Udvarhelyi Híradó, 1999. július-szeptember (10. évfolyam, 51-76. szám)

1999-08-31 / 67. szám

Lesz-e bábos­ Udvarhelyen? ■ A Humán Reform Ala­pítvány elnöke, Balla Zol­tán magyar nyelvű bábos­képzést szeretne elindíta­ni ■ Az alapítvány au­gusztus elején Kirul­­fürdőn tartott bábos kép­zést, november végén pe­dig Udvarhelyen szervezik meg a második amatőr bábostalálkozót ■­­ En­nek az előzménye 96 má­jusára nyúlik vissza, Szentegyházán tartottuk az első bábosképzést, melynek célja a székely­­földi amatőr bábosmozga­lom fellendítése volt - mondta Balla Zoltán. - Ezt a célt képzésekkel látjuk el­érhetőnek, és még azáltal, hogy fó­rumot biztosítsunk a csoportoknak. Tavaly novemberben volt az első székelyföldi amatőr bábostalál­kozó, idén pedig november 25-26- án lesz a második." Feltérképeztük a Székelyföldet ilyen szempontból, de sajnos kevés bábcsoport működik. Nincsen most csoport az olyan, hagyománnyal rendelkező helységekben, mint Muzsna, Homoródszentpál, vagy Szentegyháza és Csíkszereda. - Magyar nyelvű bábosképzés el­indítását tervezitek... - Magyar nyelven nincs l­ábos­­képzés országunkban. Mivel jó kapcsolatban vagyok a kolozsvári, marosvásárhelyi és sepsiszentgyör­gyi bábosokkal, és szeptember 16-18-a között lesz Kolozsváron a profi bábszínházak találkozója,­ a szakma berkében is megvitatjuk, és a kolozsváriakkal közösen kialakí­tott tanterv­ alapján megpróbáljuk létrehozni a középfokú bábos­képzést. Bábos színész-, rendező- és segédszínész-alprofilokkal. Lehe­tőleg udvarhelyi székhellyel. Várom a szakma véleményét: hozzájárul­nának-e vagy sem egy ilyen képzé­si forma létrehozásához? - Ha beindul ez a képzés, kik irat­kozhatnak be? -- Nincs feltétel. Mivel ez önköltsé­ges lenne, anyagilag áldoznia kelle­ne annak, aki személyes ambíció­ból részt venne, vagy a bábszínház­nak, amely erre a képzésre elküldi a tagjait. Évi 120 millió lej egy évfo­lyam költsége - 20-25 személlyel számolva. - A Humán Reform Alapítvány még mivel foglalkozik a közeljövő­ben! - A magánoktatást próbáljuk meg intézményesíteni. Féléves alapfokú szakképesítést indítunk októbertől (pl. asztalos, kőműves, ács, erdőki­­termelő, szobafestő, pincér, szakács stb.), folytatjuk a képesítést nyújtó tanfolyamainkat (számítógépkeze­lői, segédprogramozói). Mondhatni a közönségszervezés, a hirdetés előtti pillanatokban vagyunk, ami a technikumi, vagyis középfokú kép­zéseket illeti. Újságírói, turisztikával kapcsolatosan egységvezetői és idegenvezetői, könyvelésen belül általános kereskedelmi könyvelés és banktisztviselői profilokra van­nak tanterveink és tanáraink, és egy új szakmával is próbálkoznánk: for­dítói és tolmács szakokról van szó. Menedzsmenten belül: középfokú menedzserképzés, másodévtől „ki­­próbálnuk" a kultúr-, sport- és tele­pülésmenedzser szakokat. A kép­zést hét végi és vakációban történő oktatással képzeltük el, a gyakorlati részt máshol is meg lehetne oldani. Hosszabb távon távoktatássá sze­retnénk átalakítani, oktatócsoma­gok elkészítésével. Erre nyitási szándék van a tanügyminisztérium részéről, ebben szeretnénk az elsők között lenni. P. Buzogány Árpád ■ János Áron Elindultam szép hazámból* (Emléke­im Udvarhelyről és a vi­lágháborúról, 1895-1918) címmel megjelent vissza­emlékezéseit az Infopress Rt. adta ki, és az eladás­ból befolyó összeget a Ta­mási Áron Gimnáziumnak ajánlotta fel. Dr. János Áron Székelypálfa Iván született 1895-ben, Udvarhelyen járt középiskolába, majd 1915 má­jusában, hadiérettségi után került a frontra, az udvarhelyi 82-es ezred­hez. A háború után jogot tanult Budapesten, majd nemzetközi jo­got Franciaországban (Grenoble). A magyar fővárosban élt élete vé­géig. Visszaemlékezéseit 83 éves korában írta. Berkeley-ben élő fia, dr. János Cs. András a következőt írja az előszóban a kiadással kap­csolatban: „... angol nyelven pub­likálva az ottani olvasóközönség körében csak mérsékelt érdeklő­désre tarthatott volna számot, míg Magyarországon vagy Erdélyben az államszocializmus évei alatt terjesztése többfajta nehézségbe ütközött volna, annak ellenére, hogy a kéziratnak sem politikai, sem nemzeti éle nincsen. Ugyan­akkor azonban a szöveg történe­lemszociológiai szempontból ér­dekes meglátásokat tartalmaz kü­lönösen az Udvarhely környékén élőknek, akik számára élénk szí­­nekkel festett képet nyújt a század­­forduló ottani életének köznapi mozzanatairól. Ugyancsak kortör­ténelmi és szociológiai értékkel bírnak a kézirat sokszor igen kriti­­kus megjegyzései a frontkatonák életéről, a háború céltalanságáról és az Osztrák-Magyar Monarchia polyglott hadseregéről, melyet első kézből ismert meg a többnemzeti­ségű gyulafehérvári 50-es gyalog­ezredben szolgálva. Ezért különös örömömre szolgál, hogy ez a kis kötet apám szeretett és soha el nem felejtett szülőföldjén talált ki­adóra. " A környékbeliek és főként a pál­­falviak számára a könyv legvon­zóbb része az, amely a szülőfalu­ról szól. A tényszerű felsorolás líra­­isággal töltődik fel, a megédesített emlékezés azonban nem csorbítja a tényszerűséget (történelmi visz­­szapillantás, családtörténet, a falu társadalmi-gazdasági élete). „A föld, ha nem is tartotta el az em­bert, adott neki öntudatot" - jel­lemzi a székely falvakat a szerző. Az udvarhelyi gimnáziumi évek bemutatása tömör, tényszerű. Első évben szervitor (szolgadiák) volt, a következő években jeles tanuló­ként év végi pénzdíjat és a gyulafe­hérvári püspökség alapítványi ösz­töndíját is megkapta. Az élmény­dús diákéveknek csak néhány fon­tosabb eseményét emeli ki (zene­tanulás, diáklap­ kiadása, magánta­nítás, a Pálfalván töltött vakációk). A szigorúság és pontosság mellett tanárai példája volt rá nagy hatás­sal. A bentlakók életének bemuta­tása dokumentumszerűen tömör és átfogó jellemzés. Az első világháború kitörése után korosztálya mondhatni gyermek­fejjel került a frontra. A rövid ki­képzés után, tartalékos tisztként az orosz frontra kerülő „hős" higgadt, hősködés nélküli férfivá érett. Egyetlen vágya: „mielőbb kiválni ebből az esztelen háborúból és a katonaéletből". Ez azonban csak két és fél év múlva, az olasz front megjárása után következhetett be. Az emlékezés a háború befejezé­sével ér véget - a szerző Budapes­ten telepedett meg, hogy tanulmá­nyait folytathassa; nemsokára csa­ládot alapított. A magyar fővárosban is összetartott a környékről odakerült jó pár fiatal. Olyan ismert személyek tartoztak a szerző baráti köréhez, mint az ope­raénekes Palló Imre vagy Csanády György, a székely himnusz szerző­je. Tamási Áronhoz a rokonságnál (második unokatestvérek voltak) erősebb barátság fűzte. (Az író nagybátyja, a Gyulafehérváron élő segédpüspök keresztnevéről kapták mindketten sajátjukat.) Pesten élő, volt iskolatársai biztat­ták gimnáziumi élményei megírásá­ra Tamásit. Jegyzeteket is készített tanárokról, volt diáktársakról, ám az ezernél több történetből még­sem született meg a várt munka... Jogászokra jellemző pontosság, nyelvi szabatosság jellemzi János Áron stílusát. Bár a szerző nem szépíró, tiiondatai gördülékenyek, jelzői találóak, és jó érzékkel vá­lasztotta ki azokat az eseményeket a vele történtekből, amelyek nem­csak saját, hanem mások sorsát is meghatározták, vagy éppen jel­­képértékűek, így a világháború for­gataga nem leltárszerű esemény­rögzítés, a kisemberek létbizonyta­lansága, nyomora megélt, és az ol­vasó számára is átérezhető ször­nyűség. (Ennek ellenére mégsem érheti a hatásvadász mártírkodás vagy borúlátó panaszkodás vádja.) A műfajra jellemző szubjektivitás­nak mondhatni ellentmond az em­lékezés elfogulatlansága, pártatlan tényszerűsége. És ez még a szülő­faluról és Udvarhelyről szóló, líra­ivá oldott részekre is érvényes. P. Buzogány Árpád :Az Infopress Rt. kiadásában meg­jelent könyv kapható a könyves­boltokban és az újságárusoknál; ára:14.000 lej. János Áron: Elindultam szép hazámból Az elhagyott szülőföld (( 6 ű­­velődés Kisvárosi Középiskolás Versmondók III. Műhelytábora „Hogy jusson vers mindenkinek” ■ Augusztus 23-án a székelykeresztúri Orbán Balázs Gimnáziumban került sor a Kisvárosi Középiskolás Versmondók III. Műhelytáborának ünnepélyes meg­nyitására. A céltudatos szervező, Illyés Izabella tanárnő üdvözlő beszédében elmondta: azért jöttek össze, hogy „jus­son vers mindenkinek” . A táborba kisvárosi, baróti, segesvári, szentegy­házi, gyergyószentmiklósi, kovásznai, kézdivásárhelyi, székelyhídi, besztercei középiskolásokat hívtak meg, akik a nagyvárosok árnyékában élnek, akik nem járhatnak színházba . A tábor cél­ja, hogy ezeknek a gyermekeknek olyan esélyt biztosítsanak az esztétikai nevelésre, mint a nagyvárosiaknak. Akik itt összegyűltek, nem lesznek művészek, sem előadók, de ők azok, akik a művészet tolmácsolói­­vá, szeretőivé és értékelőivé válnak, akik Füst Mi­lán alábbi szavait komolyan veszik: „jól vigyázz, hisz anyád nyelvét bízták rád a századok, azt meg kell védened". A tábort anyagilag a Magyar Okta­tásügyi Minisztérium, a brassói Avicola Rt.,a keresztúri vasgyár, a pékség és Szávuly Attila ma­gánvállalkozó támogatták. - A múlt évben ismerkedés is volt, de most már látjuk a világot is, ami ki fog nyílni - mondta Bar­tók László előadóművész, aki a múlt évekhez ha­sonlóan most is vállalta a tábor szakmai irányítá­sát. - A versmondás nemzetmegmentő, nyelvet erősítő mozgalom, e tábornak is ez a célja - mon­dotta. A székelykeresztúri Orbán Balázs Gimnázium magyartanárai, Illyés Izabella tanárnő vezetésével 1997. szeptember 1-6. között rendezte meg a Kis­városi Középiskolás Versmondók I. Műhelytábo­rát. Debreceni Tibor, a budapesti Academia et Artis alelnöke, az Anyanyelvi Konferencia pedagó­giai munkabizottságának vezetője volt az első tá­bor programvezetője. Tizenkét középiskola taná­rait és növendékeit hívták meg akkor, akik bete­kintést nyerhettek a versmondás, versértelmezés titkaiba. László Miklós iidva+kelyi -ftú+dó, 1999. «wjwrfw ?f., kedd

Next