hogy őket szolgálja. Először is amíg a karácsony­fa megérkezik. Konzervműsorokkal most nem törődve, a tévé saját kí­nálatát figyelem. Mindenek­előtt a szenteste napjának reggelén a számomra — és tapasztalatból tudom, hogy a gyerekek számára is — meg­unhatatlan Cimborát. Nehe­zen is érthető, hogy a szer­kesztő, Szabó Márta, miért is nem próbál egy kicsit „ha­ladni a korral”? Mért nem megy kamerástól, stábostul, legalább időnként egy kis lektűrt csinálni ? Még a vé­gén megvádolhatják, hogy mániákusan szereti az irodal­mat. Mint azt a kettejük le­velezéséből megele­vem­tett Arany-Madách-párbeszéd is sejteti. Miközben a gyere­kekkel még azt is tudatják, hogy e párbeszédek a való­ságban soha nem hangzottak el. Tudományt, sőt, uram bo­­csá’, Madách-textológiát me­rünk felső tagozatos iskolások elé tárni? Méghozzá poetiku­san, érdekesen? S ehhez még enciklopédikus műveltségű írót (Hegedűs Gézát), és Ma­dách kora természettudomá­nyának alapvető kérdéseit magyarázó fizikust (Horváth Zoltánt) is kamerák elé idé­zünk? S mindezzel még a verses mesekrimi is össze­fér? Igaz, jeles költőnő, Szé­­csi Margit írta. No mindegy, várjuk a Jé­zuskát, és közben megérke­zik a Télapó. Pedig hát Ta­kács Vera kisiskolásoknak szóló műsora, a Varázsgömb, ahol a jóságos apóka megje­lent, szintén igencsak ad a tiszta forrásra. Nem is ön­magával a bájos mesével volt baj. Mint ahogy meg­volt a maga becse a műsor­ban Weöres Sándor versé­nek meg Lázár Ervin költői versenyének is. Az utóbbinak ezúttal sulikomédia formájá­ban, gyerekszereplők­kel. Karácsony első napja bő­velkedett örömben és bosz­­szúságban. Móka Misinek­ bi­­zonyára megint sok hálás hí­ve volt a Zsebtévé műsorá­ban; megannyi furcsán elénk hozott mesefigurának is, ám a mozdulatlanná tévő só agy­rémét vélhetően a gyerekek is elengedték volna. Nem úgy azt a közös kutyát, amelyről már a kőszegi tele­víziós gyermekfilmszemlén megállapíttatott ugyan, hogy lektűr a javából, de — mert úgy látszik, nem lehet elég korán elkezdeni — már ott A —­mi tagadás — sikeres közös kutya

Next