Turán, 2008 (11. évfolyam, 1-2. szám)
2008-01-01 / 1. szám
Nézőpont lvezésnek és jelhasználatnak megfelel a Gizella kincs avar eredetű, zománcozott fibulájának turulábrázolása, ahol a Tengel szintén a nemzőszerv helyén szerepel (Varga Géza: A magyarság jelképei, Irástörténeti Kutatóintézet, 1999/140). Emlékeztethetünk arra, hogy az égboltot az egyiptomiak Nut istenanyával azonosították s hogy eleink is Enéh ősanyánk csillagszarvas -alakját látták a Tejúton menekülni. Az Athéné névnek a tehén szóval való (Fáy Elek által észrevett) rokonsága alapján a szentgyörgyvölgyi tehénszobor Athéné előképét, vagy megfelelőjét ábrázolja. Érdemes lenne a többi neolitikus tárgyat is megvizsgálni, s a rajtuk lévő ábrázolásokat összevetni a székely jelekkel, hogy ezáltal írástörténeti, vallástörténeti s talán népesedéstörténeti következtetéseket is megfogalmazhassunk. Erre az akadémikus kutatás részéről semmilyen hajlandóság nincs. Azon túl, hogy nem értenek hozzá, számukra a magyar ősvallás kifejezés használata, valamint a kutatás során a székely írásjelekre való hivatkozás is tilos, vagy illetlen dolognak számít. Összesen négy szójelet látunk a tehénen. A jelek a legismertebb és a legszélesebb körben elterjedt kőkori jelek közé tartoznak. Mindegyiknek kitűnő formai párhuzamai vannak a székely írásban (némelyiknek kettő is). A szentgyörgyvölgyi jelek vonalait esetenként többszörösen húzta meg a rajzolójuk. Például a lábakon látható „sarok“ fogalomjel három vonallal van megrajzolva, míg a neki megfelelő székely „s“ betű csak egyetlennel. A következő évezredekben a három vonallal rajzolt változat mellett az egyetlen vonallal rajzolt változat is használatos maradt. Hasonló a helyzet a „Ten jellel is, amely a székely „nt/tn“, valamint a „tprus jellel egyaránt rokonítható (mindkettő az isteni ős jelképe). A többszörösen kihúzott vonalú jelváltozatok hieroglifikusabbak (és vallási jelentőségű, képszerű szójelek) maradhattak. Az egyvonalúak pedig egyre inkább lineáris szótagjelként, vagy mássalhangzójelként szolgálhattak tovább. Azaz eg ősi fogalomjel kettéhasadásának (és a keletkezett jelek párhuzamos alkalmazásának) lehetünk a tanúi. A jelhasadás 2. ábra. A szentgyörgyvölgyi tehénszobor nézetei 97