Turán, 2000 (3. évfolyam, 1-6. szám)

2000-12-01 / 6. szám

TÁRLAT beréklét feszültségét idézik... A ciklus egyik leggy­ö­­nyörködtetőbb darabjában is - „Aranyszarvas páva­szimbólummal” - sok-sok egymásbajátszó körforma „hajtja” műélvezetünk „még­ még!”-kerekét, vezetve a szemet a figurális jelképegyüttes részletein. Külön körben száguld egy szkíta aranyszarvas jellegű állat­alak annak jellegzetes oldalnézetéből, aranyokker­ben, alatta, felülnézetből egy trófea hanyatlik, sápad az elmúlás körébe, de a harmadik körbe, félkör alak­ban egy még csüggő farktollazatú pávakakas nyúlik fel, az ég vigasztaló kékjeiben pompázva. (A három alak együtt is körforgást indít el.) A páva, a lélekszimbólumok legmagasztosabbika szembenéz velünk, mögötte talán egy felkelő nap korongja, haj­­nalpárás-rózsaszínben. Az élő és a holt szarvas köre különleges faktúra nyomán agyagos, meszes föld­, foszló fakéreg- és kimaisult kőszerű barnákkal tömítődik. Az elpusz­tult vad agancsa kettős ágú vil­lámként kiterül, az élő arany­­szarvasé - ihletett szecesszió - devonkori ammonita csigakövü­leteket formáz. A múlandó­ság bélyege a nemesen élt életen is...? Igen, de a szkíta aranyszar­vas szemében és nyakán az ég - mint halhatatlan szellemi szféra - rétegeinek a színe tűnik fel. Vannak még a képen, háttér­jelleggel, evilági­ zöldes körsá­­vok, szürkével vegyülő, komo­­ras barnák, és mint lázas han­­gyasereglés, piros „horzsolás” fut át a kép egy részén, talán együtt példázva életszenvedést és életörömöt. Szólni kell egy pávához közel serkent, fényre­­nedvre sóvárgó, színtelen növénykéről, amelyből, úgy hiszem, még mindenséget átfo­gó Életfa is lehet. Talán ennek ígérete a zárt levélkék tövébe hulló égi harmat... (Csöpp-, le­vél-, kagyló-, láng- és sziromforma egysége már a régebbi korszakaiban is foglalkoztatta az alkotómű­vészt.) Egyént is, közösséget is építhet e szarvas-páva kép. Egyes embert?: „Mivelhogy ragaszkodik hoz­zám, megszabadítom őt” (91. zsoltár). Szorongatta­­tott nemzetet, nemzeteket?: „Homlokon lehetnek, ha tetszik, mi ott fészkel, égbe menekszik.” (Illyés: Ha­za a magasban). A semmiképpen nem ezoterikusan szimbolista Marosi Ilona művészete számomra azt sóvárogja-sejteti, hogy ami nemesnek megtart és örökké éltet, az a Menny ki­­zsarolhatatlan, de mindenkinek felkínált szelleme-sze­­retete. Az őstörténeten áttör az Üdvtörténet Joó István 143

Next