Új Tükör, 1985. április-június (22. évfolyam, 14-26. szám)

1985-05-05 / 18. szám

dapesttől, Tripolitól, a főváros­tól repülővel még ezer kilomé­ter Benghaziig — a legnagyobb tengerparti kikötőig —, s onnan kocsival több mint kétszáz Egyiptom felé. A romváros óvatosan elbújik a hegyek közé, de lenyűgöző kilátással a tengerre. Persze, annyira azért nem közel hozzá, hogy hajókkal bevehető legyen. Inkább maga elé tolta később Apollóniát, kis kikötővárosát, ahonnan amatőr könnyűbúvá­rok ma is négyezer éves amfo­rákat emelnek ki a tengerből. Annak is nagy meglepetés Cyrene, aki már sokféle hangon hallhatta megszólalni az ókort, bejárta Rómát, Athént vagy Pompeit. Pedig a húsz négyzet­kilométernyi város legnagyobb része a föld alatt nyugszik. Any­­nyira nincs föltárva még, hogy Shahat falu több száz lakójá­val ma az egykori város közép­pontja fölött él. Ami a felszín­re került, annak is nagy része romokban hever, mert földren­gések és más katasztrófák pusz­tították évezredeken át. Jellegében végig megőrzött valamit Cyrene eredeti görög valójából, a teljes rómaivá vá­lás itt sosem következett be. (Az oszlopok és görög feliratai is ezt tanúsítják.) Pedig­ a ró­mai birodalom után Bizánc te­lepedett rá házai bonyolult rendszerével. Még a mészégető kemencét is ittfelejtve az amfi­teátrumban, ahol az új hódítók a pompás szobrokból meszet olvasztottak. „Görögök! Íme, itt jó dolga­latos kísérőnk­­, mivel hasadé­­ka vagyon a mennyeknek.” Kissé meghatottan állunk a „szent forrásnál”, az Apolló­­tisztelethelynél, az imádott ha­talmas isten és Cyren nimfa szent egyesülésének helyénél. Nem maradt belőle más, mint a víz kőbe vájt zöldes-mohás nyoma. (Csontszáraz a föld is Líbiában: hat-nyolc hónapja már, hogy csepp eső sem hul­lott az égből.) Körülöttünk is­teneknek, istennőknek emelt ol­tárok, templomok romjai. A szent helyhez csatlakoztak a fürdők, melyeknek épületeit Hadriánus császártól Diokleti­­ánus uralkodásáig jó néhány­szor felújították. Hideg-meleg fürdők és gőzfürdők maradvá­nyai, márványpadozatuk alatt fűtési hálózat. (A mai budai villalakás-építők ezt a módit utánozzák.) A nyilvános illem­helyek ülőkéi szorosan egymás mellett — vízmosás volt alat­tuk alkalmas hely lehetett a társalgásra. „Epidaurosi tücskök, szólja­tok!” — bukkan elő Devecseri Gábor verssora kicsit odább a görög színháznál. Ez azonban nem olyan ép, s az akusztiká­ja sem olyan jó, mint az epidau­részié. A tücskök pedig a rek­­kenő melegben hallgatnak. Bejártuk még Cyrene mind­három körzetét, a városfalon belüli két négyzetkilométernyi területet: az Agórát , a város közéletének terét­­, a római színházat és az ehhez csatlako­zó Fórumot, amely az egyik legépebb a világon. Apollónia felé, a tengerpart­hoz közel fekvő hegyekben, ki­lométereken át kirabolt sírkam­­rák. Cyrene polgárai a hegyek­be vájt üregekbe temetkeztek. A necropolis, a halottak váro­sa, sokkal nagyobb volt mint az élőké. Cyrene tizenhárom évezredet élt, s utána a történelem ke­gyetlen logikája rajta is betel­jesedett: a barbárság hullámai eltiporták. Előbb azonban még híres nagy szülötte, Callima­­chos, nagyszerű himnuszok­ban könyörgött az istenekhez érte. Például Démétérhez, a föld és a termékenység isten­nőjéhez. (Devecseri Gábor fordítása) Mintha beleéreznénk a gyö­nyörű fohászba a modern föld­rengések és barbárságok által még nem érintett városainkért való rettegést is... ... Üdv, úrnőm, védd városomat, legyen itt egyetértés és jólét, a mezőkön minden hasznot elárassz. Barmot etess, hozz almát, búzát, bő aratást adj, békét is, hogy más ne, hanem ki vetett az arasson. Legfőbb istennő, sokat áldott, légy kegyes úrnőm.

Next