Új Tükör, 1984. április-június (21. évfolyam, 14-26. szám)

1984-06-17 / 25. szám

44 □ 1 Bodri Nekem természetes, hogy az embernek van anyja, apja, gyereke, szerelme, barátja — és kutyája. Ebből is kitűnik, hogy szerencsés vagyok. Én, kérem, kutyákon nevelked­tem. Nem véletlen hát, hogy a kutyás közhely-kérdésre, miszerint kutya nélkül is le­het élni, csak minek? tudom a választ: hát annak, hogy újra legyen kutyája az em­bernek. Bodrit a Semminek köszönhetjük. Semmi „A” pulim volt, mert az a kutya olyan kis semmi volt, hogy elfért a szívem csücskében. Amikor amúgy pulimódra, tapintatosan világgá ment, hogy egyedül haljon, mond­ják, napokig szólni se tud­tam, élni nélküle meg annyi­ra nem, hogy megírtam-meg­­rajzoltam róla a Pulimesé-t, aztán a Pöpepapa és a ku­­tyákoka­t (a verseket Kor­mos Pista írta bele, szeretet­­ből), később a Piszke és Ri­­bizké-t, hadd éljen tovább a gyerekek képzeletében is. Hát igen, ő volt az igazi, az egyetlen. Ám nem törődhet­tem bele a kutyátlan életbe és jöttek-mentek a kutyák: szomorú kutyavilág köszön­tött ránk, baleset, kutyahalál, kíméletaltatás, betegség , rémsorozat. Elkeseredtünk. Ez, úgy látszik, nem megy. És jöttek a halak, a teknős­békák, a kanárik, a pintyek, az aranyhörcsögök ... Hát nem! Micsoda dolog kutya nélkül élni?! Egyetlen meg­oldás maradt, a Sors, nagy­­essel. Válasszon hát egy ku­tya minket. Irány Fót, a ku­­tyamenhely. Nekünk kivert kutya kell! Zsupsz taxiba, Fótra! Namost, a taxiról, ha valakinek minden előzetes értesítés nélkül rommá ázik a lakása, naná, hogy egy fil­lért se tart a bankban, ha tüstént bejelentkeznek az ilyenkor elmaradhatatlan mellékcsapások, mennyi jó­zan ésszel rendelkezik az, aki ezek után taxival megy Fótra kivert kutya ügyben. Hát nekem ebből a fajta józan észből még mindig je­lentős készletem van, pedig mindig ezt használtam. Kinn vagyunk Foton. Kutyák és kérő szemek: engem vigyél, engem, engem, vigyél, vi­gyél ... csaholnak, ugatnak, ugrálnak, kaparnak, voníta­nak , könyörögnek. Nem tudunk dönteni. És akkor ... Persze, hogy volt „akkor”. Egy nagy, közös ketrecben magas ládán ült. A többiek körülötte tépték a rácsot, ő csak nézett. Nem mozdult, nem nyitotta ki a száját, csak nézett. Előálltam. És akkor meghallottam a zeneboná­ban, hogy halvány, pókháló­vékony fejhangon, „némán” sír: kérlek szabadíts meg! Te érted, hogy nem marad­hatok itt, ebbe én beledög­­lök! Vigyél haza! Kiválasztott. Lebeszéltek. Ezt?! ezt a vadállatot?! ezt a istenért, ne vigye, ez csíp, rúg, harap, konok, széttépi magukat... Még a lányom is, anyu, ez nagy, nekünk kicsi kell, ez szőrös, és a szőnyegpadló... ? Aztán csak nézte a kutyát, lassan bólintott, jól van, ezt kell vinnünk. A miénk. Ott­hon nagymosás, csavarás, szárítás, kefélés, fésülés­­, bod(o)ritás. Na, milyen vagy, kutya? Csodaszép! Rózsaszín marcipán oroszlán vagy. Egy ... egy ... habosmüge, te! Valójában ismert keve­rék csupa magyar kutyából, pumiból, puliból, komondor­ból, kuvaszból „áll”. Szóval, te igazi magyar fajta vagy, mi más lehetnél, mint Bodri! Hát ez a „vadállat” olyan volt, mint egy angyal. Kevés, ha azt mondom, a szavunkat leste. Ő a gondolatainkat találta ki. Az első hetekben minden tettével azt mondta, ugye milyen rendes vagyok? ugye semmi baj nincs ve­lem? ugye, itt maradhatok. Bizisten, elszomorodtunk ettől a fenenagy jóságtól, mert ez az áldott jóság ki­vert kutyából volt. Annyira nem zavartuk el, hogy nya­ralni se mentem, hadd érez­ze biztonságban magát. Ami­kor neki is világos volt, hogy idetartozik, akkor meg hálá­ból volt jó. Ma már teljes­jogú polgár, vidám, akaratos, boldog, sértődés, minden, aminek lennie kell, a kör­nyék kedvence, de ma is jó. Könyörgés és hála nélkül. Az első hetek nagy döbbe­nete: mi lehet ezzel a ku­tyával? Mi olyan furcsa raj­ta, vele, körülötte? Kata jött rá, ez a kutya nem ját­szik. Pedig azonnal megkap­ta az összes használaton kí-­­vüli teniszl­abdánkat, de nem tudja, mi az, hogy játszani. Te jóságos isten! Hát ala­posan megtanítottuk. Jól fo­­­cizik, cicásat is játszik, de legeslegjobban „A gazdi ha­son kúszva igazán ellenáll­­hatatlan” című játékot ked­veli. A játékszabály: az ösz­­szes labdát a radiátorok alá kell gurítani, oda kell men­ni a gazdihoz, rá kell man­­csolni az íróasztalra, és ad­dig gyömöszölni a papírokat, míg a csaj hasmánt nem kú-­­­­szik a labdákért. Ez­­r rö­högő pofával fölötte kell sé­tálni és naivan hallgatni a gazdi csókás alakai közé egy­általán nem illő, de igen szor­galmas tevékenységgel kap­csolatos kifejezéseit. Mikor aztán az íróasztala fölött új­ra mélyen megmerül önnön fennkölt hülyeségében, ak­kor, de csak akkor, újra me­hetnek a labdák a radiátor alá. Amikor már az embert nem viszi arra a lélek, hogy ezt a szerencsétlent a padló­ra küldje, jöhet a Fáni, a Béka, a Nyafi , a gumiállat­­ok. Az is jó... jól szólnak. Régen elmúltak már azok az első hetek, eszünkbe se jut, hogy ne szilveszterez­­­zünk a Tátrában. Bodrit anyuékhoz megy, egy család egy szag, nem lesz semmi baj. Lett: az én kutyám, ak­i­ még csak nyolc hónapja volt velünk, van vagy hároméves,­­ az én kutyám négy napig nem evett, nappal mozdu­latlanul a bánatába bújt, éj­szaka az ajtókat nyitogatta és a maga módján „némán”­ sírt. Köszönöm. Semmi. Világgá mentél és a világból küldtél magad helyett egy másik­ egyetlent, akinek már nem megy nélkülünk, és hát.. . nekünk se nélküle. Ahogy látom, ez bizony­ igen szentimentális írás. És még ha csak az lenne. Csak-­ hogy itt arról van szó, hogy Bodri milyen aranyos, és mi milyen aranyosak vagyunk, hogy Bodri milyen jó és mi­lyen jó nekünk, mert mi mindannyian olyan jók va­gyunk, az él­et szép! Ha jaj! Így bizony sose lesz belőlem­ valamirevaló magyar író, mert annak a magyar írónak, aki egy kicsit is ad magára, kutyakötelessége a véres és verejtékes valóságot ábrá­­zolni a maga — mármint az író saját maga — vérében és verejtékében, mert, ha nem,­ hát kutyába se veszik. Itt meg se vér a kádban, se ve­ríték a lélekben, biz’ isten csak a becsületszavam adha-­­tom, hogy ez azért valóság. Nem mondok én erre sem­mit, csak elmondok még egy kis bodriságot. Május van, a tetőn napozunk. Bodrit is magunkkal visszük, fenni várja Missz Misi, a cicaba­rátnő (naná, hogy Bodri hol­mi macskákkal barátkozik). Fenn hempergőznek, Bodrit,’ sajnos, ki kell kötni, nem macska ő, még lezuhanhat. Kapunk egy régi, rozsdás ku­tyaláncot. A mi kutyánk re­meg, messzire menekül, kú­szik, jajveszékel. A lánc! Ku­tyák és emberek örökös meg­alázó csörgője, szabadság­­fosztója, porig sújtója. A le-­ láncolt ember nem ember, a megláncolt kutya nem ku­tya. Eldobjuk a láncot, letér­delünk, simogatjuk, nyugtat­juk Bodrit, milyen életed le-­­hetett kiskutya? Csönd van, Bodri lassan megnyugszik, csillog a szeme, nézd, mond­ja a lányom, már farkálja a csóváját! HORVÁTH GITA MOLDVAY JÓZSEF FELVITELE m : ORVOSI ÜZENETEK „Szivárvány” „Veszem, nem is kis pénzért, ezeket a diva­tos kencéket, és az a véle­ményem, hogy humbug és bóvli az egész, semmit nem változott az arcbőröm, se a ráncaim, miután 840 forint értékben rákentem a csoda­készítményeket. Mire jó ez az egész?!” — Egyetlen iga­zi „csodakenőcs” van: a he­lyes életmód. Ugyanis az ital, a nikotin, az alvatlanság és a szorongás gyötörte arcot semmilyen kenőcs nem ké­pes egy kisbaba üde pofiká­­jává varázsolni. „Elza” .......Eléggé elmé­lyülten tanulmányoztam az idevágó orvosi-szexológiai irodalmat s arra a következ­tetésre jutottam, hogy a ná­lunk dívó emancipáció gya­korlati megvalósítása: bo­torság, mert a nőket — mi­vel előttük mint eszmény a férfi, a férfias viselkedés «k kiharcolása« lebeg — transzszexuálissá teszi. Ter­mészetesen a jövőről van szó, mert ugye a szóban for­gó nemi elferdülés szűkebb előfeltétele, nevezetesen a lá­nyok gyermekkori fiús ne­velése ma még nem való­ság, csupán alternatíva. .Sze­rintem már ma sem teljesen láthatatlan a folyamat: szá­mos, izzó férfigyűlölettől fű­tött nőt ismerek, akik részt­vevői végletesen férfias dol­goknak, s ami probléma: egytől egyik magányosak, nincs partnerük, férjük. Ha pedig arra gondolunk, hogy a manapság divatos nemek közti viták a gyengébb nem részéről jórészt a férfiak szapulása, igen-igen gya­nús az ügy. Szorgalmasan építjük a „transzszexualiz­­must”? — Megjegyzéseim: 1. A férfias viselkedésű nők nem tekinthetők sem homo­szexuálisnak, s főleg nem transzszexualizmusban szen­vedőknek (ez utóbbi­ perver­zió, amelynél a nemi izga­lom feltétele a másik nem szerepének felöltése). 2. A pszichésen ép nők eszménye nem a férfias, hanem az iga­zi nőies viselkedés és test kialakítása. 3. Egészen más ügy a „férfiakat szapuló” nők magatartása; itt általá­ban arról van szó, hogy ha­ragszanak az erősebb nemre, mert az nem hajlandó méltá­nyolni csúnyaságukat, eroti­­kátlanságukat, tunyaságukat vagy züllöttségüket. „Tükör” „ ... Az orvosi eti­káról van szó. Sok negatív esetet ismerek. Az élet e szekta-szakmában adás-vétel tárgya. Ha csak egy esetet tűrne meg a szakma — mert abban egyetértünk, hogy ezt a szakmának kellene meg­akadályoznia — akkor is jo­gos lenne a sommás elítélés. De így valóban ön sem te­het mást, mint hogy „fel­háborodik”: ezek csak egye­di esetek; ha nem ezt tenné, kicsinálnák. Csak addig le­het üzenő­orvos, amíg meg­védi a mundért, írja hát to­vábbra is szellemes üzeneteit a szerelemről. Levelemmel nem provokálni akartam. Nem is lenne igaz, ha hősi pózba vágná magát. Csak jelezni szerettem volna, hogy mi van a mélyben. Ha van legalább annyi bátorsága, hogy — akár cáfolattal együtt is — nyomtatásban közölje . . . Sokat meditáltam már. Mint némely szülő. Hol rontottuk el? Mi, a társa­dalom. S hogyan lehetne se­gíteni? Természetesen itt is csak jóindulattal, szeretettel, de csak radikálisan lehet­ne...” Megjegyzéseim: 1. Az orvosi szakma nem szekta; némely orvos elkülönülési szándéka nem jellemző a teljes orvos­társadalomra. Az orvosszapuló egyének egyik legfőbb hibája és jellemzője, hogy az orvosokról beszél­nek, minden disztinkció nél­kül. Mintha egy homogén, fe­hérköpenyes faiskoláról vol­na szó. Vagy az egyenruhá­ban felsorakozó „ellenség­ről”. 2. Engem, Uram, feles­leges féltenie, elég nehéz ki­csinálni, még 40 éves korom­ra se sikerült teljesen, bár­menyire is akarták,­­öte már többnyire ki vannak, no nem általam, hanem csak úgy, önmaguktól. A hangos, plety­­kázó emberszóló egyének ál­talában sokkal hamarabb padlóra kerülnek, mint azok, akiknek ártani akarnak.) ... Jól néznék ki, Uram, ha attól függne az életem, hogy üzenő­orvos lehetek-e vagy sem. 3. Semmi sincs elront­va. Rossz orvosok mindig voltak és lesznek. Nagyobb baj az, hogy a laikus „egészségnevelés” (sajtó, té­vé, bulvármagazinok) nagy mennyiségű képzelt beteget nevel; többnyire azt sulykol­­ják az emberbe, hogy­ min­den tünet betegség jele, s hogy minden betegség gyó­gyítható, s ha ez mégsem így van — vagy lesz —, az az orvos bűne!... Nincs or­vos, aki a beteg által terem­tett ilyetén légkörben az maradhatna, akinek lennie kell. 4. Radikális intézkedé­seknek itt nincs helye. Eset­leg egyfajta radikalitásról le­het szó: országunk lakossága azonnal hagyja abba egész­ségének rendszeres és inten­zív tönkretételét (alkohol, cigaretta, elhízás, hajsza stb.) , így elkerülheti, hogy tönk­remenetele után csodát vár­jon a nem csodatévő erejű orvosló embertől. Továbbra is várom jeligés leveleiket. Dr. B. P.

Next