Új Tükör, 1987. április-június (24. évfolyam, 14-26. szám)

1987-04-05 / 14. szám

göny” a jelenetekre, s ha nem sö­tétség lesz, akkor nagy pelyhekben hull a hó, de nem jön el a kedves Télapó, csak az unalom, a sivárság, az elviselhetetlenség van jelen. Egy híres rendező rettenetes rémálma pe­reg előttünk. Filmjét a filmklubhá­lózatban vetítik. A­­sznobok klubjá­ban — ha lenne ilyen — komoly si­kert aratna. Barabás Tamás KAKUKK A SÖTÉT ERDŐBEN Csehszlovák—lengyel film A Csehországból „árjásításra” német átnevelő otthonba hurcolt, majd va­lódi, fajtiszta germán szülők gondos­kodásába kényszerített kislány tör­ténete nem annyira témáját, mint inkább ábrázolásmódját tekintve ro­konítható irodalmi és filmalkotások egész sorával. Az Antonin Moskalyk rendezésében készült Kakukk a sötét erdőben azoknak a munkáknak a szá­mát gyarapítja, amelyek a gyerekek látószögéből ábrázolva kísérlik meg érzékeltetni a második világháború iszonyatát, képtelen embertelenségét. Az az alkotói megfigyelés ugyanis, hogy a tudatosan alkalmazott gyer­mekoptika képes sajátos fénytörés­ben láttatni a dolgokat, kegyetlen élességgel rajzolva ki és nagyítva fel -másképp észrevétlenül maradó jellegzetes mozzanatokat, különleges hatást kölcsönöz az ilyen módszerrel építkező művek legjavának. A Ka­kukk a sötét erdőben című film fő­hőse, Emilia életkora dacára töké­letesen tudatában van a vele és kö­rülötte történteknek. Felnőtteket megszégyenítő lelkierővel, hideg fej­jel, érzelmeit és gondolatait leplez­ve várja és reméli élete eme borzasz­tó fejezetének a végét. Azoknak a fontos lélektani mozzanatoknak a ki­dolgozásával sajnos adósunk marad a rendező, amelyek az Emilkáéhoz hasonló gyereksorsok tragikus tipi­­kusságát drámai erővel hitelesíthet­nék. Az Otto Kakukk láger­parancsnok szerepében kitűnő alakítást nyújtó Oleg Tabakov igényes, elmélyült já­téka is jelzi mindazokat a beváltat­lan művészi lehetőségeket, melyek ezt az izgalmas témájú, de megvaló­sításában csupán a tisztes középszert képviselő filmet felkavaró remekmű­vé tehették volna. Gáti Péter 4. VESZÉLYES ŐRJÁRAT Szovjet film A jelek szerint Mihail Tumanisvili kedveli a majdnem-katasztrófák megfilmesítését. Korábbi, Vészjelző a tenger alól című filmjének közép­pontjában is az egyébként „békésen” gyakorlatozó amerikai és szovjet ha­diflotta közötti, atomháborúval fe­nyegető konfliktus bemutatása állt. De Tumanisvili ezúttal nem okta­tó jellegű katonai dokumentumfil­met, hanem a hollywoodi stílust után­zó „akciófilmet” készített. Sok rutin­megoldással, olykor erőltetett és naiv fordulatokkal, a kívánatosnál keve­sebb feszültséggel és izgalommal. A Veszélyes őrjárat, amelyet a ren­dező szerint a dél-koreai utasszállító gép 1984-es lelövése ihletett, nyilván­való visszavágás a szovjetellenes Rambo-sorozatra. E politikai fantasz­tikum határát jócskán átlépő, moz­galmas kalandfilmben a Stallone ala­kította figurának két megfelelője is akad. Az egyik a Rambo ellenpár­jának tekinthető Satohin gárdaőr­nagy (az énekesként is ism­ert Mihail Nozskin játssza), a másik pedig Has­­solt, a CIA szolgálatában álló, kissé háborodott vietnami veterán, aki az eredeti Rambo-figura „deheroizált” mása. Kettőjük végső összecsapásá­nak a­­kimenetele nem is lehet kétsé­ges. A békeszerető néző számára ezek­nél már csak az nyugtalanítóbb és félelmetesebb, amire Tumanisvili filmje is figyelmeztet: olykor csak véletleneken múlik egy újabb világ­háború ki­örése. Hollós László Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely hírlapkézbesítő postahivatalnál, a hírlapkézbesítőknél, a Posta hírlap­üzleteiben és a Hírlapelőfizetési és Lap­ellátási Irodánál (Helir) Budapest V., József nádor tér 1. — 1900 —, közvetle­nül vagy postautalványon, valamint át­utalással a Helir 215-96162 pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj: negyedév­re 120.— K­t. fél évre 240.— Ft,­­ évre 480.— Ft. 1­­87.0146 Athenaeum Nyomda, Bu­dapest, rotációs mélynyomás. Fe­lelős vezető: Szlávik András vezérigaz­gató. Meg nem rendelt fényképekért és kéziratokért a szerkesztőség nem vállal felelősséget. Folyóirat POP KOR Miért nincs állandó újságjuk a pop­zene rajongóinak? Jómagam több mint húsz éve vá­rom a megjelenését, közben kihullott a hajam, megőszült a szakállam és a fiaimat is felsorakoztattam mögöt­tem a várakozók sorába. Hiába. Talán egy efféle újság perifériális érdeklődést elégítene ki? Igen, ésho­gyan a Kutya a kutyatulajdonosokét, a Magyar Horgász, a horgászokét, a Muzsika a komoly­zene rajongóiét. Mindegyik színvonalasan, okkal és joggal. Gondolom, akinek a popkul­túra fontos, az ugyanúgy állampol­gári jogon követeli, hogy tájékoztas­sák igényei szerint, mint bárki más. Talán nem lenne nyereséges a lap? Ad 1.: sok újság megjelenik, amelyik nem nyereséges; ad 2.: ha nincsen százezer fizetőképes poprajongó a 10—40 évesek között, akkor a par­lament előtt, nyilvánosan megeszem a népművelői diplomámat; ad 3.: mi­ért adnak számosan 120 forintot a kéz alatt (vagy felett) behozott Bra­­póért? Talán a popműfaj a tiltott kategó­riába tartozik? Még a feltételezés is nevetséges. Az az idő már lejárt. Koncertek, lemezek, rádió- és tévé­műsorok jelzik, hogy nem csupán megtűrt, de alkalmanként már támo­gatott a műfaj. Akkor mi lehet az állandó popsaj­tó hiányának az oka? Nem tudom. Időnként megjelenik egy-egy kiad­vány. Élt néhány évet a Polyphone és most a Magyar Ifjúság különszá­­maként megjelent a POP KOR. Ben­ne interjúk legjobb popzenészeink­­kel a magáncenzúráról, a kábítószer­ről és a popélet aktuális eseményei­ről. Színes, jól szerkesztett újság, de nem pótolhat egy folyamatosan meg­jelenő színvonalas popmagazint. Az efféle „különszám” nem lehet más, mint alamizsna azok számára, akik­nek a munkaerejére, a vállalkozó­kedvére és az egyetértésére nagy szükség v­a, de a kultúrájára nincs. Nógrádi Gábor ÚJ TÜKÖR / Képes kulturális hetilap Szerkesztőség: Budapest VII., Lenin körút 9-11. 1073 Telefon: 221-285, 222-408 Főszerkesztő: FEKETE SÁNDOR Főszerkesztő-helyettes: GYURKÓ LÁSZLÓ, KOROSPATAKI KISS SÁNDOR Felelős kiadó: SIKLÓSI NORBERT, a Lapkiadó Vállalat vezérigazgatója HU ISSN 0131-1361 Kiadja: LAPKIADÓ VÁLLALAT Budapest VII., Lenin krt. 9-11.

Next