Turán, 2005 (8. évfolyam, 1-4. szám)

2005-07-01 / 3. szám

Turul szárnyakkal csupán, egy koronázott toronyból kinyúlva, miután e címek egyike a krónikáink által említett turuli nemzeti ősi hűn magyar cím helyébe később felvett kettős kereszt­­ (Kéza 1. 2: banerium quoque regis Ethele, quod in proprio scuto gestare consueverat, similitudinem avis habebat, que hungarice Turul dicitur, in capite cum corona, istud enim banerium hum­ usque tempora ducis Geiche, dum se regerent pro communi, in exercitu semper secum gestavere. Mugl. 9. dasselbe­tzechen furten die ungerischen piss auf die ízeit geysse des hertzogen toxim sün, dar­­nach begunden die fürsten dar vorgenant traichen verwandeln und verkeren),­­ a másik az anjoui dynastiájé, valjon nem volna-e a harmadik az ősi turuli? Hasonlón szinte, híven a szöveghez, Attila, Álmos és Árpád, sőt más vezérek is mint Botond képeiknél vértjeikre a turul madár alakot teszi, mely azonban ezeken hasonlóbb ismét a holló, mintsem a sas­­ alakjához. Kereshető volna szinte alakunk ismét a jász­kürt ábráin is (Szerel, hajd. 1. 4), hol számos ily sajátságos tarajos madár ábrák jőnek elő. Gyanítható volna szinte, hogy a turuli cím, ha­bár később királyi és ország címerül a kettős kereszt is vétetett fel, az Árpád családban még tovább is divatozhatott, s ilyenül volnának vehetők Gisela királynő passaui zárdában( sírkövén (Desericky init. major. 5. 240) látható sólyom vagy sas alakok). Az Omode család ( árpádi Abba király nemzedéke) címerén is (Jerney 839 Judt. 2. 202) : "a vért felett egy jobbra fordult, hajlott orrú (ilyen a passaui sírkövön is) szép sasfő látható, melyet apró pontozatok szent kört v. napot ábrázolva vesznek körül," minőt már a taréj is képez; az állítólagos árpádi sar­­jadék Croy család címében is (Koppi jus. elect. 1) szinte e sas alak jő elő. A turul hitregei madár képleteinket értelmező párhuzamos vonásokat adtunk már fentebb (hős VI), a picusi classicus és hason germán, meg szláv mythosi képleteket felmutatva. Más hasonlatok kínálkoztak ismét a szélnél (VII), hol ezen elem mythosi személyesítését különös madár alakokban, mint a hindu garuda, a finn tárjai sas sz. szemléltük. Nevezetes egy ily madáralakú nemzeti őr- s­véd-isten­­ségi szellem képlete az amerikai Delavar indiánoknál. Irving (prairie 382) szerint, a Delavarok sajátságos védszelleme, ki különösen felettük őrködik egy nagy sas, mely a messze látkörön túl az ég alatt lebeg, olykor ha népének­ megelégedését akarja kijelenteni, leereszkedik a föld felé, s ilyenkor láthatni mint szárnyait a fehér fellegekben szétterjeszti; ekkor az év ked­vező, a gabona dúsan terem, s a vadásza­toknak kedvező a szerencse ; néha azon­ban haragos, s akkor boszúját menny­dörgésben, mely szava, és a villámban, mely szemfénye világítása, nyilatkoztatja; a Delavarok ezen szellemnek áldoznak, mire megelégedése jelentéséül néha szárnyából egy tollat ereszt le, ily toll tulajdonosa győzhetetlen s megsebesíthetlen. Az iráni hősregében is (Firdusi 1. 72) Simurg a csodás madár, mely a kitett hőst vérével neveli, véle beszél, s tollát adja néki óv­szerül, melyet ha a hős a tűzbe vet, a simurg mindjárt segítségére jó s bármi veszélyből megmenti. Vezérállatok: A turul vezérlő tulajdon­ságához hasonló különbnemű isten küldött vezérállatokról, melyek által fontos vállalatok, mint új hon keresés, városok, várak, határok, megalapításakor a nép egy fensőbb isteni végzet kijelentését vélte észrevenni, gyakran emlékeznek még hagyományiank. 10

Next