Új Tükör, 1985. január-március (22. évfolyam, 1-13. szám)

1985-01-13 / 2. szám

h­us un­ tabb, világosabb, egyszerűbb lett. Színei változatosabbak, keményeb­ben elkülönülnek. Többet ad a rész­letek bőségére. Egyéni vonásait to­vább tudta alakítani; megőrizte ér­tékeit; egyensúlyt teremtett népi ha­gyomány és korszerűség között. (Ké­pünkön a Madárka, madárka ... cí­mű hímzés) Koczogh Ákos fát helyezném a figyelem közép­pontjába, talán nem választanék rosszul, ami a minőséget illeti. Ám mégis inkább Vaszilij Suksin Lép­csőházi gondolatokjára vagy Alek­­szandr Gelman Az a bizonyos mon­datára utalnék, mert ezekben igazán kitárulkozik a szabadgondolkodó, a jobbító szenvedély. Suksin esszéje az intelligens embert igyekszik körvo­nalazni. Azt a ritka típust, aki „nem tud megszólalni, amikor világunk hatalmasságainak dörgő basszusa — az összhang kedvéért — megköve­telné az együtt éneklést.” A mai ér­telmiségiek életvitelét elemzi és sa­ját életének azokra az éveire emlék­szik a legszívesebben, amikor egy falusi esti iskolában tanított. Gel­man egy jó szándékú, ám a művészet lényegét mégsem értő vidéki funk­cionáriusról beszél, aki mindent el­követ, hogy a helyi színházban be­mutatandó darabból éppen a legéle­sebb, a gondolkodásra és állásfogla­lásra leginkább késztető mondatot kihagyják Tanulságosan gazdag ez az össze­állítás mindazoknak, akiket érdekel a szovjet társadalomban érlelődő változás, a gondolkodásmód fejlődő­ Köröspataki Kiss Sándor VALÓSÁG Társas környezetéről, családjáról, szűkebb és tágabb rokonságáról, is­koláiról és munkahelyeiről beszél Vitányi Iván KÖZÖSSÉGEIM című öninterjúja a Valóság 1984-es 12. számában. Megállapításai általában érdekesek, gyakran egyenesen iz­galmasak. A legfontosabb azonban talán mégis az, amit a népi kollé­giumokról közöl. „Gondoljuk csak el — mondja — a JÁTÉKOSZ mint tö­megmozgalom mindössze két évig működött... s hatása mindmáig le­­törölhetetlen. Melyik iskolatípus tud­ja ezt ma utána csinálni?” Tagad­hatatlan, hogy létezik „NÉKOSZ- rejtély”, létezik a „letörölhetetlen hatás”, az eleven utóélet, cselekvés­sel, aktivitással, egyáltalán az ösz­­szetartozásnak még ma is olyan friss és erős érzésével, mintha a mozgal­mat 1949-ben nem is számolták vol­na föl. Hogyan jöhetett létre ez a közéletünkben páratlan jelenség, s dacolva az évtizedekkel hogyan vál­hatott ilyen tartóssá? Évekig törtem­ rajta a fejem, gondolom, sokakkal együtt, figyeltem, kutattam, keres­tem az okokat, hiába, a titok nyit­jára nem jöttem rá. Vitányi rájött és kimondta: „Mindez ... nagymér­tékben egyetlen ember érdeme, Kar­dos Lászlóé” — olvashatjuk az ön­interjúban. „Beszélni kell róla, mert bár élete és műve torzó maradt, mégis a legnagyobbakhoz tartozott azok közül, akik 45 táján megjelen­tek a magyar történelemben. Ki me­rem mondani, hogy történelmi sze­mélyiség, egy lehetőséget jelent és egy lehetőség elmulasztását. Belőle áradt az a mindig eleven, mindig újrakérdező, mindig az egésszel szembenéző szellem is, ami a Györ­­ffyt a legjobb időben jellemezte.” Így még soha senki nem beszélt Kar­dos Lászlóról. Vitányi kísérelte meg először összegezni a legendás NÉ­­KOSZ-vezető munkásságának jelen­tőségét. Kardos László halála óta négy év telt el, de nemhogy könyv, még ki­sebb tanulmány sem jelent meg ró­la. Vitányi megállapításai azért is fontosak, mert erre a mulasztásra, az elvégzendő feladatra is figyelmez­tetnek. Ökrös László ! * i­SAPW- KELECSÉNYI CSILLA KOLLÁZSAI Helikon Galéria Kortárs textilművészeink középge­nerációjáról — közéjük tartozik Ke­­lecsényi Csilla is — szinte törvény­ként kimondható: a kezdeti időszak anyag-felfedező, technika-kikísérle­­tező korszaka után összegzés követ­kezett náluk, majd váltás. Kinél­­minél hosszabb-rövidebb ideig tar­tott egy-egy időszak. Kelecsényi pél­dául hosszú ideig „készülődött”: ké­szített fonalstruktúrákat az egymá­son átszövés, szövődés vizsgálatá­val, köteggé növelte, szilárdította monumentális összegző munkáját, majd emberalakot is rejtő, sejtető kompozícióval állt elő. Már őszi székesfehérvári kiállítá­sán jelezte a váltást. A Helikon Ga­lériában is kollázsokat mutat be, amelyeknek alapja egy tárgyi-szelle­mi konstrukció: az angolfüzet, illet­ve az angoltanulás, s általában a ta­nulás, mint következetes, rendszeres előbbrevivő tevékenység. Az angol­füzet lapjait tépte, vágta, valósággal feloldotta a fehérrel, feketével, a rosttollak felvizesedő színeivel. A szigorú konstrukciót sejtetve él az organikus felület, táncos sorokban sorjáznak betűk és gondolatok. Vá­szon, papír, füzetlap és textil egyne­mű anyaggá lesz a művész kezében, s miközben a líraian kezelt képfelü­leteket szemléljük, óhatatlanul meg­­érezzük egy művész munkás óráinak szorgalmát, a tanulásba fektetett energiát és a tudás szerezte gyönyö­rűséget. Torday Aliz FOLYÓIRAT SZOVJET IRODALOM Tematikus szám a decemberi, főleg az utóbbi években íródott szovjet esszékből válogatta a szerkesztőség. A francia eredetű szó próbálkozást jelent, az angol iskolákban így hív­ják a fogalmazást: Inna Rosztovceva a folyóirat elején így fogalmaz: „az esszé szabad formájú irodalmi mű, amelyhez tehetség, szenvedély, vala­mint a szerzőnek a témához való személyes viszonya szükségeltetik." Ha a válogatásból Ilja Ehrenburg Franciaország a szívemben című írá­­ s­­­ ÖNMEGVALÓSÍTÁS ÚJ TÜKÖR / Képes kulturális hetilap Szerkesztőség: Budapest VII., Lenin körút 9—11. 1073 Telefon: 221-285, 429-350, 222-408 Főszerkesztő: BENJAMIN LÁSZLÓ Főszerkesztő-helyettes: FEKETE SÁNDOR Kiadja: LAPKIADÓ VÁLLALAT Budapest VII., Lenin krt. 9—11. Felelős kiadó: SIKLÓSI NORBERT, a Lapkiadó Vállalat vezérigazgatója HU ISSN 0133-1361 Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető a hírlapkézbesítő postahivataloknál, a kéz­besítőknél és a Posta Hírlap Irodánál (Postacím: Budapest V., József nádor tér 1. — 1900) közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a KHI 215—96162 pénz­­forgalmi jelzőszámára. Előfizetési díj: negyedévre 120,— Ft, 12 évre 240,— Ft, 1 évre 480,- Ft. @­­84.3020 Athenaeum Nyomda, Budapest, rotációs mélynyomás. Felelős vezető: Szlávik András vezérigazgató. INDEX: 25 817. Meg nem rendelt fényképekért és kéziratokért a szerkesztőség nem vállal felelősséget.

Next