Új Tükör, 1988. október-december (25. évfolyam, 40-52. szám)

1988-10-23 / 43. szám

napság minden iszonyú drága, mondja ön, Asszonyom, aki eddig sem sajnálta az idejét, pénzét és úszik, síel, aerobicra jár. De mások­nak, akik képtelenek voltak időt és pénzt kiszorítani a szabadidő egész­séges eltöltésére már eddig is, bi­zony sok ez a hang- és videokazet­tával — igaz, azok nélkül is­­ kap­ható könyv. Mégis jó, hogy elké­szült, mert a tévé népszerű, tán leg­népszerűbb műsorvezető-bemondó­nője tán képes rávenni minket arra, amit, tegyük szívünkre a kezünket, sokszor nemcsak időhiány miatt nem csinálunk. Arra, hogy tornáz­zunk egy kicsit. A könyv öt-, har­minc- és negyvenöt perces gyakor­latsorai egyrészt napi felfrissítésre szolgálnak, de azon túl komolyabb testépítésre is, sőt a haladóknak szánt profi gyakorlatokat is tartal­maznak. Mondhatnánk, utánzás ez csak, hiszen a Jane Fonda elindítot­ta, s a világon sok változatban elter­jedt aerobicláz során Magyaror­szágra is eljutott jó néhány könyv, kazetta és lemez. És megjelent ma­gyar anyag is, elsőként Esztergályos Cecília bűbájos és izzasztó lemeze. Csakhogy ezeken a kazettákon, eze­ken a képeken profi tornászok, tán­cosok, színészek mutatják be a gya­korlatokat. Gyönyörű testű színész­nők, nyúlánk és hajlékony táncosok, vékony derekú, hosszú combú sztá­rok mutogatták eddig magukat a magazinok hasábjain, s a halandó ember csak kövérnek, csak öregnek, csak ügyetlennek érezhette mellet­tük magát. Rudnik Júlia könyve azért szimpatikus, mert a gyakorla­tok elvégezhetők, mert Rudiik nem az elérhetetlen tökéletesség, csak egy csinos asszony, aki bár elmúlt „annyi”, nem hagyta el magát. Azt sugallja ezzel mindannyiunknak, hogy saját lehetőségünk is van még seregnyi. (Metrum) Dogossy Katalin tudáson túl kitűnő grafikusi véná­val is rendelkezik, már tanulmány­­rajzai is önálló alkotásként funk­cionálhatnak. Ezeken a „járulékos” műveken is nyomon követhető az a fordulat, mely fokozatosan érlelő­dött, a hetvenes évek elején bekö­vetkezett, s máig meghatározza mű­vészetét: a természetelvűségtől elju­tott az analitikus-geometrikus abszt­rakcióig. Ez egyúttal térbeli kitelje­sedést is jelent­e­et a díszítésjelle­­gű, neoszecessziós és népművészeti ihletettségű formavilágtól a kísér­leti textil elvont, térbeli alakzatai­hoz. A rendszerben, a környezettel való összefüggésben való gondolko­dás meghatározója mind a korai (viselettörténeti kutatásokat sejtető) alkotásainak, mind a konceptualista művészet fénykorában fogant mű­veinek. Ez utóbbiak esetében főként a gyűrődések, rétegződések, hajto­gatások, folyamatábrázolások foglal­koztatják. Zöld minőségek című tex­tilképében például a legkülönfélébb tónusú és tapintású szalagokat ren­dezett szabályos ritmikus rendbe. A színkontrasztok elegáns használata határozza meg a főterembe került legfrissebb munkáit. Az új festészet eredményeit felhasználó, óriási tex­tilfestményei e sokrétű és korszerű művészi pálya újabb fejezetét nyi­tották meg. Boros Géza Kiállítás SZILVITZKY MARGIT TEXTILJEI Műcsarnok A művészi tervezéstől az autonóm művészetig­­ címszerűen így lenne jellemezhető Szilvitzky Margit há­rom évtizedes munkássága,a­melynek bemutatására a Műcsarnok vállalko­zott. A termekben időrendben vissza­felé haladva, legbelülre kerültek az ötvenes évek végén, hatvanas évek elején az Iparművészeti Vállalat ré­szére készített ruhatervek, öltözé­kek, alkalmazott grafikai munkák. Már itt kitűnt, s a következő ter­mek ezt megerősítették, hogy Szil­vitzky a tervezéshez szükséges rajz- TÜBINGENI FAMETSZETEK Bartók ’32 Galéria A legrégibb ismert fametszet 1423- ból való, s 1461-ben Pfister már fa­metszéssel nyomtatott könyvet adott ki Németországban. Ez a grafikai sokszorosító eljárás később olyan mesterek kezében virágzott, mint Dürer a XV. század végén, vagy köny­vetői, Schäufelein és Springingklee, de jeles fametszésű műveket hagyott hátra Lucas Cranach is. Virágzott a fametszés Nürnbergben, Bázelban, Strassburgban is, majd elterjedt egész Európában. A XVI. század vége felé már a rézkarc, a mély­­nyomású grafika lett kedveltebb. A fametszet újkori történetének lapjait napjainkban készítik többek között Tübingenben, ahol 15 éve működik a grafikai műhely. A mű­hely tömöríti mindazokat a művé­szeket, akik a különböző grafikai sokszorosító eljárásokkal a német fametszőhagyományokat kívánják folytatni. Havonta választják meg a „hónap lapját”, a tübingeni Kunstverein pedig rendszeresen be­mutatkozási lehetőséget nyújt a művészek számára. Miután az elmúlt év októberében közel 30 magyar művész, a XI. ke­r.. ZÁMBÓ ISTVÁN, FE­ LUGOSSY LÁSZLÓ ÉS SZIRTES JÁNOS KIÁLLÍTÁSA Miskolci Galéria A fából faragott maszkot mikulási virgácsok koszorúja övezi, pásztor­tűz fölött a nyárson szép lassan fo­rog és — kis zsírcsöppeket is ere­getve — pirul már a hűtőszekrény, az agyagból formázott majd’ töké­letesen kerek keblet szárított piros­­paprikák fűzérje veszi körül, a vesz­­szőnyalábot egymáshoz erősített csomagolt sertészsírkockákkal kötöt­ték körbe. Kiállítási tárgy továbbá egy vödörbe gyömöszölt szögesdrót­­köteg rozsdás tölcsérrel megfejelve, egy létra tetejére helyezett kis sző­nyegdarabka, valamint egy csak úgy, egyszerűen a földre vetett rozs­dás acéllemez. A fehér ajtó, a bele­vágott baltával, csakúgy, mint a fe­kete műbőrdarab, a kopott perzsa­­szőnyeg közepére állított kazán, aminek az ajtaján hatalmas nyelv­ként pcelotmintás műszőrme dugja ki magát, meg a körülbelül egyéves Szilvitzky Margit. Enteriőr Werner Borsdorf: Fekete kandúr, fametszet, 1975 cf. Zámbó István: Cleopatra, 1988 Jelenet a Camorra című filmből rületi Bartók ’32 Galéria által mű­ködtetett DunapART Alkotóközösség tagjai mutatkozhattak be az NSZK- beli város előkelő kiállítótermében, a Kunsthalléban, idén a tübingeni művészeket és műveiket fogadták Budapesten. A Tübingeni Művészek Szövetsége úgy döntött, hogy leg­először ízelítőt ad a grafikai mű­hely sokrétű munkájából.­­A legré­gebbi mesterség, a fametszés kilenc mai képviselője kapott lehetőséget magyarországi bemutatkozásra. Meg­csodálhattuk Manfred Degenhardt keleties ihletésű, többszínű famet­szeteit (Metamorfózis, 1980), vagy Klaus Herzer régi hagyományokon alapuló, de teljesen újat, mait nyúj­tó műveit, közöttük a Jelek és az Óriás felhő című alkotásokat. Já­tékosan komolyak, tartalmasak Wer­ner Borsdorf fametszetei is (Fekete kandúr, 1975), míg elvontan hagyo­mánytisztelők Gert Riese alkotásai (L­eányfej, 1972). Csak reménykedhetünk abban, hogy a kapcsolat tovább él majd és így a hagyománytisztelő, de mégis értékesen mast alkotó grafikusok után a tübingeni művészek más cso­portjainak munkáit is megismerhet­jük Budapesten, mint ahogyan ma­gyar művészek egy csoportja már készül a jövő évi újabb tübingeni bemutatkozásra. Mayer Éva gyermekre szabott hófehér anorák és még sok minden egyéb (főleg alaposan összegyűrt, gyertyafüsttel színezett, valaha fehér gyolcsdara­bok), már a Verne Gyula-emlékszo­ba objektjei között vehetők szemre. Szó, ami szó, túlzás lenne azt állí­tani, hogy a kiállító művészek a kispolgári beállítottságú közönség uszályába szegődve, annak kegyeit hajszolnák. Múlhatatlan érdemekre, maradandóságra sem törekszenek, ezért is került a Független arcok sorozat (elnagyolt, csak néhány vo­nással jelzett, kifejezéstelen, anonim ábrázatok sora) vászon vagy fa he­lyett már eleve a romlandóbb pa­pírra, na jó, kis engedményt téve a tartós értékek iránt oly fogékony fogyasztói szellemnek, áttetsző nej­lon védőhuzatban. Egy másik, talán a stabilitás illúziójával kecsegtető mozzanat el. Zámbó képeinek két visszatérő motívuma, a gyökereit a föld felé nyújtogató animált felhő­karcoló és a bávatagon csodálkozó ábrázatával több képen is felbukka­nó Miska-kancsó figura. A két lény egyébként úgy van egymással, mint ez a három gyakran együtt kiállító, közös performance-okat rendező al­kotó, azaz — az egyik festmény címe szerint — Haverok. Acsay Judit SZAJKÓ ISTVÁN FESTMÉNYEI, SAVA HALUGIN SZOBRAI Krúdy Galéria Sokak számára bizonyára nemcsak a két kiállító, hanem a galéria neve is ismeretlen. Remélhetően nem lesz sokáig az, hiszen immár második tárlatát rendezi az óbudai Dugovics Titusz téren levő helyreállított épü­letben a közelmúltban újra meg­nyílt művelődési ház galériája. A műemlékvédelem szakemberei és az építész-tervezők kitűnő munkát vé­geztek, egységes egészet alkot a zárt tér és az épületszárnyakkal átrium­­szerűen körülvett udvar, jelen eset­ben azt is lehetővé téve, hogy Sava Halugin néhány plasztikája a kiál­lítóterem helyett az udvaron kapjon helyet. A kontaktus jegyében ren­dezték meg a tárlatot — egyszerre utalva a művészeti ágak és a ma­gyar és jugoszláv művészet közötti kapcsolatok fontosságára. Ami az utóbbit illeti: a Belgrádban élő Ha­lugin és a Szabadkán és Budapes­ten felváltva dolgozó Szajkó több alkalommal mutatkozott már be Magyarországon is. A szobrász 1972-ben diplomázott a belgrádi képzőművészeti akadémián Jovan Kratohvil osztályán. Márvány- és bronzplasztikái elsősorban a ter­mészet organikus formáit, s a szülő-

Next