Új Tükör, 1985. április-június (22. évfolyam, 14-26. szám)

1985-05-05 / 18. szám

! Az átlagemberben legtöbbször valamiféle torz kép él a vitorlá­zásról. A képeslapokon, balatoni festményeken megörökített hajók látványa általában a pihenés, a gondtalan szórakozás, az unaloműző pancsolás gondolatát ébreszti a szemlélőben. Milyen jó is annak, só­hajtjuk, aki a rekkenő nyári nap­sütésben a tó közepén egy vitorláson sütteti a hasát... Vitorlázókkal való beszélgetések során gyakran kerül szóba, hogy mennyi, de mennyi gondot, bosszú­ságot okoz nekik ez az egysíkú szem­lélet. Hiszen próbálná csak meg a kedves olvasó egyszer, csak egyetlen egyszer néhány röpke órára kilógat­ni magát a trapézon. Majd megtud­ná, mi a vitorlázás, ha véresre hor­zsolt tenyerében egyszerre kellene feszíteni, húzni, tartani, ereszteni vagy ötféle kötelet, miközben az örö­kösen fölcsapódó hullámok foszlásra áztatják még a legvízhatlanabb ru­hát is. Megváltozna mindenkiben a vitorlázásról alkotott kép, ha a bó­jaforduló fergeteges tumultusában kapna a veséjére egy jól irányzott rúgást, vagy ha megdöngetnék az oldalát a hamarjában előkapott eve­zővel. Ellenérv helyett a kedves ol­vasó alighanem megértően hunyo­rogna a tűző naptól begyulladt sze­mével. Minderről csak azért érdemes szól­ni, hogy leszögezzük: a vitorlázás igenis sport, méghozzá sport a ja­vából. Az ügyesség, az erő, az aka­raterő próbája. Túlzás? Tessék csak megnézni kö­zelebbről, mondjuk, egy repülő hol­landit, a hatalmas árbocot, a széltől dagadó fehér vásznakat, a lenyűgö­ző, színes spinakkervitorlát. A tekin­tet elszédül, belegabalyodik a lát­ványba. Csak egy példa a képzelő­erő megtornásztatásához: a teljes kötélzet hossza megközelítőleg há­romszáz méter. Milyen lehetett ak­kor a Santa Maria? ... A vitorlázás nem egyszerűen sportág­i szenvedély, életforma. A vitorlázó pénteken délután kocsiba ül, vonatra száll, irány a Balaton, a Velencei-tói, s vasárnap este vissza. Kora tavasztól késő őszig, éveken, évtizedeken át. Ezt nem lehet csak úgy abbahagyni. Aki egyszer kiáll a trapézra, s megfürdeti arcát a napban, a szélben, a hullámok per­­metében, azt egy életre szóló kapocs köti majd a vitorlázáshoz. Vitorláz­ni jó! Mit jó , csodálatos, föleme­lő !... Május 17-től tíz napon át Balaton­­füred ad otthont a soling-hajóosztály Európa-ba­jnokságának. Annak a ka­tegóriának a legjobbjai szállnak vízre, amely a vitorlázás szinte meg­­számolhatatlan válfaja közül — hat másik hajóosztállyal együtt — olim­piai ranggal büszkélkedhet. Nem té­vedés, legjobbakról van szó, hiszen a füredi kontinensbajnokság úgyne­vezett nyílt EB lesz, azaz a földke­rekség bármely országa indíthat ver­senyzőket. Lassn hagyomány már, hogy Ma­gyarország minden esztendőben ren­dez egy kiemelkedő vitorlástalálko­zót. Egy éve például a kadett VB-t, azt megelőzően a misztrálszörf-vi­­lágbajnokságot, a 420-as EB-t, a 470-esek kontinensbajnokságát, a csillaghajó EB-t, a windglider VB-t Történik ez annak ellenére, hogy a magyar vitorlázás nem tartozik a sportág nemzetközi élvonalába. A rendezői jog megszerzése elsősorban sportdiplomáciai siker, amely a ko­rábbi gondos versenyszervezések kö­vetkezménye, s nem utolsósorban a Balatonnak, mint ideális színhelynek az elismerése. Néhány szó magáról a solingról. Viszonylag fiatal hajótípus, 1964-ben tervezte a norvég Jan H. Linge. Már a kezdet kezdetén bevált, borsos ára ellenére 1967 és 1970 között nem ke­vesebb, mint ezerháromszáz épült belőle szerte a világon. Gyors nép­szerűségének következménye, hogy már 1972-ben fölkerült az olimpia műsorára, ebben az esztendőben egyébként 3500 solingot jegyeztek a földkerekségen, negyvenkét ország­ban alakult nemzeti osztályszövet­ség. A kategória eddigi történetében eleinte a Skandinávok játszották a főszerepet, később a tengerentúliak, az utóbbi esztendőkben pedig a szov­jetek és az NDK-beliek. A mieink eddig jószerivel nem is vettek részt a hajóosztály jelentősebb esemé­nyein, s ahol mégis elindultak, ott, néhány kivételtől eltekintve, nem je­leskedtek túlságosan. A viszonylagos eredménytelenség javarészt az anyagiakkal magyaráz­ható. A soltrag az egyik legdrágább hajóosztály — legalábbis akkor, ha importálják. (Forintra átszámítva több mint félmillió.) Készít ugyan solingakat a füredi hajógyár is, ezeknek a vitorlásoknak azonban — bizonyos szerkezeti, technológiai okok miatt — nincs igazán becsü­lete a hazai versenyzők előtt, jólle­het összehasonlíthatatlanul olcsób­bak, mint az amerikai vagy a nyu­gatnémet változatok. Az igazság­hoz hozzátartozik, hogy az utóbbi hónapokban biztató tárgyalások in­dultak meg a Magyar Soling Szö­vetség és a gyártók között, s úgy tetszik, hogy a jövőben az eddiginél versenyképesebb, precízebb, ponto­sabb (a méretelőírások tíz millimé­ter eltérésnél többet nem engedé­lyeznek) hajókat készítenek. A solingban három ember ül, a kormányos és a kéttagú legénység. Már ez is jelzi, hogy nagy hajóról van szó (a többi olimpiai kategóriá­ban egy-, illetve kétszemélyes vitor­lások versenyeznek), de a méretek is elárulják ugyanezt. A hajó teljes hossza 8,20 méter, az árboc magas­sága nyolc és fél méter, a vitorlás vízkiszorítása 1035 kilogramm, a fel­borulást megakadályozó tőkesúly 580 kilós. A vásznak közül a nagyvitorla 13,6, az orrvitorla 3,­ a hátszél (spi­­nakker) vitorla 20—32 négyzetméte­res. Félelmetesen szép látvány az erős szélben, teljes vitorlázattal szá­­guldó-suhanó soling, amint az orra szinte szétrobbantja, millió darabra töri az utolért hullámhegyet. Bele­szédül a szem, ha a hajóból fölte­kint az árboc csúcsára ... A bennfentesek szerint a soling legfőbb vonzereje mégsem a monu­mentalitás, sokkal inkább az, hogy ebben a hajótípusban szinte életkor­tól függetlenül versenyezhet, ponto­sabban kormányozhat az ember. Itt ugyanis kevesebb akrobatikára van szükség, mint a többi kategóriában, ezzel szemben a rutin, a tapasztalat szerepe rendkívüli. Nem véletlen, hogy a nemzetközi élmezőnyben öt­ven-, sőt hatvanéves versenyzőket is találni — „civil” foglalkozásuk igen változatos: kisiparos és államtitkár, cipzárkészítő és egyetemi tanár egy­aránt található a magyar mezőny­ben. Fittler Dezső főrendező világnagy­ságok egész sorát várja a füredi EB- re. E cikk nyomdába adásakor még nem ismertük a pontos nevezési lis­tát, de szinte biztosra vehető, hogy ha másért nem, a vonzó és szeszé­lyes Balatonért Magyarországra se­regük a kategória színe-java. Verseny lesz a javából. Aki pedig minderre kiváncsi, s a szépet, a szemet gyönyörködtetőt szereti, az is hajóba ülhet. A szer­vezők ugyanis na­ponta nézőhajókat indítanak a balatonfüredi kikötőből azzal a nem is titkolt szándékkal, hogy újabb híveket szerezzenek a sportágnak, újabb embereknek mu­tassák meg a vitorlázás ezerszínű, igazi arcát. MiLHAL GYÖRGY Iglil 34 □

Next