Új Tükör, 1985. július-szeptember (22. évfolyam, 27-39. szám)

1985-09-08 / 36. szám

érmékeit** •m­XOYHIVturki Bevezetőként, hogy né­mi­­ tájékoztatással szol­gáljak erről a sportágról, idézem az Autó-Motor sza­lagbetűs cím alatti cikkének néhány sorát a magyar mo­torcsónaksport helyzetéről. „EURÓPÁBAN SZINTE A LEGJOBBAK VAGYUNK? Egy ország bizonyos spor­tokban szerzett rangját ta­lán legjobban a rendezvé­nyei tükrözik. A magyar motorcsónaksport ilyen érte­lemben a technikai sportok között listavezető, de kis túl­zással azt is mondhatjuk, hogy világbajnok. Ez a saj­tóban kicsit méltatlanul el­hanyagolt sportág három magyar Európa-bajnokkal, (Vasvári István 1966-ban, Illy Zoltán 1979-ben, Volen­­tér László 1984-ben) iratko­zott fel a sporttörténelem lapjaira, és az idei rendez­vénylistán Magyarország két Európa-bajnoksággal és egy világbajnoksággal vi­lágelső.” „A sajtóban méltatlanul elhanyagolt sportág” úgy vé­lem, az önkritika finom for­mája, mert az Autó-Motor is csak az utóbbi időben érté­keli az előző idézetnek meg­felelően ezt a sportágat. A jelenlegi értékelés az Euró­­pa-bajnokok felsorolása is felületes, mert a harmadik, sőt ennél alacsonyabb he­lyezést elérteket is feltün­tetik. Igaz, a névsort a mo­torcsónak szövetség adta meg. Ebben az esetben még töb­ben szerepelnének ponto­sabban szerepelünk a sport­történelmi listán, s ez még előkelőbbé teszi helyzetün­ket a világranglistán. Az előzőek leírása után engedjék meg a tudósító­nak, hogy Arany János né­hány sorával kifejezze érzel­meit. „Hej, ha én is, én is köz­­tetek mehetnék”, mert egy második és egy harmadik Európa-bajnoki helyezéssel ehhez én is hozzájárultam. De micsoda különbség az ak­kori és a mai hajók és mo­torok között, amelyekkel utódaim versenyeznek. A versenylebonyolítást biztosító eszközök és felsze­relések, a startórák és idő­mérők, az eredmény rögzítő közlő és rögzítő eszközök az elektronika szülöttei. Sorol­hatnám még a korszerű se­gélyhajókat és bólyákat, a rád­i­ó-összeköttetést. MAGAS VÍZÁLLÁS Minden együtt volt tehát, hogy a Magyar Motorcsónak Szövetség és a Lapkiadó Vál­lalat által rendezett szep­tember elsejei Világ- és Európa-bajnokság jól sikerül­jön. Az előzőek után, érthe­tő izgalommal vártuk a ver­seny kezdetét. A szokatlanul nagyszámú versenyző rajt­hoz állása még fokozta az iz­galmat, és emelte a verseny színvonalát. Viszont mind­ezt veszélyeztette egy baljós körülmény, a Duna még mindig magas vízállása. En­nek következtében hordalé­­kos volt a víz. Noha a rende­zők a pálya előtt motorcsó­nakos brigádokkal horgász­tatták a vízfelszínt, sok fa­hordalék jutott át a szűrőn. Az első futam, pontosan a kitűzött időben megkezdő­dött. Az „SD” kategória világ­­bajnoki futama. Ebben Ka­rin Nielsen (Dánia), a ha­zánkban ismert és Dunaúj­városban Európa-bajnok­­ságot nyert versenyzőnő volt az esélyes. A hazai menők közül Siklósi János és Fröh­lich József indult nagy re­ménnyel. A verseny azzal kezdődött, hogy két versenyzőt kizár­tak mer a megengedett har­minc másodpercnél később hagyták el a depót. (Ezzel ugyanis veszélyeztetik a re­pülőstarttal, mintegy száz kilométeres sebességgel szá­guldó versenyzőket.) A vég­eredmény nem egészen a papírforma szerint alakult. Elsőként K. Nielsen, máso­diknak Fröhlich, Siklósi pe­dig csak ötödikként futott célba. A siklóhajók OC 500 köb­centiméteres kategóriájának futama, ahogyan a megafon bekonferálta, e sportág ki­rálynőjének a futama követ­kezett. (Ez Európa-bajnoki futam.) Ebben a hazaiak kö­zül a vb-győztes Csepregi, az EB-győztes Illy, valamint Volentér volt az esélyes. A harmincnégy verseny­zőből álló futamot két cso­portra kellett osztani. Félel­metes látványt nyújtott a százötven kilométeres se­bességgel óriási vízfüggönyt húzó hajók rajtja. Az élen a szovjet Bernyi­­cin haladt, magabiztosan ve­zetve a futam befejezéséig, Volentérrel a nyomában. Mi­vel Bernyicint valami sza­bálytalanság miatt kizárták, Volentér lett a győztes. Gstet­­tenmayer bukott, a mentők eszméletlen állapotban kór­házba szállították. SISAK NÉLKÜL E kategória második futa­mában a csehszlovák Imra­­movski bukott igen súlyosan és veszélyesen, mert a sisak­ja is lerepült a fejéről. Si­sak nélkül védtelenül, de sértetlenül került ki a ma­gasra felszálló, majd poz­­dorjává robbanó hajójából. A nagyfokú veszélyeztetés miatt a versenyt „kilőtték”, azaz egy vörös rakéta jel­zéssel leállították. Ezt követően összeült a nemzetközi zsűri és egy ta­nácskozás, a nézők számára hosszú kínos szünet követ­kezett. A nézők nem is sejtették, hogy ezalatt dőlt el, egyál­talán folytatódhat-e a ver­seny. A nemzetközi zsűri ugyanis úgy találta, hogy a „pálya”, valójában a Duna magas vízállása, ami „ke­mény” vizet eredményezett, s ehhez hozzájárult a meg­élénkülő északi szél is, emiatt nem engedélyezi a verseny folytatását. Hosszú vita után mégis a verseny folytatása mellett döntöttek A bonyodalmat lényegében a leállított futam megismét­lése okozta. Ez időben is na­gyon elvitte a versenyt. A vb- és EB-futamok között ugyanis két órai szünet kö­telező, így a verseny az es­ti órákig húzódott volna. Végül egy olyan döntéssel, hogy három futam alapján döntik el a versenyt, meg­nyugodtak a kedélyek. Egy futamot a nemzetközi szabályok szerint egyébként sem értékelnek. A verseny ezt követően zavartalanul folyt le. Így is az esti órákig tartott. SÉTAHAJÓZÁS Ezt követte a díjkiosztó, amely stílszerűen a Hunyadi sétahajón zajlott le, Buda­pest megtekintése közben és az éjszakai órákban ért vé­get igen vidám hangulatban. Eredmények: SD 700 kcm-es vb, I. futam: 1. K. Niel­sen (dán), 2. Fröhlich (magyar), 3. Horváth (ma­gyar) ... 5. Siklósi (magyar), 6. Sándor (magyar). II fu­tam: 1. Bo Larsen (dán), 2. K. Nielsen (dán), 3. R. Riz­zo (olasz), 4. Fröhlich, 6 Hor­váth, 7. Siklósi 10. Bod­­rogvölgyi (magyar) 11. Sán­dor. III. futam: 1. Bo Lar­sen, 2. K. Nielsen, 3. Fröhlich, 6. Horváth, 7. Bodrogvölgyi, 8. Siklósi. DC 500 kcm-es EB, I futam: 1. Volenter (magyar), 2. Klusnyikov (szovjet), 3 Raty (finn) ... 12. Kaszás (ma­gyar) II. futam: 1. Klusnyi­kov, 2. Volentér, 3. Csepregi (magyar) ... 11. Kaszás. III. futam: 1. Hedmann (svéd), 2. Csepregi, 3. Klusnyikov ... 7. Volentér . .. 13 Ka­szás.... 15. Illy (magyar). SURÁNYI ENDRE EURÓPA-BAJNOK: Boris Klasnyikov (Szovjetunió), 2. Volentér (Magyarország), 3. Csepregi (Magyarország), a csapatversenyben első Ma­gyarország, második Szovjet­unió, harmadik Bulgária. SURÁNYI PÉTER ÉS NÉMETH FERENC (MTI) FELVÉTELEI Karin Nielsen száguld Az SD kategória mezőnye □ 35

Next