Turul 2006 (A Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaság Közlönye)

1-2. füzet - 1. Értekezések, önálló cikkek - Bernát Rita: Szent Borbála ábrázolása a gyulafehérvári egyházmegye plébániai pecsétjén

SZENT BORBÁLA Szent Borbála ókeresztény vértanú, egyike a ma­gyar középkor és barokk világ legtiszteltebb nőszent­jeinek, továbbá máig legkedvesebb asszonyi kereszt­neveinknek. Vértanúságának emlékét december 4-én ünnepeljük. Kultusza az egész hazai középkorban vi­rágzott, ünnepe már a Pray-kódex misekönyvében felbukkan. Borbála vértanúságának időpontjául a le­genda különböző változatai más és más időpontokat jelölnek meg: Maximinus Thrax (235-238), Maximia­nus (286-305) vagy Maximinus Daia (308-313) ural­kodását. Lakóhelyéül Antiochiát, Héliopoliszt tart­ják, vértanúsága helyéül pedig egyes források Niko­médiát, mások Toszkánát, sőt olyan is van, amelyik Rómát jelöli meg.­ Tisztelete 1000 körül terjedt el a Földközi-tenger keleti térségéből kiindulva Itáliában, majd egész Nyugat-Európában. Ereklyéi Velencébe, Rómába, Konstantinápolyba és Torcellóba kerültek. Szent Do­rottyával és Alexandriai Szent Katalinnal együtt a leggyakrabban ábrázolt női szentek közé tartozik.­ Legendája Legendája a 7. században keletkezett, Temesvá­ri Pelbárt nyomán az Erdy-kódexben olvashatjuk. A legenda szerint a 3. században élt Maximianus császár idejében Nikomédiában. Feltűnő szépsége miatt Borbálát előkelő, de pogány apja, Dioscu­rus/Dioscurus toronyba záratta, hogy a kérők ne férkőzhessenek hozzá. A leány titkon mégis felve­szi a kapcsolatot korának híres teológusával, Óri­genésszel, és kereszténnyé lesz. A toronynak két ablaka volt, Borbála rávette az építőket, hogy vág­janak a falba egy harmadikat is, apjának adott ké­sőbbi magyarázata szerint azért, mert a Szenthá­romság világosította meg a lelkét. Amikor apja er­ről értesül, meg akarja ölni, de Szt. Borbálának si­kerül egy csoda folytán megnyílt sziklahasadékba menekülnie: ez a mozzanat tette őt a bányászok vé­dőszentjévé. Dioscurus azonban rátalált, mert egy pásztor elárulta, aki később úgy bűnhődött, hogy juhai sáskákká (más elbeszélések szerint ganajtúró bogarakká­ változtak. Az apa megkorbácsolta a le­ányát, majd átadta a római hatóságoknak. Azok megkínozták, orcáját tüzes fáklyával verték - de a sebek testéről eltűntek, a város utcáin meztelenül hajszolták végig - de ő imádkozott, és az angyalok ruhát hoztak neki, (más legenda szerint testét fel­hők burkolták be)­­ nyilvánosan megvesszőzték volna, azonban a vesszők (páva)tollakká változtak, és betakarták meztelenségét, nem tudták hitét meg­törni. Halála előtt azért imádkozott, hogy aki Krisztusnak és mártírjainak szenvedéseiről megem­lékezik, az az Utolsó ítéletkor kegyelmet találjon. Egy égi hang megígérte ennek a kérésnek a teljesí­tését. Végül is az elvetemült apa fejezte le saját ke­zűleg kardjával (1306). Az ő büntetése sem maradt el, szörnytette színhelyén villám sújtotta halálra.A Patronátusa Borbála a középkorban kivételes tiszteletnek ör­vendett, a négy fő szűz és a tizennégy segítőszent so­rában, a keresztényi jó halál védőszentjeként tisztel­ték. Erre utal ábrázolásaiban a kezében tartott ke­hely az ostyával, az oltáriszentség és az utolsó kenet jeleként. Halálveszélyben, főként pestisjárványok ide­jén fohászkodtak hozzá. Az apjára lesújtott villám miatt a tüzérek, s a képzettársítás révén az ágyú- és puskaművesek védőszentje is lett. Viharok, villám­csapás és tűzvész ellen is kérik oltalmát, ezért a vész­harangra rá szokták vésni a képét. Toronyban töltött fogsága miatt a városok (puskaporos) tornyát és erő­dítményét ajánlották oltalmába, páncélkovácsok és harangöntők, illetve kőművesek, építőmesterek és kőfaragók védnöke is ő. Védőszentjüknek tekintik a hegymászók, akiket útjaikon vihar és villámcsapás ve­szélye fenyeget. Rejtekhelye, a sziklahasadék révén a bányászok egyik patrónája, akik a sújtólég veszélyé­ben dolgoznak.10 Attribútumai Torony (három ablakos), vagy annak makettje, kehely ostyával, korona, kard, lábainál legyőzött apja, (strucc)toll, pálmaág, ágyú(cső). Mint a jó halál vé­dőszentjét, tornyocskája helyett kehellyel és szent os­tyával vagy szentségtartóval is ábrázolták Borbálát, annak jeleként, hogy a szent megóvja a hozzá fordu­lókat a hirtelen haláltól, és módjuk lesz az utolsó ke­netet felvenni. A hirtelen halálra­­ és másik patroná­tusára utal képmásain az ágyú. Apját és hóhérát tur­bánosan, keleties görbe szablyával ábrázolták, utalá­sul Borbála nevére, amely görögül „Barbara" és „ide­gent", „barbárt" jelent." Ábrázolása templomokban A 14. századtól kezdve, mint előkelő származású szűz, koronát visel. Egyes ábrázolásokon a Köpenyes Mária módjára kitárt köpenye alá, védelmébe veszi a híveket. Gyakran jelenik meg együtt a négy vértanú szűz: Szt. Borbála, Szt. Dorottya, Alexandriai Szt. Katalin és Antiochiai Szt. Margit. Az ortodox művé­szetben rendszerint hercegkisasszonynak ábrázolják. A bányavárosokban tiszteletének középkori bizonyí­tékai a Selmecbányai és a besztercebányai oltár élet­nagyságúnál nagyobb szekrényfigurája. Azonban Bor­bálát ott láthatjuk az almakeréki, csíkszentléleki, al­sóbajomi, csatószegi és magyarfenesi 15-16. századi szárnyasoltárakon is. A brassói Fekete-templom és 2

Next