Új Tükör, 1988. október-december (25. évfolyam, 40-52. szám)

1988-10-02 / 40. szám

bútoraival az osztrák Michael Tho­net. De ha alaposan végigmustráljuk az anyagot, ennél meglepőbb következ­tetésekre juthatunk. Legelőször hogy mi mindenre, azaz gyakorlatilag min­denre alkalmas ez a bútortechnoló­gia. Aztán hogy ez a technika képes volt akár a legnagyobbak — Otto Wagner, Josef Hoffmann, Mies van der Hohe, a magyar Marcel Breuer és sok más — teremtő zsenijét is mozgásba hozni, alkalmazkodva a kor stílusához, nemritkán egyenesen megtermékenyítve azt. Tovább nézelődve azt is könnyű belátni, hogy az effajta bútorok, jó minőségük és tartósságuk ellenére, mindig is olcsók lehettek. Végül szembeötlőek a hajlított bútor hazai vonatkozásai, habár nem láttunk utalást Thoneték egykori pesti jelen­létére. Viszont szépecskén szerepel a régi Hajlítottbútor Gyár, a Lichtig cég és a többi, s egyetlen utóduk, a debreceni leányvállalat. Hogy a Thonet ma is világcég, és pompás dolgokat művel, arról sajnos hallgat a kiállítás, amelyet egyéb­ként stílusosan állított össze Görgé­­nyi Judit, Kiss Éva és Pataki Judit. És noha mindezek alapján tudni vagy sejteni lehet, hogy a hajlított bútor nem csupán múlt, hanem jelen, sőt részben jövő,­­és — kissé didakti­kusan bár — ezt is jeleztem volna az erre egyébként mindig hajlamos Iparművészeti Múzeumban. Balog János LACZA MÁRTA Csepeli Iskola Galéria Az egyik Lacza Mártát jól ismerjük. Újságrajzai kedélyborzoló tudósítá­sok a periférián élő többségről, a kulturálatlanságban tartottakról, az előfizetéses menüért és a Duna Tsz kenyeréért sorban állókról, a valami megfoghatatlan szépre vágyókról. Bravúros tusrajzok ezek, amelyeket nem a drámai erő, inkább az együtt­érző részletezés jellemez. Gyakran használ hökkenetes túlzásokat e mű­vein Lacza Márta, hogy ne marad­hassunk gondtalan szemlélők, műter­­vezők, hogy megméressék toleran­ciánk. Ez az egyik Lacza Márta, aki jó tíz éve jelen van közéletünkben, mint „Csepel szava”. A határozott ke­ménységgel azonban együtt jár a határtalan lágyság művészetében. Ez a másik Lacza Márta, akit legfeljebb ritka kiállításairól ismerhetünk, a színes ceruzarajzokról, akvarellekről, olajképekről. Érzelmes utazásainak ugyanazok az erotika nélküli, őstes­­tiségű nőalakok az utazói, mint a csepeli buszról készült helyszíni tu­dósításainak. Megfoghatatlan álom­­világ felé úsznak el ezek a művek, omlatag látomások magáról az elér­hetetlen harmóniáról.­­Stílusukat te­kintve Kárpáti Tamás és Dienes G.­ Film NYÁR A KAGYLÓBAN Jugoszláv film A nyár csodálatos, a tenger csábí­tóan kék és a jópofa tizenévesek­re- INTERVENCIÓ Szovjet film Húsz évvel ezelőtt egy fiatal rende­ző, Gennagyij Poloka megbízást ka­pott, hogy forgasson filmet a nagy októberi szocialista forradalom ötve­nedik évfordulójára. A film el is ké­szült a „határidőre”, ám dobozban maradt. Csak két évtizeddel később, a hetvenedik évfordulón mutatták be. Pedig Poloka egy nagyon is jól is­mert témát dolgozott fel az interven­ció éveiről, a szovjethatalom megszi­lárdításáról. Filmje olyan örök érvé­nyű dolgokról szól, mint igazság és hazugság, eszmékhez való hűség és egoizmus, élet és halál. Csak éppen a rendező — kollégáival ellentétben — nem avatja szentté a forradalmat. Felrúgva a hagyományokat, egy Pollacsek Kálmán: Ellenfényben Hanglemez KÁNYÁD! SÁNDOR VERSEIT MONDJA A Hungaroton-hanglemezhetek egyik legünnepibb kiadványából, a Kányá­­di Sándor verseit mondja című le­mezből már kaptunk valamelyes elő­zetest, a Magyar Televízió egyik Stú­dió-adásában. Azóta nyilván számta­lanszor elhangzott a kérdés: „mikor fog már megjelenni?”. Jogos volt a felfokozott várakozás. Mert ma, ami­kor a valódi segíteni akarás és együttérzés mellett bőven tenyészik egy ellenszenves, gyors népszerűség­re kacsingató Erdély-boom is, való­sággal megtisztító ereje van Kányádi szemérmes, fegyelmezett, olykor még ironizálni is tudó haza-és nyelv­­­szeretetének. A lemezen hallhatjuk a Szürkület és a Fekete-piros versek című köte­tek nevezetes opuszait: a jelen ese­ményei közepette egyenesen hátbor­zongató A ház előtt egész éjszaka-1, Lacza Márta rajza Jelenet a szovjet filmből bár korábbi munkáival rokonítha­­tók.) Ám ezekben a művekben is jelen van az az itt kevéssé helyénvaló tü­­relmetlens­ég, kiegyensúlyozatlanság, ami természetes sorban állás közben, de ami idegen Árkádiától. Bán András POLLACSEK KÁLMÁN FESTMÉNYEI Iparterv díszterme Ha rugalmasan értelmezzük a stílus­­kategóriákat (és ezt senki nem tiltja mostanában), azt is mondhatnánk: Pollacsek tárgyias festő. Hiszen ké­peinek a címekben jelzett látszóla­gos témái: a Harang, a Kaszanyom, a Szívek (stb.) laza körvonalú for­mákban szinte mindegyik festmé­nyen jól fölismert­etők. Ám mind­ezek nem uralkodó elemek, nem kép­viselnék semmiféle eligazító momen­tumot, és nem hordoznak művészi tartalmakat, csupán ürügyet jelente­nek a nagyalakú vásznak felületének megszervezéséhez, és — Pollacsek­­nél ez igen fontos képi elem — a térbeliség, a perspektíva érzékelteté­séhez. A lendületes, nagy gesztusok, a tiszta és eleven színek, a sűrű és szinte burjánzó foltok két nagy képi illúzió, a mozgás és a mélység ábrá­zolásának rendelődnek alá. Meleg, barátságos, mozgalmasságával és zsúfoltságával roppant szórakoztató, a szemet hosszasan fogva tartó fest­ményeit a fiatal művész úgy szer­keszti meg, mintha a tér egy tetsző­legesen, majdhogynem esetlegesen kiragadott szeletét mutatná meg, ami a kereten kívül, minden irányban a képsíkba foglalthoz hasonló gazdag­ságban folytatódna. A­­téma így tel­jességgel mellékes, hiszen egy centi­vel, méterrel, kilométerrel odább he­lyezve a vászon kereteit, már valami más, ám Pollacsek színes interpretá­ciójában hasonlóan érdekes harmó­niában lenne részünk. A posztmo­dern eklektikájából ő — úgy tűnik — a lehetőségek keveredéseit, a színek és fények sokféleségét, magának a látványnak az eklektikáját érzi elég fontosnak ahhoz, hogy (újabb térbeli effektus) jó vastag ecsetvonásokkal a látás (és nem látvány) érzékiségével szembesítse szemlélőjét. Acsay Judit­tal is megfejtik a vakáció nagy rej­télyét: fülön csípik a kagylótelepet dázsmáló gazfickókat. Mindez zenés, táncos, vidám jelenetek sorában ke­rül a vászonra, ahogy az dukál egy magára valamit is adó játékfilmben. A Nyár a kagylóban szerény adalék ahhoz a csak celluloid kilométerek­ben mérhető filmtípushoz, amely ezerszer ,„megzenésített” panelok tö­megéből építkezik. A nem túl ötlet­dús kirakós játékhoz hasonlatos al­kotás minden mozaikja csereszaba­tosan illeszkedik egymáshoz, hála a nyár, szünidő,­­kamaszok, szerelem és más, hasonló címkéjű, tetszés szerint variálható részeknek. Tugo Stiglic rendező nem kockáztatott túl sokat, amikor ezer, egymáshoz ijesztően ha­sonlító ifjúsági film kaptafájáról mintát véve, kiszabta a saját válto­zatát. A Nyár a kagylóban című munka kizárólag azoknak okoz majd csaló­dást, akiknek készült: a fiatalabb nemzedékeknek. Talán egyedül a kis­kamaszok nem ismernek magukra az egyszerre talpraesett, zsivány, érzel­mes és lovagias hősökben. Az uta­zási prospektusok kiglancolt helyszí­neit idéző környezetben játszódó ti­pikus ifjúsági történetben ugyanis — ha megnéznék! — az idősebb­­kor­osztály tagjai a jól nevelt ifjúságról szőtt álmaikat láthatnák megvalósul­ni, a szülők generációja pedig pszi­­chologizáló hajlamait élhetné ki a tankönyvízű szülő-gyerek konfliktu­sokat nyomon követve. Ennek a kü­lönösebb érzelmi viharok nélkül néz­hető jugoszláv filmnek körülbelül annyi köze van a kamaszvilághoz, mint a mi húsz­­é­vvel ezelőtti ál­maiknak a mai valósághoz. Gáti Péter olyan eredeti hangvételű filmet ké­szített, amely sok tekintetben egy groteszk színházi előadásra emlékez­tet. A történet 1919-ben Odesszában játszódik az antant csapatok bevonu­lása idején. A festett, stilizált díszle­tek között ott tolong a kor vala­mennyi jellegzetes figurája: bur­­zsoák és proletárok, fehérgárdisták és bolsevikok, bankárok és banditák, anarchisták és antiszemiták. A régi rend híveinek komikus haláltánca ez, operettmuzsikája. Az Intervenció valóban olyan, mintha Godard és Fellini közös erő­vel rendezett volna egy kabarét a Vörös Hadsereg főszereplésével. Szé­dületes tempóban folyik a féktelen bolondozás, a szereplők szinte szünet nélkül beszélnek. Szürrealizmus, bo­hózat és helyzetkomikum keveredik e gyorsan pergő filmben, amely mo­­zai­kszerűen, az időbeli sorrendiség­nek fittyet hányva villantja fel az eseményeket. A kusza, szerteágazó cselekményt Voronov, az elfoghatat­­lan, mindig más arcot öltő kommu­nista agitátor fogja össze. Szerepét a nagyszerű Vlagyimir Viszockij ala­kítja, akit tavaly ősszel Moszkvában posztumusz Állami Díjjal tüntettek ki. Halála után hét évvel. . . Az Intervenció kissé bizarr, olykor fárasztó, ellentmondásos­­kísérlet arr­­­ra, hogyan készítsünk a szokványos­tól eltérő hazafias filmet. Hollós László

Next