Új Tükör, 1985. április-június (22. évfolyam, 14-26. szám)

1985-04-21 / 16. szám

Amikor egyszer Buddha a Kese­lyűk Hegyén prédikáció helyett némán felmutatott egy szál vörös virágot, ta­nítványai megrökönyödve bámultak rá, csupán egyikük, Kasjapa mosolyodott el, csak ő értette meg a Mester gesz­tusát, vagyis azt, hogy a tan nem a puszta szavakban gyökerezik... A zen­hez szorosan kapcsolódó, több évszá­zados, japán világrendezési művészet, az ikebana, sőt maga a zen-buddhiz­mus is ebből a legendából eredezteti A sajátos japán természetszemlélet és a filozofikus indíttatás emelte az ikebanát a költészet, a zene, a festé­szet rangjára, számos ikebana-iskola, stílus versengett egymással, ám a mes­terek mind megegyeztek abban, hogy a látványnak, a dekoratív jellegnek má­sodlagos a szerepe, mert az igazán ér­tékes, művészi kompozíció mindig egy­fajta meditáció eredménye, s hogy a világegyetem lényegét sűríti magában, elhagyva minden bizonytalant, esetle­gest, véletlent. A második világháború után az ike­bana az egész világot meghódította, forradalmasította az addig csokréták­­ban gondolkodó európai világköltésze­tet, noha ez mit sem változtatott azon a tényen, hogy a japán művészek tu­datossága, egyszerűsége, kifinomultsá­ga mindmáig elérhetetlenül magas színvonalat képvisel. De nem is volna értelme a szolgai másolásnak, az euró­pai gondolkodástól többé-kevésbé ide­gen a távol-keleti szimbolika, a valóság mögötti tartalmak felértékelése, és az a meditatív szemlélet, mely minden egyes műalkotásban a világegyetem teljességét akarja megfogalmazni. A hazai virágrendezés fenoménjai­­nak idei versenyén, a Néprajzi Mú­zeum előcsarnokában másfajta virág­­költeményekben gyönyörködhettünk, mint amilyeneket Ivaki Tosiko példát­lanul jól megírt, nagysikerű könyvéből néhány évvel ezelőtt megismertünk. A Sasad, az Óbuda és a Rozmaring ter­melőszövetkezetek virágkötőinek kom­pozíciói ugyan szerény dadogások vol­tak Ivaki asszony remekműveihez képest - bujábbak, esetlegesebbek, individua­listábbak­­, ám tagadhatatlanul cso­daszépek! A különböző kategóriák (menyasszonyi csokor - húsvéti ko­sár - beültetett tál - szabadon válasz­tott formák) versenyzői nyíltan vállal­ták a dekorativitást, díjazottak és nye­retlenek mentették a Tavaszi Fesztivál „tavasziságát”, s a célirányos felada­tokon belül maradva pazar ötletekkel örvendeztették meg a fagy, a hó, a szürkeség irdatlanul hosszú évadjába belefáradt közönséget. HORVÁTH TAMÁS

Next