Ügyvédek lapja, 1886 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1886-01-02 / 1. szám

4 ÜGYVÉDEK LAPJA. naikra esett volna; az ellenkező történhető esetben, a­melyben tudniillik a feleség előbb meghal a férjénél, azoknak azonságából a férjet szintúgy, mint azokat, a­kik őket a testamentom által képezik (a hagyományosait) kontraktus szerint a viszonhitbér illeti. P. T. Dr.c. 3. ad obt. succes. e. tabula reg. Igazságügyi levelek. Irta: d­r. Dell’Adami Rezső budapesti ügyvéd. VIII. A bizonyítási interlocutum egy neme is behozatik, mert ha a tárgyalás elhalasztásával (mi rendszerint elkerülhetlen lesz) bizonyitásfelvétel elrendeltetik, a bizonyítandó tények és bizonyítási eszközök a végzésbe felvétetnek. (341. §.) Csakhogy a bíróság ehhez nincs kötve és a bizonyításfelvé­tel ismétlését s kiegészítését is elrendelheti. 342. §.) A felek e felvételnél jelen lehetnek, de az távollétük­ben is megejthető, mely esetben azonban igazolási kérelem ismétlése vagy kiegészítése rendelhető el. (336., 347. §§.) A kiküldött vagy megkeresett bíró előtt felmerülő vitás kér­déseket a perbíróság külön tárgyalásokon dönti el. (349. §.) A közvetett bizonyításfelvétel felett az érdemmel együtt tárgyal a perbíróság; annak eredményét a felek adják elő, de ha eltérnek a jegyzőkönyvtől, az elnök azt felolvastatja, illetve a fél előadását kiigazítja. (352. §.) Ezzel összefüggésben fontosak az ülési rendre, illetve elnöki omnipotentiára nézve már mondottakon felül a nyil­vánosságra és a bizonyításra általában vonatkozó némely rendelkezések, melyek az eljárás szervezésének szellemét jellemzik. A tanácskozás és szavazás nem nyilvános. (119. §.) A közönség kizárása a tárgyalásból a közrend és köz­­erkölcsiség veszélyeztetésén kívül, a perbeli fél „méltányos érdekének"* sértése miatt is elrendelhető. (120. §.) Helyszűke miatt beléptijegyek adhatók. A „hely mél­tóságának" meg nem felelően megjelenő személy kitiltható. (A koldus csak a templom méltóságát nem sérti e profán világban. Hiába, csak az Isten marad demokrata.) 121. §. A nyilvánosság kizárásának elrendelése ellen nincs jogorvoslat (123. §.), sőt ez esetben a tárgyalás nyilvános közzététele is tilos. (124. §.) Úgy hiszszük, hogy ennél még reakczionáriusabb kor­látozása a nyilvánosságnak és sajtónak a törvénykezésben bajosan volna kigondolható. A bizonyítékok szabad mérlegelése a „józan gondolko­dás és tapasztalat1” szerint megengedtetik. (334. §.) A qualifikált beismerés is beismerésnek vétetik (328. §.) s a hallgatag beismerés a szóbeli tárgyaláson nem tagadot­takra nézve construáltatik. (330. §.) A naiv törvényhrány próbája: „Mennyiben legyen va­lamely nyilatkozat egyéb módosítás folytán beismerésnek vagy tagadásnak tekintendő, attól függ, hogy a nyilatkozat­ban foglalt előadás még mennyiben szolgálhat a tényállítás­ból levont következmény megalapítására.11 (328. §.) Ily bölcs enuncziáczióktól hemzseg e paragrafus-logika. A beismerés visszavonásának hatályához nem elég an­nak valótlanságát bizonyítani, hanem annak tévedésből szár­mazása is valószínű­sítendő. (329. §.) Perdöntő eskü a félnek megítélhető, de eskükínálásnak nincs helye. (339. §.) A közvetett bizonyítás legérdekesebb eszköze az elő­­készítő iratok tartalma. Még az azokban foglalt beismerés is csak „bíróságon kívüli11 beismerés. Ez a nem perbeli per­­irat-constructió logikai folyománya és Pl­ó­s­z szabadalma­zott szóbeliségének egyik gyönyörű mákvirága. (338. § ) A bírói határozatokról szóló fejezetekből is kiemelünk egyes intézkedést, így közbenszóló ítélet hozható a követelés alapjára nézve és ennek jogerőre emelkedése utánra halasztható a mennyiség kérdésének eldöntése. (159. §.) Sőt a követelés alapjára vonatkozó több kérdés is egyenként dönthető el ily ítélettel. (360. §.) A végítélet a formalitáson, rendelkezésen és indokolá­son kívül külön pontban a tényállás előadását tartalmazza a szóbeli tárgyalás alapján s utóbbira nézve teljes bizonyí­tékot képez, melyet csak az eltérő tárgyalási jegyzőkönyv ronthatna le. (374., 375. §§. Az ítéletet az összes résztvett bíró írja alá 376. §.) Ezzel a jogorvoslat esetére kiható in­tézkedéssel összefügg, hogy a téves tényállás előadás-kiiga­­zítását kihirdetéskor, ha az ítélet ekkor már írásba van foglalva, mely esetben felolvasandó azon pont, esetleg az ítéletkifüggesztéstől 8 nap alatt a felek kérhetik. (373., 381. §§.) Előreláthatóan a rendes eset az lesz, hogy kihirdetés­kor még nem készült el az ü­­gy kifüggesztése utáni kiiga­zítási procedúra foglal helyet. A felek egyetértése esetén ez természetesen megadandó (373. §.), de egyoldalú kérelem felett ismét külön szóbeli tárgyalás tartandó s inappellabilis végzéssel e kérdés eldöntendő. (381 §, Csak tollhiba-kijaví­­tás engedtetik meg tárgyalás nélkül. 380 §.) Hasonlókép kérhető s intézhető el az Ítélet kiegészí­tése, ha az Ítélet a jogvita valamely részéről vagy a per­költségről intézkedni elmulasztott. (382. §.) Az 1881: LX. t.-cz.-re többször hivatkozik s igy an­nak (sajnos) fentartását supponálja a rész. Attól eltérően kiterjeszti a jogerőre emelkedés előtti végrehajtóságot a per és ítéletfajok egész sorozatára (387. §.), esetleg cautio mel­lett (388. , 390. §§.), mi iránt a felek kérelmei az ítéletho­zatal előtt a szóbeli tárgyalás végén előadandók és tárgya­landók. (391. §.) Adalék a vádhatározat történetéhez a mai büntetőperben. Irta: Tornovszky Béla lugosi törvényszéki biró. A büntető perrendtartás közzétételével nyomban s igen élénken megindult az irodalmi piarcz a kötelező vád alá he­lyezés s annak pártolói ellen. És méltán, mert a vádhatá­rozat eddigi praxisunkban is igen kétes szerepet játszott s a gyakorlat soha sem volt egészen tisztában annak czéljá­­val s rendeltetésével. Használtuk s csináltuk, mivel épen kellett is, de meglátszott az első fokú bíróságokon s a vád­lottakon, hogy valami nagy súlyt, az esetek túlnyomó több­ségében ki sem helyez a vádhatározatokra. A vádhatározat története nálunk is azt mutatja, hogy ha van is értelme a vád­unk­nek a felelős s hivatásszerű közvádlókat nélkülöző angol büntető perben,­­ de nálunk a legtöbb esetben ép oly felesleges, mint a­milyen gátló a per gyors lefolyá­sára nézve. Élénkebb tárgyalást a vádhatározat főleg csak a fel­sőbb fokú bíróságoknál nyert, midőn már a vádindítvány s a vádhatározat ellentmondásba ütközött s midőn az eset valóban vitássá lett téve. Nem akarom én ezúttal ismételni mindazon, a kötelező vád alá helyezési eljárás ellen a szaklapokban s a miniszteri enquette-n már számtalanszor felhozott érveket, melyek azt vélem, meggyőzhettek mindenkit, hogy a vádhatározat mai alakjában a garantiák legkissebbike, hogy az több hátrány­nyal mint előnynyel jár a vádlottra , s a helyes igazság­­ságszolgáltatásra nézve, hogy az felcseréli a szerepeket s a bírót teszi vádlóvá s a közvádlót a biró feletti biróvá, czé­­lom inkább az, hogy a máig érvényesült gyakorlat adataival támogassam azoknak érveit, kik a kötelező vád alá helye­zési eljárást eltörlendőnek vélik. Sajátságos nép vagyunk mi bizonyos tekintetben s al­kotmányos érzületünknek, valamint szabadság szeretetünk­­nek nem a leggyöngébb bizonyítéka az, hogy, bár beékelve az állami mindenhatóság classikus birodalmai közzé, — ná­lunk mégis az­ üldözési mánia és a hatóságok hatalmi köré­nek erőszakos kiterjesztése iránti törekvés igen ritka s tán nem is létezik. Tagadhatatlan tény az, hogy még egyrészről a végre­hajtó hatalom, — megtagadva a másutt tett tapasztalatok szerint természetében rejlő terjeszkedési vágyat, — a köz­­igazgatási és bírói hatóságok közti hatásköri összeütközések esetén azokat majdnem kivétel nélkül a bírói hatalom ja­vára dönti el, úgy másrészről megc­áfolhatlan tények s hosszív tapasztalat alapján teljesen kiérdemlette királyi ügyész­ségünk és annak kitűnő szervezője s vezetője azon dicsére­tet, hogy maga az ügyészség s annak uralgó szelleme az egyéni szabadság hatalmas biztosítéka. Dehogy vádol az alaptalanul! Sőt ellenkezőleg, épen nagyon óvatos a vádemelésben, mondhatnók majdnem félénk s a bíróságnak e részben nem a fékező , hanem ellenke-

Next