Turul 2012 (A Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaság Közlönye)

3. füzet - 1. Értekezések - AVAR ANTON: AZ Országos Levéltár újkori címereslevél-gyűjteményének feldolgozása során felmerült heraldikai problémák

97 tekintetében talán érdemes figyelembe vennünk az Aczél Jó­zsef címeres levelében olvasható megfogalmazást, amely sze­rint „a [kék] pajzs feje jobbról-balról vörössel függönyözött", ami igen találó megnevezés erre a jelenségre (20. kép), s telje­sen logikusan a nagyobb mezőt értelmezi a pajzs alapszíne­ként, a kisebbet pedig mesteralakként.18 Amennyiben a pajzs két oldalsó háromszög alakú része nem egyforma mázú, azaz háromféle borítás látható a címer­ben, akkor nem mesteralakról, hanem ékre harmadolt mező­ről beszél a szakirodalom.19 A pontatlan ábrázolás minden definíció ellenére olykor lehetetlenné teszi a pontos azono­sítást: például a Thonauer Máténak adományozott címerről a festmény alapján eldönthetetlen, hogy kék mezőben vörös süvegezést vagy vörös mezőben kék sátrat ábrázol. A szöveg szerint egyébként nem mesteralakról, hanem két részre osz­tott pajzsról van szó, ami tovább nehezíti a meghatározást.20 Mindezen heraldikai jelenségek esetében (természetesen az éket kivéve) talán érdemes elgondolkozni azon vajon - füg­getlenül a hagyományos felfogástól, pusztán logikailag - nem tekinthetők-e ezek pajzsosztásnak. A mesteralak egy képzelet­ben a pajzsra helyezett alak, tehát síkban elkülönül az alapjá­ul szolgáló pajzsmezőtől, azzal együtt, hogy a pajzsosztások­kal egyetemben általában a pajzsmező mértani vonalakkal való osztása által keletkezik. Ehhez képest a szabályos saru­zás és süvegezés esetében mértanilag két egyenlő részre osz­lik a pajzs, tehát logikusan, ránézésre nem lehet megállapíta­ni, melyik a mesteralak, s melyik az annak alapjául szolgáló pajzsmező. Az ilyen címereket le lehetne írni például a kö­vetkezőképpen: arannyal sarazott kék pajzs,21 vagy vörössel gallérozott kék pajzs (21. kép). Ha azonban mindenképpen mesteralakként akarjuk felfogni ezeket, esetleg megközelít­hetnénk őket fordítva, az ék mint mesteralak szempontjából is: eszerint a süvegezés felfelé mutató, a sarazás lefelé mutató, a szemközti oldalt elérő ékként, a gallérozás pedig felfelé mu­tató, a szemközti oldalt el nem érő ékként lenne értelmezhető. A magyarországinál régebbi időkre visszavezethető nyu­gati címertani hagyomány is többnyire az éket tekinti e jelen­ségek alapjának, ám abban, hogy ezeket mesteralaknak vagy pajzsosztásnak tekinthetők-e, a vélemények eltérnek. A német heraldika különböző jelzőkkel ellátott ékekként, tehát mester­alakokként írja le,22 míg az angol heraldikusok a süvegezést (party) per pale in base-nek, azaz a pajzstalpon elhelyezett ék általi, a saruzást (party) per pale-nek, azaz ék általi, a gallé­rozást pedig (party) per chevronnak, azaz szarufa általi osz­tásnak ismerik, s ott ezek nem tartoznak a mesteralakok kö­zé.23 Úgy tűnik, az utóbbi álláspontra hajlott Varjú Elemér is Bárczay Oszkár nevezetes kézikönyvéről írt kiváló recenzió­jában, ahol a talán nem eléggé pontos, de pajzsosztás jellegét tekintve találó „ékvágás" kifejezést javasolta mindezekre, ám ez nem ment át a köztudatba.24 Érdemes volna megvizsgálni e kérdés ügyében az ilyen címerek oklevélbeli leírásait. Példá­ul a Stettner család süvegezett címerét a szöveg kétszínű, azaz osztott pajzsként írja le (22. kép), a Bánovszky család armálisa viszont a szintén süvegezettnek vehető címer ábráját úgy írja le, mint vörös pajzsban lévő kék sarkokat, ami inkább mester­alaknak hangzik (23. kép). Az ékek és az azokhoz kapcsolódó heraldikai fogalmak problematikájával egy alaposabb kuta­tás elvégeztével egy másik tanulmányban foglalkozom majd. Voltak még egyéb címertani érdekességek is az anyagban, ezekről itt hely hiányában csak rövidebben szólok. Hogy egy példát hozzak a pontatlan vagy egyenesen dilettáns címerfes­tés okozta gondokra, meg kell említenem azokat a címerfest­ményeket, amelyekben a pajzs széleit a festő szépészeti okok­ból valamely más színnel díszítette. Ez azonban hasonlatossá teszi az ábrázolást a heraldikai kerethez,25 amelyet ezen ese­tek közül egy sem említ meg a szövegben, de a képeken sze­repeltetése félreértést okozhat.26 Egy másik probléma a címerekben ábrázolt keresztekhez kapcsolódik, amelyeket a szakirodalom egyértelműen a mes­teralakok közé sorol. Ez utóbbiak azonban lényegüknél fog­va síkbeliek, viszont, mivel a keresztek előfordulnak egy-egy címerkép (ember, állat) kezében, vagy a sisakdíszben, háttér nélkül, tehát térben, plasztikusan ábrázolva is,ez a kereszt -alkalmazásától függően - egyaránt lehet mesteralak és címer­kép is (24-26. kép). A sisakfajták beazonosítása sem volt mindig egyszerű. A csőrsisak viszonylag egyszerűen felismerhető, igaz, vol­tak olyan esetek, amikor legömbölyítve ábrázolták, s ilyen­kor nem olyan könnyű felismerni. A nyílt sisakok két típu­sát, a rácsos és a pántos sisakot a leírások nem különböztetik meg (általában a galea eraticulata seu aperta megnevezést ta­láljuk, amely mindkétféleképpen fordítható), de ha megnéz­zük a Némethi János részére 1722-ben adományozott címer sisakját, egyértelművé válik, hogy mit is értünk rostélyos si­sak alatt (27. kép). Az ennek rácsát alkotó mind vízszintes, mind függőleges szálak egyforma vastagságúak, míg a pán­tos sisakok esetében vagy csak függőlegesek vannak, vagy pe­dig sokkal vékonyabb, díszítő célzattal odafestett vízszintes szálak találhatók a függőlegesek között. Az adományozott -sisakos - címerek túlnyomó többségén pántos (28. kép), ki­sebb részükön csőrsisak látható (29. kép), s az R 64 1. tételé­ben mindössze három példát találunk a már említett rostélyos 18 R64- l.t.-No. 1024. " Nyulásziné Straub É.: i. m. 61-62.; Bertényi I.: i. m. 32. Pl. R 64 - 1.1. -No. 786/a. 20 R 64 - 1.1. - No. 779. 21 R 64 - 1. 1. - No. 855. A címerfestményt tartalmazó lap hiányzik, a címerfestményt a Királyi Könyvek bejegyzéséből (MNL OL­K 19­­­72. köt. p. 695-697.) ismerjük. 22 Ströhl, H. G.: i. m. Tafel VI.; Gall, Franz: Österreichische Wappenkunde. Wien-Köln-Weimar, 1996. 8. 23 Robinson, John Martin-Woodcock, Thomas: The Oxford Guide to Heraldry. Oxford-New York etc., 1990. 56.; Parker, James: A Glossary of Terms Used in Heraldry. Oxford-London, 1894. (online: http://www. heraldsnet.org/saitou/parker/index.htm, 2012. nov. 25.). A magyarul megjelent angol szakirodalomban Henry Bedingfeld és Peter Gwynn-Jones munkájában találkozhatunk a gallérozással a pajzsosztások között. Bedingfeld, Henry­­ Gwynn-Jones, Peter: Címertan. (Ford. Végh István.) Bp., 1994.43. 24 Varjú Elemér: Bárczay Oszkár heraldikája. Turul, 6 (1898) 82. 25 Az egyetlen valódi heraldikai keret a gyűjteményben: R 64 - 1.1. - No. 890. 28 Pl. R 64 - 1.1. - No. 218,222,283,392. 27 Pl. R 64 - 1.1. - No. 986, 1040.

Next