Turul 1884 (A Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaság Közlönye)

1. Értekezések és önálló czikkek - Némethy Lajos: Néhány adat Csonka bég történetéhez

Néhány adat Csonka bég történetéhez. A «Turul»-nak m. évi folyama 148. lapján azt találtam feljegyezve, hogy Csonka bég Budavár bevétele után fiával együtt foglyul Bécs-Ujhelyre szállíttatott, hol nem sok idő múltán a keresztény hitre térve, a keresztséget felvette. Ezekkel kapcsolatban kedves kötelessé­gemnek tartom, néhány kiegészítő, illetőleg rec­tifikáló adattal a tárgyhoz hozzászólani. A­mi Csonka bégnek megkeresztelését illeti, erre nézve egy igen érdekes adattal szolgálhatok, mit annál örömestebben teszek, mert Wagner állítása szerint,­ Csonka bég I. Lipót király szolgálatában csak akkor kezdte meg működését a harcz mezején, midőn a keresztség felvétele után a keresztények közé besorozva, magyar lovassági tisztséget nyert.2 Csonka bégnek élete pályáján a keresztség felvétele válságos forduló­pontot képez, melynek tehát idejét, sőt egyéb lényeges körülményeit tudnunk igen érdekes. Erre nézve idézem forrásomnak adatait, szó­ról szóra: «1696-ban, január 6-án az udvari kápol­nában kereszteltetett meg a Buda bevételénél elfogott félkezű­ alparancsnok, ki közönségesen «Csonka-Beeg»­-nek neveztetik,nej­ével együtt, és L­ipót Józsefnek neveztetett. () még jelenleg is­ Bécs-Ujhelyit csá­szári bőkezűséggel tartatik el.» így ír a bécsi egyetemnek egyik tanára Schenckhelius János Ádám, I. Lipót fejedelem életének naplójában.­ A «Turul»-ban megjelent közleményből az tetszik ki, mintha Csonka bégnek megkereszte­lése Bécs-Ujhelyen történt volna, a fentebbiek után azonban bizonyos, hogy az Bécsben történt a császári palota kápolnájában, és pedig vízke­reszt ünnepén. A klauseni sírirat említi, hogy a keresztelés­ben l­ipót Boldizsár neveket nyerte, holott ada­tunk szerint Lipót és József nevekre keresztelték. Véleményünk szerint mind a három nevet kapta, mert az akkori szokás szerint gyakori eset volt, hogy valaki a németeknél három sőt több kereszt­nevet is lírt. A Lipót nevet a fejedelem és Koll­onich bibornok, a József nevet pedig a koronaherczeg tiszteletére nyerte volt, Boldizsár­nak pedig az ünnep emlékére keresztelték. Feltűnő az, hogy kútfőnk nejét­ említi, holott másutt erről szó sincs, és fia említtetik, kiről pedig kútforrásunkban nem történik említés. «Ab susceptore Cnesare censu equestri donatus, inaudito hucusque exemplo Cngarnrum Tribunus ad Rhenum militavit.» u. o. 3 I. i. a mű­ megjelenésének idejében, 1702-ben. 4 Joannis Adami Schenckhel. Vollständiges Lebens- Diarium Leopoldi I. Wien, 1702. 6. 1. 5 • Sa­nkt seiner Frauen.» Ezen kifejezés alatt ugyan több nőt is lehetne érteni. Felette érdekes az is, hogy fel van jegyezve róla, hogy félkezű­l volt. Ezen körülménynek köszönhette tehát «Csonka» nevét. A czímerében szemlélhető kar kézfej nélkül, bizonyára szintén erre mutat. Legérdekesebb kétségkívül azon adat, hogy Csonka bég 1702-ben, midőn Schenckhel műve napvilágot látott, még Bécs-Ujhelyen tartózko­dott, tehát csak ezen év után ment a csatatérre a Rajna mellé, hol mint ismeretes, 1704-ben savoyai Jenő herczeg fővezérsége alatt folyt a hadjárat.2 Tehát Csonka bég, ekkor már Zun­genberg, 1704-ben harczolt magyar lovasai élén a Rajna mellett, mint mondauik, a vitézségnek még addig hallatlan példájával.3 Kútfőnk szerint I. Lipót fejedelemnek kiváló bőkezűségében részesült. Ezt ama körülmény is igazolja, hogy a keresztségben a fejedelem és a koronaherczeg nevét nyerte, mi arra hagy követ­keztetni, hogy maga a fejedelem és a korona­herczeg voltak keresztapái, mert a keresztelendő rendesen a keresztatyjának nevét szokta a kereszt­ségben nyerni. Továbbá igazolja Lipót fejede­lemnek iránta tanúsított kiváló kegyét az is, hogy a keresztelés a császári palota kápolnájá­ban történt, bizonyára azért, hogy annál maga a fejedelem személyesen jelen lehessen. És va­lóban azon a fejedelemnek magának személyesen jelen kellett lennie, és a keresztatyai tisztet végezni, mert különben nincs értelme annak, hogy szerzőnk ezen keresztelési adtust, mint I. Lipótot közelebb érintőt, életadatai között felhozza.4 * * * A­mi Csonka bég fiát, Zungenberg Ferencz bárót illeti, ennek halála nem akkor történt, s midőn 1735-ben Olaszországba vezette magyar­­ « J 'an einschichtiger Hand,» félkezű­. E szerint egyik karja hiányzott neki. Azonban a czímer után itélve csupán bal kezének feje hiányozhatott. Arneth, Prinz Eugen von Savoyen. I. 247. kk. 11. 3 Több adat fordul elő az 1686. évi visszafoglalás után Budán maradt törökökről, kik között Csonka bég alparancs­nok is említtetik, a «Századokéban 1877. 13­. kk. 11. • Csonka bég halálára nézve érdekes körülményről világosított fel Thaly Kálmán t. tagtársunk­ Csonka bég­nek — Zungenberg — ezrede , melyet a huszárok ma­gyaros kiejtéssel Csonkapergi regimentnek hívtak, a spanyol örökösödési háború kitörésével a francziák ellen Felső-Olaszországba vezényeltetett ; itt 1706-ban Csonka bég a francziák fogságába esett, s kitudódott kiléte. XIV. Lajos, a porta szövetségese, őt mint renegátot a töröknek kiadván, Konstantinápolyba küldte, hol őt a­­szultán parancsába zsákba varrva a Bosporusba dobták. Ily véget ért ő, a ki a török s német zászlója alatt egy­forma vitézséggel harczolt. Megjegyzendő még, hogy Bécsújhelyen a városházán a Csonka bég arczké­pe, egy a múlt század első éveiben készült olajfestményben máig is megvan, s ez őt magyaros huszárruhában ábrázolja.­ ­ Krancisci Wagner S. J. História I.eopoldi Magni C.xsaris Augusti. Augusta- Vindel. 1710 — 11. fol. Pars. I. Lib. IX. 724. 1. . 45

Next