Új Tükör, 1985. július-szeptember (22. évfolyam, 27-39. szám)

1985-07-07 / 27. szám

Hill U­R H­I­M KÖNYV GÖRBÜL AZ IDŐ Csorba Győző versei „Napról napra nagyobb erő kell / hogy ellenkezzem az idővel” — in­dul Csorba Győző új verseskönyvé­nek egyik darabja, a Szerepek. Va­lóban, a költészet mindinkább a kö­nyörtelen idővel folytatott szívós küzdelem fegyvere lesz a pécsi köl­tő kezén. Sokasodnak a lélek és a test gondjai, sorra távoznak el a ba­rátok, a költőtársak, mindenre rá­vetül az elmúlás árnyéka. Felhang­zik a panasz szava is, nehezebben mozognak az izmok, fáradékonyabb a szív. A Görbül az idő verseit ál­talában mégsem a panasz hatja át, ellenkezőleg, a most is mindig éber szellemi készenlét s a világ moz­galmas jelenségeihez forduló figye­lem. Milyen jellegzetesek Csorba Győző költői búcsúztatói, verses rekviemjei! Nemcsak a gyász szövi át őket, hanem az a hűség, az a ra­gaszkodás is, amelyet nagy pálya­társainak, például Illyés Gyulának szellemi öröksége iránt érez. Az él­ményköltészetből ilyen módon köl­tői tanítás és hitvallás válik: medi­táció igaz erkölcsi és kulturális ér­tékek felett. Csorba Győző személyes világában a vers mindig a megismerésnek is eszköze. A Görbül az idő költője is a körötte élő és változó valóságot tanulmányozza, s felismeréseit rög­zíti, pontosabban a felismert igaz­ságokat mondja ki. A költeményt éppen ezért az értelem mindent át­világító igénye és rendteremtő fe­gyelme hatja át. A költői képnek ugyan valamelyest a romantikusok­ra vagy szimbolistákra emlékeztető koloritja van, a biztos szerkezet, a gondolatok formateremtő ereje mégis a klasszikusokra utal. A kom­pozíció mindig szilárd és arányos, a versmondatok a logika szigorú törvényei szerint építik fel a szöve­get. A múló idővel csak így lehet megküzdeni: világossággal, értelem­mel, fegyelemmel, a szellem klasszi­kus fegyvereivel. (Magvető) Pomogáts Béla MÉHRAJZÁS Ülés Endre félszáz arcképvázlata nőkről Az alcím tényszerűen igaz. Mégis, mennyivel több ez a könyv, mint félszáz portrévázlat. S nemcsak azért, amit a minap olvastam az egyik róla szóló szép és okos recen­zióban: „Illés Endre szinte minden történetében önmagát adja és ön­magát keresi. A nőkről beszél ugyan, de... a maga nőkhöz való viszonyá­ról tesz vallomást.” Csakugyan! Írá­sainak ez egyik jelentésrétege. Ta­lán épp a legszebbeknek, mert leg­személyesebbeknek. A Szávitrinak, a Zsuzsa-novelláknak, az Erzsébet­nek s a kötetzáró megrendítő rek­viemnek, Az idő csapdáinak. De hadd vitatkozom az említett kritika egy másik Illés Endrére vo­natkozó megállapításával. Azzal, hogy „írásai fölé nem a társadalmi háttér égboltja feszül, hanem az em­beri léleké”. Ha valakinél e kettő nem választható el egymástól, hát Illés Endre az. E kötet írói és embe­ri hitelét személyes lírája mellett éppen az adja, hogy lélekrajza, egész világa egyszersmind fél évszázad magyar életének társadalomképe és erkölcstörténete is. És épp ezért lehet ennek az im­pozáns gyűjteménynek általános ér­vényű üzenete. S nemcsak oly mes­teri portrékban, mint Kaffka Mar­gité, Lédáé vagy Lesznai Annáé, ha­nem a kötet minden egyes írásában. Az ugyanis, hogy a nő mindenekelőtt és mindenekfölött ember. Nő — ab­ban, amiben több mint mi vagyunk. (Magvető) Major olló 20 TÉTOVA BURLESZK Mező Ferenc verseskönyve Akik — mint Mező Ferenc — túl vannak a harminchármon, s még mindig cseppfolyós körülöttük az élet, bízvást szerethetik az önálta­­tástól és nagyképűségtől mentes (második) kötetet. A szerző (sokáig egy családi lap, 1984-től a Mozgó Világ munkatársa) önironikusan ki­tárulkozó alkat. Főképpen pedig megértésre, őszinteségre vágyó kedves lélek. Mindig a dolgok kö­zepébe vág, mint annyi kortársa. Ám sokukkal ellentétben nem in­­gerkedően talányos. Inkább helyze­tét jelző, s kiérlelt gondolatokkal jel­lemző rezonőr — a maga tárgyilagos monológokra való színpadán. Hasonlatai, párhuzamai igen ta­­lálóak s többnyire érzékletesek. Drámai magvú magánbeszédei han­gos felolvasásban jobban kiadják lényegüket. Ilyenkor érezni mögöt­tük a szenvedélyt, a személyes hi­telt és azt a sebes érzelmi sodrást, ami jellemzi a hirtelen emberi val­lomásokat, a rádöbbenések percei­ben fölfakadó magánközléseket. Nem elégedettek, mert egziszten­ciális bajokról, szerelmi zűrzavarról, anyagi gondokról s hivatásbeli csa­lódásokról is szólnak a versek. Még­sem panaszkodnak terhesen. Nem kí­vánnak különösebb együttérzést. Ez a férfikorú költő — a korán elveszí­tett, kiváló apa gyermeke — megáll a létben a maga lábán. Bátran be­lemerül a köznapok mindenfélesé­gébe. Onnan hozza föl a költészete révé­n közössé tett, élményszerűvé formált tapasztalatokat. Írói eré­nyeihez társul a jó humor, külön­ben szárazzá vagy retorikussá lenne tartalmas mondanivalója, amely nem egyszer szociológiai töltésű és kritikai szándékú. Alig van olyan verse az előnyös értelemben olvas­mányos gyűjteményben, amiről úgy éreztem: nem kellett volna megír­nia. S alig van olyan, amelyből nem lehetne idézni frappáns fordulato­kat, csinos szellemi petárdákat. A Láthatási és a Palackposta ciklust érdemes újra meg újra olvasni kö­zülük elsősorban. Ott a szeretetre vágyó fiatal apa fájdalmas örömét, itt a férfikorba érés körülményeit fogalmazta meg Mező Ferenc, az il­­lúziótlan visszatekintés kockázatos merészségével. (Magvető) Iszlai Zoltán A SZENT CSALÁD Schwajda György drámái Tizennyolc évvel első színházi be­mutatója után végre önálló dráma­kötettel jelentkezik az úgynevezett „fiatal drámaíró nemzedék” egyik legérdekesebb hangú írója, Schwaj­da György. Mi sem jellemzőbb a par excellence drámaírók hazai helyzetére, mintsem az a tény, hogy a publikációra — két évtizednyi színházi múlt, másfél tucat premier után — csak most, alapos késéssel kerül sor, és most sem valamelyik nagy múltú kiadónknál, hanem az Ifjúsági Lapkiadó Vállalat gondozá­sában. Schwajdának (aki nyilatko­zataiban elég pesszimistának bizo­nyult drámaírói létét illetően) ezút­tal semmi oka a szerénységre a mind külsejében, mind tartalmában szín­vonalas kötet (szerkesztője Horváth Tibor) bármely hasonló kiadvány­nyal felveszi a versenyt. A Komédiák, amelybe a szerző és a szerkesztő három teljes estét be­töltő drámát (Mesebeli János, Mari és A szent család), valamint két jól ismert egyfelvonásost (Csoda és a Himnusz) vett fel egy eredeti tema­tikájú, egyéni hangvételű, moráli­san elkötelezett drámaírót mutat fel, akinek munkásokról szóló ab­szurd komédiáiban a mulattató szán­dék mögött könnyedén felfedezhető a megrendültség, a keserűség, a szo­ciális indulat, a „társadalomjobbí­tó szándék”, ahogy a kötet ajánló fülszövegében Radnóti Zsuzsa, a dramaturg írja. (Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó) Vinkó József ŐRZŐK, VIGYÁZZATOK Katonairodalom 1945—1985 Van-e egyáltalán katonairodalom? A katonapróza és katonaköltészet műfaji és tartalmi korlátai nagyon esetlegesek, hiszen ha elfogadnák e megfogalmazást, akkor voltaképpen az irodalmat is megcsonkítanánk. Homérosztól Lev Tolsztojig elég sok alkotó akadt, akit megihletett a ha­di élet, ám az Iliászt, vagy a Hábo­rú és békét olvasva nemigen jut eszünkbe, hogy most katonakölté­szettel vagy katonaprózával van dol­gunk. Folytatva e gondolatsort: a Toldi-trilógiát sem azért olvassuk, mert pihenésképpen katonairodal­­mat áhítunk. S még tovább: azt hi­szem, hogy a munkásokról, a falusi életről vagy az értelmiségi létről szó­ló költői és prózai művek is inkább az egyetemes irodalom alkotásaiként élnek tudatunkban. Éppen így a ha­di eseményekről írott művek: Ba­lassi Bálinttól kezdve Simonffy Andrásig nem kevés magyar költő­nek és írónak támadt kedve elmon­dani ihletett véleményét vagy él­ményeit a katonaéletről. Mindazonáltal az Illés Lajos szer­kesztésében megjelent kétkötetes vá­logatást forgatva igencsak meglep az itt szereplők sokasága: Balázs Bélá­tól Ószabó Istvánig nyolcvanhét költő száztizenhárom versét, továb­bá Nagy Lajostól kezdve harminc­hat író szépprózáját olvashatni az antológiában. A verses­kötetben töb­bek között ott találom Kassák, Füst Milán, Szabó Lőrinc, Illyés, Keresz­­tury, Vas István, Kálnoky, Pilinsz­ky, Benjámin és Weöres nevét is, noha legtöbbjük — tudtommal — soha nem húzott magára mundért. A prózai kötetben szereplők névsora is igen változatos: tudjuk, hogy pél­dául Tamási Áron, Veres Péter, Lengyel József, Örkény és Cseres igencsak megismerhette a katona­élet örömeit, akárcsak Tersánszky, aki bár számos művével tanúsította ezt, neve mégis kifelejtődött a ka­­tonapróza-kötetből. Az antológia a kortárs magyar irodalom ama alkotásait igyekezett összekalászolni, amelyek ilyen­olyan módon a katonaéletről szól­nak. A feladat bonyolultságára egyébként a szerkesztő is utalt elő­szavában: ,,E megközelítésmód ás kutatási irány révén rendkívül gaz­dag s szerteágazó gyűjtés birtokába jutottunk, melynek valójában csak egy részét — bár hitünk szerint a lehető legjobbat s a legjellemzőbbet! — emelhettük ki, és vehettük fel an­tológiánkba.” (Zrínyi) Kiss Károly ERDÉLY - BESZTERCEBÁNYA - TÖRÖKORSZÁGI ÚTINAPLÓ Hans Dernschwam könyve Kicsinyes, gonoszkodó-gyűlölködő, jót sehol, semmiben föl nem lelő öregember . . . Művelt, messzitekin­tő késő-humanista és kora-kapita­lista egyéniség . . . Hans Dernschwam életének javát az akkori Magyaror­szágon élte le, a Fugger-Thurzó csa-lád bizalmi embereként, akit ma­napság menedzsernek neveznénk. Főként a bányákhoz, bányászathoz, aranyhoz-rézhez-sóhoz értett, ám a kereskedés, az állami pénzügyek és számos kétkezi mesterség sem ide­gen tőle, illetve minden érdekli ezektől. Ugyanekkor ez az aligha­nem huszita hitű férfiú a klasszikus görög és latin hagyomány kutatója; útja során Erdélyben s Törökország európai és kis-ázsiai részén gondo­san jegyez minden vésetet, fölira­tot. Nevét ezért az európai tudo­mánytörténet is jegyzi. Igaz, leírá­sai a Mohács körüli-utáni magyar, balkáni és anatóliai állapotokról te­li vannak elfogultsággal és csak részben az úti körülmények, a tájé­kozódás objektív nehézségei okozta torzítással. Mégis, rengeteg apró ada­ta, jelentéseinek és útijegyzeteinek igen sok színe föltétlen hiteles és megkapó. Igaz, ha az oszmán biró- Hans DERNSCHWAMN Erdély Besztercebánya Törökországi útinapló EURÓPA

Next