Turul 2009 (A Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaság Közlönye)

2. füzet - Hírek

60 Ha már társadalomtörténeti megközelítésről esett szó, akkor a könyv második fejezete, ami „A megyei hatóság leírása" címet viseli, feltétlenül e szemléletmód képvi­selője. Az ispánok személyét és pályafutásuk főbb pilla­natait egyenként tekinti át. Az alispánok és szolgabírák esetében sem ódzkodik az egyedi életpályák ismertetésé­től, különösen, ha azoknak speciális társadalomtörténeti vonatkozásai is vannak. Efféle tanulságoktól sem men­tes életutat futott be például Győr megyében nagybaráti Csege János. Csege 1493-ban a turóci prépost nagybaráti officiálisa, s itteni tevékenysége eredményeképpen 1519-re a megye szolgabírájává, azaz voltaképpen nemessé avanzsált (70-71. o.), remek példájaként a középkori és oly sokszor elfeledett társadalmi mobilitásnak. Megyetörténet — intézménytörténet - társadalomtör­ténet és persze a politikatörténet, ha jól művelik, kéz a kézben jár. C. Tóth ispánokat érintő előadásában politika­történeti „csemegékre" is lelhetünk. Kü­lön érdemes fel­hívni a figyelmet Garai Miklós nádor tömbszerűen viselt ispánságaira, illetőleg az ennek vizsgálata során föltárt politikatörténeti hozadékokra (40-44. o.), Garai kiemelt szerepére a Drugethek és a Bebekek birtokstruktúrális és földrajzi elszigetelésében. Azonban a politikatörténeti újdonságoknál lénye­gesebbek az igazgatástörténeti eredmények. A magyar középkorkutatás már évtizedekkel ezelőtt fölfigyelt arra a jelenségre, hogy az Anjou-kortól fogva nagybíráink vajmi kevés alkalommal vettek részt a legalább is név­legesen általuk vezetett bíróságok ítélkezési ülésein. Ennek okát többen többféleképp magyarázták, de abban nagyjából mindenki egyetértett, hogy az alnádorok és alországbírók meg az ítélőmesterek működésének továb­bi vizsgálata adhatja a kezünkbe a kérdés kulcsát." Egy­valami azonban eleddig hiányzott a kutatásból. Ez pedig a nagybírák itineráriumának - tegyük hozzá fáradságos és buktatókkal teli­­ elkészítése, s ezek összevetése az is­mert bírósági adatokkal. Nos, C. Tóth Norberttől amúgy sem áll távol az itinerárium-készítés, így ehelyütt is föl­használta ebbéli gyűjtéseit. A módszer a várakozásoknak megfelelően szolgál érdekességekkel, tudniillik Pálóci Máté nádor 1435. évi nádori közgyűléséről például sze­rencsés módon több értékes oklevél is korunkra maradt. C. Tóth e források jelentőségét felismerve, illetőleg a ná­dori itineráriumot hozzákapcsolva meglepő eredményre jutott: a nádor az általa „vezetett" közgyűlésre be sem tette a lábát, sőt néhány személyes ügyön túl annak me­netébe sem avatkozott bele (119-126. o.). Nos, aligha hiszem, hogy ennél „beszédesebb" példával illusztrálhat­nánk a késő középkori Magyar Királyság oly sokszor fél­reértett működésének valós részleteit. S egy további ter­minológiai újítást is itt kell említenünk. C. Tóth ugyanis fölfigyelt arra az eleddig mellőzött tényre, hogy a királyi parancsból elrendelt, mindeddig általánosan ún. nádori közgyűlésnek nevezett bírói ülésszakokat „a hatból két esetben nem a nádor tartotta". Emiatt érdemes megfon­tolóra vennünk a szerző javaslatát, hogy a nádori jelzőt töröljük terminusaink sorából, s ezentúl ezeket bírói köz­gyűléseknek nevezzük. Javaslatról beszélünk, amit eset­legesen termékeny vita is követhet, ami ugyancsak a honi középkorkutatás előnyére válhat. A kötet egyik legizgalmasabb fejezete a megyében ügyvédi tevékenységet kifejtő személyek áttekintését tar­talmazza. Kubinyi András után és az ő nyomán C. Tóth feltárta a rendelkezésére álló teljes forrásanyagot, s meg­lepő eredményre jutott. A Jagelló-kornál sokkal korább­ról, hovatovább a 15. század első feléből is szép számmal lehet „hivatásos" ügyvédi életpályákat megragadnunk! Külön érdekessége a táblázatos összefoglalásnak, hogy további társadalomtörténeti elemzésre is módot ad: ki­világlik belőle az ü­gyvédkedés és a megyei tisztségvi­selés közötti összefüggés, amelyről eleddig jobbára csak sejtéseink lehettek. Ugyancsak remek megerősítője ez a szakasz annak a korábbi megállapításnak, hogy egy-egy megye nemesi társadalmán belül - még ha teljesen azo­nos származású, birtokállományú és létszámú nemesi kö­zösségekről is van szó - jól megragadható „hivatalnoki" csoportokkal (azaz szolgabírói, netán alispáni, s ügyvédi feladatokat hosszabban, akár generációkon át betöltő) ta­lálkozhatunk. A dolgozat Függelékei alapján bátran állítható, hogy a kötet Szabolcs megye középkori történetének egyik fontos kézikönyve is lesz a jövőben. Mondhatjuk ezt a föntebb már említett oklevélszövegek közlése, illetőleg a családfák végett. Ez utóbbi különös érdeme C. Tóth munkájának: 46 megyebéli nemesi család (esetenként atyafiság) többé-kevésbé teljes középkori leszármazását olvashatjuk egy helyen. Ez a tény már önmagában is a megyei nemesség reprezentatív áttekintését jelenti, ám a család- és helytörténészek számára kimeríthetetlen kin­csesbányaként szolgálhat az elkövetkezőkben. Ha ehhez még azt is hozzátesszük, hogy a könyv tíz remekbesza­bott térképet is tartalmaz (mindegyik Nagy Béla mun­káját dicséri), aligha kell tovább bizonygatni: a magyar intézmény- és társadalomtörténet-írás fontos és sokáig megkerülhetetlen kézikönyvvel gyarapodott. Megkerül­nünk majd csak akkor szabad, ha a Szerző - reményeink szerint - leteszi asztalunkra Szabolcs megye nemesi tár­sadalmának monográfiáját, melynek a jelen kötet volta­képp előtanulmánya és csábító ízelítője is egyben! Néhány záró mondat még feltétlenül kívánkozik is­mertetésünk végére. Nem hallgatható el ugyanis, hogy az igényes kiállítású kötet hátterében a szabolcs-szatmár­beregi régió középkorkutatásának régi szervezője és sokszor finanszírozója, Németh Péter „bújik meg". Fenti kötet ismertetésekor nevének kiemelése azért indokolt, mert munkássága cáfolhatatlan bizonyítéka annak, hogy

Next