Új Tükör, 1989. január-március (26. évfolyam, 1-13. szám)

1989-01-01 / 1. szám

Színház BOLHA A FÜLBE Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház Feydeau-val nem nehéz jó estét sze­rezni a közönségnek. A francia bo­hózatíró olyan fokon volt mestere a szakmájának, hogy művei minden körülmények között betakarítják a sikertermést. Ha egy színház mű­sorra tűzi a Bolha a fülbe című da­rabot, az minimális befektetéssel is jól megtérülő vállalkozás. Talán még oratorikus előadásmódban is ülné­nek a poénok és kacagna a nézőse­reg. És mégis: egy jó Feydeau-előadás létrehozása nem könnyű dolog. Nagy szakmai biztonságot, technikai tu­dást, egyszóval tökéletes profizmust követel. A bohózat akkor jó, ha fer­geteges. Ehhez viszont könnyedén, olajozottan, flottul kell peregnie. A Merő Béla rendezte zalaegerszegi Bolha a fülbe azonban izzadságos, esetlen, ügyetlen. Már a játéktérrel is gondok vannak: a Langmár And­rás tervezte díszlet nehézkesen mű­ködik. Pedig egy Feydeau-bohózat­­nál elengedhetetlen, hogy a tárgyak is hibátlanul végezzék a dolgukat. Az például lehetetlenség, hogy az összevissza rohangálni köteles sze­replők alig nyitható ajtókkal bajlód­janak. Egyébként ők, a színészek is elakadoznak ezen a terepen; játé­kukban kevés az elegancia és a stí­lusismeret. A kettős főszerepet meg­formáló Rácz Tiborra sem Victor­ Emanuel, sem Poche figurája nem illik igazán. Valahol félúton van kettejük között, nem átütő egyik ala­kítása sem. Jó benyomást kelt tem­peramentumos szépasszonyként Fe­kete Gizi, valamint a színészi rutin­nal és élvezettel komédiázó Hetényi Pál, s a szabályos karaktert formáló György János. Stuber Andrea Kiállítás MAGYAR MŰVEK AZ UNGVÁRI SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUMBAN Szovjet Kultúra és Tudomány Háza A Képzőművészeti Kiadó gondozá­sában Mányokitól Aba Novákig címmel, a Szovjetunió közgyűjtemé­nyeiben lévő magyar műalkotáso­kat rendszerezve bemutató kötet megjelenésének alkalmából rende­ Jelenet a zalaegerszegi előadásból tett kamaratárlat az ungvári Szép­művészeti Múzeum anyagában lévő magyar festményekből ad olyan íze­lítőt, amelynek alapján bátran fel­tételezhetjük, hogy a képtár mun­katársai biztos értékítélettel válo­gatva gyarapították magyar mes­terek munkáival is a gyűjteményt. Még Munkácsyjuk is van, igaz, csak egy láthatóan valamely nagyobb kompozícióhoz készült tanulmány­­kidolgozottságú, de a maga nyerse­ségében mégis érdekes (s persze márkás) munka, a Farizeus feje. Jellegzetes, kiforrott, alkotójának szemléletére és stílusára alapve­tően jellemző mű azonban Csók István Leány a kertben című képe éppúgy, mint Szőnyi István Tópar­­tonja. A művész kedvelői bizonnyal örömmel nyugtázzák majd a kiál­lítás anyagában a két bibliai té­májú „vérbeli” Molnár C. Pál-fest­­ményt, amint Szüle Péter híveinek mind népesebb tábora is szívesen találkozik itt a művész sok másik képről már jól ismert női modell­jének egy újabb (itt kalapos) arc­képével és a Parasztember pipával című Szülő-képpel. Legtöbb művé­vel értelemszerűen az élete végét (Bécs, Párizs után) a kárpátaljai Nagyszőlősön töltő Révész Imre, Székely Bertalan egykori tanítványa, Munkácsy párizsi műtermének mun­katársa, a budapesti Képzőművé­szeti Főiskola tanára, majd (1921- től) a kecskeméti művésztelep ve­zetője szerepel. Az ő hagyatékából 1955-ben rendeztek bemutató kiál­lítást Ungváron és Kijevben, ahol több szovjetunióbeli város közgyűj­teménye közel 100 Révész-művet vásárolt meg. Közülük itt a mű­vész realista szemléletét és az egy­szerű falusi munkások iránti erköl­csi elkötelezettségét érzékeltető festményeket és néhány, a paraszti élet mozzanatait megmutató zsánert láthatunk. Végezetül kedvcsináló­nak néhány olyan név, amelyek per­sze az egyszerű felsorolásnál jóval többet érdemelnének: Vaszary, Rud­­nay, Aba Novák, Mednyánszky és ahogy mondani szokták , még so­kan mások vannak jelen a kicsi, de tartalmas és érdekes tárlaton. A. J. szét eleve vert helyzetben van. Igen, mert lejárt már annak az ideje, amikor a művésztől vártuk a világ felfedezését. Ez ma a tu­domány dolga. Marad hát a töré­keny szépség, az esendő pillanat. Több szép példát látunk erre a ki­állításon. Földi Péter pasztellszínű kiskacsáit (Kacsaúsztató), Szanyi Péter kalitkába halt madarait (Re­quiem), Zsignár István aláhullott lepkéit, bogarait (A repülés áldo­zatai). Megbízható támpont és té­ma a táj is, a dinamikusan hul­lámzó nógrádi, abaúji, tokaji, zemp­léni domb- és hegyoldalak (Kunt Ernő, Seres János, Papp László, Tóth Imre, Kalló László) művein. Ezek a képek fogják a szemet, de­rűt, harmóniát árasztanak, s ez­zel meg is határozzák a tárlat han­gulatát is. Festők uralják ezt a tárlatot, bár ki kell emelni Szalay Lajos mester rajzait, aki régebbi munkáival emeli a kiállítás rangját. Viszonylag szerényebb ezúttal a plasztika. Szanyi Péter, Varga Éva, Boros István, Pusztai Ágoston, La­katos Mihály, Jászay Zsolt egy-egy munkája csupán jelzi, megvan még ez a műfaj is. A téli tárlat szenzációt nem ho­zott az idén, de szolid színvonalat igen. Aki a kellemesség élményét keresi a művészetben, nem csaló­dik (lásd Csabai Kálmán csend­életei), de jelen van a dráma ka­tarzisa (Szalay Lajos, Feledy Gyula, Pető János), a felkavaró gondolat is. Enyhe cinizmussal azt is mond­hatjuk, hogy ezeket a tárlatokat azért rendezik, hogy díjakat lehes­sen osztani. Most is osztottak (há­rom megye tanácsai, társadalmi szervei), de nem ez a lényeg, ha­nem maga a folyamat: a kiállítá­soké, melyek immár 1970 óta min­den télen ismétlődnek Miskolcon. Kicsit a béke szigete is ez a tár­lat, s valljuk be, erre is szüksé­günk van. Ha úgy tetszik, az ámu­­lásra, rácsodálkozásra, belefeledke­­zésre. Horpácsi Sándor tanúskodnak. Ilyen darab például a Román György emlékének szentelt kis dörzsrajz, de a nagy textilképe­ken is érződik a finom koloritok, rezignált hangulatok iránti vonzal­ma. Éden című, kifakult reneszánsz várospanorámákra emlékeztető fali­szőnyegét három változatban is meg­csinálta: egyiket vegyes technikájú kalázzsá fejlesztette tovább, Jim Jarmusch fekete-fehér filmvilágat megidézve (Idegenebb az Édennél). Írógépgrafikái vizuális költészeti alkotásként is felfoghatók, akárcsak a kiállítás legérdekesebb darabja, az Ipar/vers188 című „textilmunka”, melyben a szövés alapanyagainak kifésüléséhez használatos ipari se­gédanyagot, a kártolócsíkot használ­ta fel, ötven egyforma méretű, ne­héz csíkot függesztve egymás mellé, betűkre, sorokra és oszlopokra bont­va Petőfi Nemzeti dalának szövé­sét. Boros Géza TÉLI TÁRLAT Miskolci Galéria Miskolc kulturális életének fontos eseménye a téli tárlat. Ünnepe is? A kérdés költői, nyitva is kell hagyni. Mert ki tudja ma megmon­dani, hogy a 70 alkotó 170 mun­kája a művészeknek fontosabb-e, vagy a közönségnek? Gergely Mi­hály a katalógus előszavában azt fejtegeti, hogy korunkban a művé- Szalay Lajos rajza SOLTI GIZELLA KIÁLLÍTÁSA Budapest Galéria kiállítóháza A kortárs textilművészeti kiállítá­sokban gazdag tavalyi év Lajos ut­cai záróakkordjaként Solti Gizella nyolcvanas években készült munkáit mutatták be. A műfaj hazai meg­­újítóihoz hasonlóan ő is szenvedé­lyes kísérletező, s érdeklődése a tex­tilen túli területekre is kiterjed. Em­lékszem, a hetvenes évek végén al­ma, körte és őszibarack „befőtteket” szőtt gyapjúból, és befőttesüvegbe helyezve őket sajátos popobjekteket hozott létre. Most kiállított művei kevésbé ironikusak-játékosak, apró írógéprajzai, indigótípiái, színes frot­­tázsai megkapó lírai érzékenységről Solti Gizella textilje ÖNARCKÉP Szentendre, Műhely Galéria Több mint egy évtized telt el a Szentendrei Műhely Galériában lát­ható első és utolsó Vajda Lajos-ön­­arckép elkészítése között. Az első ceruzarajzok a tizenhat éves Vajdát ábrázolják, 1924 márciusában ké­szültek Szentendrén. Az egyiken ka­lapban, a másikon sapkában örökí­tette meg magát, a stílusban, beállí­tásban nem találunk semmi rend­kívülit, de az érzelmi állapot visz­­szaadása, az arc modellálása kima­gasló tehetségről árulkodik. A kiál­lítás utolsó önarcképei 1935—37-ben készültek: 1935 körüli a Fekete ön­arckép, körülbelül két évvel későb­bi a Kettős önarckép. Az előbbi a szerb—bizánci kultúra értékeire, az ikon művészetére figyelő Vajdáról beszél, az utóbbi a „konstruktív szür­realista sematika” kidolgozójáról. A két időpont között a művész fan­tasztikus utat járt be, s ha lépésről lépésre nem is vehető szemügyre ez az út, iránya tökéletesen megrajzol­ható az önarcképek segítségével. Különösen akkor lenne persze igaz ez a megállapítás, ha a „nagy” ön­arcképek közül több szerepelne ezen a tárlaton, ha itt lenne mondjuk a Felmutató ikonos önarckép... De teljes fölsorolásra vállalkozni lehe­tetlen, hiszen Vajda számszerűen is sok önarcképet készített; számára, aki a szubjektív és objektív tartal­mak tökéletes ötvözésére törekedett, ez a műfaj különösen fontos lehe­tett. Mezei Árpád egyik írásában a vízben való tükröződéshez hasonlít­ja a folyamatot, amelynek során, Vajda Lajos rajza □ 3

Next