Udvarhelyi Híradó, 1997. október-december (8. évfolyam, 78-102. szám)

1997-11-20 / 92. szám

HírAdó művelődés 1997. november 20., csütörtök Ady Endre újságíró­ként is szenzációsat, maradandót, sőt­ monumentálisat al­­­kotott, publicisztikai munkásságával is ugart tört, hidat vert, ablakot nyitott, nem csupán költészeté­vel. A november 15- 16-án a váradi Lo­­rántffy­­ Zsuzsanna Református Egyházi Központban, illetve a zilahi Elméleti Kö­zépiskolában (ahol egykor Ady is tanult) megrendezett szim­póziumon egybe­hangzóan állították az előadók, hogy „Dózsa György unokája" nemcsak forradalmasította a ma­gyar újságírást (műfajilag, nyelvileg, tartalmilag stb.) hanem időtálló cölöpöket verve jelölte ki azt az utat, amelyen a mindenkori pub­licistának — ha szakmai-er­kölcsi tartásához ragaszko­dik — haladnia ildomos. A kétnapos vándorkonfe­rencia első napján a Körös­parti városban értekeztek a meghívott hazai és magyar­­országi előadók, éspedig Indig Ottó, Komlós Attila, Bernáth László, Cseke Pé­ter, Márkus Béla, Kántor La­jos, Ioan Moldovan, Sze­­kernyés János, Puskel Péter, Bényei József, Szűcs László, Tóth János, míg másnap Zi­­lahon villantotta fel a publi­cista Ady munkásságának egy-egy szegmentumát Koczkás Sándor, Kozma Dezső, Vitályos László, Láng Gusztáv. Mindkét helyszínen szerét ejtették egy-egy könyvbemutatónak és pódiumműsornak. Ady Endre publicisztikai írásai­ból Láng professzor váloga­tott egy kötetre valót, a könyv Élet címmel jelent meg frissiben a nagyváradi Literátor Kiadónál. Boér Fe­renc kolozsvári színművész Ki látott engem? című Ady­­műsorát adta elő páratlan beleérzéssel, nagy sikerrel. Természetesen érmindszen­ti zarándoklatra is sort kerí­tettek, megidézve a poétát a szülőházánál is, megkoszo­rúzva az 1977-ben felava­tott szobrot. Furcsa fintora a sorsnak, hogy míg az '56-ot követő gyeplőlazítás ered­ményeként Érdmindszent nevét Ady Endrére „hivata­­losították" (a festő Papp Au­rél amúgy jó szándékú szorgalmazására), a Ceau­şescu-éra „kulturális for­radalmában" már nem vi­selhette a költő nevét sem egykori zilahi iskolája, sem a váradi magyar líceum. Ady Endre ünneplése — immár elsősorban a költőé, a váteszé — folytatódik a napokban szerte a Kárpát­medencében, szerte a vilá­gon, ahol csak magyarok élnek. A hét végén a szat­márnémeti Kölcsey Kör szervezésében rendezik meg a hagyományos partiu­mi megemlékezéseket, illet­ve a szokásos érmindszenti zarándoklatot. A lezajlott vándorkonferen­ciát hagyományteremtőnek szánták a lelkes szervezők (mindenekelőtt Tavaszi Hajnalt és Muzsnay Árpá­dot illik említeni), premier­ként reflektorfénybe állítva a nemzet költőjének azt a sajátos arcélét, amely köz­életi emberként is kiemel­kedővé tette. Nem véletle­nül emelte ki Koczkás pro­fesszor, hogy Ady „hama­rabb lett jó nevű újságíró, mint országosan elismert költő". A magyar hírlapírás klasszikusának terjedelmes publicisztikai munkássága önmagáért beszél: három­ezernél is több újságcikkét tartjuk számon, pedig csak 1908-ig dolgozott szerkesz­tőségekben. Ám amikor az ifjú Ady Endre 1900 január­jában — tehát még a 19. században! — Debrecen­ből érkezvén leszállt a nagyváradi állomáson, új korszak, új és színesebb, gyönyörűbb virágokat ter­mő éra kezdődött a magyar sajtótörténetben, s tartott úgy 1947 tájáig... Dénes László !. A költő születésének 120. évfordulóján — amely egész pontosan november 22-re esik — a Nagyvá­radi Ady Társaság és az EMKE partiumi osztálya el­ső ízben szervezte meg azt a vándorkonferenciát, amelyet a szándékok szerint ezentúl évente rendez­nének meg egy-egy régióbeli szellemóriás tisztele­tére. Életművek avatott ismerői, kutatói tárnák egy­más és az érdeklődő közösség elé a tematikusan csoportosított, lehetőleg az újdonság erejével ható mindazon szempontokat, amelyeket a művelődés­­történet mindeddig kevéssé domborított ki. Az RMNSZ országos gyűlése Értékmentő munka Október 17—19. között tartotta harmadik, éves be­számoló tanácskozását a Romániai Magyar Népmű­vészeti Szövetség, a Kovászna megyei Alsócserná­­tonban. Ezúttal Halász Péternek, a Duna Televízió Kapcsok c. rovata ismert szerkesztőjének, a Magyar Művelődési Intézet tagjának köszönhetően három­napos, igen tartalmas találkozón vehettek részt a romániai magyar népi alkotók. Halász Péter ugyanis Ma­gyarországon anyagi támo­gatást nyert meg erre a cél­ra pályázat révén, és neves előadókat hívott meg a Ma­gyar Művelődési Intézettől. A találkozó programjáról Szakál Gizella, az RMNSZ alelnöke számolt be, akinek jelentős szerepe volt a Ha­lász Péterrel való kapcsolat­­felvételben. Az előadásokra érkezőket nagy szeretettel fogadta Haszmann Pál, a csernátoni falumúzeum igazgatója, a népi értékmentő Haszmann dinasztia lelkes tagja. Jelen volt a találkozón Jánó Mi­hály, a Kovászna megyei Művelődési Felügyelőség részéről. Első nap a 78 résztvevő Er­dély tucatnyi helységéből, köztük 12-en az Udvar­helyszéki Fafaragók Szövet­sége részéről meghallgatták az éves beszámolót, szerve­zési gondokról beszéltek, kézhez kapták tagsági könyvecskéjüket, és egy­há­zi kiállítást tekintettek meg azokból a darabokból, amelyeket magukkal hoz­tak a találkozóra. A népi tárgyak, kézimunkák kiállí­tását Borbély Jolán etnográ­fus, a MMI munkatársa nyi­totta meg. Alkalom nyílt ar­­­­ra, hogy mindenki bemutat­kozzon, elmondja, hogy mikor és hogyan került kap­csolatba a tárgyi népművé­szettel, miért alkot. Majd a résztvevők szakcso­portokra oszlottak: a fara­gók Bandi Dezső marosvá­sárhelyi iparművész, a var­rók, szövők Szakál Gizella irányításával vitatták meg gondjaikat. A második nap az előadá­soké volt. Borbély Jolán a Népművészeti Osztály tör­ténetével kapcsolatosan tar­tott előadást, felsorolta a népi tárgyi művészet terén kitűnt személyiségeket. Beszprémi Katalin, ugyan­csak az MMI munkatársa, a népművészet ifjú mestere a nemzeti hagyományismeret helyéről és szerepéről, a népi játékokról és kismes­terségekről beszélt. El­mondta, hogy Magyaror­szágon a népművészet ok­tatása bekerült a nemzeti alaptantervbe, tanfolyamon 25.000 forintos tandíj elle­nében meg lehet szerezni a kismesterségek oktatója mi­nősítést, a vele járó állami diplomával együtt. Magyar­­országon évente rengeteg pályázatot hirdetnek meg népművészeti témával, a kiállított munkákat elbírál­ják, díjazzák. Barsi Hanna, az MMI Népi Iparművésze­ti Tanácsának elnöke az al­kotások zsűrizéséről, az el­bíráló bizottság összetételé­ről, az elbírálási szempon­tokról tartott előadást. Az általa elmondottak igen megközelítették azokat a kezdeményezéseket, ame­lyek elhangzottak az idei Szejke Napot megelőzően, a népi alkotók tanácskozá­sán, annak a dolgozatnak eszmekörét, amelyet Szakál Gizella a varrottasokról ös­szeállított. A jelenlévők vi­deofilmet is láthattak egy népies divatbemutatóról, viszontláthatták munkáikat azokon a felvételeken, amelyek a millecentená­­riumra megrendezett buda­vári ünnepségen, a Mester­ségek ünnepén, illetve a Néprajzi Múzeum kiállítá­sán készültek. Továbbá Bandi Dezső tar­tott előadást a kopjafákról, a naiv művészetről, majd Laskay Sándor, az EMKE kulturális referense kért szót. Laskay Sándor felhívta a résztvevők­ figyelmét arra, hogy vegyék igénybe az EMKE megyénként kialakult hálózatait, a környékünk­ben szövetségek személye­sen a sepsiszentgyörgyi Há­romszék c. lap munkatársá­hoz, Sylvester Lajoshoz for­dulhatnak. Délután Szabó Judit, a kéz­­divásárhelyi múzeum igaz­gatója bemutatta a népvise­letbe öltöztetett babagyűjte­ményt. Elmondta, hogy a legszigorúbb időkben ho­gyan lehetett játékosan, „babázva" megmenteni az értékeket. A Dolgozó Nő­ből, fényképekről, leírások­ból ismeretes Zsuzsi meg Andris babák gyűjteménye 329 darabot őriz. A visele­teket diapozitívan is meg­örökítették, komoly doku­mentációs anyag kísér min­den darabot. Persze, a gyűj­temény nincs lezárva, lehet gyarapítani továbbra is. A harmadik nap gyakorlati nap volt, műhelylátogatá­sokra került sor. A kézdivásárhelyi Tolvaj József fafaragót keresték fel alkotóműhelyében, Zabo­lán a Pozsony Ferenc létre­hozta, Kriza János Alapít­vány tulajdonában lévő táj­házat tekintették meg, majd meglátogatták a zabolapá­vai Barabás Zsombor mű­helyét. Végezetül egy kö­szönőlevelet fogalmaztak meg Halász Péternek, ami­ért sikerült ilyen határozott lépést tenni a népi érték­mentő munkában, sikerült újra és részletesebben meg­beszélni a közös gondokat, az élő népművészet elvárá­sait. B. R. Nem volt ahová tenni a képeket Szerencsés találkozás Képtárt teremteni egy városban nem egy könnyű feladat, ehhez szellemiek és anyagiak szeren­csés találkozása szükséges. A helyi képtár anya­gának darabonkénti összegyűjtéséről beszélget­tem Veres Péterrel, a Haáz Rezső Múzeum mun­katársával, aki elmondta, hogy az udvarhelyi képtári anyag gyűjtésének kezdetei a múlt szá­zad második felére vezethetők vissza. — 1886. március 20—i be­jegyzéssel, az udvarhelyi Református Kollégium lel­tárkönyvében húsz műtárgy szerepelt, ezek között öt Barabás Miklós-festmény. Ez a húsz alkotás egytől egyig portré —­mivel akko­riban a portréfestés volt a divat — és a gimnázium ta­nárait, kurátorait, adomá­nyozóit, jelesebb tanulóit ábrázolta, nem tudni bizto­san. Egyedül a Barabás-ké­­pekről tudjuk száz százalé­kosan, hogy a gimnázium tanárait örökítik meg. Az 1907-es leltárkönyvben már hét darab Barabás Mik­­lós-kép szerepelt, és jelen­leg is ennyi a számuk. Ezek 1950-ben kerültek a múze­um tulajdonába. A Barabás Miklós-képek érdekessége, hogy nem élő modellekről festette őket, hanem emlé­kezet után. Valószínű, hogy bizonyos eseményre ren­delték meg azon tanárok megörökítésének szándéká­val, akik valami érdemlege­set tettek a gimnáziumért. Egy másik leltárkönyvi be­jegyzés szerint a képek Szolnokot is megjárták. Biz­tos valamelyik világháború alatt kellett menekíteni ké­peket, s így kerültek a szol­noki fiúgimnáziumba. Azt már nem lehet tudni, hogy hogyan kerültek visz­­sza. A múzeum részéről az első önálló kiállítás 1913-ban nyílt meg Haáz Rezső rajztanár szervezésében; erre a­ célra a református kol­­­légium képterme volt berendezve. A művé­szeti anyag adomá­nyok útján lassan gya­rapodott egészen a '60-as évek közepéig. Tehát tudatos műgyűj­tésről akkoriban nem igazán lehetett beszél­ni. Ez idő tájt bukkant fel Maszelka János festőművész, aki tuda­tosan és nagy lelkese­déssel kezdte gyűjteni a jövendő képtár­ anyagát. Maszelka Já­nos festőművész így emlék­szik vissza a kezdetekre: — Az ötvenes években ke­rültem ki az egyetemről. Akkoriban a kultúrház szakirányítójaként tevé­kenykedtem, nekifogtam az elképzelt képtár alapjainak letevéséhez. Majdnem min­den hónapban kiállításokat szerveztem. Az országból olyan rangos művészek állí­tottak ki a városban, mint Bene József, Gy. Szabó Bé­la, Aurel Ciupe, Nagy Imre, Haáz Rezső, Ferenczi Júlia stb. Nem kellett teremdíjat fizetniük, viszont annak fe­jében, hogy megszervez­tem a kiállítást, mindenki egy-egy képet hagyott itt. — mesélte Maszelka János. Az anyag felgyűlt, nem volt ahová tenni a képeket, ugyancsak Maszelka volt, aki elindult kopogtatni fe­lettes szerveknél, így a je­lenlegi képtár épülete a mú­zeum tulajdonába kerülhe­tett — folytatta Veres Péter. Az addigi anyaghoz még hozzájött 1978-ban a Ko­runk Galéria anyaga, 305 alkotás. Ezek a művek bete­kintést nyújtanak a '60-'70-es évek erdélyi magyar képzőművészeti életébe. A képtár hivatalo­san 1978. október 7-én nyílt meg, 951 műtárgyat, festményeket, grafikákat és szobrokat tekinthet meg az érdeklődő. Sz. S. Zs.

Next