Új Tükör, 1984. július-szeptember (21. évfolyam, 27-40. szám)

1984-07-01 / 27. szám

gekkel teli dokumentumfilmet ké­szített az Egyesült Államokban a maga francia szemével. Persze van az olyan nagy ország, hogy egy egész életre, egy teljes életműre szóló do­­kumentumfilmi anyagot találhat ben­ne bármelyik jószemű filmrendező, legyen bár amerikai vagy francia vagy akármilyen nemzetiségű. Reichenbach spéciet nem talált, sajnos. A Holdtölte Texasban című, 1979-ben készült, ismét egész estét betöltő és mint a címe mutatja, megint az Egyesült Államokban for­gatott dokumentumfilmjét akár meg se csinálta volna. Ez ugyanis unal­mas és érdektelen film, sem az nem ad neki sajátos töltést, hogy ide­gen (francia) szemmel nézi az USA életének egy szeletét, sem a vizsgált életszelet nem hoz senkit izgalom­ba. Minden civilizált országban sok a bűnöző, az Egyesült Államokban talán még több, mint másutt, ezt jól tudjuk statisztikákból, riportkö­tetekből, játék- és dokumentumfil­mekből. Reichenbach filmje semmi­vel sem szélesíti ki, nem is mélyíti el ezt a régen meglevő tudásunkra ha csak azzal a kijelentéssel nem — texasi rendőr mondja —, hogy nyá­ri holdtöltekor, a telihold meg a kánikula hatására, még több a bű­nözés, mint máskor. Ám amit ezen indító kijelentés után látunk, az me­rő ál-izgalom, villogó fények a hous­toni éjszakában, alulról és felülről, autóból és helikopterből fotografál­­va és mégis üresen. Egy asszony szül, egy rendőrt meggyilkolnak, egy családot lemészárolnak, a rend­őrgyilkost elfogják, halálra ítélik, nehéz gyermekkora volt, de nem ezért nem végzik ki, hanem azért, mert az USA-ban sok-sok éve sen­kit nem végeznek ki már, különben is fellebbezett a vádlott és a film­nek vége. Barabás Tamás ITÁLIA BUKÁSA Színes jugoszláv film Színvonalát és művészi erényeit te­kintve sokféle jugoszláv partizán­filmmel találkozhattunk a mozik­ban az elmúlt évek során. Igazán mély emlékeket csupán azok a já­tékfilmek hagytak bennünk, ame­lyekben a képes történelemkönyv nagybetűs fejezeteit háttérbe szorí­tották az egyéni sorsok sehol nem olvasható, sehonnan sem tudható tragédiái. A Lordan Zafranovic által készí­tett alkotás témakezelésében és fel­fogásában egyaránt szakítani próbál a partizánharc ábrázolásának jól bevált patentjeivel. Tehát nem át­fogó, hadtörténeti alapozású tabló, monumentális harci jelenetekkel és kiemelkedő hősök tiszteletteli bemu­tatásával hitelesített háborús törté­net szemtanúi lehetünk, hanem va­lami másé. Aminek sajnos egyet­len jellegzetessége, hogy különbözni akar. 1943-ban az olasz fasiszták ál­tal megszállt dalmát szigeteken har­colnak a jórészt falubeliekből lett partizánok. A rendező szándékosan szűkítette története horizontját, hogy alaposabban, részletesebben szólhas­son választott hőseiről. A néha ért­hetetlen, néha fárasztóan lassú cse­lekményvezetés azonban rádöbbenti a nézőt, hogy Zafranovic-nak nincs érdemi, művészileg kiérlelt monda­nivalója. Daniel Olbrychski parti­zánvezérként tesz-vesz, mindenki állandóan menet közben van, néha félszavakat elkaphatunk a forrada­lom feladatairól, a többi pe­dig már az operatőr dolga. Bozidar Nikolić kamerája — a rendezői elképzelés­sel valószínűleg szoros összhangban — csodát művel, már ami az üres művészieskedést és a mesterkélt semmitmondást illeti. Mintha az ide-oda vonuló partizánok, olasz fe­­keteingesek, horvát usztasák és cset­­nikek csupán azért jelennének meg, hogy a képi szimbolika is szóhoz juthasso­n. A kék tenger vériszapos pirossá­ghasson, az iszonyú mé­szárlásokat az elemi erővel kitörő vihar szakíthassa félbe, a könnyebb megértés kedvéért megfelelő zenei kísérettel. Gáti Péter Hanglemez ILOSFALVY RÓBERT ÁRIA-LEMEZE A Magyar előadóművészek sorozat­ban éppen színpadra lépésének há­rom évtizedes jubileumán jelentke­zik olasz—francia műsorával a ki­váló tenorista; a jó időzítésért di­cséret illeti a Hungarotont, s az in­formatív kísérőszöveg felkészült szerzőjét, Uhrman Györgyöt. A vá­logatás 1957. és 1964. között készült rádiós felvételei tükrében mutatja be a fiatal Ilosfalvyt, s ez a talál­kozás azért is szerez megkülönböz­tetett örömöt a hallgatónak, mert a művész ragyogó előadásában gyö­nyörködve egyszersmind saját fe­ledhetetlen operaházi élményeivel szembesül. Hiszen ki tudná elvá­lasztani Gardelli i talán legsikere­sebb két budapesti bemutatóját, a Mach­be­th-produkciót és Puccini Mártonjának feltámadását Ilosfalvy nevétől? Az ő hangjának fénye, ér­zelmeinek áradó gazdagsága, dia­dalmas fortéi és lírai kantilénái olyan eleven ragyogással sziporkáz­nak a lemezen, hogy láttatni képe­sek az emlékezet belső vetítővász­nán az alakítás mozzanatait is: a mozdulatok hevét, a gesztusok be­szédességét, az arckifejezés válto­zékonyságát. Van valami eredendő nemesség Ilosfalvy éneklésében, s a­ ­Heti ajánlat tévedhetetlen stílusérzék, a magas­rendű muzikalitás és a kiművelt technika mellett ez az, ami művé­szetét ellenállhatatlan vonzerővel ruházza fel. Világkarriert futott be harminc év alatt, nagy karmeste­rekkel és partnerekkel dolgozott, s közben — szerencsére — sikerei tel­jében sem vesztette el szigorú ön­­kontrollját; ez a titka, hogy mind­máig képes szerepről-szerepre meg­újulni. A lemezen megörökített if­júi lényének éthosza az érett Ilos­falvy kiteljesedett egyéniségében is ott sugárzik. (Hungaroton) Kerényi Mária SZINTETIZÁTOR-VARÁZS Mihály Tamás Liszt-Wagner-átiratai Az bizony nagy baj, ha egy varász­­lat unalmas. Sőt, egyhangú, monoton. Egy jó lemezt az ember szívesen hallgat meg többször is, s kedven­ceket választ róla magának. De er­ről az albumról nehezen lehetne választani, annyira egyformák az átiratok. Pedig a repertoár pará­dés: az A Oldal Liszt Ferencé, a Szerelmi álmok, az Esz-dúr zongo­raverseny és a Les Preludes kapott rajta helyet. Eredetiben igazán ösz­­szekeverhetetlenek, de itt, a leme­zen olyan lagymatag, érdektelen szürkeséggel folydogálnak egymás után, hogy jószerivel csak az tudja őket megkülönböztetni egymástól, aki eleve ismeri a dallamukat. És nem segít, sőt csak ront a helyze­ten, az egyes darabok közötti — gondolom, elválasztó célzatú — elektromos bugyborékolás, amely fülsiketítő, idegesítő csipogássá éle­sedik. Talán majd a Wagner-oldal­n reménykedünk. Mert a B oldal az övé: elsőként a Tannhäuser-nyitány, majd A Walkürök lovaglása, befe­jezésül pedig a Tűzvarázs hallható. De ezek az átiratok már igazi meg­döbbenést és végleges csalódást okoznak. Ugyanis hajszálra ugyan­olyan kintornaszerűen monotonok, önismétlő ritmusúak, mint a Liszt­­feldolgozások. Pedig a két szerzőt igazán nem lehet azzal vádolni, hogy műveik akárcsak egy kicsit is ha­sonlítanának egymáshoz. Az ötlet, hogy a klasszikusokat szintetizátorra átírják, s talán így sokan könnyebben megszeretik a komolyzenét, kitűnő. Csak a meg­valósítás nélkülözi az eredetiséget, az ötleteket, a változatosságot. Mert aki most, erről az albumról hall­­­a először Liszt és Wagner muzsikáját joggal legyinthet: ja, hát ha ezek mind ilyen egyformát írtak, minek hallgassam? (Start—Omega) Tancsik Mária RADNÓTI PÁLYÁZAT Petőfi Irodalmi Múzeum Beszéljünk őszintén: amikor az év­forduló alkalmából megszaporodnak a szobrok, képek, grafikák az ün­nepeltet idézve — lett légyen az Ady, Babits vagy éppen Kopernikusz —, egyetlen kritikus sem hiszi, hogy művészeink egész a pályázat kiírá­sáig dédelgették magukban látomá­sukat, és aztán egyszerre kitört be­lőlük az élmény. Nem­­ mindany­­nyian tudtuk, hogy az évfordulós pályázat az állami mecenatúra egyik formája, és kétszeresen örültünk, ha pályázati művek közt igazi is akadt. Nos, ezen a grafikai pályázaton szinte nincs is erőltetett, izzadtság­­szagú, illusztratív mű (legfeljebb tu­domásul kell vegyük, hogy a grafi­ka tágabb kategória, semmint vél­nénk). A kellemes meglepetésnek több oka van. Az egyik az, hogy alighanem a grafika a legszínesebb művészeti terület Magyarországon. A másik: Banga Ferenctől Zrínyi­­­falvi Gáborig (nem érték-, betű­­rendi) terjedően különböző szem­léletű, de egyaránt „minőséget te­remtő” alkotók küldtek be műve­ket. S a harmadik: látszik, hogy ezek a húsz és negyven közötti, te­hát nagyjából Radnóti költői pá­lyájával egykorú művészek olvas­sák, szeretik, átélik, magukénak ér­zik Radnótit Úgy tűnik, leginkább ő él az ifjú szívekben. (Képünkön Révész László díjnyertes grafikája) Székely András BORSOS MIKLÓS ÚJ GRAFIKÁI Veszprém, Várgaléria A „királynék városa” legrégibb ne­gyede apránként utat enged az újabb kori művészetnek. A máso­dik, kiállító terem, a Várgaléria aligha nyithatott volna méltóbban kaput, minthogy Borsos Miklós gra­fikáira ruházta az avatás „tisztét”. A bemutatott tusrajzok, rézkar­cok új periódust, a rajzolói kedv fellobogását sejtetik. Több megle­petést tartogatnak az elmélyedő né­zőnek, de szervesen illeszkednek az életmű nagy „grafikai fejezeteihez”. A legfeltűnőbb talán az önéletrajzi vonatkozások felerősödése és a bib­likus témák tömegjeleneteinek meg­szaporodása. Néhány régebbi téma­variációt (Hegedű, 1977.) követő, a firenzei utazásokra emlékeztető la­pok az Arnó-part különös figuráit hozzák eleven közelségbe (Firenzei fejek). Pár esztendeje kelt híre, hogy tihanyi magányában újra vé­sőt ragadott, szobrot farag meste­ □3

Next