Turista Magazin, 1984 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1984-04-01 / 4. szám

ÁGASVÁR ÜRÜGYÉN-MÁTRÁRÓL A Turista Magazin múlt évi decemberi számában cikk jelent meg az ágasvári turistaházról. Egy valóban so­kat ígérő kezdeményezésre hívta fel a figyelmet, a turizmus feltételrendszere fejlesztésének egyik lehet­séges útjára mutatott rá. Sajnos, azóta újfent bebizonyosodott — ez az út is tele van buktatókkal, igencsak göröngyös. A házat az egyetemi KISZ-bizottság ismét a Parádi ÁFÉSZ ke­zelésébe adta, így a szállásfoglalás újra nehezebb lett és nem oldódott meg a ház végleges és gondos gaz­dájának kérdése. Ezt az alkalmat szeretném felhasználni arra, hogy felhívjam a figyelmet a Mátra áldatlan szálláshelyze-­ tére. Jószerivel a Vörösmarty turistához az egyetlen egész évben üzemelő, könnyen lefoglalható szállás­hely az egész hegységben, az Avar szálló árait nem a turisták zsebéhez szabták, a Sástói kemping csak a nyári szezonban üzemel. A parádi ÁFÉSZ kezelésé­ben lévő parádi turistaházat az őszi—téli szezonban idegenforgalmi irodán keresztül — több napra és tel­jes penzióval — értékesítik, Ágasvárra a szállásfogla­lás nehézkes (levelezés vagy interurbán telefon). A galyatetői kulcsosházat egész télre előre kiadják — így bizony előáll az a furcsa helyzet, hogy az ország infrastrukturálisan legjobban feltárt magashegysége alig elérhető a hét végén túrázni kívánó természetjá­rók számára. Tudom , a megoldás roppant nehéz. De talán a központosított helykiadás, a szervezett csoportok mel­lett szabad helyek biztosítása, a Sástói camping télie­­sítése sokat segíthetne. Az igazi megoldás a Vértes­ben és a Mecsekben szépen kialakított kulcsosházak rendszerének itteni elterjesztése lehetne, az ügy fel­­karolója és népszerűsítője pedig a Turista Magazin. (Szekeres Zoltán) A TOURINFORM VÁLASZA Elmarasztalás érte a TOUR­INFORM idegenforgalmi információszolgálatot a TM februári számában. A lap „etikátlan eltulajdoní­tásának” minősítette, hogy a hazai sífelvonókról szóló összeállítást, „amely dr. Tóth Géza több éves gyűj­tőmunkájának eredménye”, az Idegenforgalom c. lap­ban közzétettük. Tény és való, hogy a szerzőt nem jelöltük meg — mivel a kérdéses táblá­zatot több más anyaggal együtt a Magyar Síszövet­ség bocsátotta rendelkezé­sünkre — de azt sem állí­tottuk, hogy a mi mun­kánk. A TOURINFORM adatbankjára hivatkoz­tunk, amelyben többezer olyan információ szerepel, amely a nagyközönség tá­jékoztatását szolgálja. S hogy erre igény van, azt (talán a „reklámhadjárat­nak” köszönhetően?) napi 200—1100 telefonhívás jel­zi. Feladatunk az is, hogy a szükséges információk­kal az idegenforgalomban dolgozókat ellássuk. Mivel több utazási iroda jelezte, hogy náluk érdeklődnek a sífelvonókról, úgy gondol­tuk, hogy az utasokat kí­méljük meg az ide-oda küldözgetéstől, ha a szak­ma lapjában a kitűnő ösz­­szeállítást ismertetjük. őszintén sajnáljuk, hogy első jelentkezésünk a tu­risták nagymúltú és a tá­jékoztatás terén nagy ta­pasztalatokkal rendelkező lapjában negatív előjelű volt. Részünkről készen ál­lunk az együttműködésre, mivel úgy gondoljuk, — a nagyközönség személyé­ben — azonos főnökünk van. (Példányi Ágnes, a TOURINFORM Szerkesz­tőség vezetője). HEGEDŰS MIHÁLY ÖSSZEÁLLÍTÁSA SÍFELVONÓ ÉS SÍPÁLYA KEMENCÉN Az 1982/83-as téli szezon elején a televízió és a na­pi sajtó hírül adta: Ke­mence közelében 600 m hosszú sífelvonó és mellet­te ugyanilyen hosszú sí­pálya épült. Az időjárás azonban nem volt kegyes sem a létesítmény létre­hozóihoz, sem a pályát használni kívánó sízőkhöz. Az idei tél is sokáig vá­ratott az igazi hóval, de végül is január második felében megindulhatott a felvonó. A községi tanács január 29-ére nyílt sí- és szánkóversenyt hirdetett meg (egyébként évenként meg kívánják rendezni). A jól kitűzött műlesikló pá­lyán és a közelben kije­lölt szánkólejtőn férfi- és női, úttörő, ifjúsági és fel­nőtt kategóriákban verse­nyeztek a helyszínen be­nevezettek. Rendkívül dicséretes a Börzsöny észak-nyugati lá­bánál fekvő község erőfe­szítése, amellyel a felvo­nót és a pályát létrehozta és népszerűsíti, hiszen ha­zánk — különösen a sí­sportot űzők évről évre növekvő számához viszo­nyítva — igen szerényen van sípályákkal, még sze­rényebben sífelvonókkal ellátva. Ezért minden ilyen jellegű új létesítményt örömmel kell üdvözölnünk. Az örömhöz sajnos üröm is vegyül. A Csehszlová­kiából beszerzett — ott már nem használt és le­szerelt — felvonó minden­nek mondható, csak kor­szerűnek nem. Óránkénti kapacitása 90 fő, amikor a szlovákiai pályákon műkö­dő legrégebbi felvonóké is 200—300 fő, a korszerűeké pedig 600—900 fő. Ebből következik,, hogy az egyébként nem túlságo­san nagy tömeg ellenére is másfél-két órát (!) kel­lett egy menetre várni. Nem csoda, hogy nagyon sokan nyilatkoztak úgy, hogy „ide se jövök töb­bet!”. Más lapra tartozik, hogy ha a felvonó nagyobb ka­pacitású lenne, a pályáról is hamarabb kopna le a hó. Ezen ugyan lehetne se­gíteni úgy, hogy a felvonó másik oldalán is kialakíta­nánk egy pályát. S ha ezt kanyargós pályavezetés­sel kisebb esésűvé, azaz a gyengébb sízők számára építenék ki, akkor a je­lenlegi pálya felső, mere­dek részén nem akadá­lyoznák a gyakorlottabba­­kat, s a két pálya között megoszlana a terhelés. Sajnos, a hóviszonyok sem túl kedvezőek, hiszen a pálya tengerszint feletti magassága, mindössze 370 —220 m közötti, s­­ ez a mi éghajlati viszonyaink mel­lett nem garantál tartós hótakarót. Ehhez a Ke­mence-völgy felsőbb sza­kaszán, Királyháza környé­kén, hasonló lejtőviszonyok melletti, 500—350 m közöt­ti pályát lehetett volna, vagy lehetne kialakítani. Kemence község kezde­ményezéséhez a fenti kri­tikai megjegyzések ellené­re szívből gratulálunk. Tö­kéletesen érthető, hogy saját erőből olyan felvonót szereztek be, ami anyagi erejüket nem haladta meg. Kár azonban, hogy a ha­zánkban egyébként is rit­ka ilyen kezdeményezést nem támogatta egy anya­giakban nagyobb lehető­séggel rendelkező szerv, mint pl. a Dunakanyar In­tézőbizottság, melynek még profiljába is vág az ide­genforgalom és a sportolá­si lehetőségek fejlesztése. Igaz, még nem késő, hi­szen ez az új télisport­központ kezdemény tovább fejlesztő és korszerűsíthe­tő. (Hazslinszky Tamás): 37

Next