Turul 1915 (A Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaság Közlönye).
I. Értekezések és önálló czikkek - Csoma József: Lovagkeresztek a magyar heraldikában. (18 képpel)
másikában a rendkereszt volt. Ez volt az utolsó elrendezés az élő heraldika korában. Még későbbi rendezés volt a czimerpaizs négyelése, hol a családi czimer és a rendjelvény váltakoztak s végül a hol a rendkereszt, mint a négyelt családi czimerpaizs, kiszélesedett egymást keresztező osztó és hasító vonala jön alkalmazásba.2 Az elrendezésnek korszakonként való egybehangzása arra enged következtetnünk, hogy nyugaton a lovagrendjelvények heraldikai elhelyezését koronként maga a rend tanácsa határozta el.3 A magyar heraldika — miként azt az eddig idézett példákból lássuk, az élő heraldika korában, eléggé alkalmazkodott azon szabályokhoz, melyek a családi czimer és lovagrendjelvény egymáshozi viszonyát rendezték. De ezen korszak letűntével, midőn czimer, rendjelvény egyformán leginkább ornamentális jelentőségében magaslott ki, elég önkényesen járt el annak alkalmazásában, így például láttuk Nagymartoni Pál czimerénél, hogy ő már a külfölddel egyidejűleg 1322. és 1328. évben bevette czimerpajzsába a rendkeresztet, de majd kétszáz évvel később II. Ulászló királynak 1511. évből származó harminczhat pecsétes oklevelére ütött pecsétek között a Bakócz Tamás esztergomi érsek és Frangepán Müllner Rudolf, Sz. János lovag sírkövén (f 1406.) a küssnachti templomban a zürichi tónál. Erre hasonló talán egyetlen magyar példa Váraljay Szaniszló szepesi püspök czimere 1548. évi sírkövén. 3 A rendjelvény elhelyezésének feltüntetésére egy czimsorozatot állítottunk egybe, melyek sorszám szerint a következők : 1. Búzád bán fiai 1235 (Nyáry Heraldika). 2. Ciák mester 1268 (Liebm. Suppl.). 3. Dausa nádor 1322 (Nyáry i. m.). 4. Nagymartoni Pál 1332 (Turul XXI. 55.). 5. Tornay János (1406 Nyáry u. o.). 6. Sólyagi Sebestyén 1424 (Liebm. Suppl. 76.). 7. Szarnay Mihály 1431 (u. o.) 9. Thallóczi Bánffy Ferencz 1444 (u. o.). 10. Gyerőffy János 1455 (u. o.). 11. Frangepán György kalocsai érsek 1511. 12. Bakócz Tamás esztergomi érsek 1511. Turul. 13. Telegdy Miklós pécsi püspök 1580 (Kassa v. hár). 14. Szegedi Pál csanádi püspök 1589 (u. o.). 15. Zalathnoky György pécsi püspök 1602 (u. o.) 16. Balássy Tamás 1603—22 boszniai, váczi és pécsi püspök. 17. Szuhay István 1603 egri püspök (u. o.). 18. Radonay Mátyás 1688 pécsi püspök (u. o.). Ez utóbbi hat pecsét még kiadatlan. György kalocsai érsek gyűrüpecsétjeinél a rendkeresztek ismét a paizson kivül annak felső karimájának közepére vannak elhelyezve. A XV. századtól kezdve, külföldön a rendkeresztek, mindinkább előkelőbb helyet foglaltak el a családi czimer paizsában, vagy azzal összeköttetésben. Ez Magyarországon nem észlelhető. Itt ha kapott is helyet a családi czimer paizsában, de nem kapott sem külön kis paizsot, a nagy czimerpaizs előkelő pontjára illesztve, sem külön mezőt. Többnyire lebegő helyzetbe került az a paizsba, mint a családi czimeralak kisérete s mint ilyen is igen gyakran a paizsnak legalárendeltebb helyén volt elhelyezve. Oda a hová a tér leginkább megengedte. Ennek magyarázata abban található, hogy nálunk régebben, nem szivesen osztották meg az egységes paizsmezőt. Az egységes paizsmezőhöz való ragaszkodás nálunk néha egészen a szép izlés rovására ment, amidőn a különböző jellegű czimeralakok, osztó vonalak nélkül, quodlibetszerűen töltik be a paizsot. Ide vonatkozólag, mint legismertebb példákat idézhetjük az attaki Bosnyák, Füzy és Kállay czimereket. Ezekre emlékeztetnek a rendkeresztes czimerek közül a Sólyogi Sebestyén kir. altárnokmester czimere 1424-ből, melynek czimeralakja egy horgony, ennek kisérete alul : egy befelé fordult holdsarló, egy rendkereszt és egy hatágú csillag ; a Szegedy Pál csanádi püspöké 1589-ből, melyben hármas halom középsőjéből pálmaág nő ki, oldalt két ötlevelű rózsától kisérve. A paizsfőben a kiséretek második sorozatát látjuk : a holdtartót, a rendkeresztet és a hatágú csillagot. Folytathatnánk ezen sorozatot a Szuhay (1603),3 Balásffy ( 1603, 1622), és mások czimerével, amelyeknél ha véletlenül itt-ott külön paizs osztásba kerül is a rendkereszt, az egységet a paizsban sohasem a rendkereszt alkalmazása bontotta meg. Az elmondottakból és képben közölt czimerekből láthatjuk, hogy a rendkereszt, mint kizárólagos pajzsalak, sohasem használtatott.5 a mi 1 Siebmacher Supplemen. 76. tb. 2 Kassa város levéltára. 3 U. o. 4 U. o. s Ilyen lehet talán Mihály zólyomi főispán pecsétje. 20