Udvarhelyi Híradó, 2001. december (12. évfolyam, 95-102. szám)

2001-12-20 / 100. szám

‘Udv**hetyi fHt+dó, Zóól. hetembe* Zó., etütöUSk Emélet ■ Múlt héten új televíziós csatorna kezdett működni Magyarországon ■ A PAX tévé egyedülálló és egészen új vállalkozás a magyar televíziózásban, ugyanis tematikus tévécsatornaként elsődleges célja a vallási témájú mű­sorok sugárzása. A húszmillió forint jegyzett tőkéjű PAX tévé Rt. részvé­nyeinek 51%-a Ferenczy Károly szé­kelyudvarhelyi médiavállalkozó tulaj­dona, a cég 49 százalékát a Krasznai János és Prokopp Dóra nevével fém­jelzett Napocska Kft. birtokolja. A Na­pocska a Filmmúzeum Rt. többségi tulajdonosa. Ferenczy Károly lapunknak elmondta, hogy szerinte egyes egyházi méltóságok gyakori politikai szerepvállalásaikkal megin­gatják az egyházba vetett bizalmat, és a té­vé legfontosabb feladatának tekinti, hogy to­leranciára és békességre neveljen.­­ Ártanak az egyháznak az olyan szemé­lyek, mint a Csíkszeredai Sógor Csaba, aki szerintem a politikus megtestesült paródiája. Egyházi emberként nem kellene békétlensé­get szítson, mint ahogy legutóbb a román nmzeti ünnep bojkottálására vonatkozó izdításával tette - mondotta Ferenczy Ká­roly. - Nem számíthatunk másoktól megér­tésre, ha mi nem vagyunk képesek elfogadni őket. Felszólította a csíkszeredaiakat, hogy amennyiben megjelennek az ünnepségen, viseljenek fekete karszalagot, aztán ő sehol sem volt. Nemhogy karszalagot viselt volna, hanem még talán a várost is elhagyta. Ezt gerinctelenségnek szoktuk nevezni. Felhoz­hatom még példának Hegyi Sándor tisztelen­­dőt is, aki a szószéket sokszor arra használ­ja, hogy onnan másokat bántson, tüntetése­ket szervezzen stb. Bennem az is kételyeket váltott ki, ahogy a helyi katolikus plébánia vi­selkedett a választási kampányban. A politika mocskos dolog, ebből az egyháznak ki kelle­ne maradnia, mert a végén a legfontosabb értékünket, a hitünket váltja aprópénzre. Megfigyelhetjük, hogy még olyan méltóságot is meggyűr a politika, mint Tőkés László, aki­nek évről évre csökken a népszerűsége.­zerencsére sokkal több az olyan jó példa, me­int Jakubinyi György érsek úr, akinek min­den gesztusából emberi tartást, igazságos­ságot, türelmet és megértést lehet tanulni. A PAX tévének éppen az az egyik rendelteté­se, hogy megmutassa a jó és követendő pél­dákat - szögezte le Ferenczy Károly, aki még elmondta:­­ Albert Camus mondása vezérelt, mely szerint „a XXI. század vagy vallásos lesz, vagy nem lesz XXI. század“. A hit, az Istennel való kapcsolat nagyon sze­mélyes dolog, és lehet, egyesek furcsállják, hogy elektronikus úton is elérkezhet hozzá­juk az Ige, dehát ez a kor szelleme, és ha adottak a technikai lehetőségek, vétek volna azokat nem használni a jóság, a béke és a tolerancia szolgálatában. A tematikus televíziózás elterjedésének le­hetőségét az egyre olcsóbb műholdas technika biztosítja. A jelenleg világszerte fellelhető audiovizuális tartalmak csoporto­sítása, szelektálása nézői igény. Magyaror­szágon az elmúlt években ismeretterjesztő (Spektrum), mozi (HBO), zenei csatornák (Z+, Musicmax), rajzfilmcsatorna (Minimax) és a magyar audiovizuális fikciós műveket sugárzó Filmmúzeum indult. A Filmmúze­um egy év alatt elért 1,1 millió háztartást - a PAX tévé tematikája ennél nagyobb ér­deklődésre tart számot. A tévé műsorában szeretnék minél gazda­gabban bemutatni az európai kultúra zsidó­keresztény gyökereit. Elsősorban a katoli­kus, a református, az evangélikus, illetve az izraelita felekezet tanításának, hitének, éle­tének, mindennapjainak és ünnepeinek, hagyományainak és jelenének bemutatá­sára törekszenek, kitekintve az Európán kí­vüli kultúrák világára is. A műsorokkal vallásos és nem hívő embe­reket egyaránt meg kívánnak szólaltatni. A kisebb tévés műhelyek alkotásaitól a legna­gyobb európai tévétársaságok stúdióinak munkájáig­­ már ismert és eddig idehaza még nem látott portréfilmek, kultúr-, illetve vallástörténeti, a vallások, vallásos embe­rek életéről szóló sorozatok, különböző té­májú játékfilmek, gyermekműsorok egy­aránt képernyőre kerülnek majd. - Melyik egyház támogatja anyagilag a csatornát? - A műsorok ökumenikus szellemisége fe­lett tanácsadó testület őrködik, amelyben a négy nagy történelmi egyházhoz közel álló személyiségek is helyet kaptak, anyagi tá­mogatást azonban egyik felekezet sem nyújt. - Kihez szól a PAX? - Fiatal, dinamikus és nyitott gondolkodá­sú szakemberek állítják össze a csatorna programját, ez a garancia arra, hogy a val­lásukat gyakorló hívők és a lelki békére, il­letve kulturális kérdésekre fogékony nézők egyaránt megtalálják a tartalmas kikapcso­lódás lehetőségét. - Csak vallási műsoraik lesznek? - Természetesen nem. A csatorna temati­kája vallási, az egyes műsorok azonban nem szükségszerűen vallásiak. A PAX tévé műsorfolyamában játékfilmek, riportok, portrék és magazinműsorok, valamint ke­­rekasztal-beszélgetések találhatók, vagyis a tévés műfajok mindegyike. Annyiban kü­lönbözünk a hagyományos televíziózástól, hogy a napi adásrendünkben egymást kö­vető műsorok témája és témafelvetése az örök emberi problémákat járja körül. Be­szélünk a szeretetről, az erkölcsről, az eti­káról, születésről-halálról és szerelemről. - Mi nem lesz látható? - Erőszak, brutalitás, napi politika, előíté­letek és intolerancia. - Napi hány órában sugároznak? - Márciustól napi tizennégy órában fogha­tó a PAX tévé műsora, december 15-étől napi négy órában látható a későbbi progra­mok műsorajánlója és néhány rövidfilm. Ja­nuártól folyamatosan bővül a műsorfolyam és az adásidő. - Lesznek-e hirdetések? - Kábelen terjesztett műholdas televízió lévén a csatorna pontosan kalkulált üzleti terve az elért háztartások után bejövő előfi­zetői díjra épül. Kereskedelmi televízió lé­vén természetesen nem zárkózunk el a hir­detések sugárzásától, ám elsősorban tá­mogatókra és szponzorokra számítunk. Egy-egy tematikus blokkot vagy sorozatot lehet szponzorálni a csatornán. Kitüntetett figyelmet szentelünk a különböző karitatív és nonprofit szervezetek működésének, így az ő hirdetéseiket kiemelten kezeljük. A PAX tévé nem tervez harsány kampányt az induláshoz, ez méltatlan lenne a csatorna stílusához és üzenetéhez, hiszen a szloge­nünk is az, hogy Nyugalmat sugárzunk! Az írott és elektronikus sajtó munkatársai - kollégáink - előtt nyitva áll ajtónk, bármilyen kérdésükre bármikor szívesen válaszolunk, képanyagot szerzünk, háttérinformációkat adunk, ha ezzel segíteni tudjuk munkájukat - mondotta Ferenczy Károly, akitől azt is megtudtuk, hogy az új égi csatorna székely­udvarhelyi vételezését a helyi Astral kábel­­televíziótól kell igényelni, amely minden bi­zonnyal a beérkező kérések számának függvényében dönt majd erről. S.D. 51 IP Újból belmezték az U­PE-t ■ November 29-én az udvarhelyi bíró­ságon újból bejegyezték az Udvarhe­lyért Polgári Egyesületet, s a döntés december 5-én lett jogerős ■ Most már valószínűleg nem történt „formai hiba” és Orbán Árpád felmentett UPE-s alpol­gármester úgy véli, hogy megoldódhat a két tábor közötti vita, ha az RMDSZ- frakció visszavonja az UPE-sek kizárá­sáról szeptember 29-én hozott határo­zatot, viszont Ladányi László tanácsos, városi RMDSZ-elnök másképpen gon­dolja ezt. Orbán Árpád szerint a tavaly áprilisban összeállított dosszié tartalmát nem kellett megmásítani, mert a Legfelsőbb Törvény­szék 2000. november 23-i 713/A számú döntése értelmében a bejegyzést vissza­utalta a székelyudvarhelyi bíróság jogköré­be, erre utal konkrétan a most hozott hatá­rozat előszava is. A bíróság a 2000/26-os kormányrendelet és az 1954/31-es számú törvény cikkelyeinek megfelelően elfogad­hatónak minősítette az egyesület statútu­mát. Az UPE elnöke Szász Jenő, székhe­lye pedig a Céhek utca 9/13. szám alatt van. Orbán Árpád szerint a RMDSZ-frakció tanácsosai tényként értelmezték Fleşariu közigazgatási államtitkár véleményezését és ennek alapján jogtalanul vonták meg az UPE-sek, valamint az ő alpolgármesteri mandátumát. Szerinte most viszont meg­adatott a lehetőség a megbékülésre a két tábor között, de ez csak úgy lehetséges, ha az RMDSZ-frakció tagjai visszavonják az UPE-sek kizárásáról szeptember 29-én ho­zott határozatukat. Jelenleg az UPE-s ta­nácsosok személyenként megtámadták a szeptemberi határozatot, de most már nincs értelme a pereskedésnek, viszont folytatódhat, ha az RMDSZ továbbra is „egyeduralomra” törekszik - nyilatkozta la­punknak Orbán Árpád. A bejegyzéssel kapcsolatosan Ladányi László RMDSZ-elnök lapunknak elmond­ta, hogy a bírósági végzést még nem látták a frakció tagjai, de annak érvényessége visszamenőleg semmiképpen nem vonat­kozik. Szerinte a szeptember 29-i döntés az UPE-sek kizárásáról a Legfelsőbb Tör­vényszék határozatán alapszik amelyet nem lehet egyszerűen visszavonni, tudva azt is, hogy Markó Attila kisebbségügyi ál­lamtitkár is leírta az UPE-bejegyzése körü­li visszásságokat.­­ Személyesen nem fogok támogatni semmi olyan UPE-vel kapcsolatos kezde­ményezést, amely nem a törvényességen alapszik - nyilatkozta Ladányi László, F.D.D. * Oláh István A reklámangyal­ inap a globalizációról hallgattam egy nagyon érdekes, mindamellett nem párját ritkító előadást, mert manap­ság aki csak Közép- meg Kelet-Európában él, napi át­lagban harmincnyolcszor hallja a műszót, a kellő és illő magyarázatokkal, a most még kritikátlan szövegértelmezéssel. Azt mondja az előadó, hogy a globalizációval kötelezően együtt­járó jólét a fogyasztás konstans és magas szinteken történő ér­vényesülését vonja maga után. Naná hogy így van, mondja erre a konzumidióta - ezt a kifejezést is most szedtem föl de hol a reklám, ami engem arra ösztönöz, hogy folyton csak vegyek és egyek, mert ha eszem, akkor szükségképpen veszem... A fogyasztói javak arra valók, mint egy ragyogó­ nő, hogy az em­ber magáévá tegye őket, a termelés, a piac és a felhasználás szent és sérthetetlen hármas egységében - szögezte le még csak nem is diszkréten, de egyértelműen a huszadik század egy eléggé fel- s el nem ismert írója, és ebben legalább igaza volt. Hogy hol a reklám? A reklám a postaládádban van, eddig már expressz megérkezett, kedves barátom - válaszolom neki és ilyenkor, esztendő végén tényleg robbanásig töltik a mindennapi postát. Ezenkívül a reklám ott van a médiákban, az újságokban, a tévében, a rádióban. Ha megpróbálod kikapcsolni e tájékozta­tó háromkirályokat, akkor a mobiltelefonodon érkezik sms. Reg­gel jön rendszerint az inger, amikor a mobil ott kallódik valahol a fogmosópohár meg a presszókávé között. Olvasás? - kérdezi a gép. - Yes - válaszolom angolos hanyagsággal, mire kiírja a számot. Jönne az üzenet is, de hiába, az első kiskapura (Töröl?) nyomban kilépek, és ezzel kész. Yes. Szóval tessék csak kikul­csolni a postaládát, és aztán kérjük, sürgősen ugorjon félre, ne­hogy kárt tegyen a sokszor virtuális, de inkább keveset fogyasz­tóban a reklámlavina. Ki a csoda jött be már megint, a Mikulás? És főleg hogyan, amikor a kaputelefont szinte csak ezért találták fel itt, Udvarhelyen és máshol is, hogy végszükség esetén bele lehessen kukorékolni, ugyanakkor a Mikulás bácsit is arra kész­tesse a szerelő, hogy a kéményen ereszkedjen be a kivikszolt kiscipőkhöz vagy a virgácsot boszorkányosan meglovagolva be­repüljön a csukott ablakon. A reklámhordozó valahogy bejut, le­het, hogy a lépcsőház felelős unokaöccse, lehet, hogy Super­man, és olyan ügyesen töm, hogy a levélnek, újságnak már hely sem marad. Újabban több lépcsőházban is közérdekű tudniva­lók felirattal egy-egy falitáblát helyeztek el, ami az iskolai faliújsá­got s az sem kizárt, hogy a kínai tacepaót, a feljelentőfalat juttat­ja eszembe, ahova általában mindent és mindenkit felírhatott az ember, hogy például rendszerint késik a troli vagy drágul a pekin­gi kacsa, és ez azzal jár, hogy a szecsuáni is drágább lesz a pes­ti belváros kínai kisvendéglőjében. Nálunk ezek a közérdekű tud­nivalók megtelnek a víz-, gáz-, villanyszerelő cégek hirdetései­vel, mert most, a fűtőrendszerek reformja (több: forradalma) ide­jén ez a menő... S amiért az eddigi szolgáltatónak nem, azért a köznek még lehet érdekes, hogy milyen telefonszámon igazolják vissza a függetlenségi háborúval mérhető döntést, feltéve ha ki­gyűlt a pénz a lépcsőházi szabad és független fűtésrendszerre vagy a gigakalória-mérőre. Ha úgy vesszük, közérdekű tudniva­ló az is, hogy elfogták-e bin Ladent a Tora-Bora földalatti alagút­­rengetegében. És azért közérdekű, mert állítólag ettől függ a jö­vő évre prognosztizálható terrorizmus: hány halott, hány sebe­sült, még hány lerobbantott felhőkarcoló, feltéve, ha csak egy bin Laden van, illetve kicsiben vagy életnagyságban nem minden terrorista egy-egy bin Laden. A választásokat megelőző hetekben a villamossági kirendeltség díjat szedett a villanypóznákra ragasztott kortesplakátokért. Meg­szabta, mennyibe kerül egy szórólap, egy A4-es vagy akár na­gyobb méretű propagandaeszköz elhelyezése az oszlopon. S ez így van nemcsak a villanyfákkal, hanem általában: ha valaki hir­detni akar, fizet. Sőt akinek fizetnek a helyért, az is fizet például a városnak, ezt közönségesen reklámilletéknek hívják. Mifelénk az újság 2%-ot perkál le bevételeiből az önkormányzatnak, amire ez utóbbi nem reagál az ilyenkor stílusos eleganciával, mert azt mondja: én tartom el a sajtót! Hagyjuk most másokra ezt a fajki­­markolászó kérdést, hogy ki kit tart el, tény, a lépcsőházi reklám­­hordozók használatáért egyetlen eurót, akarom mondani fityinget se látott még egyetlen lakó sem, bár látnia kellene mindenkép­pen, ha megvette a tömböt, sőt a ház alatti láthatatlan, de létező néhány négyzetméterért is kitartóan kilincselt. Még a legtisztább ebben a reklámos felindulásban, amikor a nagyvárosi áruház be­járatánál ott áll maga az angyal, és a legalacsonyabb árakra, leg­magasabb minőségre hangolt szövegét előadja, és szórólapjaival minden havazásnál gyorsabb és fehérebb decembert produ­kál. Az angyal, akit most és mindörökké beleprofanizáltunk egy reklámhordozó szerepébe, mint egy CD-t, mint egy szendvicsembert, mint egy... Ne folytassuk, mert vé­ge úgysincs, legfönnebb az esztendőnek. A vásár minden jó és rossz, lyukas esőcsatornán vagy ■ * világhálón elsütött reklámjával januárban is folytatódik. 3

Next