Új Tükör, 1985. július-szeptember (22. évfolyam, 27-39. szám)
1985-09-08 / 36. szám
érmékeit** •mXOYHIVturki Bevezetőként, hogy némi tájékoztatással szolgáljak erről a sportágról, idézem az Autó-Motor szalagbetűs cím alatti cikkének néhány sorát a magyar motorcsónaksport helyzetéről. „EURÓPÁBAN SZINTE A LEGJOBBAK VAGYUNK? Egy ország bizonyos sportokban szerzett rangját talán legjobban a rendezvényei tükrözik. A magyar motorcsónaksport ilyen értelemben a technikai sportok között listavezető, de kis túlzással azt is mondhatjuk, hogy világbajnok. Ez a sajtóban kicsit méltatlanul elhanyagolt sportág három magyar Európa-bajnokkal, (Vasvári István 1966-ban, Illy Zoltán 1979-ben, Volentér László 1984-ben) iratkozott fel a sporttörténelem lapjaira, és az idei rendezvénylistán Magyarország két Európa-bajnoksággal és egy világbajnoksággal világelső.” „A sajtóban méltatlanul elhanyagolt sportág” úgy vélem, az önkritika finom formája, mert az Autó-Motor is csak az utóbbi időben értékeli az előző idézetnek megfelelően ezt a sportágat. A jelenlegi értékelés az Európa-bajnokok felsorolása is felületes, mert a harmadik, sőt ennél alacsonyabb helyezést elérteket is feltüntetik. Igaz, a névsort a motorcsónak szövetség adta meg. Ebben az esetben még többen szerepelnének pontosabban szerepelünk a sporttörténelmi listán, s ez még előkelőbbé teszi helyzetünket a világranglistán. Az előzőek leírása után engedjék meg a tudósítónak, hogy Arany János néhány sorával kifejezze érzelmeit. „Hej, ha én is, én is köztetek mehetnék”, mert egy második és egy harmadik Európa-bajnoki helyezéssel ehhez én is hozzájárultam. De micsoda különbség az akkori és a mai hajók és motorok között, amelyekkel utódaim versenyeznek. A versenylebonyolítást biztosító eszközök és felszerelések, a startórák és időmérők, az eredmény rögzítő közlő és rögzítő eszközök az elektronika szülöttei. Sorolhatnám még a korszerű segélyhajókat és bólyákat, a rádió-összeköttetést. MAGAS VÍZÁLLÁS Minden együtt volt tehát, hogy a Magyar Motorcsónak Szövetség és a Lapkiadó Vállalat által rendezett szeptember elsejei Világ- és Európa-bajnokság jól sikerüljön. Az előzőek után, érthető izgalommal vártuk a verseny kezdetét. A szokatlanul nagyszámú versenyző rajthoz állása még fokozta az izgalmat, és emelte a verseny színvonalát. Viszont mindezt veszélyeztette egy baljós körülmény, a Duna még mindig magas vízállása. Ennek következtében hordalékos volt a víz. Noha a rendezők a pálya előtt motorcsónakos brigádokkal horgásztatták a vízfelszínt, sok fahordalék jutott át a szűrőn. Az első futam, pontosan a kitűzött időben megkezdődött. Az „SD” kategória világbajnoki futama. Ebben Karin Nielsen (Dánia), a hazánkban ismert és Dunaújvárosban Európa-bajnokságot nyert versenyzőnő volt az esélyes. A hazai menők közül Siklósi János és Fröhlich József indult nagy reménnyel. A verseny azzal kezdődött, hogy két versenyzőt kizártak mer a megengedett harminc másodpercnél később hagyták el a depót. (Ezzel ugyanis veszélyeztetik a repülőstarttal, mintegy száz kilométeres sebességgel száguldó versenyzőket.) A végeredmény nem egészen a papírforma szerint alakult. Elsőként K. Nielsen, másodiknak Fröhlich, Siklósi pedig csak ötödikként futott célba. A siklóhajók OC 500 köbcentiméteres kategóriájának futama, ahogyan a megafon bekonferálta, e sportág királynőjének a futama következett. (Ez Európa-bajnoki futam.) Ebben a hazaiak közül a vb-győztes Csepregi, az EB-győztes Illy, valamint Volentér volt az esélyes. A harmincnégy versenyzőből álló futamot két csoportra kellett osztani. Félelmetes látványt nyújtott a százötven kilométeres sebességgel óriási vízfüggönyt húzó hajók rajtja. Az élen a szovjet Bernyicin haladt, magabiztosan vezetve a futam befejezéséig, Volentérrel a nyomában. Mivel Bernyicint valami szabálytalanság miatt kizárták, Volentér lett a győztes. Gstettenmayer bukott, a mentők eszméletlen állapotban kórházba szállították. SISAK NÉLKÜL E kategória második futamában a csehszlovák Imramovski bukott igen súlyosan és veszélyesen, mert a sisakja is lerepült a fejéről. Sisak nélkül védtelenül, de sértetlenül került ki a magasra felszálló, majd pozdorjává robbanó hajójából. A nagyfokú veszélyeztetés miatt a versenyt „kilőtték”, azaz egy vörös rakéta jelzéssel leállították. Ezt követően összeült a nemzetközi zsűri és egy tanácskozás, a nézők számára hosszú kínos szünet következett. A nézők nem is sejtették, hogy ezalatt dőlt el, egyáltalán folytatódhat-e a verseny. A nemzetközi zsűri ugyanis úgy találta, hogy a „pálya”, valójában a Duna magas vízállása, ami „kemény” vizet eredményezett, s ehhez hozzájárult a megélénkülő északi szél is, emiatt nem engedélyezi a verseny folytatását. Hosszú vita után mégis a verseny folytatása mellett döntöttek A bonyodalmat lényegében a leállított futam megismétlése okozta. Ez időben is nagyon elvitte a versenyt. A vb- és EB-futamok között ugyanis két órai szünet kötelező, így a verseny az esti órákig húzódott volna. Végül egy olyan döntéssel, hogy három futam alapján döntik el a versenyt, megnyugodtak a kedélyek. Egy futamot a nemzetközi szabályok szerint egyébként sem értékelnek. A verseny ezt követően zavartalanul folyt le. Így is az esti órákig tartott. SÉTAHAJÓZÁS Ezt követte a díjkiosztó, amely stílszerűen a Hunyadi sétahajón zajlott le, Budapest megtekintése közben és az éjszakai órákban ért véget igen vidám hangulatban. Eredmények: SD 700 kcm-es vb, I. futam: 1. K. Nielsen (dán), 2. Fröhlich (magyar), 3. Horváth (magyar) ... 5. Siklósi (magyar), 6. Sándor (magyar). II futam: 1. Bo Larsen (dán), 2. K. Nielsen (dán), 3. R. Rizzo (olasz), 4. Fröhlich, 6 Horváth, 7. Siklósi 10. Bodrogvölgyi (magyar) 11. Sándor. III. futam: 1. Bo Larsen, 2. K. Nielsen, 3. Fröhlich, 6. Horváth, 7. Bodrogvölgyi, 8. Siklósi. DC 500 kcm-es EB, I futam: 1. Volenter (magyar), 2. Klusnyikov (szovjet), 3 Raty (finn) ... 12. Kaszás (magyar) II. futam: 1. Klusnyikov, 2. Volentér, 3. Csepregi (magyar) ... 11. Kaszás. III. futam: 1. Hedmann (svéd), 2. Csepregi, 3. Klusnyikov ... 7. Volentér . .. 13 Kaszás.... 15. Illy (magyar). SURÁNYI ENDRE EURÓPA-BAJNOK: Boris Klasnyikov (Szovjetunió), 2. Volentér (Magyarország), 3. Csepregi (Magyarország), a csapatversenyben első Magyarország, második Szovjetunió, harmadik Bulgária. SURÁNYI PÉTER ÉS NÉMETH FERENC (MTI) FELVÉTELEI Karin Nielsen száguld Az SD kategória mezőnye □ 35