Új Tükör, 1985. április-június (22. évfolyam, 14-26. szám)

1985-04-07 / 14. szám

em tudom, hogy csi­nálták, de vagy egy tucat londoni srác mindennap belógott a Kensington High Street-i Olympia II. kiállítási csarnokba. Éber őrök vigyázták pedig a bejáratokat az avatatlan kíváncsiskodóktól, kordonjukat az léphette csak át, aki elégséges papírokkal igazolta, hogy joga van bejutni a LET-re, a szóra­koztató elektronikai ipar, azaz lé­nyegében a személyi számítógé­pek meg a hozzájuk tartozó já­ték- és oktatóprogramok 1985-ös nagy kereskedelmi bemutatójára. Bent sem kapták el őket soha a biztonsági emberek, holott e srácok a bennfentes srácoktól is pontosan megkülönböztethetők voltak. Nem csupán azért, mert a bennfentesek kis műanyagla­pocskát viseltek a mellükön, je­lezvén, mely cég programbemu­­tató-alkalnazottai. A különbség akkor világlott ki igazán, mikor egy-egy ilyen bennfentes kölyök odaült valamely „home compu­ter” képernyője elé s a „joystic­ket” (a játékok kezelőszervét) ,­megragadva villámgyors, hibát­lan bemutatót tartott az érdeklő­dőknek, majd munkája végezté­vel azon nyomban, s a felnőtt kollégákhoz hasonlóan komoly, kissé unott képpel ott is hagyta a játékát. A betolakodók arcán ezzel szemben árulkodó áhítat, sőt át­­szellemültség honolt, pedig akadt, aki három órán át markolta egy­azon játék botkormányát. Nyü­zsöghetett körülöttük a hatalmas csarnok két szintjén az üzlet, bil­leghettek tűsarkaikon a kun­csaftcsalogató, egy szál trikós, hosszú combú lányok, osztogat­hatták prospektusaikat strucctol­­las hölgyek, pikkelyruhás sár­kányemberek, ők még a minité­vét, sőt az egyszemélyes kis Sinclair villanyautót is elintéz­ték egy futó pillantással, pedig abba azért a technika csodáitól elfásult, harcsa tekintetű vén ke­reskedők is beültek volna egy fordulóra. Szerettem a besurranó londoni srácokat. Azt hiszem, nekik épp­oly lélegzetelállító, megbabonázó és távoli volt e világ, mint ne­kem, a bennfentesnek álcázott, messziről jött kinnfentesnek. Ők rángatták a karokat, nyomogat­ták a gombokat helyettem is, aki közben jegyzetfüzetembe az ipar­ág aggasztó válságjelenségeiről róttam tudákos sorokat. — Nézzen körül — sóhajtott például gondterhelten az egyik sikeres szoftver­ház képviselője. — Sehol semmi új. Pedig most megütné a főnyereményt, aki ki­találná, merre kell továbblépni. Semmi új? Uramisten, pislog­tam körbe, hisz egyebet sem lát­tam az elmúlt három nap minden egyes percében. Játékok pazar, végtelen számú változatát pom­pás színekben, fülbemászó zené­vel, kitűnő grafikával — és hol vagyunk már a hazai játékter­mek egyszerű lövöldözéseitől meg az autóversenyektől. A képernyő­kön térhatású, egzotikus tájak je­lennek meg, bennük tökéletesen animált emberek, tárgyak, álla­tok. Manapság egy autóverseny­programban legalábbis benzint tankolok és kereket cserélek, pi­lótaként New York vagy Róma fölött manőverezek, Párizst bom­bázom és létező repülőterek pon­tosan kicsinyített másaira szál­lok le, továbbá futok, úszom, rúd-, mű-, és távolugrom, egyet­len programban megnyerhetem az olimpiai játékok összes arany­érmét, máskor kincset keresek vagy kísérteteket; kártyázom, sakkozom, biliárdozom; ellensé­geimet lenyilazom, fölrobbantom, elütöm, szétmorzsolom; szörnye­teg vagyok vagy szuperember, űrhajós, detektív, azték harcos. Persze, mind e hihetetlen sok­féleség lényegében két alaptípus­ra épül: az arcade és az adven­ture játékra. Az előbbi az árká­doknak nevezett játéktermekről kapta a nevét, lényege a jó ref­lex és figyelemösszpontosítás, a szem és kéz munkájának össze­hangolása, hogy elkapjam, elta­láljam, kivédjem, visszaüssem, megegyem stb. Az adventure, az­ rekít és a képhez szöveget mel­lékel. Az eszemet is használnom kell benne, döntéseket hoznom, hogy eljussak a célhoz: a kincs­hez, a varázsigéhez, az elrejtett tetemhez. E játékok olykor az élet valódibb ízeit is behozzák a komputeres gyermekszobába, például a Hampstead nevű, amely a gazdagsághoz és a társa­dalmi ranglétrán való fölkapasz­kodáshoz vezető utat modellezi kis tulajdonosának, különös te­kintettel a hazugságra, a csalásra, a lopásra és a hamisításra. Ha így tekintem, igaza van a sóhajtozó szoftveresnek. Arcade vagy adventure — nincs új a nap alatt, e sémák ismerős lólába a legvadonatújabbnak beharango­zott programból is kilóg. Azaz, vélik a szakmabeliek, e játékok megunhatók, s ki tudja, a játék­termek halódó játékautomatái nem az egész komputerjáték-ipar jövőjét vetítik-e előre. „Válság! Depresszió!” — vij­jogják a szaklapok és kárörvendő riportokat hoznak bukott cégek­ről, olyan címekkel, mint „A szí­nes összeomlás”, vagy „A leg­egészségesebb halott a házi mik­ro hullaházban”. „1985 lesz a nagy vízválasztó” — jósolnak az elemzőbb ked­vűek. Idén elválik az ocsú a bú­zától, a komoly vállalkozók a konjunktúralovagoktól. Tisztul végre a piac dzsungele, s az élet­­benmaradásért folytatott öldöklő küzdelem helyét átveheti a meg­gondolt fejlesztés, az üzleti stra­tégia. A komputerjáték-ipar, semmi kétség, részben önnön népszerű­ségébe zavarodott bele. Vállalko­zók százai rohamozták meg az aranybányának ígérkező új tere­pet. Előbb a házi komputerek árát szorították le a mind újabb és újabb gépekkel, aztán a szoft­ver dömping következett, amely­ben egyre nehezebb labdába rúg­ni. Hiába egy-egy sikerlistára ke­rülő bestseller, az iramot, pénz­zel és programozói ágyakkal, hosszú távon kell bírni. Nem vé­letlen, hogy főképp olyan cégek omlottak össze, amelyek mögött nem húzódott meg szilárd bázis, például egy jómódú lemeztársa­ság, vagy teszem azt, a Daily Mirror újságkiadója a Mirrorsoft szoftver­ház mögött. Pedig ki-ki bedobott már min­den bedobhatok Az egyik stan­don Paul McCartney életnagysá­gú posztere tekint rám, mert egy játék az ő zenéje és filmje köré szerveződik. Hasonló okból Ra­­quel Welch feszít egy másik ka­zettán, és Christian Barnard professzor neve fémjelzi konzul­tánsként „Az élő test” című prog­ramot. A rajzoló játék természe­tesen Leonardo da Vincit emle­geti prospektusában, aki szegény, nem tudhatja, miről maradt le, és állítólag Shakespeare is ugrált volna örömében, ha szonettjeit a zöld képernyőn kompilálhatja össze, legalábbis egy szövegszer­kesztő program fülszövege sze­rint. 36 □

Next