Új Tükör, 1989. július-szeptember (26. évfolyam, 27-39. szám)

1989-08-13 / 33. szám

RÁKÓCZI MUDARA Sok út vezet a forradalom bukásá­hoz: el lehet fojtani csírájában, ösz­­szeomolhat ereje teljében szélsősé­ges indulatok miatt és leverheti hosszú, véres harc után a külföldi túlerő. Találhatunk mindegyikre pél­dát történelmünkben. A tragédiák tragédiája azonban a félig elüszkö­­södött, halva született magzat, aki miatt a nemzet anyateste, az identi­tástudat is sírba kerül. A lendületet, a szabadságvágyat semmi sem mérgezi jobban a túlhordásnál, a tétovázásnál. Forradalmi hely­zetben csupán egyetlen reálpolitika létezik: a cselekvésé. Vagyis olajat a tűzre! Rákóczi mindezt felismerte a kez­det kezdetén. Az 1703. májusi zász­lóbontás és a júniusi dolhai vereség után megérezte, hogy nem várhat tovább, elindult Lengyelországból. 1703. június 16-án átlépte a ma­gyar-lengyel határt: először Mun­kácsot akarta megrohanni, de nem volt hozzá elég ereje. Visszavonult Zavadkára, s itt próbálta haddá szervezni a szedett-vedett lovassá­got, valamint Esze Tamás és Kiss Albert talpasait. Július elején me­gérkeztek Bercsényi vezetésével a lengyel segélycsapatok. Éppen idő­ben. Ha ugyanis Rákóczi még ekkor sem tört volna ki az Alföldre, akkor a felkelés megreked a hegyek közt, sőt szalmalángként kirobban. Július 14-én virradatkor a kuruc sereg sza­kadó esőben átlábalt a Borsován, majd továbbvonult, a gyalogság azonban útközben valahol leragadt a sárban. Rákóczi fáradt lovasai még ezen a napon összecsaptak Ti­­szaújlak mellett, a tiszabecsi révnél a császáriak előőrsével, és több mint négyórás harcban mind egy szálig levágták a labancokat. Másfél napig tartott a győztes se­reg átkelése a Tiszán embertelen körülmények között. „Az utakat el­borította a sár, a víz és a mocsár, a gyalogságnak majdnem egész na­pon át hasig kellett gázolnia a víz­ben. De hol a nehézség, amelyet a bátorság és a jóakarat nem tenne könnyebbé? Ez a fegyvertelen, félig meztelen nép követte zászlóit. Há­zát és gyermekeit hagyta el, amikor mindenfelől hozzám sereglett és beállt a katonák közé" - írta a vezér­lő fejedelem az Emlékiratokban. Néhány nap alatt a kuruc had majdnem 8000 főre duzzadt. A ti­szaháti jobbágyok és kuruc bujdo­sók lázadásából nemzeti szabad­ságharc született. A tiszaújlaki győ­zelem és átkelés után a várak csá­szári őrsége s a megyei csapatok elveszítették magabiztosságukat, s az addig passzív vagy ellenséges nemesség többsége is Rákóczihoz pártolt. Számtalan Rákóczi-monda szüle­tett a Tiszaháton. Az egyik igy szól: „A bökényi határ és Tiszabecs közt, a mostani Tisza-híd mellett vívta el­ső győztes csatáját a fejedelem. Véres harc folyt, de senkinek sem akadt olyan oltalmazója, mint Rákó­czinak; feje felett ott keringett a tu­rulmadár. Egyszer csak a labancok kiverték a fejedelem kezéből a kar­dot. Ekkor, mint a villám, lecsapott a turulmadár, karmával kivájta a ku­ruc vezér ellenfelének szemét. A madár csőrében már ott volt egy kard. Rákóczi gyorsan kikapta a kar­dot, és visszaverte a többi támadót. Aztán, amikor Rákóczi elbujdosott, látni vélték a madarat, ott tanyázott a füzes egyik halmán, amíg bele nem pusztult búskomorságába." A csata kétszázadik évfordulójá­ra, 1903 szeptemberében emelte­tett közadakozásból a tiszaújlaki bal parti hídfőben az a­­turulmadaras emlékmű, melynek alapzatához az akkori Magyarország összes várme­gyéje küldött egy zsák földet. Noha Trianon után az ünneplést az akkori urak, a cseh hatóságok igyekeztek megakadályozni, az emlékoszlop mégis a Rákóczi-szabadságharc és a magyar függetlenség éves zarán­dokhelyévé vált. A második világhá­ború végén Kárpátalját a Szovjet­unióhoz csatolták. A helyi vezetők a „fasizmus szimbólumának" titulál­ták a turulmadaras emlékművet és felrobbantották. Hogy a sztálini ön­kénytől mit kellett szenvednie a he­lyi magyar lakosságnak, arról köte­teket lehetne írni. 1989. július 16. Vasárnap reggel. Vé­­geérhetetlenül hömpölyög a nép a tiszaújlaki (mai nevén: Vilok) hídon át. Kőhajításnyira az újjáépített tu­rulmadaras emlékmű. A töltés tete­jén, oldalában s az obeliszk körül több ezer ember. Beszédek, koszo­rúzás. Két, kuruc vitéznek öltözött fiatalember fújja a tárogatót. Kár­pátalja minden magyarlakta helysé­géből eljöttek a küldöttségek, a kis­lányok fejére is visszakerültek a sok-sok évtizeden át rejtegetett pi­­ros-fehér-zöld párták. A magasba emelt táblákon magyarul az itthoni községek, városok nevei. Gombóc a torkokban. Kifényesedett arcok, fá­tyolos szemek. A Szózat. A Him­nusz. Semmi ó hazai mesterkéltség. Van valami utánozhatatlan igazsá­gize ennek az ünnepélynek. A töltés túloldalán, az ideigle­g szabadtéri színpadon még csak ez­után kezdődik a mulatság. Sátrak. Diós bukta, különféle cukorkák, uborkalére emlékeztető üdítő. A sör ismeretlen fogalom. A nyilvános vé­cé szintúgy. (Szemhelyügyben bő­ven lesz még tennivalója a pereszt­rojkának.) Az emlékoszlop lépcsője előtt százak és százak várakoznak, sor­ban állnak, hogy letehessék virágai­kat. Odafönt márványtáblába vésve, Rákóczi jelmondata: „Cum deo pro patria et libertate!" Az emlékmű kö­rül emberszigetek. Az egyik gyűrű közepén Dupka Györggyel, a Kárpá­taljai Magyar Kulturális Szövetség elnökével és Váradi-Sternberg Já­nossal, az ungvári egyetem törté­nészprofesszorával beszélgetek. Dupka György: „Mérhetetlenül boldog vagyok, hogy ez a nap bekö­vetkezett! Valami elindult, amire né­hány évvel ezelőtt még gondolni sem mertünk. Szövetségünknek már ötven helyi szervezete van az itteni falvakban, városokban, tizen­nyolcezer taggal. Tudjuk, mindez a­ gorbacsovi politika eredménye. Én ebben a faluban születtem. Gyer­mekkoromban mindig elszorult a szívem, valahányszor apám elme­sélte, hogyan rombolták le a háború után az emlékművet. Köszönet Biró Andornak, a Határőr Kolhoz elnöké­nek, ő kilincselte ki az engedélyt a kijevi és a moszkvai hatóságoknál. Ugyancsak a Határőr Kolhoz támo­gatta az építkezést pénzzel, kőmű­vesekkel. Az építész-tervező Leza Vladimir, a kovácsoltvas kerítés Re­­isz Gellért és Magyar Sándor ötvös­művészek munkája, a turulmadár Rusznyák Tarasz alkotása. Látja azt a két nyárfát ott? Állítólag azon a helyen sütötte Rákóczi a szalonnát. A hátunk mögött meg ott a Sándor­­kert, ahol a labancok Rákóczi híres kémét felakasztották... Tudomá­nyos ülést is rendeztünk a faluban, a Rákóczi korabeli relikviákból pe­dig kiállítottunk néhányat a könyv­tárban. Talán ez a nap lesz a kárpá­taljai magyarság újjászületésének a kezdete." Váradi-Sternberg János: „1953 májusában, Sztálin halála után ír­tam először erről a csatáról és az emlékmű mostoha sorsáról. Mindig reménykedtem, hogy egyszer majd újra felépítik, de nem hittem volna, hogy megérem. Két évvel ezelőtt részletesen elmagyaráztam a kijevi vezetésnek, hogy ki volt Rákóczi, milyen csata folyt itt, hogy ukrán, szlovák és román jobbágyok is har­coltak a seregében, és hogy egyál­talán mit jelképezett ez az emlék­mű. Meg kell érteniük, mondtam, hogy a nemzeti tudat ápolása első­rendű feladat minden nép számára. Szerencsére egyetértettek velem. De még mindig sokan vannak, akik ellenzik a peresztrojkát. Azoknak az örökösei ők, akik felrobbantották ennek az emlékműnek az elődjét. Ezt az emlékművet azonban már nem lehet felrobbantani! Ez az obe­liszk a magyarság szabadságszere­­tetét tükrözi. A gorbacsovi politika eredményei visszafordíthatatla­­nok." „Reméljük" - mondom. Aztán a történelemtanításról kezdünk cse­vegni. Valaki közbeszól. Itt lakik a faluban, és állítja, hogy a falubeli gyerekek vajmi keveset hallottak idáig az iskolában arról, hogy mik történtek hajdanán ezeken a tája­kon. Szerinte már az alsóbb osztá­lyokban tanítani kellene a szűkebb pátria, a szülőfalu történetét. Két rendőr lép oda hozzánk, a be­szélgetés másra terelődik. Udvaria­san megkérnek, menjünk egy kicsit odébb, mert nem tudnak elférni tő­lünk a hazafelé tartó autók. Aztán valaki a keresztet kezdi em­legetni. Azt, hogy a régi emlékmű mellett állott egy kereszt is, mint­egy a fejedelem mélységes hitét jelképezve. Valami megint elsik­kadt, mondja, az eredeti szellemi­ségből. Váradi-Sternberg professzor el­búcsúzik. Várja Biró Andor, aki a ta­nítványa volt, és várják még sokan mások. „Tudja - mondja egy ünneplőbe öltözött korosabb férfi -, a sztáliniz­mus idején óráról órára emlékeztet­tek bennünket arra, hogy magyarok vagyunk. Mindenütt, még a munka­helyen is. Most akár a kormányt is szidhatjuk, nem kell félni, de a régi reflexek mélyen belénk ivódtak. Mint a főnix, támadt fel ez a turul­madár. Alig akarok hinni a szemem­nek! Csak az a kérdés, nem fogják-e újra levagdosni a szárnyait?" Aztán bemutatkozik: Harsányi Ferencnek hívják és Beregszászon asztalos­­mester. Odaát, a töltés túloldalán felhar­san a nóta: „Csínom Palkó, Csínom Jankó, csontos kalabérom..." Indulhatunk mulatni. II. Rákóczi Ferenc írja Vallomásai­ban: „Hozd fel az igazság fényét ér­telmemre, ó, örök igazság, és en­gedj szólanom a fejedelmekhez, akiket irgalmadból a népek kor­mányzására elhívtál, akik a hivatalu­kat legtöbbnyire azon célra rendelt­­nek gondolják, hogy kényök-kedvek szerint uralkodjanak és saját gyö­nyörűségükre éljenek a világgal azon meggyőződésben, hogy amit akarnak, az szabad is nekik egyút­tal." HORVÁTH TAMÁS

Next