Új Tükör, 1985. július-szeptember (22. évfolyam, 27-39. szám)

1985-08-18 / 33. szám

A Kossuth téri Parlament, raj­ta és benne a faragott kövek, díszek szögletei, a festett motí­vumok kanyar­gó és ívelő kon­túrjai, a kupo­la-anya gömbö­­lyűsége és a körötte hegyesedő to­­ronyfiak harmonikus földrajzi, esz­tétikai, tárgyi egyetértésben vannak jelen a Duna-sík pesti partján. Nem égberohanóan, mint ahogyan a klasz­­szikus gótika akadémikus törvényei követelnék, mert akkor jelentékte­lenné válna a hömpölygő folyó; nem alacsony­ra szabottan, mert akkor megsemmisítően nőne rá az épület­re a környezet. Vajon miért választotta a tervező, Steindl Imre az újgótikát és miért volt ez a magyar közvélemény szá­mára természetes? A XIX. század az új parlamentek építésének kora volt a fejlett világ­ban, mintha bizonyítani akarta vol­na fogyó életújító erejét, képességét. Az angliai öreg Házat tűzvész falta fel 1834-ben, ezt követően épült fel a Temze partján az új, 102 méteres Victoria-tornyával a középkori an­gol gótika szellemében, de az újgó­tika stílusában. Washingtonban 1867-ben fejezték be a klasszikus külsejű Capitoliumot, amelynek alapkövét még 1793-ban lerakták, de a polgárháború és a nemzetépítés válságos szakaszai nem engedték előbb felemelni a demokrácia falait. Ausztria 1883-ban nyitotta meg par­lamentjét. A múlt század végén épült neoreneszánsz stílusban a ber­lini Reichstag. A XIX. században újult meg az olasz parlament épüle­te, és Kanada, Ausztrália, Japán is időszerűnek tartotta, hogy látványos otthont adjon a képviseleti demok­ráciának. A XIX. század végének magyar közvéleménye is elfogadta azt a kez­deményezést, hogy az Osztrák—Ma­gyar Monarchia keretében élő ma­gyarok is megalkossák a maguk or­szágházát, az országgyűlés állandó palotáját. Azt kívánták megfogal­mazni egy monumentális terv kivi­telezésével, hogy szemben az osztrák császári kamarillával, a magyar úri adminisztrációnak, a magyar arisz­tokrácia uralmának kellene vezető szerephez jutnia a dualizmuson be­lül. A közvélemény jobbik része is elfogadta „a nemzet méltósága” szimbólumaként az országház építé­sét, mert úgy érezte, van remény a magyar történelem legjobb korsza­kainak folytatására, a hosszú idő óta fel-feltörő, aztán újra és újra meg­buktatott nemzeti vágyak összegezé­sére. Vállalta a terhet mert hitte, hogy történelmi folytatást ösztönöz vele. Nem megkövesedett műemlék­re gondolt, amelynek lépcsőjére csak az emlékezés koszorúit lehet lerakni, hanem valami fontosra, ami a nem­zet lelkét élteti. Hiszen az ország­­gyűlések színhelyéül már az 1843-as diéta is kijelölte Pestet, és Kossuth lapja, a Pesti Hírlap 1844. június 23-án közrebocsátotta az első pályá­zati hirdetményt is. Amint Ferenc József, a korabeli uralkodó megtudta, hogy mire ké­szülnek a magyarok, azonnal kiadta az utasítást: a budai Várhegy tete­jét uraló királyi palotát is építsék újjá, kibővítve és sokkal impozán­­sabbá emelve. Valóságos volt tehát a párviadal. A két épület földrajzi­lag is pontosan szembenéz egymás­sal. A királyi vár a Duna hegyes­dombos oldalán áll, míg a Parlament a pesti lapályos parton. Történelmi fintor, történelmi komédia ez, mely jól tükrözte a korabeli Magyarország ellentmondásos helyzetét is. Az építés vitája 1884 márciusában fejeződött be a XIX. törvénycikk megalkotásával. 1902. október 8-án került sor az új Házban az első par­lamenti ülésre. Ezen vita kerekedett arról, vajon alkalmas-e hivatása betöltésére az épület. Volt, aki bírálta és szidta, volt, aki jónak tartotta Steindl Imre művét. A tervező azonban már nem láthatta azt befejezetten, mert 1902. augusztus 31-én meghalt. Többen voltak, akik a leglényege­sebbet, s a politikai hiányosságot vet­ték észre. Egy Barcsay Domokos ne­vezetű képviselő határozottan utalt arra, hogy formailag van ugyan kép­viselőház, így vagy úgy megválasz­tott képviselőkkel, de parlamenta­rizmusról az osztrák császár, egyben magyar király uralkodói önkénye közepette csak gúnyolódva lehet be­szélni: „Van ebben nagyterem, kis­terem, ülésterem, kupolaterem. Van tornác, terasz, torony. Van keskeny grádics, széles grádics, szűk folyosó, tág folyosó. Van ablak, ajtó annyi, mint ementáli sajtban a lyuk. Van itt minden a világon, ami a parla­menthez kell. De hol a parlament?!” Más képviselők az ország lakossá­gának nyomorára apelláltak, és túl­zónak tartották a költekezést akkor, amikor az emberek zöme a szó leg­szorosabb értelmében éhezett. Orbán Dezső képviselő így tiltakozott: „A nyomor iszonyító képe mered min­denünnen ránk. Ezen nem segít az, hogy cifra országházból akarja a kormány megnyomorogtatni a nem­zetet, sőt az ellentétek hatása által még terhelőbbé teszi.” Ónody Géza képviselő friss tapasztalatairól, bor­zalmas országjáró élményeiről így beszélt: „Felküldtek hozzám a vá­lasztóim egy füvekből és levelekből sütött kenyeret és panaszos segély­kérő levélben kérték, hogy az or­szággyűlés enyhítse a vidék nyomo­rát. Magam szemével láttam, ami­kor a Tisza-vidék egyes községeiben a napszámos gyökerekkel táplálkoz­va helyettesítette ebédjét.” Joggal zajlott le tehát botrányos körülmények között már az első, az ünnepélyes megnyitó ülés az új Par­lamentben, melyen az ellenzék har­sányan kiáltozott: „Hol van a király? Hol a király?! Ez a kérdés!” Ferenc József nem jött el a nyitásra. Valóban, mit is kere­sett volna itt?! Arra a kérdésre, hogy miért ter­vezte Steindl Imre, az 1882-es pá­lyázat győztese a Parlamentet e his­­torizáló stílusban, még nem adtunk választ. Az építész maga így vallott művészi elképzeléseiről: „Én az új Országháznál új stílust akartam teremteni, mert ilyen, szá­zadokra szóló monumentális épüle­tet ephemer részletekkel nem ke­zelhettem, hanem igenis arra töre­kedtem, hogy a középkor e remek stílusába szerény módon, óvatosan, mint azt a művészet mindenkor ok­vetlenül megkívánja, nemzeti és egyéni szellemet hozzak bele.” Tette ezt teremtő kvalitással. Az újgótika stílusában, de nem annak akadémikus szolgai utánzásával ál­modta és építette meg a Házat, mi­közben új magyar ornamentika ki­alakítására törekedett. A történelem számára épült tehát e nagyszerű palota, amelyet ma jel­zősen emleget a magyar közvéle­mény, vezérigazgatók és esztergályo­sok egyformán: „Tisztelt Ház!” SOLTÉSZ ISTVÁN A „TISZTELT HÁZ” 20 ó

Next