Turista Magazin, 1996 (107. évfolyam, 1-12. szám)

1996-01-01 / 1. szám

A TARTALOMBÓL LOVASOK I. VILÁG­­TALÁLKOZÓJA PÉCSI KÁLVÁRIA TÖRTÉNETE HOGYAN RAKJUK EL A KERÉKPÁRT TÉLIRE „ŐSZIKÉK” A MAGAS­BÖRZSÖNYBŐL ELSŐSEGÉLY­NYÚJTÁS TÚRÁZÁSKOR TURISTA MAGAZIN Megjelenik havonta 107.évfolyam 1.szám 1996.január Főszerkesztő: NISZKÁCS MIKLÓS Szerkesztőség: 1054 Budapest. V., Hold u. 1. Telefon: ttt-9080 Telefax: 269-0189 Levelem­: 1374 Budapest. Pf. 614 Kiadja a Hazai Sportlapok Lapkiadó Kft. 1054 Budapest, Hold u. 1. Felelős kiadó: dr. SŐRES ANDRÁSNÉ ügyvezető igazgató A kiadó telefonja: ttt-9080 A lapot előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Rt., árusításban vidéken a Nemzeti Hirlapkereskedelmi Rt. és a regionális részvénytársaságok. Budapesten a HÍRKE­R Rt. és a Kiadói Lapterjesztő Kereskedelmi Kft. Előfizethető a hirlapkézbesítőknél és a Hilapelőfizetési Irodában (Budapest, XIII. Lehel u. 10/a. levélcím: HELIR, Budapest 1900), ezen kívül Budapesten a Magyar Posta RL Hírlapüzletági Igazgatósága kerület ügyfélszolgálati irodáin, vidéken a postahivatalokban közvetlenül vagy postautalványon. Egyes szám ára 49 Ft előfizetési dj egy évre 588 Ft. INDEX. HU ISSN 0494-2531 Nyomdai munkálatok: SABARIA TIPO KFT. Szombathely Felelős vezető: Virágh Géza KERÉKPÁROZUNK ERDŐN-MEZŐN? Nagy divat lett a hegyi kerék­párral való turizmus az erdé­szek és természetvédők legna­gyobb kétségbeesésére. Az erdei sportok támogatása fontos programja a parkerdei erdei szolgáltatásrendszernek. A gyalogos turizmus mellett megjelentek új sportágak, mint a gyepsízés, lovaglás, tájfutás és a hegyi kerékpározás. A parkerdő látva a nagy igényt erre a sportágra, lehetővé tette, hogy az erdei feltáró útjain - melyek behálózzák a Pilist és budai hegyeinket - kerék­pározásra használhatók legye­nek. Azt gondoltuk, ezzel a játék­­szabályoknak megfelelően fognak élni. Tévedtünk! Az útjainkat való­ban használják, de úgy, hogy semmiféle közlekedési sza­bályt nem tartanak be a tisztelt kerékpárosok. S ha netán az erdőgazdaság saját dolgozói vagy faanyag szállítói veszik igénybe az erdőgazdaság feltá­ró útját, jó ha meg nem verik a vezetőt a derék sporttársak. Tulajdonképpen ez indított e cikk megírására. Legutóbb múlt szombaton ellenőrző kör­úton jártam a Pilis útjain. Ta­pasztaltam, a kerékpárosok a földutakat éppen úgy használ­ják, mint a kijelölt kerékpáros utat, de nem ám, hogy egye­sével libasorban, haladásirány­nak megfelelően nem, hanem teljes szélességben elfoglalják az úttestet, és megfenyegetik a behajtási engedéllyel közleke­dő jármű vezetőjét. A kollé­gám kocsiját leköpték, igazsá­got szolgáltatva saját maguk­nak a gaz betolakodó erdőgaz­da ellen! A Pilisi Tájvédelmi Körzetben sok fokozottan védett terület van, ezeket kímélni kell. Ilye­nek például a Rám szakadék vagy a Holdvilág árok is. A Holdvilág árokban járva lát­tam, hogy a kerékpáros a leg­meredekebb szakaszt válasz­totta ki a keresztülhaladásra mit sem törődve a felszólítá­sunkkal, hogy ne tegye, majd árkon-bokron keresztül megin­dult kerékpárjával, hiszen a gép ezt is bírja! A bátrabbak a Budai hegyek­ben a Harangvölgy rétjeit használják és az Irhásárok felé lejtő nyiladékot nem foglal­kozva azzal, hogy a hegyike­rékpár gumikereke felszántja a gyepet, hogy megindul az eró­zió és a következő generáció­nak már nem lesz ott erdő, és rét, mert lepusztul a talaj és el­tűnik róla a növényzet is. Szomorúan tapasztaljuk, hogy a játékszabályokat csak drákói szigorral lehet végrehajtatni. Tulajdonképpen az volna a cél­ravezető, ha senkit sem enged­nének be, hiszen az erdőgazda­ság útjai gépjárműforgalom elől eleve elzártak. (A kerékpár is gépjármű.) Budapesten a II. és a XII. kerületben megépült a kerékpárút az erdőn keresz­tül. Jó lenne, ha ezt használ­nák a sportolni vágyók, hogy a sok-sok gyalogost, öreget és gyereket ne zavarják. Úgy tudom, a nyugatabbra fekvő országokban ezt kemé­nyen be is tartatják. Mi az elvárása az erdőgazda­ságnak a kerékpárral túrázók­kal szemben: • csak a kijelölt kerékpárutat használja, • ne tegye tönkre a réteket, a gyepes lejtőket és az erdő cse­metékkel beültetett részeit, • tartsa be az előírt sebesség­­korlátozást, • tartsa be a mindenki számára kötelező közlekedési szabá­lyokat, • gondolkozzon el azon, hogy nem egyedül használja az er­dőt, • adjon teret, utat a gyalo­gosoknak, • versenyekre kérjen engedélyt az erdőgazdától, • ne feledje, hogy az erdei utak elsősorban a gazdálkodást szolgálják, • úgy közlekedjen, hogy ne okozzon balesetet, • a szemetet vigye haza a ke­rékpár táskájában, vagy a há­tizsákban, • tüzet csak kijelölt helyen gyújtson, ha tilalom van, a szárazság miatt akkor ott se, • tartsa tiszteletben a vendég­látó erdőgazdaság kívánságait, ezt kívánja az udvariasság. Tisztelt kerékpározók, gondol­ják meg, hogyan viselkednek az erdőben. Az erdő vala­mennyiünk közös kincse, de csak akkor marad meg, ha nem csak kihasználják, hanem óvják is. Kérjük, fogadják meg ajánlá­sainkat. Köszönjük. Baranyi Katalin Pilisi Parkerdő Rt. TURISTA MAGAZIN 3

Next