Új Tükör, 1987. április-június (24. évfolyam, 14-26. szám)

1987-05-17 / 20. szám

Két portré RÁDIÓJEGYZET Véresen komoly szerelem Irén Hevesi András szerelmi történe­te 1936-ben. Rádióra alkalmazta és rendezte: Markovits Ferenc Szereplők: Udvaros Dorottya, Vajda László. Szerkesztő: Sumonyi Papp Zol­tán. Markovits Ferencnek azért sikerült könnyed, szórakoz­tató, de az eredeti mű han­gulatait pontosan megidéző rádiójátékot írnia-rendez­­nie Hevesi András Irén cí­mű esszéisztikus lélektani regényéből, mert elhitte az írónak, hogy könyve csupán egy banális szerelmi törté­net 1938-ból. Korabeli slágerek, reklám­­szövegek színezik-illusztrál­­ják a férfiasan puhány nar­rátor-főszereplő (Vajda Lász­ló) által árnyaltan, több hangnemben, de csak egy szólamban elővezetett so­ványka és mégis rendkívül fondorlatos cselekményt, amelynek irányítója és köz­ponti figurája a címben sze­replő Irén. Ez a hölgy titok­zatos, megfoghatatlan, kiis­merhetetlen. Kizárólag egy­másnak ellentmondó tettei, szavai, tulajdonságai sorjáz­nak elénk, anélkül, hogy a mozaikdarabkák egységes egésszé állnának össze. Ud­varos Dorottya pusztán hide­gen csilingelő, néha üresen kongó hangját kölcsönzi ne­ki, de tudatosan nem lehel belé életet. A hiányos jellem­rajz, amelyet annak idején a műítészek hibának bélyegez­tek, amely azonban a sze­relemhez vagy a pszicholó­giához konyító olvasó szemé­ben mindig is erénynek szá­mított, ezúttal színészi bra­vúrrá lépett elő. Udvaros Dorottya Irénje beszélő, de „arc nélküli szörnyeteg”. Rej­télyes lény, aki szántszán­dékkal felborítja a szerelmes férfi lelkének kényes egyen­súlyát, hétköznapjainak megnyugtatóan unalmas ru­tinját, és a boldog betelje­sülés ritka pillanataiért cse­rébe az emlékezés, kétkedés és várakozás gyötrelmeit zú­dítja rá. A férfi életcélja és legfőbb elfoglaltsága — ki­váltképp, ha író az illető — a nő jellemének kifürkészé­­se lesz, hiszen, ha tudhatná, kedvese mit miért csinál, ha fölfedezhetné a tetteit moz­gató rációt, könnyűszerrel kiszámíthatná lépéseit és ki­alakíthatná a megfelelő stra­tégiát ellene. A nő megis­merése tehát a szerelemnek és egyúttal a regény témájá­nak megsemmisüléséhez ve­zethetne. Az Irén a látszat ellenére egyszereplős mű, csakúgy, mint Hevesi ismertebb első regénye, a Párizsi eső. Az író egyes szám első személyben megélt és megírt „szentimen­tális utazása” a szerelem kö­rül. Az, hogy az író történe­tesen zsidó származású és hogy a nő a fasiszta moz­galmakkal szimpatizál, az 1938-as regényben — és az 1987-es hangjátékban is — csak gyönge ürügy, amely­nek jelentősége a szerelmi csatározásban éppen elfoglalt helyétől függ. A világtörté­nelem banális apropó csupán a szerelem véresen komoly valóságában. FELDMÁR TERÉZIA egy mai Gruse Maria A műsort Szabó Éva készítette Nem szeretem a rózsaszín­re festett kulisszák, cuk­ros óriásszívek közt zajló, pünkösdi királynőség-mu­­landóságú, túlhajtott anyák­­napozást. Sem azt a hamis felfogást, mely szerint az édesanya (közszájon: „anyu­ka”!) egy hibátlanra progra­mozott, mindig mosolygó, mindig szelíd robotgéptün­dér. Szabó Éva, számtalan családi hangtükör értő készí­tője, e csodalényeknél mél­tóbb, rokonszenvesebb, iga­­zabb anyaportréval lepett meg bennünket az ünnepre. A Vas megyei Kondorfán élő Marton Józsefné Müller Mónika több mint tündér, valóságos mai Gruse. „A gyermek legyen az anyaszí­­vűeké” — mondja Brecht a Kaukázusi krétakörben. Mó­nika néni pedig ilyen anya­szívű asszony. Nem merült bele a „hiábavirágzás” (Pé­csi Gabriella költőnő szép­keserű szava ez a meddőség­re!) gyötrelmeibe, hanem harminc gyereket nevelt föl csaknem harminc esztendő­ alatt. A gyerekek (egyikük már nagyszülő!) és a címsze­replő szavaiból nem egy esz­ményített, hanem egy, hibái­­val-elfogultságaival együtt is nagyszerű, mert munkára és életre nevelő anya portréja rajzolódott ki. Erényei mel­lett szó esett egy-egy „törté­nelmi” elfenekelésről épp­úgy, mint arról, hogy Móni­ka néni bizony lánygyerek­­párti, s hogy neveltjeik közt neki is, apaszívű férjének is akadt kedvence. A műsor másik ritka vo­nása épp az, hogy mindvégig jelen volt benne, bár nem megszólalóként, de sokat emlegetett egyenrangú szereplőként, a harminc gyermek nevelőapja is. Egy­szóval: kivételesen helyreállt a természetes egyensúly. Em­lékezetes, egyszerűségében megindító szülőknapi adást hallhattunk. PETRÓCZI ÉVA 30 □ Olvastató tévé BESZÉLGETÉS É. SZABÓ MÁRTÁVAL N­em olvasnak a mai gyerekek. Vagy leg­alábbis nem eleget. A könyv ma már nem érték, nem is számít a szemükben ajándéknak. Mit lehetne tenni ? É. Szabó Márta sopánkodás helyett el­határozta, hogy azért is „meg­fertőzi” őket a könyvek sze­­retetével. Mint a televízió gyermek- és diákosztályának egyik szerkesztője, tizenhá­rom éve szívósan ontja kü­lönböző irodalmi, történelmi ismeretterjesztő műsorait. Ezek közül a legismertebbet, a Cimborát Hámos György egyenesen „elektromos nagy­mamának” nevezte. Új műsora, a Cim-cím for­dulatosan, játékosan próbál kedvet csinálni az olvasás­hoz: kitűnő színészek játsza­nak el dramatikus jelenetet egy-egy híres, népszerű vers­ből vagy regényből. De szi­gorúan csak részletet! Ez­után egy „keresztkérdés” kö­vetkezik, amelyre csak úgy tudnak válaszolni­­, ha el­olvassák a szóban forgó ver­set, regényt. — Mit remél ettől az új műsortól? — kérdeztem É. Szabó Mártától. — Lehet-e hinni abban, hogy a mai vi­lágban, amikor az emberek szabad idejét elönti a rajz­VÖRÖS ILONA FELVÉTELE film és a video, egy gyerek, a műsor után könyvet fog a kezébe? — Igen, én ezt remélem. Az a célom, hogy a jó színé­szekkel, élvezetesen feldolgo­zott vers- és regényrészletek­kel megbolondítsam őket, és rákapassam az olvasásra. — Tulajdonképpen hogyan született a Cic-cim ötlete? — Nagyon prózaian, szo­kás szerint nem volt elég pénzünk új műsorra, ezért régi Cimborákból válogat­tam ki az egyszer már feldol­gozott, dramatikus betéteket. Ezeket újra szerkesztve, új műsorra fűztem. A Cím­eimben nemcsak ilyen dra­matikus részleteket látha­tunk, hanem egy pályázatot is hirdettünk olyan gyere­keknek, akik tehetséget érez­nek a versíráshoz. A beér­kezett versözön megdöbben­tett. De az még jobban, amit ezekből a versekből kiolvas- E. Szabó Márta a gyerekek között Örökre csukott Nyitott könyv ? Már vagy tucatszor ol­vasom a telvízió műsor­politikájára tekintő írói pa­naszt: hova tűnt a Nyitott könyv. Korábban, még a hat­vanas években az érzéke­nyebb nézők és kritikusok őszinte nosztalgiával gondol­tak vissza a zenei ismeretter­jesztés bravúros műsorsoro­zatára a Zenélő órákra, ha­sonló érzelmi megnyilvánu­lás kísérte a Halló fiúk, hal­ló lányok című ifjúsági ma­gazin megszűnését is. Az Öt­szemközt és a Csak ülök és mesélek sem élhetett meg túl magas televíziós életkort — hívei nagy bánatára. Jóhiszeműen, bízva a logi­ka diadalában, sokszor arra gondoltam, valójában sem­miség egy-egy eltemetett mű­sor feltámasztása, ha már a közakarat is szorgalmazza azt. Ahogy telik az idő, s a szándék mozdulatlan, a tele­vízió egykori kimunkált mű­sorai már nem egykönnyen kelnek életre. Vajon miért? A nagy ötletek, az egykor volt nagy műsorok felújítá­sa talán hasznos lenne. Fil­mek, tévéjátékok, művész­portrék, útiriportok és más alkotások kerülnek ismétel­ten a képernyőre, újat nyújt­va a felnövekvő nemzedék­nek, részletszépségeket kí­nálva a régi nézőnek. Több­ször eltűnődtem azon, hogy mi történnék, ha a Nyitott könyv és a már említett mű­sorok egyike-másika egy­szer csak megjelenne a kép­ernyőn. Tiltakozna a címki­találó szerkesztő? Neheztel­nének a műsorok kiötlői? Le­hetséges. Különösen, ha a műsort nem a régiek gon­doznák. Itt mindjárt felme­rülhet az ellenvetés: az egy­kor volt műsorok személyek­hez, személyiségekhez kö­tődtek. Ez igaz is, nem is. A Nyitott könyvet Ratkó István találta ki, de a műsor­forma más, hasonló tehetsé­gű szerkesztő kezén is meg­élne. Az is igaz, hogy a Halló fiúk, halló lányok Antal Im­re műsorvezetői „trükkjei­­hez” kötődött, de a közegben elboldogulna valamelyik ha­sonló humorú és iróniájú, if­jabb pályatársa is. (E sorok írója még a mai, a mostani Antal Imrét is el tudná kép­zelni a Halló díszleteiben.) Vitrayval annyiban más a helyzet, mert a Csak ülök és mesélek és az Ötszemközt nélküle aligha indulhatna újra. De mi végre is indul­na, hiszen a műsorgazda jó egészségnek és feltételezhe­tően jó munkakedvnek ör­vend. (Ámbár az Ötszem­közt helyreállítására kísér­letet tevő fiatalabb pályatár­sak között kettő is sikerrel vehetné kézbe a portrépub­licisztika feltámasztásának ügyét.)

Next