Udvarhelyi Híradó, 1997. október-december (8. évfolyam, 78-102. szám)

1997-12-02 / 95. szám

8 HIVAbC magazin 1997. december 2., kedd ----------------------------------------------------------------------------——1 ­ AIDS-ellenes világnap Az egészségügyi miniszte­rek 1988. december 1-jén tartott nemzetközi talál­kozóján felvetődött az AIDS-es betegek iránti to­lerancia elmélyítése és az AIDS -szel kapcsolatosan átfogóbb tájékoztatásra való igény. Ez megvalósult 1997-ben is, az Adjunk re­ményt a gyerekeknek egy AIDS által fenyegetett vi­lágban címmel meghirde­tett világnap keretében, melyen a közvélemény ér­zékenységére hivatkoztak az AIDS-szel fertőzött gye­rekekkel szemben; felhív­ták a figyelmet arra, hogy minden embernek szerep jut az AIDS elleni védeke­zésben. Az egy másik kér­dés, hogy ezt mennyire ve­szik komolyan... Szakmai képzés Több mint 34.000 sze­mély élt országszerte azzal a lehetőséggel, hogy a Munkaügyi Minisztérium átképző illetve szakmai to­vábbképző tanfolyamokat szervezett a munkaügyi igazgatóságok keretében. 1997 folyamán mintegy 190 szakmában szerveztek képzést. A tanfolyamok résztvevőinek 58%-a nő volt és 66%-a 25 év alatti fiatal. Külföldi munkavállalók A Munkaügyi Minisztéri­um október végéig 1073 munkavállalási engedélyt bocsátott ki olyan külföldi állampolgárok számára, akik hazánkban dolgoz­nak, külföldi tőkebefekte­téssel működő vállalatok­ban. A munkavállalók 40%-a török, 12%-a olasz, 9%-a francia és 8,8%-a lí­biai nemzetiségű, a főbb tevékenységi területek pe­dig: kereskedelem, ipari kémia, import-export mű­veletek, építkezés, kutatás, művészet, élelmiszeripar, szállítás, tanácsadás, ven­déglátóipar. Kilakoltatás A magyarországi Székes­­fehérváron 70 roma nem­zetiségű lakost, köztük 37 gyermeket lakoltattak ki a helyi hatóságok, mivel la­kóházaikat — azok siral­mas állapota miatt — sza­nálásra (lebontásra) ítélték — jelenti az AFP. Miután a cigány családok visszauta­sították az önkormányzat javaslatát, hogy ideiglene­sen lakókocsikban lakja­nak a városon kívül, elfo­gadták azt a megoldást, hogy a Vöröskereszt épü­letében helyezzék el őket mindaddig, amíg a hatósá­gok pénzügyi hozzájárulá­sával új lakásokat vásárol­hatnak. A családok távozá­sa után a talajgyaluk azon­nal lerombolták az épüle­teket — jelenti a Mediafax. A kezdeti figyelem aztán lankadni kezdett, egy óra elteltével pedig már a hall­gatóság egy része­ felállt és távozott, mi többiek pedig türelmetlenül várták a két titokzatos fiatalember mo­noton, érdektelen és egyol­dalú, minden meggyőző erőt és érvet nélkülöző „előadását", amit ők „sze­rényen" konferenciának ne­veztek. Végül­ is, másfél órai szó­­cséplés után észrevették, hogy már igen keveseket ér­dekel az, amit elmondanak, és rátértek a dolgok kér­dezz-felelek oldalára, ami felszabadította a még jelen­levőket, akik aztán nem kri­tikátlanul viszonyultak az elhangzottakhoz. Ami pedig engem illet, íme az ezzel kapcsolatos gondo­lataim: „Majd, ha a kitörő napfény nem terem áltudo­mányt" — ezt írta több mint másfél százada Vörösmarty. Sok idő telt el azóta, de most is csak így sóhajto­zunk­ majd. Mert áltudo­mány, az terem ma is, az emberek kíváncsiak, naivak és becsaphatóak. Legköny­­nyebb kész tényként elfo­gadni, amit tálcán kínál ne­ki az előadó azzal a jelszó­val: a tudás hatalom. A tudás valóban hatalom. De nevezhető-e tudásnak, az a logikai bukfencekkel tarkított, felszínen mozgó, a plakát által bombasztikus szövegeket ismételgető elő­adás, melyet november 27- én a Művelődési Házban tartottak valakik? Mondom, valakik, mert a plakáton senki nem vállalta sem az előadói, sem a pat­­rónusi minőséget. Pedig, ha hitelesek szeretnének lenni, névtelenül ezt aligha tehe­tik meg. Az udvarhelyi szép számú közönség becsületére válik, hogy értelmes, jó realitás- és kritikai érzékre valló kér­déseikkel nemegyszer za­varba hozták a két előadót. A plakát a bűnszövetkezet kulisszatitkainak a leleple­zését ígéri. A kérdésekre adott válaszokban viszont egy ilyen mondat is szere­pel: „Nem bizonyítani aka­runk, mert nincs mivel". Nos, ha nincs mivel, akkor mi volt a céljuk? A kérdőjel marad, bár ők megjelöltek egy célt, a figyelemfelkeltés célját. De hogy miért pont Udvarhelyt tisztelték meg előadásukkal, arra nem jött válasz, a plakáton beígért „konkrét módszerek" ismer­tetése, bemutatása is elma­radt. Nem az a baj, hogy létez­nek ilyen előadások. A va­lódi veszély abban rejlik, ha teljes értékű igazságként elfogadjuk a felkínált elkép­zeléseket. Amelyeket, vall­juk be, jókora hatásvadá­szattal, kevés tényleges tu­dással tálal már maga a pla­kát is. Egy misztikus szerve­zet nyakába varrni a világ összes problémáját jókora kritikátlanságra, egyoldalú szemléletre vall. Mert a problémák léteznek, való­sak, de aligha lehet, ily egy­szerűen megmagyarázni őket. Nekem az előadás min­denképpen a Hyde-parkot juttatja az eszembe, ahol mindenki mondhatja a ma­gáét. Persze, ez még nem jelenti azt, hogy a mondan­dó igaz is. És ha valakinek bemászik a bogár a fülébe, akkor, amint meghallja pl. a PRO TV-ben elhangzó fé­lelmetes statisztikát az AIDS vírus terjedéséről, kissé szo­rongva ugyan, de diadal­masan kiált fel: hát persze, a szabadkőművesek! És í­gy már minden sokkal egyszerűbb.... Hiszen: a tu­dás hatalom. Hatásvadászat, kevés tudással Ha bemászik a bogár a fülbe Eléggé nagy feltűnést keltettek az elmúlt héten a városban megjelent szabad­kaműves-ellenes plaká­tok, amelyeket buzgó ifjak hada ragasztott ki a vá­ros minden lehetséges pontján, még a tömbházak lépcsőházaiban is. Így hát természetes, hogy so­­kadmagammal kíváncsian vártuk csütörtökön, mi lesz a nagy „leleplezés”, mi az igazság az AIDS-ví­­rust kitenyésztő, világuralomra törő szabadkőműve­sek dolgában. Sz. M. Félmillió levelet kap A Mikulások Mikulása A legmikulásabb Miku­lás Lappföldön él, és Joulupukkinak, azaz „karácsonyi bak“-nak hívják. Ő a finn Mikulás, aki nem december 6-án, hanem csak december 24-én látogatja meg a gyerekeket. Évente félmillió levelet kap a világ minden részé­ről, és ilyenkor, ünnepek előtt óránként érkeznek hozzá Hona óriásgépeiken angol, amerikai, japán, francia gyerekek, mindösz­­sze egynapos látogatásra. Joulupukki is sokat utazik, részben stílszerűen rén­szarvas-szánon, részben a Finnair légitársaság rén­szarvas felségjelű repülő­gépén. December 4-én Bu­dapestre is ellátogat. Meg­teheti, hiszen odahaza majd csak három hét múl­va lesz dolga. A finn gyerekek talán még nagyobb izgalommal vár­ják őt, mint errefelé, ami érthetővé válik, ha figye­lembe vesszük, hogy más­ként „Mikulás", mint kö­zép-európai kollégái. Először is nem alkalmi jó­tevő, egész évben teszi a dolgát, s ha éppen nem a gyerekek leveleire vála­szol, akkor mintaszerűen él: rénszarvasokat te­nyészt, szaunát épít magá­nak, szóval szorgalmas és egészséges, amolyan pél­dakép a finn gyerekek számára. Másodszor az ajándékozás idején nem ítélkezik, azaz nem kérdez olyan butaságot, hogy jó voltál-e kisfiam? S megmo­sod-e mindig a fogadat? Ő ajándékot oszt, függetlenül attól, jó volt-e az a kisfiú, s megmosta-e aznap a fogát. Magyarországi látogatása során Nagykarácsonyban (Pest megye) találkozik ma­gyar kollégájával. Vajon, jö­vőre nem látogatna-e el a Székelyföldre is, Karácsony­fájára, Nyárádkarácsonyra vagy a máramarosi Tinakará­­csonyfalvára. Talán csak a meghívásra vár? Gerendás Lajos V. A házasság gyógyít A házasság gyógyít, óvja az egészséget, őrzi az erőn­létet. A magányosok egyáltalán nem érzik magukat olyan fittnek és egészségesnek, mint a házasságban élők. Ez röviden egy nagyszabású vizsgálat meglepő eredménye. A kutatást 19 ezer (15 és 74 év közötti) férfi és nő bevonásával végezték. Öngyilkosság, májzsugor, mellrák, cukorbaj és tüdőrák érzékelhetőleg kevesebb házasságban élőt érint, mint magányost. A krónikus betegségek aránya a társta­­lanoknál 30 százalékkal magasabb. A közérzet tekin­tetében is világos különbség észlelhető a házas férfiak és nők között. A különbség: a férfiakra a házasság lelki szempontból hat stabilizáló tényezőként, míg a nőknél inkább az anyagi hatás érvényesül. A házasok általában kevesebbet dohányoznak, s ritkábban nyúlnak a pohár után is. A beteg magányosnak nehezebben sikerül partnerre lelni. S itt bezárul a kör: az egyedüllét ugyanis gyak­rabban tesz beteggé. Aki pedig már egyedülállóként elvesztette egészségét, vagy krónikus betegségben szenved, sokkal nehezebben tud beevezni a házasság gyógyító révébe. Gerendás Lajos A szabad­kőművességről „A szabadkőművesség igazi lényege, alapvető gondola­ta, hogy a nemzeti, faji, vallási különbségek szerint szét­tagolt emberiséget egy családba kell egyesíteni és test­vérnek kell tekinteni mindenkit, akit Isten embernek te­remtett. Mindig voltak fanatikus követői és még fanatikusabb ellenségei" — írja A szabadkőművesség története című könyv szerzője, dr. Balassa József. Az átlagember elég keveset tud a szabadkőművesekről, akik évszázadokon keresztül munkásságukat csendben, a nyilvánosság kizárásával folytatták. Érthető tehát, hogy ennek a szervezetnek a nevét misztikus homály övezi még napjainkban is. A szabadkőművesség a középkort követő századok homályából a XVIII. sz. elején Angliá­ban kerül a nyilvánosság elé és onnan terjed el igen rö­vid idő alatt az egész világban. Alapvető gondolata az egész emberi nem összetartozása. Az a hit vezeti őket, hogy a nemzeti, faji csoportok és társadalmi ellentétek fölött meg kell teremteni az egész emberiség testvéri egységét. Egy magasabb rendű, embertársaink javát te­kintő erkölcsi érzésre akarták nevelni az emberiséget. Ezért tekintette a szabadkőművesség elsőrangú feladatá­nak a jótékonyság gyakorlatát, a gyengék, elhagyatottak, szükséget szenvedők gyámolítását. Jótékony és közhasz­nú intézetek egész sora tanúskodik erről a törekvésükről. A kitűzött cél elérésére szolgáló másik eszköz az önmű­velés, a tudás terjesztése a nemzet minden rétegében. A szövetségben jelen voltak a legkülönbözőbb társadalmi rétegek tagjai. A vezetőket nem életkor vagy rang szerint választották, hanem egyéni érdemek alapján. „A szabadkőművesség az egyesülés középpontja, és az igaz barátság létrehozásának eszköze lesz olyan egyé­nek között, akik különben mindig távol maradtak volna egymástól." (Szabadkőműves törvénykönyv) A magyar közéletben jelentős szerepet játszottak a sza­badkőművesek. A XVIII. században Mária Terézia ma­gyar testőrei között találunk szabadkőműveseket. Ma­gyar területeken gombamódra szaporodtak a páholyok és jelentős szerepet játszottak a magyar nyelv és a nem­zeti művelődés fellendítésében. Elegendő talán a leg­közismertebb nevet felemlíteni, a nyelvújító Kazinczyét. Hogyan vélekedett Kazinczy a szabadkőművességről? „Énnekem a kőművesség egy olyan társaság, amely egy kis karikát csinál a legjobb szívű emberekből, melyben az ember elfelejti azt a nagy egyenetlenséget, amely a külső világban van..., melyben elfelejtkezik a világ esz­­telenségei felől s azt látván, hogy minden tagban egy lélek, ti. a jónak a szeretete dolgozik, örömkönnyeket sír, melyben sokkal biztosabb barátot lel, mint a külső vi­lágban, amelyben ki-ki igyekszik embertársainak nyo­morúságát, aszerint, amint tehetsége engedi, köny­­nyíteni, melyben ki-ki olvasni, tanulni, szerzetes atyafiai munkái, írásai, példái által tanítani tartozik." (Levél Aranka Györgyhöz) Csoda-e, ha kijelentette „Én pedig nem ismerek nagyobb szerencsét,mint azt, hogy valaki kőművessé lehetett". Történelmi tény, hogy a nemzet kiválóságai tagjai vol­tak a szabadkőműves mozgalomnak. Lehetségesnek tartja az olvasó, hogy ilyen tiszteletre méltó elveket valló, több százéves múltra visszatekintő szervezet a XX. századra sátáni tervek kovácsolójává váljon? Sz. M.

Next