Új Tükör, 1988. április-június (25. évfolyam, 14-26. szám)

1988-04-03 / 14. szám

­ A művészt, ha valóban az, inspirálja a közeg, amelyben életének nagy ré­szét tölti, amelyben gondolatait, ér­zéseit kifejezésre juttatja. Enélkül az irodalom, a képzőművészet sok műve nem született volna meg. A táncalkotásnak mind gyakoribb té­mája a tánc maga. Markó Iván egy évvel ezelőtt kamaradarabban fo­galmazta meg mester és tanítvány gyönyörű és keserves viszonyát a mozgás művészetében (Prospero, Schubert zenéjére). Az álmok ura ennek kibővítése, ezúttal Csajkovsz­kij zenéjére. A kis növendék nagy álmait a Győri Balett tagjai, és a működésüktől elválaszthatatlan győ­ri tánc tagozatos iskola tanulói ele­venítik meg, szép fantáziaképekben. A tavalyi kis növendék (szerepe sze­rint is :növendék) immár majdnem táncosnővé serdült, a még kisebb lányka, aki tavaly villanásnyi idő­re beszaladt mint Prospero hűsége­sen hűtlen utóda, az aknák álmodó­, ja, a műnek, ha úgy tetszik, fősze­replője. Egyikük tizenhárom éves, a másikuk tíz. Milyen út vezetheti őket a gyönyörű álmok megvalósu­lásá­hoz? Nehéz út, mondja a mesés koreográfia végül is a józan igaz­ságot. Értik-e ezek a boldogan tán­coló gyerekek? Remélhetően nem. Az ő dolguk egyelőre annyi, hogy az előadás pompás mókája után ismét a rúdhoz álljanak. Az álmok ura műfaji meghatározása: „táncszínház gyerekeknek és felnőtteknek”. Az utóbbiak dolga, hogy nézőként él­vezzék az előadást, és segítsenek az útról letisztítani az egyáltalán eltá­volítható nehézségeket. Ez a moder­nizált Diótörő­­magának a művészeti ágnak a jó lépése ebben az irányban. Rajk András újból és újból megmutassa „áldott jó szívét”. Valódi örömök, kudar­cok és tragédiák kerültek egymás mellé szerepformálásában. Ternyák Zoltán öreg Cambyje az utolsó bir­tokszerzési lehetőségbe belekapasz­kodva, gyermekként szövögetve ter­veit egyszerre volt szánandó és ne­vetséges. Csudás Csaba engedékeny­ségével, Cvetkó Sándor pedig eszte­len féltékenységével adott erőst a fi­gurának. A nagyon szép Dimamopu­­lu Afroditi Curley feleségének nem a csáberejét, hanem a megaláztatá­sát hozta meggyőzően. A végzősöké­vel egyenrangú alakítást nyújtott a másodéves Ilyés Róbert Lennie-ként. Mackós külseje mögül előhívott őszinte érzéseivel, félelmével és tisz­ta mosolyával azt bizonygatta, hogy ebben, a világban életképtelen. Csizner Ildikó EGEREK ÉS EMBEREK Ódry Színpad Ki tudja, hogy, de mindig híre megy, ha a főiskolán izgalmas előadás szü­letik, így sokan nem jutottak be Ba­­likó Tamás vizsgarendezésére sem. És a s­keremcsések közül is a hátsó sorokban ülők csak hangjátékként élvezhették a Steinbeck-előadást. Pedig igazán az volt az érdekes, ahogy a stúdiónyira zsugorított tér­ben és a másfél órára kurtított idő­ben élni kezdett a dráma. Felforró­sodott a levegő, egymásnak feszül­tek a férfitestek, tétje lett a napszá­­mosmunkának. Pontosan kidolgozott szituációkban, szépen egyéniesített alakok dolgoztak a mindennapokért. S közben puszta szeretetből és kí­méletből pusztítottak. Egereket és embereket. A rendezés kerülte a szentimenta­­lizmust. Főképp humorból építke­zett, hogy a végén óriási kontraszt­tal, kegyetlenül szétzúzza az álmo­kat. Látszott, hogy Báliké színész­­diplomával a tarsolyában instruálta társait Végh Péter érett eszközök­kel, nagyon tehetségesen játszotta el George vagányságát, hogy mellette Pillantás a hídról PILLANTÁS A HÍDRÓL Ódry Színpad Részlet — tünteti fel Kolos István rendezőhallgató vizsgaelőadásának stencilezett szórólapja. Ami Arthur Miller Pillantás a hídról című drá­májának szövegét illeti, valóban csak részletek hangoznak el belőle a főiskola kamaraszínpadán, néhány néző és a tanári kar előtt. Ám, a drá­ma teljes egészében „megtörténik”, méghozzá pergőbben és érdekeseb­ben, mint a közelmúlt egynémely „teljes” előadásában. Kolos István húzásai következté­ben a ma már túlírtnak ható moti­­vációrendszer és az illusztratívnak tűnő jelenetek nagy része „ugrott”. Megmaradt Eddie Carbone meg­szenvedett igazsága, tragikus vétség­gel terhelt morális felsőbbrendűsé­ge, és vele szemben a fiatal beván­dorlók nyers és praktikus életösztö­ne. Nem szorul, a szűkös lehetőségek adta mentegetésre az előadás sem. Kolos István ügyes színészvezetéssel, kidolgozott „koreográfiával” és a vi­lágítással hatásosan emeli ki a drá­ma csúcspontjait. A színészek a tét­re menő alkalomhoz illő buzgalom­mal segítenek neki. Eddie Carbone szerepében Kar­­czag Ferenc energikusan és intenzí­ven, mozgósítja valamennyi olyan készségét és ambícióját, amelyet az elmúlt néhány szezonban pihentet­tek színháza rendezői. Fáradt, dü­hödt és kételkedő Eddie Carbonéja a biztos halál tudatát szépen ellen­pontozó „csodaváró” amerikai kis­ember kétségbeesett optimizmusával indul Marco ellen. Marco szerepé­ben Gesztesi Károly fojtott indulatot és elszántságot. Rodolpho figurájá­ban Ternyák Zoltán bizonytalansá­got mutat. Cs. J. W. Bäumer számítógépes kompozí­ciója Kiállítás WOLFGANG BÄUMER SZÁMÍTÓGÉPES GRAFIKAI Tölgyfa Galéria Vajon már azt is művészetnek lehet nevezni, ha valaki az utasításokkal kénye-kedve szerint játszik a szá­mítógépen, és végeredményként egy ábrát kap? A kérdést maga az alko­tó (az 1936-ban Berlinben született, több nagy cég formatervezőjeként, majd a vizuális kommunikáció ta­náraként dolgozó) Bäum­er teszi föl magának. Természetesen azért, hogy képeiben és a hozzájuk írt rövid ta­nulmányban meg is válaszolja. Mű­vészetének központi problémája a programszerűség, illetve a választott programok szintén előre megszabott szabályok szerint történő moduláció­ja. A módszer nem egyedül a számí­tógépes grafikára jellemző, és újke­letűnek sem nevezhetjük, hiszen a művészet története már az i. e. 900- as évekből is ismer olyan alkotáso­kat, amelyek komponálásánál szabá­lyos geometriai elemek (kör, négy­zet, háromszög, stb.) szabályos rend­jét használta föl a művész a kom­pozíció kialakításához. Vagy vegyük csak példának a Szent Márk-temp­­lom mozaikpadlóját, amelynek szí­nes mintázatában ugyancsak fölfe­dezhető a programszerűség. Az inst­rumentumokhoz kötött művészetek közül pedig elsősorban a zene kínál­kozik analógiául a mai számítógépes művészet mellé, hiszen a kottát, amelynek alapján a zeneművet bár­ki előadhatja, szintén tekinthetjük a számítógépbe táplálhatóhoz hasonló programnak. Egyetlen hangjegy le­írása természetesen még nem ered­ményez zenét, de kettő egymás mellett talán már igen. Bäulmer a vizuális kifejezés alapelemeinek, a formáknak az egymáshoz való vi­szonyában és e viszonyok folytonos módosításában keresi és találja meg azt a korszerű közlésmódot, ami — figyelemfölkeltő ereje révén — el­sősorban az alkalmazott grafika, a reklám, az illusztráció területén hasznosítható. Acsay Judit Maria Bodurkiewicz — gobelintech­nikával dolgozik. Elsősorban organi­kus motívumokat — gyökereket — és különböző természeti formákat — dombhaj­latoka­t, felhőket, köveket — sző montázsszerűen egybe, belő­lük alakítva ki plasztikus kompozí­cióit. A gondosan kiválasztott és egymás mellé rendezett táji elemek már korábbi textiljein, is megtalál­hatók voltak, a Fészek-beli tárlaton a térbe domborodó, enyhén plaszti­kus — például gyökérfonadékot imitáló — gobelinjei jelentenek új­donságot. Napjainkban úgy tűnik, hogy az 1968-tól meghatározó szerepet ját­szó, teret szervező vagy önálló plasztikaként funkcionáló, főleg mi­nimál és koncept indíttatású texti­lek visszaszorulóban vannak. Ismét a hagyományos technikák és műfa­jok — elsősorban a gobelin — kerül­tek előtérbe, elég példaképpen Pé­­reli Zsuzsa és Nagy Judit alkotá­saira utalna. Nos, ebbe az újra kitel­jesedő gobelinművészetbe beleille­nek Rajmon Mária visszafogott szín­­világú — barna, drapp — vagy szí­nesebb, erőteljesebb — kék-fekete­­fehér — falikárpol­tjai is. Lóska Lajos RAJMON MÁRIA GOBELINJEI Fészek Művészklub Az utóbbi három évben készült mun­káit bemutató jelenlegi tárlata előtt Rajmon Máriának 1985-ben a Fiatal Művészek Klubjában és Székesfe­hérváron volt önálló kiállítása. A lengyel származású művész — Film GALAMBOK Szovjet film A háború utáni hétköznapok, a bol­dog béke gyötrelmes emlékekkel, testi-lelki nyomorúsággal teli más­napjairól szól Szergej Szolovjov al­kotása. Az 1946-os év a hajdan Moszkvából Nyugat-Kazahsztánba áttelepült, majd ottragadt Najgye­­nov családnak is az új időszámítás kezdete. Az elmúló halálfélelem azonban fájdalmas bizonyosság is egyúttal: valami soha többé nem tér vissza. Nem épülhetnek fel ugyan­azok a házak, nem jönnek már szem­be az utcán ugyanazok az emberek, nem ismétlődnek hajdanvolt hangu­latok. Az apa nem csupán tífusz­ban meghalt feleségét siratja, de az új időkben jóvátehetetlenül tovatűn­ni látszó tisztességet és fegyelmet is. Fia pedig elvesztett anyja mellett gyászolja a gyerekkort is, ezt a, tőle elrabolt egyszeri adományt. Tizen­éves koravén felnőttként kell élnie, megfosztva a naiv tisztaszívűségtől és ártatlanságtól. Nyomorékká lett és kegyelemkenyéren — katonai is­meretek iskolai oktatásából — ten­gődő, a nagyot változott világban idegenül mozgó apja segítsége nél­kül kell helytállnia 1946 valóságá­ban. □ 3

Next