Turul 1883 (A Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaság Közlönye)

1. Értekezések s önálló czikkek - Nagy Gyula: A turulról

hi ez a mondák felfogása is, de ez — mint látni fogjuk — a történeti valóság is. S hogy Gyercs vezér, avagy még inkább István, miután nemzetét a keresztyén vallásra térítette, s a pápától koronát, czímert és apostoli keresztet nyert, a pogányságra emlékeztető turult sem pajzsán, sem királyi lobogóin nem hordta többé, az csak természetes. A német Muglen mondja is, mintegy kiegészítve a hazai krónikások elő­adását, hogy a fejedelmek a keresztyénség fel­vétele után addigi jelvényüket megváltoztatták, megcserélték; saját szavai szerint: darnach be­gundcn die fursten das vorgenant tzaichen ver­­wandeln und verkerenDe hogy maga a nemzet, a szabad magyarság, mely a felkelő nemzeti sereget alkotó, azontúl is régi megszokott czí­merét lobogtatta harczi zászlain, nagyon való­színű. E föltevés mellett szólhat egyebek közt azon mindenesetre figyelmet érdemlő körülmény is, hogy némely kétségtelenül ősrégi származású nemzetségeink czímerében mai napig a turul vagy karvaly madár alakja szemlélhető. A gr. Ká­rolyiak még nevét is megőrizték családi czímerük madarának, mert semmi kétségem benne, hogy a család ősi fészke, a szatmármegyei Károly neve nem a latin Carolusnak megfelelő Károly, hanem karvaly, vagyis a szó régibb avult alakja szerint karoly. Világos bizonyság erre a szintén Szatmár­megyében létezett Karolyos (Karwlos) puszta neve, melyről a grófi család XVI. századi ok­iratai még emlékeznek, s a­melyet nem magya­rázhatunk máskép, mint a­hogy a hasonló kép­zésű Hollós, Varjas, Verebes stb. helyneveket. Azonban a magán családi czímerekről netán­ vonható következtetéseknél sokkal többet mondó az a történeti tény, hogy az erdélyi magyar me­gyék nemessége minden ha sast hordott czímerül, s ezzel élt pecsétjén is, a­míg a három nemzet külön-külön pecsétet használt az országoi kiadott okiratok hitelesítésére. Némelyek szerint már János király alatt, 1538-ban végzést hoztak, hogy a három nemzetből álló Erdélyország részére három különböző pecsét készíttessék, s e végzés értelmében a vármegyék magyarsága, kétségkívül régi usás folytán, egy kék mezőben zöld gyep fölött repkedő arany csőrű, egyfejü fekete sast kapott volna czímerül.­ De teljes bizonyosságé­nak tekinthető és határozott intézkedés az er­délyi pecsétek dolgában csak az 1659. évi szász­sebesi országgyűlésen történt, melynek egyik törvényczikkelye kimondja, hogy az ország négy nagyobb rendje szerint — a negyediket képez­vén akkor a magyarországi kapcsolt részek, — négy külön pecsét metszessék, s ezek közül az erdélyi vármegyék pecsétjén egy fél sas legyen.­ Hogy a magyar nemzeti sas itt már csak fél sassá csonkítva jelenik meg, annak valószínű oka az, hogy a fejedelmek az 1659-iki végzést megelőző időkben már régóta használván pecsét­jeiken a három nemzeti czímert saját családi czímereikkel különféle módokon összetéve, a sas­nak eltűnt fele egyszerűen valamelyik czímer­combinatio technikai nehézségeinek eshetett ál­dozatul. Egyébiránt teljes épségében is megvan még, és látható Alsó-Fehér vármegye czímerén, mely legrégibb magyar megyéje Erdélynek ma is az imént leírt sas képét viseli pajzsában , a mi hihetőleg onnan eredhetett, hogy a nemzeti pecsét őrizete egy időben épen Alsó-Fehérmegye fő­ispánjára volt bizva.­ A magyar fél-sas Erdély országnak később egyesített czímerében mind e mai napig a fő­helyet foglalja el. Megemlítem még egyúttal, hogy Dugonics föntebb idézett munkájában a Pan-I­nonia czímerét is a négy folyamból és egy ko­ronás sasból állította össze. Az elmondottak után szinte lehetetlen, hogy önkéntelenül is a régi nemzeti hagyományra ne térjen elménk; ne legyünk azért merészek, ha az erdélyi magyar sas képében egyenesen po­gány őseink turul-madarát keressük. Hogy az erdélyi vármegyék magyarsága mint község, nemcsak az újabb korban, s nemcsak pecsétjein élt sas-czímerével, hanem azt már sok­kal azelőtt hadi jelvény gyanánt is használta s zászlóin hordta az ütközetekben, hiteles okleve­lek bizonyítják: 1 Cap. V. Kovachichnál, 9. 1. 3 Nemzeti Társalkodó, 1833. I.F. 147. I. 1 Tagányi Károly, M. orsz. Czímertárában, és Dugo­nics András «A magyarok uradalmaik” czímű munkájában. 2 Az erdélyi országos czímerekről bőven és alaposan értekezett gr. Kemény József a Nemzeti Társalkodóban, 1833. II. 145—160, és ismét u. o. 321—327. 11. Utána Jakab Elek a Századok­ban, 1867. 336—352. 11. 3 Jakab Elek, id. h. 339. 1. * A magyarok uradalmaik, 30. 1.

Next