Turán, 2008 (11. évfolyam, 1-2. szám)

2008-01-01 / 1. szám

Nézőpont lvezésnek és jelhasználatnak megfelel a Gizella kincs avar eredetű, zománcozott fibulájának turulábrázolása, ahol a Ten­gel szintén a nemzőszerv helyén szerepel (Varga Géza: A magyarság jelképei, Irástörténeti Kutatóintézet, 1999/140). Emlékeztethetünk arra, hogy az égboltot az egyiptomiak Nut istenanyával azonosí­tották s hogy eleink is Enéh ősanyánk csil­lagszarvas -alakját látták a Tejúton mene­külni. Az Athéné névnek a tehén szóval va­ló (Fáy Elek által észrevett) rokonsága alap­ján a szentgyörgyvölgyi tehénszobor Athéné előképét, vagy megfelelőjét ábrázolja. Érdemes lenne a többi neolitikus tárgyat is megvizsgálni, s a rajtuk lévő ábrázolá­sokat összevetni a székely jelekkel, hogy ezáltal írástörténeti, vallástörténeti s talán népesedéstörténeti következtetéseket is megfogalmazhassunk. Erre az akadémikus kutatás részéről semmilyen hajlandóság nincs. Azon túl, hogy nem értenek hozzá, számukra a magyar ősvallás kifejezés hasz­nálata, valamint a kutatás során a székely írásjelekre való hivatkozás is tilos, vagy illetlen dolognak számít. Összesen négy szójelet látunk a tehénen. A jelek a legismertebb és a legszélesebb kör­ben elterjedt kőkori jelek közé tartoznak. Mindegyiknek kitűnő formai párhuzamai vannak a székely írásban (némelyiknek kettő is). A szentgyörgyvölgyi jelek vonalait eseten­ként többszörösen húzta meg a rajzolójuk. Például a lábakon látható „sarok“ fogalomjel három vonallal van megrajzolva, míg a neki megfelelő székely „s“ betű csak egyetlennel. A következő évezredekben a három vonallal rajzolt változat mellett az egyetlen vonallal rajzolt változat is használatos maradt. Hasonló a helyzet a „Ten jellel is, amely a székely „nt/tn“, valamint a „tprus jellel egyaránt rokonítha­tó (mindkettő az isteni ős jelképe). A többszörösen kihú­zott vonalú jelváltozatok hieroglifikusabbak (és vallási jelentőségű, kép­szerű szójelek) maradhat­tak. Az egyvonalúak pe­dig egyre inkább lineáris szótagjelként, vagy más­salhangzójelként szolgál­hattak tovább. Azaz eg ősi fogalomjel kettéha­sadásának (és a keletke­zett jelek párhuzamos al­kalmazásának) lehetünk a tanúi. A jelhasadás 2. ábra. A szentgyörgyvöl­gyi tehénszobor nézetei 97

Next